Από την Κylie Jenner μέχρι την Ariana Grande: Γιατί δεν θέλουμε να αγοράζουμε από τα brands των celebrities
Η εξήγηση πίσω από την αποτελεσματική τεχνική μάρκετινγκ: Μόνο το 19% της Gen Z επηρεάζεται θετικά ενώ το 66% εμπιστεύεται τις επιλογές των φίλων του
Celebrity brands: Το φαινόμενο της συνεχούς παραγωγής επωνυμιών από διάσημα πρόσωπα και ο λόγος που αυτά δέχονται κριτική
«Αγαπητές διασημότητες: Σταματήστε να παράγετε επωνυμίες ομορφιάς» είχε τίτλο ένα πρόσφατο άρθρο της New York Times. Η άποψη της συντάκτριας δεν μας κάνει καθόλου εντύπωση, καθώς η κριτική και η δυσαρέσκεια γύρω από τα brands που δημιουργούν κάθε λίγο και λιγάκι οι celebrities είναι διάχυτη. Η αγορά παγκοσμίως πλημμυρίζεται από διασημότητες που διαφημίζουν προϊόντα στα social media. Το μοντέλο είναι κερδοφόρο και έτσι εταιρείες και celebrities σπεύδουν να επωφεληθούν. Αν ένας influencer μπορεί να επηρεάσει δεκάδες ανθρώπους να αγοράσουν ακόμη και ένα προϊόν κακής ποιότητας, τότε μια παγκοσμίου φήμης διασημότητα εχεί σημαντικές πιθανότητες να μπορέσει να βγάλει εκατομμύρια με τη δημιουργία μιας σειράς προϊόντων ή ενός ολόκληρου brand.
Lip gloss, lotion προσώπου, ακόμη και δονητές έχουν εμφανιστεί στην αγορά βασισμένοι στα ονόματα των αγαπημένων μας διάσημων. Νέες σειρές βγαίνουν με ιλιγγιώδεις ρυθμούς. Αστέρες, όπως ο Harry Styles και η Ariana Grande, δεν λείπουν από τη λίστα. Ωστόσο, τα στοιχεία της Ben-Shaba, της ιδρύτριας της αμερικανικής ερευνητικής εταιρείας Gen Z Planet αναφέρουν ότι μόνο το 19% της Gen Z επηρεάζεται από τις προτάσεις των διάσημων προσώπων για τις αγορές του. Το υπόλοιπο 66% προτιμά να λαμβάνει υπόψη τις επιλογές των φίλων του.
Η φήμη των διασημοτήτων δεν είναι πλέον αρκετή να πείσει κανένα, επειδή οι άνθρωποι ενδιαφέρονται, μεταξύ άλλων, για την τεχνογνωσία πίσω από τα προϊόντα. Ακόμη, μπορεί ένα διάσημο πρόσωπο να δοκιμάζει σε ένα Instagram story το προϊόν και να ισχυρίζεται ότι αυτό είναι το μυστικό για τα σαρκώδη του χείλη, όμως όλοι πλέον γνωρίζουμε ότι οι celebrities συχνά υποβάλλονται σε επεμβάσεις, αισθητικές και χειρουργικές.
Για παράδειγμα, η σειρά καλλυντικών που ανήκει στην Lady Gaga θα μπορούσε να είναι εμβληματική, αλλά τελικά απλώς απέτυχε. Η Haus Laboratories εμφανίστηκε το 2019 και πωλήθηκε αποκλειστικά στο Amazon. Στη συνέχεια, κυκλοφόρησε και στα καταστήματα Sephora, αλλά ως εκεί. Οι περισσότεροι τα παρομοίασαν με προϊόντα μακιγιάζ φαρμακείου, τα οποία έχουν μάλιστα υψηλή τιμή. Ακόμη, πολλοί παραπονέθηκαν για την ανθεκτικότητά τους.
Το μοντέλο δεν είναι καινούργιο. Δεκαετίες τώρα τα διάσημα πρόσωπα δημιουργούν brands βασισμένα στο όνομά τους. Όμως, παλαιότερα αυτός ήταν ο μόνος τρόπος για να αποκτήσει κανείς πρόσβαση στην ιδιωτική ζωή μιας διασημότητας. Σήμερα, οι θαυμαστές μπορούν να γνωρίζουν πολλές πληροφορίες για τους celebrities που ακολουθούν και μάλιστα σε πραγματικό χρόνο.
Αν και οι σταρ είχαν μεταπηδήσει στην αγορά του μακιγιάζ και στο παρελθόν, η Kylie Jenner ήταν εκείνη που άνοιξε το δρόμο για τα makeup celebrity brands, συνδυάζοντας την προώθηση τους στα social media. Όλα ξεκίνησαν με ένα kit για τα χείλη και τώρα το brand της είναι μια αυτοκρατορία αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων. Παρόλο που η Kylie Cosmetics έχει ένα αξιοσέβαστο όνομα στο χώρο, αυτό δεν σημαίνει ότι τα προϊόντας της εταιρείας της είναι αψεγάδιαστα. Πολλοί οι καταναλωτές έχουν υποστηρίξει ότι η πολυσυζητημένη επιχειρηματίας ανακυκλώνει τα ίδια χρώματα και τις ίδιες παλέτες, λανσάροντας τα κάθε χρόνο σε διαφορετικές συσκευασίες.
Η πλειονότητα των επωνυμιών ομορφιάς των διασημοτήτων είναι μια αποτυχία. Στην πραγματικότητα όμως, αυτό είναι μια απλή τεχνική μάρκετινγκ, που άλλοτε πετυχαίνει και άλλοτε ναυαγεί. Τα brands και οι σειρές δεν προορίζονται για μακροχρόνια ανάπτυξη αλλά για γρήγορα κέρδη. Παράδειγμα προς μίμηση υπήρξε η Hailey Bieber. Το 26χρονο supermodel κυκλοφόρησε τη σειρά Rhode Skin και ξεπέρασε τις προσδοκίες, κατακτώντας μια θέση στην πολυπόθητη λίστα Forbes 30 Under 30.
Η Selena Gomez κυκλοφόρησε την Rare Beauty, μια ολοκληρωμένη σειρά που είναι φυσική, φιλική για το δέρμα και με μεγάλη γκάμα αποχρώσεων.
Τα Fenty Beauty της Rihanna είναι ένα ακόμη εξαιρετικά επιτυχημένο παράδειγμα celebrity brand. Βέβαια, η τραγουδίστρια έχει παραδεχτεί ότι φοβόταν να μπει στον κόσμο των celebrity brands, καθώς έβλεπε επιτυχημένες επωνυμίες να φτάνουν σε ένα σημείο κορεσμού και τελικά να αλλοιώνουν το όνομα των δημιουργών τους.
Η Gen Z όμως δεν δελεάζεται τόσο εύκολα, καθώς θέτει ως προτεραιότητα την αυθεντικότητα και την αυτοέκφραση σε κάθε της επιλογή. Δεν είναι, λοιπόν, καθόλου απίθανο η κριτική στάση της νέας γενιάς καταναλωτών να αλλάξει τους κανόνες του παιχνιδιού.