Πώς να πεις αντίο στις τοξικές συμβουλές ομορφιάς
Πώς μάς βοήθησε η δράση του DOVE να συνειδητοποιήσουμε ότι πολλές από τις συμβουλές στα social media είναι τοξικές και πρέπει να τις αποφεύγουμε
Dove Self-Esteem Project: Η εκστρατεία #DetoxYourFeed και ο Οδηγός Αυτοπεποίθησης του Dove, βοηθά γονείς και παιδιά να απομακρυνθούν από τις τοξικές συμβουλές ομορφιάς
Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που κάνεις μόλις ανοίξεις τα μάτια σου; Ο τρόπος που ξυπνάς το πρωί...ναι αυτά τα πρώτα λεπτά που χουζουρεύεις, μπορεί να είναι εξαιρετικά κομβικά για την πορεία της υπόλοιπης ημέρας σου. Ανοίγοντας τα βλέφαρά σου μετά από έναν απολαυστικό και «χορταστικό» 8ωρο ύπνο, το μεγαλύτερο λάθος που μπορείς να κάνεις, είναι να «βυθιστείς» απευθείας στην οθόνη του κινητού σου. Nαι ναι να σκρολάρεις για αρκετή ώρα χαζεύοντας το feed σου στο Instagram και το TikTok, αναζητώντας εκείνη την συμβουλή ομορφιάς που θα σε κάνει να μοιάζεις «τέλεια». Αυτή που θα σε κάνει να έχεις μια όψη διαφορετική, η οποία μπορεί μάλιστα να μην θυμίζει σε τίποτα το κορίτσι που είσαι στα αλήθεια. Το ξέρεις καλά όμως, πως οι αρχικές σελίδες των social media, είναι γεμάτες τοξικότητα, που δεν βοηθάει τα θετικά συναισθήματα να «ανθίσουν» μέσα μας. Είτε είσαι 10, 17, 20 είτε 50 ή 60 χρονών μπορεί να υπάρξουν στιγμές που δεν μπορείς να ξεχωρίσεις απόλυτα ποια συμβουλή είναι για σένα τοξική, να αισθανθείς πως η αυτοπεποίθηση σου μειώνεται και ότι το χαμόγελο σου στιγμιαία… δεν είναι τόσο «αστραφτερό».
Σε μεγάλο βαθμό τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν αντικαταστήσει τις συμβουλές από διάσημα πρόσωπα και αποτελούν πλέον για τους νέους όχι μόνο πηγή έμπνευσης αλλά και ψυχαγωγίας. Τα νέα άτομα ωστόσο, αγαπούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, περνούν αρκετό χρόνο την ημέρα τους (σύμφωνα με έρευνα του Dove που διεξήχθη τον Δεκέμβρη του 2021 από την Kukuvagia Collective Wisdom Agenc κατά την οποία πραγματοποιήθηκαν συνεντεύξεις σε δείγμα 300 κοριτσιών ηλικίας 10 -17 ετών και 400 γυναικών ηλικίας 18-55 ετών, σχεδόν 2 στα 3 κορίτσια ξοδεύουν πάνω από 1 ώρα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κάθε μέρα) μπροστά από μια οθόνη και απευθύνονται σε αυτά τόσο για συμβουλές ομορφιάς όσο και fitness. Το γεγονός αυτό μπορεί από την μια να έχει θετικό αντίκτυπο.
