Η μακιγιέζ Σίσσυ Πετροπούλου αποκαλύπτει μυστικά της τέχνης της
Από φωτογραφήσεις μόδας μέχρι ταινίες και διαφημίσεις, η Σίσσυ είναι “το μαγικό χέρι”.
Συνέντευξη με τη μακιγιέζ Σίσσυ Πετροπούλου. Τα μυστικά της όταν βάφει ρόλους σε ταινίες, οι τάσεις του καλοκαιριού, τι πιστεύει για το βάψιμο drag queen.
Κάθε φορά που μιλάμε με την Σίσσυ Πετροπούλου το απολαμβάνουμε το ίδιο. Η εμπειρία της αλλά και το χιούμορ της μας δίνουν απλόχερα πληροφορίες και “μαγικές” λεπτομέρειες για την τέχνη της που είναι σαν να μας βάζει κυριολεκτικά στα παρασκήνια κάθε είδους – από κινηματογραφικά πλατό μέχρι φωτογραφικά και τηλεοπτικά στούντιο, πασαρέλες και καμαρίνια. Η Σίσσυ έχει μία ωραία, μεγάλη ιστορία που φτάνει μέχρι μεγάλα περιοδικά όπως η Vogue Italia ή και τις ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου που, κάθε φορά, την μοιράζεται μαζί μας και πάντα έχει να μας δώσει ωραία, γοητευτικά μυστικά.
Ήσουν υποψήφια για το βραβείο μακιγιάζ στα φετινά Βραβεία Ίρις, για τη δουλειά σου στην ταινία Κάλα Αζάρ. Μίλησέ μου για την ταινία, ποιοι είναι οι βασικοί χαρακτήρες και το αισθητικό στιλ της ταινίας;
Καταρχάς μου έδωσε μεγάλη χαρά η υποψηφιότητα! Αν και έχω ξαναβρεθεί στη θέση αυτή (όπως στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης), εξακολουθώ να παραμένω συγκινημένη από το έντονο και θερμό χειροκρότημα, που ακούστηκε από άκρη σε άκρη στο κατάμεστο θέατρο Άλσος κατά την αναγγελία του ονόματος μου! Αυτό ήταν το βραβείο μου… ακόμη βιώνω αυτή την ενέργεια, αυτόν τον κραδασμό. Είμαι ευγνώμων!
Οι ανάγκες της ταινίας ήταν πολύ απαιτητικές και στις τρεις ειδικότητες, που ανέλαβα και επιμελήθηκα μόνη μου.
Επικοινωνούσαμε αμέτρητες ώρες με την Τζάνις, την σκηνοθέτιδα, αρκετό καιρό πριν ξεκινήσουμε τα γυρίσματα. Της έστελνα mood boards και συζητούσαμε τις ιδέες μου, γιατί την ενδιέφερε η άποψη μου, που αφορούσε στο αισθητικό κομμάτι της ταινίας. Επίσης, αφιερώσαμε μια ολόκληρη μέρα στο make-up test, για να δούμε σε πράξη, εφαρμοσμένες στα πρόσωπα όλων των ηθοποιών μας τις ιδέες και να καταλήξουμε. Ήταν ενδιαφέρουσα διαδικασία και είχε ροή.
Κατά την γνώμη μου είναι πολύ βασικό, να φαίνεται αληθινό το μακιγιάζ. Να μην ‘κλωτσάει’, να μην είναι ‘ξένο’ επάνω στους ηθοποιούς. Εξάλλου, όταν παρακολουθώ μια ταινία, μου αρέσει να απολαμβάνω συναισθήματα, χαρακτήρες… και όχι να μου αποσπάται η προσοχή από τα προϊόντα (foundation, πούδρα κτλ).
