Ένα χτένισμα με εντυπωσιακό τελείωμα, ιδανικό για οβάλ πρόσωπα
Τι είδους ομορφιά θέλουμε να μάθει το ΑΙ;
Keep beauty real και όχι μόνο σε reel. Το Dove δεσμεύεται να μην χρησιμοποιήσει ποτέ AI για να αναπαραστήσει αληθινές γυναίκες στις διαφημίσεις του.
Με την Τεχνητή Νοημοσύνη (ΑΙ) να απειλεί πλέον την αντιπροσώπευση της αληθινής ομορφιάς, το Dove δεσμεύεται να μην χρησιμοποιήσει ποτέ AI για να αναπαραστήσει αληθινές γυναίκες στις διαφημίσεις του
Πόσες φορές έχεις δει μία γυναίκα στο Instagram και έχεις αναρωτηθεί εσύ γιατί δε μοιάζεις σαν και αυτή; Πόσες φορές έχεις συγχυστεί ή ακόμη και στεναχωρηθεί με εκείνο το ενοχλητικό σπυράκι ή εκείνη τη ρυτίδα (που πιθανόν βλέπεις μόνο εσύ); Πόσες φορές κοίταξες τον εαυτό σου στον καθρέφτη το πρωί και δεν ένιωσες καλά με την εικόνα σου; Δε χρειάζεται να απαντήσεις. Δυστυχώς, πολλές. Και αν όχι εσύ, τότε η μαμά σου, η αδελφή σου, η κολλητή σου, η συνάδελφός σου ή εκείνη η άγνωστη που μοιραστήκατε τη θέση στο μετρό. Το φαινόμενο της έλλειψης γυναικείας αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης δεν είναι κάτι νέο. Είναι κάτι διαχρονικό που αφορά την πλειοψηφία των γυναικών, απλώς πλέον προσπαθούμε να το κοιτάξουμε κατάματα και να το αντιμετωπίσουμε.
Τι δείχνει η διεθνής έρευνα γύρω από την έννοια της ομορφιάς
Με αφορμή τη συμπλήρωση 20 χρόνων της καμπάνιας «Αληθινή Ομορφιά»**, το Dove, γνωστό brand που μάχεται για την γυναικεία ενδυνάμωση,διεξήγαγε μια διεθνή έρευνα* γύρω από την έννοια της ομορφιάς, σε διάφορες χώρες του κόσμου, για να κατανοήσει πώς επηρεάζει η ομορφιά τις γυναίκες και τα κορίτσια σήμερα. Και παρόλο που έχουν υπάρξει κάποια θετικά βήματα προς την αλλαγή σε σχέση με παλιότερα, δυστυχώς το 2024 η κατάσταση γύρω από την έννοια της ομορφιάς δεν είναι καλή. Κάτι που ίσως προκαλεί εντύπωση τη στιγμή που τo self love και το body positivity συζητιούνται τόσο πολύ.
Η τεράστια αξία που δίνει η κοινωνία στην εμφάνιση έχει αυξήσει την πίεση για έναν πολύ συγκεκριμένο τύπο ομορφιάς. Στην παγκόσμια έρευνα* του 2024 «Η Πραγματική Κατάσταση της Ομορφιάς», το Dove διαπιστώνει ότι 2 στα 5 άτομα θα έδιναν έναν χρόνο από τη ζωή τους για να πετύχουν μια εξιδανικευμένη εμφάνιση ή ένα εξιδανικευμένο σώμα. Δηλαδή 365 ημέρες λιγότερες στη Γη ή αλλιώς 365 λιγότερες καλημέρες, 365 λιγότερα χαμόγελα στα δικά μας άτομα, 365 λιγότερα ηλιοβασιλέματα και φεγγάρια.
Πώς επηρεάζει η Τεχνητή Νοημοσύνη την εικόνα του εαυτού σου;
Στο φλέγον θέμα συζήτησης περί ομορφιάς και αυτοπεποίθησης, εισάγεται και η Τεχνητή Νοημοσύνη. Μία αόρατη υπερδύναμη που με μαγικό ραβδάκι κάνει όλες τις άλλες γυναίκες να φαίνονται αλαβάστρινες και σε κάνει να αναρωτιέσαι «Εγώ γιατί δεν είμαι έτσι;». Σήμερα, σχεδόν 9 στις 10 γυναίκες* και κορίτσια δηλώνουν ότι έχουν εκτεθεί σε επιβλαβές περιεχόμενο γύρω από την ομορφιά στο διαδίκτυο. Για θυμήσου.. εκείνα τα λαμπερά μάτια, εκείνα τα τέλεια ροδαλά ζυγωματικά, τα ζουμερά Russian lips –αλλά όχι τα ζουμερά μπράτσα και τα λαμπερά, πλούσια μαλλιά που ακτινοβολούν blink blink. Ναι αλλά ξέρεις ότι όλα αυτά είναι αποτέλεσμα είτε πλαστικής επέμβασης- γιατί ό,τι δε σου έδωσε ο Θεός, στο έδωσε ο πλαστικός, είτε εργαλείων AI- γιατί ό,τι δε σου έδωσε ο πλαστικός, στο έδωσε το AI. Το θυμάσαι όμως;
«Δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος στον οποίο παγιδευόμαστε για να ακολουθήσουμε αυτό που ορίζεται ως “ομορφιά”. Είναι ανθυγιεινό, μη ρεαλιστικό και ασταμάτητο. Τα social media και οι αναδυόμενες τεχνολογίες όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη επιταχύνουν αυτή την πίεση με ανησυχητικούς ρυθμούς», σχολιάζει η τραγουδίστρια και τραγουδοποιός Jessie J, η οποία συνεργάζεται στενά με το Dove.