Τα social media θα έπρεπε να αποτελούν χώρο ελεύθερης έκφρασης και όχι πηγή άγχους. Ωστόσο, αρκετά συχνά προωθούν τοξικά πρότυπα ομορφιάς και τοξικές συμβουλές. Κοιτάζοντας fitspiration και thinspiration περιεχόμενο στα social, αψεγάδιαστες selfies με φίλτρα, video με αισθητικές μικροεπεμβάσεις, οι νεαρές γυναίκες αποθαρρύνονται σημαντικά και μπαίνουν στην διαδικασία να συγκρίνουν τον εαυτό τους με όλα αυτά που έχουν γίνει μέρος της εικονικής τους ρουτίνας. Η παρατατεμένη έκθεση σε τοξικές συμβουλές ομορφιάς μπορεί να βλάψει κιόλας συνολικά την εικόνα που έχουν οι νέοι για την εμφάνιση τους. Σύμφωνα με έρευνα του Dove, 1 στα 2 κορίτσια υποστηρίζει ότι οι τοξικές συμβουλές ομορφιάς στα μέσα ευθύνονται για τη χαμηλή του αυτοπεποίθηση και ότι το 71% των κοριτσιών συμφωνεί ότι το να περνούν λιγότερο χρόνο σε αυτά θα ήταν καλύτερο για την ανάπτυξη της αυτοεκτίμησής τους.
Η εμβληματική μάρκα ομορφιάς μένοντας πάντα πιστή στο όραμά της να μετατρέψει την ομορφιά σε πηγή αυτοπεποίθησης και όχι άγχους, ανέλαβε δράση με έναν τρόπο εκπαιδευτικό και διασκεδαστικό για όλους. Κατανοώντας τις ανάγκες των έφηβων κοριτσιών, το Dove πρόσφερε μια διαφορετική εμπειρία απόδρασης σε γονείς και παιδιά. Στο ιδιαίτερο "Toxic Advice Escape Room by Dove", γονείς και παιδιά έπαιξαν και έλυσαν μια σειρά από συναρπαστικούς γρίφους. Σε ένα εφηβικό δωμάτιο γεμάτο από τις τοξικές συμβουλές ομορφιάς που συναντούν οι έφηβοι στα social media, οι γονείς ήρθαν αντιμέτωποι τόσο με την δική τους πραγματικότητα όσο και με την πραγματικότητα των παιδιών τους. Αντίστοιχα και το παιδί τους μπήκε στην δική τους θέση. Έτσι, μαζί έμαθαν να αναγνωρίζουν τις τοξικές συμβουλές ομορφιάς που κυριαρχούν στα social media, να αξιολογούν το περιεχόμενο που βλέπουν και να διώχνουν ό,τι τους κάνει να νιώθουν λιγότερο ο εαυτός τους. Το Dove θέτει στο επίκεντρο την κάθε γυναίκα, μικρή και μεγάλη σεβόμενη τις ιδιαίτερότητές της και τη μοναδική της φύση. Αναδεικνύοντας την φύση της με το καλύτερο τρόπο, μας υπενθυμίζει με κάθε ευκαιρία ότι σκοπός της από μικρή ηλικία είναι η ενδυνάμωση της γυναικείας αυτοπεποίθησης. Το σίγουρο είναι ότι χάρη στο Dove μικροί και μεγάλοι έμαθαν ότι όσο φροντίζουν τον εαυτό τους απομακρύνοντας τον από την τοξικότητα, κερδίζουν.
"Dove Self-Esteem Project": Detox Your Feed: Οδηγός Γονέων
Η δράση όμως δεν σταματά εκεί. Άλλο πράγμα είναι να λες ότι νοιάζεσαι και άλλο να το δείχνεις με πράξεις και το Dove δε μένει μόνο στα λόγια. Φεύγοντας από το Escape Room πέρα από όσα έμαθαν, γονείς και παιδιά «πήραν» και κάτι ακόμα μαζί τους, τον Οδηγό Αυτοπεποίθησης που δημιούργησε το Dove στο πλαίσιο του "Dove Self-Esteem Project". Με λίγα λόγια πρόκειται για έναν δωρεάν Οδηγό (διατίθεται μέσω του site του Dove) με όλα τα εργαλεία που χρειάζονται οι γονείς, οι μέντορες, οι παππούδες, οι θείοι, oι υπεύθυνοι για τη φροντίδα του παιδιού, οι έμπιστοι μεγαλύτεροι φίλοι του, ώστε να αντιληφθούν το πρόβλημα. Στην συνέχεια, να βοηθήσουν τα παιδιά να απαλλαγούν από τις τοξικές συμβουλές ομορφιάς, κάνοντας ένα «ξεκαθάρισμα» στο feed τους και να ενισχύσουν την αυτοεκτίμησή τους. Συγκεκριμένα, το Dove καλεί όλους τους γονείς και τους νέους με την βοήθεια αυτού του κιτ να διώξουν την τοξικότητα από τα social media, μετατρέποντάς τα σε ένα υγιές και θετικό περιβάλλον. Σε συνεργασία με τον κορυφαίο ειδικό, σε ζητήματα αυτοεκτίμησης, Dr. Phillippa Diedrichs, το Dove Self-Esteem Project παρουσιάζει έναν οδηγό 4 βημάτων για να μιλήσετε με απλά λόγια στα παιδιά για τις τοξικές συμβουλές ομορφιάς. Με μια τόσο μικρή –αλλά σημαντική κίνηση- το Dove μας κάνει να νιώθουμε περήφανα για εμάς. Είναι πολύ σημαντικό τα νεαρά παιδιά να μαθαίνουν από μικρή ηλικία να αγαπούν τον εαυτό τους ακριβώς όπως είναι.