Το μακιγιάζ είναι η προέκταση του κουστουμιού των ηθοποιών, είναι η ιστορία του χαρακτήρα τους, εκφράζει τα συναισθήματα τους, που υποσυνείδητα εκπέμπονται από τα πρώτα δευτερόλεπτα και γι’ αυτό το προσαρμόζω και το κάνω κομμάτι τους.
Πώς δούλεψες τον κάθε ήρωα; Πώς απέδωσες χαρακτήρες και σημεία της πλοκής με τα πινέλα σου;
Όταν μελετούσα το σενάριο, είχα οραματιστεί την πρωταγωνίστρια, που ενσάρκωσε η Πηνελόπη Τσιλίκα, σαν ένα ονειροπόλο ρομαντικό κορίτσι με ωμά και ζωώδη ένστικτα. Της ζήτησα, ν’ αφήσει να μακρύνουν οι τρίχες στο σώμα της. Έχοντας μια παιδικότητα από τον προηγούμενο αιώνα, με τα όμορφα πατίνια της, που βρήκε ο ενδυματολόγος μας Βασίλης Μπαρμπαρίγος δημιούργησα στο σώμα της μώλωπες, πληγωμένα γόνατα και κάπαλα σε διάφορα στάδια.
Στον πρωταγωνιστή μας, που ενσάρκωσε ο Δημήτρης Λάλος, σχεδίασα τον χαρακτήρα με βάση τον λύκο. Ήθελα να έχει αυτή την αγριάδα και γι’ αυτό τον λόγο έκανα πιο ξανθά τα φρύδια του.
Όλη η ταινία είχε να κάνει με ζώα, οπότε βρήκα την αντιστοιχία με ζώα για όλους τους χαρακτήρες.
Την θεά και λατρεμένη Μαρία Αλιφέρη την έβαψα, ώστε να έχει συνοχή με το υγρό στοιχείο, που υπήρχε στον χώρο της και τα ψάρια που την πλαισίωναν..
Στους δίδυμους με τα καναρίνια έδωσα μια ερυθρότητα στα πρόσωπα τους, σαν να έχουν σπασμένα αγγεία.
Στην πολυαγαπημένη και θρυλική Michèle Valley έκανα πληγές από κάκτους, που είχε στο περιβάλλον της και της έδωσα την φρεσκάδα που είχαν οι αλόες της.
Στον φίλο μας στο εργοστάσιο, δημιούργησα θαμπάδα και σκόνη, που υπήρχε αντίστοιχα στον περιβάλλοντα χώρο της ταινίας.
Τέλος, στον μπαμπά έκανα δύο σημάδια, ένα πάνω από το φρύδι και ένα κάτω από το μάτι. Σε κάποια φάση, αποκτά στο ίδιο σημείο (πάνω από το φρύδι) και σε ίδιο σχήμα σημάδι και ο πρωταγωνιστής μας… Αυτή είναι μια λεπτομέρεια για τους πολύ παρατηρητικούς.
Δημιουργήσαμε πολλά σημάδια στα σώματα, τα οποία κουβαλούσαν τις ιστορίες των ρόλων και χτιζόντουσαν μέσα στην ταινία (είχαν εξελικτικά στάδια). Είχαμε καταλήξει για το φως και τα χρώματα της ταινίας, που είχαν μια ονειρική διάθεση και σε αυτό συνέβαλα με κάποιες καταλυτικές λεπτομέρειες (όπως για παράδειγμα τον συνδυασμό glitter στον οποίον κατέληξα και τον οποίον υποστήριξα… για τον οποίον άκουσα (εκ των υστέρων) διθυράμβους από τους βασικούς συντελεστές της ταινίας.
