Η Πάμελα Άντερσον χωρίς μακιγιάζ

Η καρδιά της ακτιβίστριας χτύπησε και η ηθοποιός και μοντέλο αποφάσισε να αποτινάξει τον ζυγό του μακιγιάζ

Η Πάμελα Άντερον εμφανίστηκε χωρίς μακιγιάζ στην εβδομάδα μόδας του Παρισιού

Ο Μαξιμίλιαν Φακτόροβιτς θα έμενε με το στόμα ανοιχτό αν έβλεπε την ακτιβίστρια Πάμελα Άντερσον χωρίς μακιγιάζ. Ο μπαμπάς τού όρου μέικ απ δεν θα αντιλαμβανόταν γιατί η σέξι σταρ, που μεταξύ άλλων είναι και ένα από τα νέα πρόσωπα των μπιζού Pandora, πέταξε φαουντέισον, μάσκαρες και ρουζ για να δώσει το «παρών» στο ντεφιλέ της Ιζαμπέλ Μαράν στην εβδομάδα μόδας του Παρισιού. Εμφανίστηκε άβαφη, με τις φακίδες εκτεθειμένες, με τις όποιες ρυτίδες της, με όλες τις ατέλειες – όσες ατέλειες έχει βεβαίως μία Πάμελα Άντερσον.

Μαξιμίλιαν Φακτόροβιτς, για τους φίλους Max Factor

Αλγεινή εντύπωση θα έκανε η απόφαση της Παμ στον Φακτόροβιτς ο οποίος έδωσε τεράστιο αγώνα για να κάνει τον κόσμο τού σινεμά πιο λαμπερό και τις γυναίκες ομορφότερες. Το ταλέντο του είχε φανεί από πολύ νωρίς. Ήταν ο πιο διάσημος και πραγματικά πολύτιμος κομμωτής και αισθητικός της τσαρικής αυλής. Τον φρουρούσαν σαν αυγό Φαμπερζέ την ώρα που κούρευε, έβαφε και χτένιζε. Αλλά ο Φακτόροβιτς το ’σκασε από τη Μόσχα διότι παντρεύτηκε χωρίς να πάρει την άδεια του τσάρου Νικολάου Β'. Χρησιμοποίησε το δικό του μακιγιάζ, πέτυχε την ωχρότητα του ίκτερου, έπεισε και την έκανε για Αμερική το 1902.

Παρά τις δυσκολίες στον Νέο Κόσμο –του έκλεψε οικονομίες και εμπόρευμα ένας συνεργάτης του, ο ετεροθαλής αδελφός του έγινε διαβόητος γκάνγκστερ και η γυναίκα του πέθανε από εγκεφαλική αιμορραγία– ο Μαξιμίλιαν αποδείχθηκε ανθεκτικός. Κατευθύνθηκε δυτικά με τα πέντε παιδιά του και το 1908 εγκαταστάθηκε στο Χόλιγουντ ανοίγοντας επιχείρηση ενοικίασης περουκών σε κομπάρσους ταινιών. Στη συνέχεια έκανε το μακιγιάζ των κομπάρσων. Προβιβάστηκε κάνοντας το μέικ απ των πρωταγωνιστών και ξετρέλανε τους πάντες.

Το 1912 παίρνει την αμερικανική υπηκοότητα έχοντας ιδρύσει, το 1909, τον μετέπειτα κολοσσό των καλλυντικών «Max Factor». Πρωτοπόρος, ικανός, ταλαντούχος και ευφάνταστος, ανασύνθεσε, εξέλιξε και βελτίωσε το μέικ απ –ανασπόσπαστο κομμάτι της κινηματογραφικής βιομηχανίας– το οποίο προ της έλευσής του βρισκόταν σε πρωτόγονη κατάσταση. Άλλαξε τη σύνθεση του φαουντέισον, έπαψε να είναι στόκος, το συσκεύασε σε βαζάκια και δημιούργησε 16 αποχρώσεις. Επέβαλε τον ελαφρώς παρεξηγημένο όρο μέικ απ, από το ευπρεπές «cosmetics», καθώς χρησιμοποιούνταν από τον κόσμο του θεάματος της εποχής – ήταν αργκό και «κακόφημο». Τα υπόλοιπα είναι ιστορία. Υπάρχει κανείς σήμερα που να μη λέει μέικ απ;

Στις πολλές επιτυχίες του Μίστερ Μαξ Φάκτορ περιλαμβάνονται το τέλειο καρέ και τα χείλη σε σχήμα καρδιάς της Κλάρα Μπόου, του πρώτου «It Girl» του Χόλιγουντ. Σε εκείνον πιστώνονται οι χάλκινες μπούκλες της Ρίτα Χέιγουορθ, η πλατινέ κουάφ της Τζιν Χάρλοου, οι ψεύτικες βλεφαρίδες της Λουσίλ Μπολ, το θεατρικό μακιγιάζ της Τζόαν Κρόφορντ, ενώ από το ινστιτούτο αισθητικής του πέρασαν από την Γκλόρια Σουάνσον έως την Τζούντι Γκάρλαντ και την Μπέτι Ντέηβις.

