Και το αντηλιακό που χρησιμοποιείς
Κι αν σου λέγαμε πως όλες οι αγαπημένες σου τεχνικές μακιγιάζ βασίζονται στην κουλτούρα των drag queens;
Ίσως έχεις βρεθεί κι εσύ σε αυτήν την φάση της ζωής σου ανακαλύπτοντας το RuPaul’s Drag Race στο Netflix, όπου θυσιάζεις οποιαδήποτε πτυχή κοινωνικής ζωής για χάρη του (είναι και έντεκα σεζόν πανάθεμά το!) και σιγά-σιγά ανακαλύπτεις όχι μόνο τα αμέτρητα γοητευτικά και λαμπερά στοιχεία της drag κουλτούρας που δεν ήξερες, αλλά σοκάρεσαι όσο συνειδητοποιείς πόσα από αυτά υπήρχαν ήδη στην ζωή σου. Χωρίς να έχουμε ποτέ ενημερωθεί από πού ακριβώς προέρχονται, όλοι μας γνωρίζουμε κάτι για τις μάχες lip sync, για το voguing και τις χορευτικές φιγούρες που του αντιστοιχούν και, εξαιτίας του φετινού MET Gala, έχουμε κάνει και μία κάποια έρευνα για το τι ακριβώς σημαίνει «camp» στην μόδα. Όλα τα παραπάνω λοιπόν έχουν ξεκινήσει από την drag κοινότητα (και κυρίως από μαύρες drag queens) της Αμερικής του ’60 κι έπειτα, και στην συνέχεια υιοθετήθηκαν από την mainstream pop κουλτούρα μέχρι να φτάσουν στα σπίτια μας. Ακριβώς όπως και οι αγαπημένες μας τεχνικές στο μακιγιάζ.
Ψάξε οποιοδήποτε make up tutorial στο YouTube με λέξεις-κλειδιά όπως «glam», «contour» ή «cut crease» και θα βρεις στην κυριολεξία εκατομμύρια αποτελέσματα από όλα τα σημεία του κόσμου, όπου beauty bloggers όλων των ειδών σου μαθαίνουν να μεταμορφώνεσαι σε μία πιο ζωγραφισμένη εκδοχή του εαυτού σου, πιθανόν με περισσότερες γωνίες στο πρόσωπο. Το λουκ είναι διαφορετικό από βίντεο σε βίντεο, αλλά στην ουσία το ίδιο: πυκνά, απόλυτα συμμετρικά φρύδια, ρουφηγμένα μάγουλα, εκτυφλωτικό highlighter και εντυπωσιακές, πλούσιες, ψεύτικες βλεφαρίδες. Θυμίζει κάτι από κούκλα Bratz, κάτι από Kylie Jenner και έχει πλέον γίνει μία από τις μεγαλύτερες και πιο κερδοφόρες βιομηχανίες του σήμερα. Άλλοι το αποκαλούν «μακιγιάζ του ίνσταγκραμ», άλλοι «φουλ γκλαμ». Στην πραγματικότητα όλοι αναφέρονται σε τεχνικές βαψίματος που χρησιμοποιούν οι drag queens εδώ και πολλά πολλά χρόνια.
Πριν λοιπόν από τα social media, το youtube και τους influencers, οι τεχνικές μακιγιάζ που πλέον θεωρούνται βασικές, όπως το contouring και το baking (όταν «ψήνεις» το μακιγιάζ σου με πούδρα για να σταθεροποιηθεί), χρησιμοποιούνταν από τις drag queens στα καμαρίνια των διάφορων κλαμπ. Τις αντάλλαζαν μεταξύ τους από στόμα σε στόμα και οι πιο έμπειρες έπαιρναν τις νεόφερτες υπό την προστασία τους, διδάσκοντάς τες όλα τα make up κόλπα που ήξεραν.
Εμπνευσμένες από την παράδοση του θεάτρου, το ζητούμενο ήταν να μετατραπούν σε κάποια γυναικεία περσόνα, με υπερβολικά χαρακτηριστικά προσώπου, έτσι ώστε οι εκφράσεις τους να είναι εμφανείς σε όλους τους θεατές ανεξαρτήτως του πού κάθονται. Επίσης ήθελαν να αποφύγουν το βάψιμό τους να «λιώσει» κάτω από τα δυνατά φώτα της σκηνής.
Σκιές ματιών με γκλίτερ, σαρκώδη χείλη, ΤΕΡΑΣΤΙΕΣ περούκες, ζωγραφισμένα φρύδια. Αυτά ήταν και είναι τα στάνταρ του drag μακιγιάζ, τα οποία σε συνδυασμό με τις άριστες ικανότητες ραπτικής και το lip syncing, συντελούν στο να θεωρείται κάποια επιτυχημένη drag queen.
Για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, η τέχνη του drag ήταν γνωστή μόνο σε όσους ήξεραν πού να την αναζητήσουν. Η Νέα Υόρκη ήταν η αναμφισβήτητη πρωτεύουσα της σκηνής, με την συνοικία του Harlem να τροφοδοτεί την παράδοση του «Ballroom» και να εξασφαλίζει έναν τρόπο έκφρασης για πολλούς African American και Latino ψυχαγωγούς της εποχής (μιλάμε για την δεκαετία του ’20 και έπειτα). Στο κέντρο της πόλης, οι βασίλισσες εμφανίζονταν σε ξακουστά κλαμπ όπως το Pyramid, το Limelight, και το Tunnel. Και παρόλο που κατά την διάρκεια των 90s, τα ΜΜΕ φάνηκαν να δείχνουν ενδιαφέρον για το concept του drag με ταινίες όπως το Paris Is Burning και εκπομπές όπως το Sally, η κοινότητα έμενε στην δική της «φούσκα», χωρίς ιδιαίτερη έκθεση σε οτιδήποτε το mainstream.