Έψαξα και μελέτησα πολλά προϊόντα, για να δω, με ποια θα δουλέψω τελικά, αφού είχαμε πολλές διαφορετικές και δύσκολες συνθήκες στην περίοδο των γυρισμάτων. Ήμασταν στους δρόμους, ζήσαμε όλα τα καιρικά φαινόμενα, κάναμε μέχρι και υποβρύχιες λήψεις. Ο Κωστής Σφακιανακάκης με την ομάδα παραγωγής του, φρόντισε να κυλήσουν όλα τέλεια. Τα γυρίσματα έγιναν χωρίς φυσική συνοχή των πλάνων. Δηλαδή δεν ακολουθήσαμε το τελικό μοντάζ και πηγαίναμε μπρος -πίσω στις σεναριακές ημέρες. Κάναμε συνέχεια αλλαγές… κάθε μέρα αλλά και μέσα στην ημέρα. Αυτό ήταν και το πιο δύσκολο κομμάτι, γιατί υπήρχαν πολλές αλλαγές και πολλά στάδια στα σημάδια καθημερινά και έπρεπε να το αποδώσω σε υπερβολικά μικρό χρόνο.
Είσαι μία μακιγιέζ που έχεις πολλαπλές πλευρές στη δουλειά σου. Από πολλές ελληνικές ταινίες, μέχρι διαφημιστικά, βίντεο, καλλιτέχνες, παραστάσεις… Ποιά είναι αυτή η πλευρά που αγαπάς περισσότερο και γιατί;
Όλες τις πλευρές του μακιγιάζ τις αγαπάω και πάντα δίνω το 100% για το καλύτερο αποτέλεσμα κάθε πρότζεκτ. Δεν επιλέγω να το κάνω διαφορετικά, ανεξαρτήτως μπάτζετ. Και αυτό το κάνω από την πρώτη μέρα που ξεκίνησα αυτό το επάγγελμα. Δεν θα χρησιμοποιήσω δηλαδή λιγότερο κραγιόν ή πιο φθηνά καλλυντικά, επειδή είναι low budget κάποια παραγωγή.
Έχω τη δυνατότητα να κάνω τα πάντα και είμαι βαθύτατα ευγνώμων για το ταλέντο που μου έχει δοθεί! Τι πιο ωραίο να ανακαλύπτουμε τα ταλέντα μας και να τα μοιραζόμαστε με τους άλλους!
Δεν γίνεται να μου βάλει κάποιος ταμπέλα και να με εντάξει σε κάποια κατηγορία (π.χ. κάνει μόδα... κάνει σινεμά... κάνει νύφες... κάνει διαφήμιση… κάνει rejouvance κλπ), γιατί μπορώ να τα κάνω όλα με επιτυχία (μια που είμαι μοναδική… χαχαχ).
Το μόνο που χρειάζεται να κάνει αυτός που θα μ’ επιλέξει, είναι να μ’ εμπιστευτεί και εγώ θα του κάνω τα πιο όμορφα μακιγιάζ που έχει ποτέ ονειρευτεί! Θα δώσω το 100% των δυνατοτήτων μου και θα επεκτείνω τις ιδέες του ένα βήμα πιο πέρα!
Οι τάσεις της μόδας επηρεάζουν καθόλου το μακιγιάζ στις ταινίες; Με ποιόν τρόπο αν ναι;
Ο κινηματογράφος επηρεάζει την μόδα και η μόδα τον κινηματογράφο. Πάντα ίσχυε αυτό. Στον κινηματογράφο, αν χρειάζονται κάποια στοιχεία από μόδα, μπορείς να τα εντάξεις. Αλλά έχει να κάνει καθαρά με τον χαρακτήρα που έχεις να δημιουργήσεις. Αυτή τουλάχιστον είναι η δίκη μου προσέγγιση.
Τα διαφημιστικά σποτ ακολουθούν κάποια μόδα στο στιλ μακιγιάζ; Σου ζητάνε ας πούμε “νεανικά” μακιγιάζ; Ή “καθημερινοί άνθρωποι” μακιγιάζ; Πώς διαχειρίζεσαι την κάθε οδηγία;
Μου ζητάνε τα πάντα. Η αντιμετώπισή μου είναι αντίστοιχη με τις ταινίες. Για εμένα όλα είναι χαρακτήρες και συναισθήματα, που τα ζωγραφίζω στα πρόσωπα των ανθρώπων.