Το 1935 ήταν τόσο δημοφιλής και περιζήτητος που άνοιξε το δικό του στούντιο μακιγιάζ και σαλόνι αισθητικής. Ήταν τόσο ευρηματικός και ευφάνταστος που για τις καστανές είχε ροδακινί δωμάτιο περιποίησης, για τις ξανθές δωμάτιο με τοίχους βαμμένους σε απαλό γαλάζιο και για τις κοκκινομάλλες πράσινο σε τόνους μέντας. Τεράστιοι οι αγώνες του σκαπανέα Φακτόροβιτς για να γευόμαστε σήμερα σε αφθονία χιλιάδες καρπούς από τον κήπο της Εδέμ με τα αναρίθμητα προϊόντα ομορφιάς και περιποίησης.

Το πρόσωπο είναι ο καμβάς. Στην παλέτα συναντώνται φαουντέισον, σέρουμ, μέικ απ, πράιμερ, ρουζ, πινέλα και πάει λέγοντας. Παρά τα άπειρα μπραντς, γαλλικά, αγγλικά, κορεατικά, ιταλικά, ελληνικά, αμερικανικά, φιλανδικά, αυστραλέζικα, γερμανικά, αυστριακά (δεν υπάρχει τελειωμός) που τέρπουν τους καταναλωτές, μήπως το μακιγιάζ είναι τυραννία για κάποιες;

Από την άλλη, ποια δεν χαίρεται όταν πιάνει στα χέρια της τα τέλεια προϊόντα, τις καλοσχεδιασμένες συσκευασίες, τα limited βαζάκια, τον χορό των υπέροχων χρωμάτων, τα σωληνάρια, ντισπένσερς, κραγιόν, πούδρες, τις λάγνες κασετίνες, παλέτες που μοιάζουν να έχουν φτιαχτεί για έναν και μόνον άνθρωπο. Εσένα. Σε αυτό το πανηγύρι της ματαιοδοξίας, το μακιγιάζ σημαίνει αυτοδιάθεση, τονώνει την αυτοπεποίθηση, παύει η βασίλισσα να είναι γυμνή, στο πλαίσιο της ελευθερίας της καθεμιάς και του καθένα. Άλλες πάλι το θεωρούν περιττό, σιχτιρίζουν και το βαριούνται. Θεωρούν ότι είναι υποτέλεια. Μπορεί η βιομηχανία των καλλυντικών να είναι κραταιά και αιωνίως σε άνθιση, και μάλιστα παγκοσμίως, εντούτοις είναι μια επιλογή να υπερασπίζεσαι τη φυσική ομορφιά ή το φυσικό λουκ. Και η επιλογή έχει μεγαλύτερη συμβολική αξία όταν γίνεται από μια διασημότητα που θεωρούνταν και θεωρείται «σεξοβόμβα», έστω για τους κλισέ λόγους.

Η Πάμελα Άντερσον χωρίς μακιγιάζ στην εβδομάδα μόδας στο Παρίσι

Απολαμβάνοντας την αναγέννηση της καριέρας της, η Πάμελα Άντερσον έβαζε τα γέλια βλέποντας ολόγυρά της τα υπερβολικά μακιγιάζ που παρέπεμπαν σε καρτούν. Η καρδιά της ακτιβίστριας χτύπησε και η ηθοποιός και μοντέλο αποφάσισε να αποτινάξει τον ζυγό του μακιγιάζ. Το αποτέλεσμα ήταν λυτρωτικό, η Πάμελα ένιωσε απελευθερωμένη ψηφίζοντας εμφάνιση χωρίς καθόλου ψιμυθίωση. Χαρακτηρίζοντας την απόφασή της επαναστατική, άνοιξε με την κατακτηθείσα ωριμότητα της ηλικίας και της επιτυχίας ένα νέο κεφάλαιο στη ζωή της. Τώρα πια μπορεί να λέει ό,τι σκέφτεται και να κάνει αυτό που θέλει. «Μου αρέσει να κάνω πράγματα που είναι διαφορετικά». Περίτεχνο μακιγιάζ οι άλλες; Κόντρα η Πάμελα, χωρίς μέικ απ. Αλλά ακόμα κι έτσι δαπανά ένα δίωρο μπροστά στον καθρέφτη της. Η σταρ είναι σταρ.«Η δεκαετία του ’90 ήταν η δεκαετία του ’90 και τώρα είναι το 2023» λέει η ίδια. Το σίγουρο είναι ότι τώρα υπάρχουν περισσότερες επιλογές και τρόποι αυτοέκφρασης. Οι εποχές έχουν αλλάξει.

Η Άντερσον ανατέλλει στα 56 της. Γι’ αυτό χαμογέλασε όταν άκουσε για πρώτη φορά το τραγούδι «Hooray for Hollywood» (1937) που αναφερόταν στην αμερικανική κινηματογραφική βιομηχανία και σατίριζε την απατηλή επιθυμία πολλών ηθοποιών να γίνουν διάσημοι. Ήταν τότε που οι καριέρες συνοψίζονταν στο «If you want to be an actor, see Mr. Factor» και οι γυναίκες (ηθοποιοί) είχαν σύντομη «ημερομηνία λήξης».