Και μετά συνέβη το RuPaul’s Drag Race.
Ένα reality show που ξεκίνησε σαν σάτηρα του Project Runway και του America’s Next Top Model με πρωταγωνίστρια την πιο διάσημη drag queen του κόσμου και ελάχιστο κόστος παραγωγής. Eξελίχθηκε σε ένα τεράστιο τηλεοπτικό φαινόμενο με έντεκα σεζόν, αμέτρητα spin offs, εννιά βραβεία Emmy και εκατομμύρια φανατικούς οπαδούς σε ολόκληρο τον κόσμο.
Το 2019, οι drag queens είναι πλέον αδιάσπαστο κομμάτι της σύγχρονης pop κουλτούρας και αντιμετωπίζονται σαν σταρ. Αρκεί μόνο να εξετάσουμε το φεστιβάλ DragCon (επίσης πρωτοβουλία του RuPaul) το οποίο ιδρύθηκε το 2015 και πλέον λαμβάνει χώρα δύο φορές τον χρόνο σε Νέα Υόρκη και Λος Άντζελες, με χιλιάδες θαμώνες και κάλυψη από τα media. Τον περασμένο χρόνο φιλοξένησε πάνω από 100,000 άτομα.
Και φυσικά δεν σταματάμε εκεί. Βασίλισσες κάνουν εμφανίσεις σε οσκαρικές ταινίες όπως το A Star Is Born, συμμετέχουν σε σκετσάκια του Saturday Night Live, χορεύουν σε βίντεοκλιπ των μεγαλύτερων καλλιτεχνών του κόσμου. Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, η Taylor Swift φιλοξένησε τις Trinity the Tuck, Delta Work, Riley Knoxx, Trinity K. Bonet, Jade Jolie και A’keria Chanel Davenport στο σετ του βίντεο κλιπ του νέου της τραγουδιού «You Need To Calm Down», όπου εκείνες υποδύθηκαν κάποιες από τις πιο δημοφιλείς τραγουδίστριες του σήμερα.
Η επιρροή του drag στην βιομηχανία του θεάματος είναι κάτι που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί από κανέναν. Στον χώρο του beauty παρόλα αυτά, τα πράγματα γίνονται πιο δύσκολα.
Ενώ λοιπόν οι τεχνικές του contouring, του baking, και του highlighting βρίσκουν τις ρίζες τους στο drag, οι περισσότεροι τις συνδέουν με άτομα όπως η Kim Kardashian, η οποία εδραίωσε το contouring το 2012, δημοσιεύοντας ένα βίντεο του εαυτού της όσο βάφεται. Σαν σμήνη ξεκίνησαν οι beauty bloggers να ανεβάζουν οδηγίες αναδημιουργίας του λουκ, προσπαθώντας να ξεπεράσουν ο ένας τον άλλον σε views και likes.
Η Kylie Jenner επίσης εκμεταλλεύτηκε την επιρροή της οικογένειας στον μπιουτοκόσμο όταν το 2015 λάνσαρε την δικιά της μάρκα καλλυντικών με τίτλο Kylie Cosmetics και βασικό προιόν τα κραγιόν και τα lip gloss. Η τεχνική που εξακολουθεί να πουλάει στηρίζεται στα μεγάλα, σαρκώδη χείλη, εφέ που πετυχαίνει χρησιμοποιώντας μολύβι και σχεδιάζοντας ίσιες γραμμές πάνω από το άνω και το κάτω χείλος και γεμίζοντας το κενό με παχύρρευστο υγρό κραγιόν στο ίδιο χρώμα. Το γνωστό δηλαδή over lining. Ακόμα ένα κόλπο των drag queens.
Ακόμα και ο Joyce Bonelli, μακιγιέρ των Kardashian για παραπάνω από δέκα χρόνια, έχει δηλώσει πως η «πρωτοποριακή τεχνική» των πελατών του βασίζεται σε «οτιδήποτε έχει σχέση με το drag» ενώ ο τωρινός makeup artist της οικογένειας Mario Dedivanovic έχει επίσης παραδεχτεί πως αρκετές από τις μεθόδους του έχουν την ίδια πηγή.
Όταν η θρυλική drag queen Vivacious ρωτήθηκε περί του θέματος από το περιοδικό Elle, είχε να σχολιάσει πως η κοινότητά του δεν λαμβάνει την αναγνώριση που της αξίζει για το contouring, over lining, highlighting και τα υπόλοιπα.
«Και γιατί το λέω αυτό; Πότε είδες τελευταία φορά μία drag queen σε διαφημιστική καμπάνια των μεγάλων εταιριών; Της L'Oreal, του CoverGirl, οτιδήποτε; Δεν έχουμε φτάσει ακόμα εκεί.»
Και συνεχίζει:
«Δεν είναι ότι ο κόσμος δεν είναι έτοιμος. Έχει να κάνει με τις εταιρίες καλλυντικών που ανησυχούν για το ενδεχόμενο να χάσουν το κοινό τους αν πάρουν τέτοιο ρίσκο. Όμως, μαντέψτε! Υπάρχει ένας τεράστιος κόσμος εκεί έξω που λατρέυει το extra που έχουμε να του προσφέρουμε».
«Αποδέξου μας και δούλεψε μαζί μας. Και θα δουλέψουμε και εμείς μαζί σου.»