Είμαι Μακιγιέζ 25 χρόνια και ξεκίνησα από ταινίες και μόδα. Όταν μπήκα στην διαφήμιση, πριν 22 χρόνια, μου είχε πει μια συνάδελφος, ότι έφερα δροσιά και μόδα στον χώρο. Τι πιο ωραίο ν’ ακούς κάτι τέτοιο από μια συνάδελφο!
Η Κατερίνα Βρανά στην παρουσίαση των Βραβείων Ίρις που είχε ένα εκπληκτικό γκλίτερ μακιγιάζ είπε αστειευόμενη ότι το μακιγιάζ αυτό που της έκανες φαίνεται από το φεγγάρι :-) Στο είχε ζητήσει η ίδια; Ήταν δική σου πρόταση;
Την έχω αγαπήσει πολύ την Κατερίνα. Είχα επιμεληθεί ξανά την ομορφιά της στα βραβεία της Ακαδημίας το 2017 και είχαμε εξ αρχής υπέροχη χημεία και επικοινωνία. Είναι ευφιέστατη και ευγενέστατη!
Είχα επικοινωνήσει με τον Παναγιώτη Φαφούτη (τον σκηνοθέτη της τελετής απονομής) και την Όλγα Ευαγγελίδου (την ενδυματολόγο της βραδιάς) για το όλο στυλ της Κατερίνας. Θα είχε μια disco διάθεση, που είναι μια εποχή που αγαπώ πολύ. Είναι κάτι που είχα σκεφτεί και της το πρότεινα. Ταυτόχρονα μου ζήτησε και η Κατερίνα το ίδιο. Είναι δύσκολο στην χρήση του το glitter, πολύ εύκολα γράφει σαν ‘μουτζούρα’. Είχα πάρει αρκετά διαφορετικά glitter μαζί μου και επέλεξα αυτό που θα φαινόταν καλύτερα, σε σχέση με την απόσταση που είχε η σκηνή από το κοινό, σε σχέση με τον φωτισμό και τι θα ‘έγραφε’ πιο ωραία στην κάμερα, αφού είχαμε ταυτόχρονα live κάλυψη στο κανάλι Youtube του Ιδρύματος Ωνάση.
Σου αρέσει το γκλίτερ; Ή είσαι πιο dark τύπος;
Κάθε άνθρωπος που σέβεται τον εαυτό του, αγαπάει το glitter. Εγώ το λατρεύω!
Είμαι η Σίσσυ Πετροπούλου και είμαι τα πάντα! Είπαμε, δεν υπάρχει κατηγορία ή ταμπέλα για μένα… μετά από μένα έσπασε το καλούπι ☺️
Η μόδα τι λέει φέτος; Ποιά χρώματα παίζουν; Τι στιλ θέλει το καλοκαίρι του 2021;
Είναι τάση το κόκκινο κραγιόν και τα smokey eyes! Χαχα!! Και πότε δεν ήταν; Και τα δυο ήρθαν, για να μείνουν!! Μια άλλη τάση είναι η κόκκινη σκιά στα μάτια, το graphic eyeliner, οι παστέλ αποχρώσεις, το no make-up make-up, τα πολλά χρώματα στα μάτια με σκιές ή eyeliner, τα έντονα φυσικά φρύδια, το sun kissed look, η χοντρή γραμμή eyeliner σε μαύρο χρώμα (κυρίως στο πάνω βλέφαρο). Το μωβ και το ροζ σαν χρώματα υπερτερούν. Επίσης, το navy blue στα μάτια είναι must για ένα ωραίο και κομψό smokey eye! Τέλος, τα έντονα σκούρα κραγιόν αποτελούν επίσης μια πρόταση για φέτος το καλοκαίρι.
