Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Μάθιου Πέρι: Ο βασιλιάς του σαρκασμού δεν μένει πια εδώ
Μάθιου Πέρι: Οι προσωπικές τραγωδίες του αγαπημένου μας «Τσάντλερ» και ο άνισος αγώνας του ηθοποιού να τις αντιμετωπίσει
«Δεν είμαι καλός στις συμβουλές, μήπως ενδιαφέρεσαι για ένα σαρκαστικό σχόλιο;». Ακόμα και αυτή η ατάκα του Τσάντλερ ήταν ικανή να μας κάνει να γελάσουμε με την καρδιά μας. Ο σαρκασμός και το χιούμορ του χαρακτήρα ήταν ένας από τους κύριους λόγους που λατρεύτηκαν τα «Φιλαράκια» από εκατομμύρια κόσμου. Ένας από τους λόγους για τους οποίους σήμερα θρηνούμε, σαν να χάσαμε έναν δικό μας φίλο. Ο ηθοποιός Μάθιου Πέρι έφυγε από τη ζωή μόλις στα 54 του χρόνια, από διαφαινόμενο πνιγμό στο τζακούζι του. Ο δικός μας Τσάντλερ των 10 σεζόν των «Friends», ένας χαρακτήρας καυστικός, ενίοτε θρασύς, ανασφαλής, νευρωτικός, συχνά σε στάση άμυνας και με το χιούμορ ως προστατευτικό μηχανισμό. Οι ψυχολόγοι θα μιλήσουν ξεκάθαρα για τη χρήση του σαρκασμού, ως μέσο αντιμετώπισης των προβλημάτων πολλών ανθρώπων με την οικειότητα. Ο Τσάντλερ, μοναχοπαίδι με χωρισμένους γονείς, όσο προχωρούσε η σειρά κατάφερνε και βελτίωνε αυτές τις πτυχές του χαρακτήρα του. Ωστόσο, η ζωή του Μάθιου Πέρι ήταν αρκούντως προβληματική, με πολλές τραγικές αναφορές, ώστε να δώσει στον Τσάντλερ το επιπλέον στοιχείο που τον έκανε τον πλέον αγαπημένο Friend. Όταν πρωτοδιάβασε το σενάριο, ήξερε ότι θα υποδυθεί εν μέρει τον εαυτό του.
Λίγο πριν κερδίσει τον ρόλο του Τσάντλερ Μπινγκ, ο Πέρι προσευχήθηκε: «Θεέ μου, μπορείς να μου κάνεις ό,τι θέλεις. Απλά σε παρακαλώ κάνε με διάσημο». Ο ίδιος και οι συμπρωταγωνιστές του θα γίνονταν κάτι παραπάνω από διάσημοι, θα γίνονταν η παρέα όλων μας, μέσω από το πιο αγαπημένο κωμικό sitcom όλων των εποχών. Ακόμα όμως και η αρχή των γυρισμάτων ήταν δύσκολη για τον Πέρι, συγκεκριμένα από συναισθηματικής άποψης. Είχε ήδη γνωρίσει παλιότερα την Τζένιφερ Άνιστον και σε πρότασή του να βγούνε, αυτή τον απέρριψε. Θα πει μάλιστα για την συμπεριφορά της πως χαρακτηριζόταν από μία «εκκωφαντική έλλειψη ενδιαφέροντος». Οι πρώτες σεζόν θα κυλήσουν δύσκολα για τον Μάθιου καθώς, όπως θα πει χαρακτηριστικά, «δεν μπορούσε να την κοιτάξει για περισσότερο από τρία δευτερόλεπτα». Η Άνιστον προχώρησε σε σχέση με τον Μπραντ Πιτ, ωστόσο ο εγωισμός του Πέρι θα πληγωνόταν περισσότερο στο μέλλον. Σε πρόσφατες δηλώσεις της, η Άνιστον θα παραδεχτεί πως αυτή και ο Ντέιβιντ Σουίμερ (Ρος) ήταν ερωτευμένοι κατά τις πρώτες σεζόν, κάτι που και ο ίδιος ο Σουίμερ θα επιβεβαιώσει. Παρ’ όλα αυτά και όπως δήλωσε στον γνωστό ραδιοφωνικό παραγωγό Howard Stern, βρίσκονταν και οι δύο σε σχέσεις, οπότε το timing δεν ήταν σωστό και απλά δεν θα «δούλευε». O Μάθιου Πέρι τα γνώριζε όλα αυτά αλλά, όπως και τα υπόλοιπα «Φιλαράκια», παρέμεινε επαγγελματίας ως το τέλος της σειράς. Πόσο δύσκολο ήταν αλήθεια για έξι νέους ανθρώπους να δουλεύουν τόσο στενά στον ίδιο χώρο για δέκα ολόκληρα χρόνια;