Με το 90% του online περιεχομένου να προβλέπεται ότι θα παράγεται με χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης έως το 2025, σύμφωνα με την πρόβλεψη της εμπειρογνώμονα AI, Nina Schick, η άνοδος αυτής της νέας τεχνολογίας επηρεάζει την ευημερία των γυναικών: 1 στις 3* αισθάνεται πίεση να αλλάξει την εμφάνισή της εξαιτίας αυτού που βλέπει στο διαδίκτυο, ακόμη και όταν γνωρίζει ότι είναι ψεύτικο ή έχει δημιουργηθεί με τη βοήθεια Τεχνητής Νοημοσύνης. «Η εκπροσώπηση είναι σημαντικότερη από ποτέ. Καθώς η Τεχνητή Νοημοσύνη συνεχίζει να εξελίσσεται, γίνεται όλο και πιο δύσκολο να διακρίνουμε τι είναι αληθινή ομορφιά και τι έχει δημιουργηθεί με τη χρήση τεχνολογίας», εξηγεί η Dr. Phillippa Diedrichs, Ερευνητική Ψυχολόγος στο «Center of Appearance» στο Πανεπιστήμιο της Δυτικής Αγγλίας και ειδικός στην εικόνα του σώματος.
Keep beauty real και όχι σε reel
Σήμερα, οι γυναίκες και τα κορίτσια συμφωνούν ότι αληθινή ομορφιά σημαίνει να είσαι αυθεντική, να είσαι ο εαυτός σου και να αγκαλιάζεις κάθε ατέλεια. Τείνουμε όμως να το ξεχνάμε και να το αφήνουμε στην άκρη. Και αυτό είναι που πρέπει να μας υπενθυμίζεται με κάθε τρόπο: να μάθουμε να αγκαλιάζουμε τη διαφορετικότητα μας και να καταρρίπτουμε τα στερεότυπα ομορφιάς στον διαδικτυακό, αλλά και πραγματικό κόσμο. Υπερασπίζοντας τη διαφάνεια, το Dove ανανεώνει τον όρκο του για την υπεράσπιση της αληθινής ομορφιάς και δεσμεύεται να μην χρησιμοποιήσει ποτέ ΑΙ για την αναπαράσταση πραγματικών γυναικών στις διαφημίσεις του. Τέλος τα κεχριμπαρένια λαμπερά μάτια, τέλος τα μαλλιά χωρίς ψαλίδα, τέλος τα δέρματα χωρίς πανάδες. Στις διαφημίζεις που θα βλέπουμε στο γυαλί (οθόνη κινητού, τηλεόρασης, στάσεις λεωφορείων) θα πρωταγωνιστούν αληθινές γυναίκες σαν εσένα και εμένα. Σαν τη φίλη σου και τη συνάδελφο σου. Σαν την άγνωστη που μοιραστήκατε τη θέση στο μετρό και τη γυναίκα που πήρε τη θέση μετά από εσάς.
Αυτό το μήνυμα διαχέεται και από τη νέα καμπάνια του Dove, «Κώδικας». Μέσα από αυτή την ιδιαίτερη καμπάνια, το Dove προσπαθεί να καταρρίψει τους περιοριστικούς «κώδικες» ομορφιάς και να προάγει ένα μήνυμα αυθεντικότητας και αγάπης προς τον εαυτό μας, στοχεύοντας να δημιουργήσει έναν θετικό διάλογο γύρω από την ομορφιά και να ενθαρρύνει τις γυναίκες να γιορτάσουν τη μοναδικότητά τους. Και το πετυχαίνει!