Πιστεύεις στ’ αλήθεια ότι υπάρχουν τάσεις στο μακιγιάζ πλέον; Μήπως όλα έχουν γίνει μία μεγάλη, ελεύθερη παλέτα για να κάνει ο καθένας ό,τι θέλει;
Είμαι από τους ανθρώπους που δημιουργούν τάσεις στην μόδα. Όταν ξεκίνησα το 1996, μια από τις πρώτες μου φωτογραφίσεις ήταν με έντονο gloss στα μάτια. Δεν το είχα δει κάπου. Απλά είχα αυτή την έμπνευση. Οι περισσότεροι φωτογράφοι και στυλίστες με κοιτούσαν περίεργα, μέχρι που μ’ εμπιστεύτηκε η Νεκταρία Αντωνοπούλου και είχαμε κάνει ένα σχετικό beauty story.
Προτιμώ το διαχρονικό στυλ και όχι το εφήμερο. Είναι θαυμάσιο, να βλέπεις στον δρόμο ανθρώπους που έχουν προσωπικό στυλ και δεν φοράνε απλά τα ρούχα, όπως τ’ αγοράζουν από τις κρεμάστρες των καταστημάτων. Εύχομαι να επανέλθει αυτό, γιατί είναι πηγή έμπνευσης για όλους μας και έχει και κάποια ουσία, αφού είναι η περιγραφή της διάθεσης και της προσωπικότητας του άλλου. Let's be creative guys, I dare you!
Τι λες για το μακιγιάζ των drag queens που φαίνεται να είναι το high end της τέχνης σου;
Κάποια μου αρέσουν πολύ και κάποια όχι. Όπως σε όλα τα πράγματα άλλωστε, έχει να κάνει με την αισθητική του καθενός. Αυτό που δεν μου αρέσει καθόλου, είναι όταν βλέπω γυναίκες να κάνουν υπερβολικά μακιγιάζ και επεμβάσεις, να παραμορφώνονται και να μοιάζουν με drag queens. Χάνεται όλη η φρεσκάδα και η θηλυκότητα. Αποδοχή του εαυτού μας κορίτσια και αγόρια. Είμαστε τέλειοι, ακριβώς όπως είμαστε!
Έχεις βάψει drag queens; Ή έστω “σαν” drag queen;
Τους λατρεύω και τους θαυμάζω! Φυσικά και έχω κάνει τέτοιο μακιγιάζ.
Είχα κάνει μια ταινία πριν κάποια χρόνια, που είχε αυτή την κατηγορία μακιγιάζ και βρίσκεται στο στάδιο του μοντάζ. Είχα δώσει μια δικιά μου νότα σε όλο αυτό. Θα το δείτε στην ‘ασημένια οθόνη’, όταν με το καλό ολοκληρωθεί.
Επίσης, έχω κάνει drag make-up στον ιδιωτικό τομέα.
Τέλος, ήθελα ν’ αναφέρω ότι ήμουν Μακιγιέζ στο second unit της ταινίας Pari και βοήθησα να ολοκληρωθεί. Ακολούθησα το Μακιγιάζ, που είχε ξεκινήσει ο συνάδελφος. Ήταν πάρα πολύ δύσκολο, γιατί είχε περάσει ένας ολόκληρος χρόνος, τα πρόσωπα των ηθοποιών είχαν αλλάξει, ήταν πολύ μαυρισμένοι γιατί κάναμε γύρισμα μετά από το καλοκαίρι και έπρεπε να είναι ακριβώς ίδιοι όπως ήταν έναν χρόνο πριν στα προηγούμενα γυρίσματα της ταινίας λόγω του μοντάζ (το αγαπημένο μας ρακόρ) και να ενταχτούν αυτά τα πλάνα μέσα στην ταινία, έτσι ώστε να υπάρχει συνοχή.