Παρακάτω σου έχουμε 4 βήματα για να μιλήσεις με απλά λόγια στα παιδιά για τις τοξικές συμβουλές:
Βήμα 1- Η προετοιμασία είναι το παν
Το παν είναι η προετοιμασία και το καλύτερο είναι αυτή να γίνεται από τους μεγαλύτερους influencers που για κάθε παιδί είναι πάντα οι γονείς του. Το 80% των παιδιών θα ήθελαν να τους μιλούν οι γονείς τους για το πως να διαχειριστούν στα social media περιεχόμενο με εξιδανικευμένη ομορφιά. Συνεπώς, ενθαρρύνεται τα παιδιά σας να απομακρύνουν από το feed τους ότι τους χαλάει την διάθεση. Μπορείτε να ενσωματώσετε παρέα λειτουργίες ασφάλειας στα social όπως «μπλοκάρω, κάνω αναφορά, δεν ακολουθώ, δεν με ενδιαφέρει» οι οποίες μπορεί να λειτουργήσουν βοηθητικά στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησης και της αυτοεκτίμησης τους.
Βήμα 2- Let’s talk
Επιλέξτε για αρχή εκείνο το αγαπημένο spot του σπιτιού σας για θετική συζήτηση και γεμάτοι χαμόγελο κάντε μια ήρεμη κουβέντα γύρω από όσα τους απασχολούν. Ρωτήστε τα παιδιά σας «ποιος θεωρούν ότι μπορεί να είναι ο μακροπρόθεσμος αντίκτυπος στην αυτοπεποίθηση και την άποψη τους για την ομορφιά όταν ακολουθεί κανείς τέτοιου είδους τοξικές συμβουλές». To καλύτερο θα ήταν να εστιάσετε λιγότερο στο βάρος, τον σωματότυπο και την εμφάνιση στις συζητήσεις, στους χαιρετισμούς και τα κοπλιμέντα και στα διαδικτυακά σχόλια, σταματώντας με αυτό τον τρόπο τη συνήθεια που ενισχύει τα στερεότυπα ομορφιάς. Έπειτα, κάντε το παιδί σας να σκέφτεται τα μοναδικά χαρακτηριστικά, την κληρονομιά και τα ταλέντα του, για να ξεκλειδώσει την αυτοπεποίθησή του και υπενθυμίστε του πόσο ξεχωριστό είναι. Εστιάστε στα θετικά του στοιχεία.