Όμως επειδή ας είμαστε ειλικρινείς, μας αρέσει να παίζουμε με το AI, π.χ. «Δείξε μου ποιο χρώμα μαλλιού θα μου πήγαινε;», καλό είναι να μάθουμε να το χρησιμοποιούμε και όχι να μας χρησιμοποιεί. Το Dove έχει φροντίσει και γι' αυτό με στόχο να συμβάλει στον καθορισμό νέων ψηφιακών (digital) προτύπων εκπροσώπησης της αληθινής ομορφιάς. Έχεις ακούσει για το Εγχειρίδιο Real Beauty Prompt; Αυτό το εγχειρίδιο περιέχει εύχρηστες συμβουλές για τη δημιουργία εικόνων που είναι αντιπροσωπευτικές της αληθινής ομορφιάς στα πιο δημοφιλή προγράμματα παραγωγής ΑΙ, μαζί με ένα γλωσσάρι όρων, για να θέτουμε πιο συμπεριληπτικά prompts σε αυτά τα ΑΙ εργαλεία. Μπορείς να κατεβάσεις το εδώ.
Η γυναικεία ομορφιά δεν είναι project. Είναι δύναμη, είναι μοχλός, είναι έκφραση. Σε αυτό το έργο, έχουμε συμμάχους όπως το Dove, που δεσμεύεται να μη σταματήσει να αναλαμβάνει δράση για να σπάσει τα στερεότυπα και να στηρίζει τη δύναμη της αληθινής ομορφιάς. Όπως έκανε τα προηγούμενα 20 χρόνια, σε αυτά, στα επόμενα και στα μεθεπόμενα.
Ας αλλάξουμε τα πρότυπα της ομορφιάς, μαζί! Γιατί είμαστε πιο δυνατές από ποτέ.
#KeepBeautyReal #NotonReel
Extra Infos
*Σχετικά με τη νέα παγκόσμια έρευνα: 2024 The Real State of Beauty: a global report
Διαδικτυακή έρευνα που διεξήχθη από την Edelman DXI (Data x Intelligence), μια παγκόσμια, διεπιστημονική συμβουλευτική εταιρεία έρευνας, ανάλυσης και δεδομένων, τον Νοέμβριο/Δεκέμβριο του 2023. Αυτή η 25λεπτη έρευνα διεξήχθη σε 20 χώρες: Αργεντινή, Αυστραλία, Βέλγιο, Βραζιλία, Καναδάς, Κίνα, Γαλλία, Γερμανία, Ινδία, Ινδονησία, Ιταλία, Σαουδική Αραβία, Μεξικό, Ολλανδία, Φιλιππίνες, Νότια Αφρική, Σουηδία, Τουρκία, ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο.
Οι ερευνητές μίλησαν με περισσότερους από 33.000 ερωτηθέντες: 19.306 ερωτηθέντες ηλικίας 18 έως 64 ετών (14.673 γυναίκες, 3.776 άνδρες) και 14.292 ερωτηθέντες ηλικίας 10 έως 17 ετών (9.475 κορίτσια, 4.753 αγόρια).
Για τα ερευνητικά ερωτήματα και τα αποτελέσματα της έρευνας ζητήθηκε η γνώμη 15 εμπειρογνωμόνων, από ακαδημαϊκούς μέχρι συμβούλους για την εικόνα του σώματος και ακτιβιστές του χώρου, και εξασφαλίσαμε ότι η έρευνα ήταν αντιπροσωπευτική για διάφορες υποομάδες, π.χ. άτομα με μεγαλύτερο σώμα, αναπηρίες, ψυχικές παθήσεις, άτομα ΛΟΑΤΚΙ+ και έγχρωμους.
Όλες οι συνεντεύξεις διεξήχθησαν στις τοπικές γλώσσες και διαλέκτους, με κατάλληλες μόνο ερωτήσεις σε κάθε αγορά και η μεθοδολογία ήταν σύμφωνη με το επίπεδο της εθνικής διαδικτυακής διείσδυσης που απαιτείται για την αποφυγή δειγματοληπτικής μεροληψίας.
**Σχετικά με την καμπάνια «Αληθινή Ομορφιά»
Πριν 20 χρόνια, κυκλοφορούσε μια τρομακτική διαπίστωση: μόνο το 2% των γυναικών θεωρούσαν τον εαυτό τους όμορφο. Με αφορμή αυτό, το Dove, γνωστό brand που μάχεται για την γυναικεία ενδυνάμωση, θέλησε να δείξει στον κόσμο πώς είναι η ομορφιά στην πραγματικότητα. Έτσι, η καμπάνια «Αληθινή Ομορφιά» έθεσε μια πρόκληση, τόσο για την κοινωνία, όσο και για τα μέσα ενημέρωσης αλλά και την ίδια τη βιομηχανία της ομορφιάς. Μια πρόκληση σε όλους τους εμπλεκόμενους για να αλλάξουν την εκπροσώπηση των γυναικών, να είναι διαφανείς σχετικά με την ψηφιακή παραποίηση και να αντιμετωπίζουν την επιρροή των μη ρεαλιστικών προτύπων ομορφιάς στις γυναίκες και τα κορίτσια.