Ο Μάθιου Λάνγκφορντ Πέρι ήταν γιος της Καναδής δημοσιογράφου Σούζαν Μαρί Μόρισον και του πρώην μοντέλου και ηθοποιού Τζον Μπένετ Πέρι. Οι γονείς του χώρισαν όταν ήταν πολύ μικρός και στα 15 του μετακόμισε με τον πατέρα του στο Λος Άντζελες. Η μητέρα του ήταν Υπεύθυνη Τύπου του πρώην Καναδού πρωθυπουργού Πιερ Τριντό, πατέρα του σημερινού πρωθυπουργού Τζάστιν. Ωστόσο η σχέση τους δεν τελείωνε εκεί καθώς τα παιδιά τους, Μάθιου και Τζάστιν, ήταν συμμαθητές στο δημοτικό σχολείο Rockcliffe Park στην Οτάβα. Στον λογαριασμό του στο X (Twitter) και μόλις έμαθε το τραγικό νέο, ο Τζάστιν Τριντό δήλωσε σοκαρισμένος.
Από εκείνη την εποχή, ο Πέρι μιλούσε συχνά για τις αναμνήσεις του από μεγάλους χώρους δεξιώσεων, όπου όλοι πρόσεχαν και θαύμαζαν τη μητέρα του, αδιαφορώντας για τον ίδιο. «Το να κάνω τη μητέρα μου να γελάει ήταν πάντα κάτι το ιδιαίτερο για μένα», θα πει μιλώντας συγκινημένος για αυτήν. Ήταν όμως εκείνη ακριβώς η περίοδος όπου και η ανασφάλεια του Μάθιου εκτοξεύτηκε. Πολλά χρόνια αργότερα, στο reunion των Friends το 2021, θα παραδεχτεί σε μία κρίση ειλικρίνειας πως όταν οι συμπρωταγωνιστές του δεν γελούσαν με τα αστεία του, ένιωθε πως θα πέθαινε. Ο Πέρι μέχρι και το τέλος δεν μπορούσε να αντιμετωπίσει τις ανασφάλειές του. Παρ’ όλα αυτά το δράμα του ήταν ο τρόπος με τον οποίον από πολύ νωρίς αποφάσισε να τις αντιμετωπίσει. Οι καταχρήσεις.
Μάθιου Πέρι: Ο εθισμός με τα χάπια και το αλκοόλ
Η πρώτη του επαφή με τα χάπια ήρθε σε ηλικία μόλις 30 ημερών. Καθώς έκλαιγε συνέχεια, ο γιατρός που επισκέφτηκαν οι γονείς του τους συνέστησε να του δώσουν φαινοβαρβιτάλη. Μία ιδιαίτερα εθιστική ουσία που βοηθά στην καταπολέμηση της αϋπνίας. Στα 14 του χρόνια άρχισε να πίνει συστηματικά αλκοόλ. Θεωρούσε ότι ήταν ο καλύτερος τρόπος για να κρύψει τις ανασφάλειές του, ακόμα και από τον ίδιο του τον εαυτό. Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων των Friends έπαιρνε 55 Vicodin κάθε μέρα (εθίστηκε σε αυτό για πρώτη φορά ύστερα από ένα ατύχημα με το Jet Ski, το 1997), ενώ λέγεται πως έχει παραστεί σε περίπου 6.000 συναντήσεις Ανώνυμων Αλκοολικών. Μπήκε και βγήκε από κέντρα αποτοξίνωσης περισσότερες από 65 φορές, ξόδεψε περίπου 9 εκατομμύρια δολάρια στην προσπάθειά του να παραμένει νηφάλιος.