Για παράδειγμα, κάθε πρωί για μια εβδομάδα παρακινήστε τους να σταθούν μπροστά στον καθρέφτη και να γράψουν ή να παρατηρήσουν πέντε πράγματα που τους αρέσουν στην εμφάνισή τους και πέντε πράγματα που τους αρέσουν στην προσωπικότητά τους. Μιλήστε στο παιδί σας επίσης, για το πώς αισθάνεστε κι εσείς για το δικό σας σώμα. Εστιάστε στα στοιχεία που εκτιμάτε σε αυτό, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στις λειτουργίες του (π.χ. στη δημιουργική έκφραση, στην κίνηση, στις αισθήσεις και στην ικανότητά του του να χαλαρώνει). Στο τέλος, μπορείτε να ζωγραφίσετε τις απαντήσεις σας ή να τραβήξετε φωτογραφίες αντικειμένων, ανθρώπων ή τοποθεσιών που αντιπροσωπεύουν τις απαντήσεις σας και να δημιουργήσετε ένα κοινόχρηστο φωτογραφικό άλμπουμ ή ακόμη αν το επιθυμείτε να τις δημοσιεύσετε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Βήμα 3- Detox is the key
Περάστε 10 λεπτά μαζί με τα κορίτσια σας σκρολάροντας στην αρχική των social media τους, δείχνοντας τους πως μπορούν να μπλοκάρουν τους λογαριασμούς που τους κάνουν να μην νιώθουν άνετα και όμορφα με τον εαυτό τους. Και αν αισθανθούν καλά με το να μην παρακολουθούν για μια εβδομάδα μπορούν μετά να διαγράψουν αυτούς τους λογαριασμούς οριστικά. Υπενθυμίστε τους να βλέπουν και να ακολουθούν λογαριασμούς και σελίδες που τους εμπνέουν να γίνουν καλύτερες και πιο παραγωγικές. Λογαριασμούς με θετικά πρότυπα ομορφιάς που θα τους πάνε ένα βήμα μπροστά ώστε να γίνουν η καλύτερη εκδοχή του εαυτού τους.
Βήμα 4- Θα τα λέμε όσες φορές χρειαστεί
Για να ενθαρρύνετε όμως νέες συνήθειες καλό είναι να μιλήσετε και με μέντορες και με άλλους γονείς για να προσφέρουν και εκείνοι την βοήθεια τους συμπληρωματικά. Για παράδειγμα, πείτε και σε εκείνους να συνεχίσουν να τους ενθαρρύνουν να μην ακολουθούν λογαριασμούς και trends που δεν λειτουργούν βοηθητικά. Να τους προτείνουν να βλέπουν αφιλτράριστα post, videos και εικόνες που μοιάζουν με την πραγματικότητα.
Ας κάνουμε όλοι, λοιπόν, ένα καλό «ξεκαθάρισμα» στο feed μας, ώστε να απομακρύνουμε κάθε τοξικό περιεχόμενο που μπορεί να βλάπτει την αυτοπεποίθησή μας. 7 στα 10 κορίτσια μάλιστα αισθάνθηκαν καλύτερα όταν σταμάτησαν να ακολουθούν τέτοιο περιεχόμενο. Το Dove μας βοηθά να αγαπήσουμε τον εαυτό μας όπως είναι, να αναγνωρίσουμε την μοναδικότητα μας, να τον φροντίζουμε με υπερηφάνεια και να απομακρύνουμε τις τοξικές συμβουλές ομορφιάς από την καθημερινότητά μας. Η ομορφιά άλλωστε είναι θέμα αντίληψης. Εάν εκτιμούμε τον εαυτό μας και αυτό που είμαστε στην πραγματικότητα μπορούμε να προχωράμε στη ζωή μας με αυτοπεποίθηση.
Για να μάθετε περισσότερα σχετικά με την εκστρατεία #DetoxYourFeed και το Οδηγό Αυτοπεποίθησης Dove, επισκεφθείτε το Dove.com.
Πηγές:
ΗΠΑ: Έρευνα που διεξήχθη από την Edelman DXI σε συνεργασία με την Professor Phillippa Diedrichs.
Δείγμα: 524 κορίτσια 10-17 ετών (USA) για την κύρια έρευνα και n=1,027 κορίτσια 10-17 ετών (USA) για την pulse έρευνα.
Ελλάδα: Έρευνα που διεξήχθη από την Kukuvagia Collective Wisdom Agency, με συνεντεύξεις σε δείγμα τριακοσίων (300) κοριτσιών ηλικίας 10 -17 ετών και τετρακοσίων (400) γυναικών ηλικίας 18-55 τον Δεκέμβρη του 2021.