Με τον αγαπημένο μου συνεργάτη Σόλωνα Γιαννούτσο, κάναμε ακόμα μια εξαιρετική συνεργασία, σε μια πολύ απαιτητική σκηνή της ταινίας, όπου βάλαμε αληθινή φωτιά στην πρωταγωνίστρια, αφού πρώτα την είχαμε προστατέψει βεβαίως απόλυτα με τα απαραίτητα μαγικά κόλπα του Σόλωνα. Πολύ έντονη εμπειρία! Η πανέμορφη και ταλαντούχα Melika Foroutan πήρε φέτος το βραβείο Ίρις 1ου γυναικείου ρόλου.
Όταν είδα την ταινία στο σινεμά χάρηκα πάρα πάρα πολύ και με συγχάρηκα, γιατί ήταν τεράστιο το στοίχημα που είχα βάλει με τον εαυτό μου! Το βλέπαμε και στο γύρισμα φυσικά ότι όλα ήταν εντάξει, αλλά αλλιώς είναι να βλέπεις τη δουλειά σου στην τεράστια αγαπημένη οθόνη του Σινεμά!
Να συμπληρώσω ότι σ’ αυτή την ταινία υπάρχει drag show, το οποίο το σχεδίασα από την αρχή και το εκτέλεσα, μια και δεν είχε γυριστεί καθόλου αυτή η σκηνή. Μεγάλη χαρά!
Η επιδημία της COVID 19 πώς επηρέασε τη δουλειά σου;
Τι να πω σχετικά μ αυτή την ερώτηση; Τα είπε όλα ο Μιθριδάτης για τους Καλλιτέχνες. Δεν υπήρχε και δεν υπάρχει καμία απολύτως στήριξη από το κράτος στον τομέα μου, ούτε αποζημιώσεις. Τα ελάχιστα χρήματα που μας δίνουν, μας τα δίνουν με καθυστέρηση κάθε 3 - 4 μήνες.
Το τεράστιο χρονικό διάστημα που ήμασταν κλεισμένοι, πέταξα στον κάδο των αχρήστων, καλλυντικά μεγάλης χρηματικής αξίας, γιατί έχουν ημερομηνία λήξεως. Χρησιμοποιώ πολύ ακριβά καλλυντικά, γιατί όπως προανέφερα, προσέχω και φροντίζω τους ‘πελάτες’ μου και θέλω τα καλύτερα γι’ αυτούς.
Το ότι άνοιξαν πρόσφατα τα σινεμά και τα ανοιχτά θέατρα, δεν σημαίνει ότι λύθηκε το πρόβλημα αυτομάτως και πως όλοι βρήκαμε αμέσως εργασία. Οπότε, όπως καταλαβαίνεις, τα πράγματα σε αυτόν τον τομέα έχουν τη δυσκολία τους, γιατί το μακιγιάζ ίσως δεν είναι προτεραιότητα κάποιου, αυτή την εποχή που διανύουμε, όπως μπορεί είναι το κούρεμα για παράδειγμα.
Επόμενες ταινίες και πρόσωπα που ετοιμάζεσαι να βάψεις;
Είχα την απόλυτη χαρά και τιμή, να μ’ επιλέξει ο Χρήστος Πασσαλής να συνεργαστούμε στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία που έκανε, σαν σκηνοθέτης αυτή την φορά. Πρωταγωνιστής ήταν ο ίδιος και η Αγγελική Παπούλια. Θαύμασα ξανά το μεγαλείο του, το τεράστιο ταλέντο του και το πόσο γρήγορα έμπαινε στις διακυμάνσεις του χαρακτήρα που υποδυόταν και ταυτόχρονα σκηνοθετούσε άρτια και με μια υπέροχη ευγένεια που τον διακατέχει. Παίζουν επίσης στην ταινία, κάποιοι από τους καλύτερους ηθοποιούς της χώρας μας. Δεν αποκαλύπτω περισσότερα…
Stay tuned : www.instagram.com/sissipetropoulou.makeup