Στους fans της σειράς έχει μείνει αξέχαστη η έναρξη της 7ης σεζόν όπου ο Chandler, συνεχίζοντας υποτίθεται την ίδια σκηνή από το τέλος της 6ης σεζόν (πρόταση γάμου στη Μόνικα), θα εμφανιστεί περίπου 20 κιλά πιο αδύνατος. Κάτι που οφείλεται εκτός των άλλων και σε φλεγμονή στο πάγκρεας, την οποία και έπαθε στα 30 του. Το 2001 θα μπει για πολλοστή φορά σε κέντρο αποτοξίνωσης, λόγω εθισμού στο βικοντίν, στη μεθαδόνη, στις αμφεταμίνες και στο αλκοόλ. Στα πρόσφατα απομνημονεύματα του «Friends, Lovers, and the Big Terrible Thing» θα γράψει χαρακτηριστικά: «Μπορείς να παρακολουθήσεις την πορεία του εθισμού μου εάν παρατηρήσεις το βάρος μου σε κάθε σεζόν της σειράς. Όταν είμαι βαρύς είναι αλκοόλ, όταν είμαι αδύνατος είναι χάπια. Όταν έχω μουσάκι, τότε είναι πολλά χάπια». Ωστόσο το απόγειο της τραγικής του κατάστασης θα ήταν οι επισκέψεις σε διάφορα σπίτια τα οποία είχαν βάλει πωλητήριο (οpen houses), όπου και θα έκλεβε τα φάρμακα που θα έβρισκε. Πιθανολογούσε δε πως οι ιδιοκτήτες θα έλεγαν «Δεν υπάρχει περίπτωση να μπήκε μέσα ο “Chandler” και να μας έκλεψε».
H Τζένιφερ Άνιστον είναι η πρώτη που θα τον αντιμετωπίσει, λέγοντας του πως μυρίζει υπερβολικά στο set. Ο ίδιος, βλέποντας παλιά επεισόδια της σειράς, θα λυπηθεί τον εαυτό του. «Πρόκειται για έναν τύπο που είναι εκτός ελέγχου», θα πει δακρυσμένος.
Συνήθιζε να λέει πως έχει «τα σπλάχνα ενός 90χρονου». Έφτασε δε στο σημείο μηδέν το 2018, όταν και το παχύ έντερο του εξερράγη, λόγω της υπερβολικής χρήσης οπιοειδών. Έμεινε στο νοσοκομείο για πέντε ολόκληρους μήνες, όντας δύο εβδομάδες σε κώμα, ενώ χρειάστηκαν πολλαπλές χειρουργικές επεμβάσεις, και χρήση σάκων κολοστομίας για διάστημα εννέα μηνών έπειτα. Όπως αναφέρει και στα απομνημονεύματά του, η καρδιά του σταμάτησε να χτυπάει για πέντε λεπτά, κατά τη διάρκεια μίας από τις επεμβάσεις. «Οι γιατροί είπαν στην οικογένειά μου ότι η πιθανότητα να ζήσω ήταν 2%. Αυτή ήταν η στιγμή που έφτασα πραγματικά κοντά στο τέλος. Δεν ήταν καρδιακό επεισόδιο, δεν υπήρχε επίπεδη γραμμή στον παλμογράφο, ωστόσο δεν χτυπούσε τίποτα». Κατά τη νοσηλεία του, ο Πέρι συνδέθηκε στο μηχάνημα ECMO (Εξωσωματική Οξυγόνωση Μεμβράνης). Το ECMO ακολουθεί μία διαδικασία παρόμοια με αυτή της παράκαμψης καρδιάς-πνεύμονα, που χρησιμοποιείται σε επεμβάσεις ανοιχτής καρδιάς, αναζωογονώντας τόσο την καρδιά όσο και τους πνεύμονες. Τους πέντε εκείνους μήνες, άλλοι τέσσερις άνθρωποι συνδέθηκαν στο ECMO. Ο Μάθιου Πέρι ήταν ο μόνος που κατάφερε να επιβιώσει. Δυστυχώς και όπως αποδείχτηκε, δεν του είχε μείνει πολύς χρόνος.
Τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα από το θάνατο του σπουδαίου Ρόμπιν Γουίλιαμς κι έπειτα, το 2014, αναπτύχθηκε στο δημόσιο διάλογο η συζήτηση για τη φύση και τον χαρακτήρα των κωμικών, το οικογενειακό και κοινωνικό τους υπόβαθρο. Κάποιες μελέτες θα καταδείξουν πως η αυξημένη αίσθηση του χιούμορ και του σαρκασμού σε νεαρή ηλικία, είναι απάντηση προς τους συνομηλίκους και όχι προς τους γονείς και τα προβλήματα που αυτοί δημιουργούν. Το δύσκολο οικογενειακό περιβάλλον στέκεται ως η πρώτη αιτία για την τάση προς την κωμωδία, με τις ερμηνείες να χρησιμεύουν ενίοτε ως μηχανισμοί αντιμετώπισης χρόνιων προβλημάτων. Υψηλές απαιτήσεις από τους γονείς, από την κοινωνία ή από τις ίδιες τις καταστάσεις, ωθούν αυτούς τους ανθρώπους στο να αναζητούν την έγκριση των γύρω τους, συχνά με το να τους προκαλούν γέλιο και ευθυμία. Δεν είναι επίσης τυχαίο πως οι περισσότεροι κωμικοί, σε συνεντεύξεις τους, διεισδύουν κατά πολύ σε θέματα κακής ψυχολογικής κατάστασης και τρόπους αντιμετώπισης της. Ο Μάθιου Πέρι των δύσκολων παιδικών χρόνων δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Μέσα από τον χαρακτήρα του Τσάντλερ Μπινγκ διοχέτευσε όλα τα αδιέξοδα και τις ανασφάλειές του, καταφέρνοντας έτσι να δημιουργήσει μία από τις πιο θρυλικές περσόνες της Αμερικανικής κωμωδίας. Με συχνές εξάρσεις αυτοσχεδιασμού που έμειναν στην ιστορία της σειράς, απογείωνε τις έτσι κι αλλιώς καλογραμμένες ατάκες του, φτάνοντας τον σαρκασμό σε επίπεδα σουρεαλιστικά. Ήταν ένας ιδιοφυής κωμικός ο οποίος εξέθεσε όλες τις αρετές του στον τηλεοπτικό φακό, αδυνατώντας όμως να αντιμετωπίσει την -τραγική όπως δείχνουν τα απομνημονεύματά του- καθημερινότητά του. Στις εξομολογήσεις του μπορούσε εύκολα κάποιος να διακρίνει τη σύγκρουση της υψηλής αίσθησης του χιούμορ και της δημοφιλίας, με την έλλειψη προσωπικού χώρου και την ηρεμία που ποτέ δεν απόλαυσε. Σε μία ακόμα κρίση αυτογνωσίας, θα πει στο «Friends, Lovers, and the Big Terrible Thing» πως: «Είναι πολύ παράξενο να ζεις σε έναν κόσμο όπου, αν πεθάνεις, θα σοκαριστούν πολλοί αλλά δεν θα εκπλαγεί κανείς».
Δειτε περισσοτερα
Μια Θεσσαλονικιά ποιήτρια του Μεσοπολέμου έρχεται πάλι στο προσκήνιο
«Η αρχιτεκτονική είναι η τέχνη της διάρκειας»
Η Kovacs μιλάει στην Athens Voice λίγες μέρες πριν τη συναυλία της στην Αθήνα
Οι ταινίες, οι αριθμοί, οι αλλαγές, οι διαμάχες
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού