Βreakfast at Τiffany's: Tο απαράμιλλο στυλ της Όντρεϊ Χέπμπορν
Σαν σήμερα έκανε παγκόσμια πρεμιέρα η ταινία με μια από τις πιο iconic εμφανίσεις στην ιστορία του κινηματογράφου
Σαν σήμερα 5 Οκτωβρίου το 1961 κάνει πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη η ταινία «Βreakfast at Τiffany's» με την Όντρεϊ Χέπμπορν στον ρόλο της καριέρας της
Η iconic φιγούρα της Όντρεϊ Χέπμπορν, το κλασικό βιβλίο του Τρούμαν Καπότε, η κοσμοπολίτικη φινέτσα του Μπλέικ Έντουαρντς και το Όσκαρ μουσικής και τραγουδιού στον Χένρι Μανσίνι και το «Moon River» - είναι όλα όσα συνθέτουν το «Breakfast at Tiffany's», μία από εκείνες τις ταινίες που χαρακτηρίζονται αβίαστα κλασικές 63 χρόνια μετά την παγκόσμια πρεμιέρα τους.
Μετά την προβολή της ταινίας η ντουλάπα κάθε γυναίκας θα είχε πια ένα απαραίτητο κομματι - το «μικρό μαύρο φόρεμα» όπως εκείνο που φορούσε η Χέπμπορν, καθιερώνοντας ένα αξεπέραστο πρότυπο κομψότητας και φινέτσας.
Το Βreakfast at Τiffany's με το απαράμιλλο στυλ της Όντρεϊ Χέπμπορν
Το «Breakfast at Tiffany's» προβλήθηκε για πρώτη φορά στη Νέα Υόρκη, σαν σήμερα, στις 5 Οκτωβρίου 1961 με πρωταγωνίστρια την Όντρεϊ Χέπμπορν, στον ρόλο της κοσμικής Νεοϋορκέζας Χόλι Γκολάιτλι και είναι βασισμένη στην ομώνυμη νουβέλα του Τρούμαν Καπότε. Από τοτε μέχρι και σήμερα έχει καθιερωθεί ως μία από τις πιο αγαπημένες ρομαντικές κωμωδίες όλων των εποχών με το ταλέντο της Χέπμπορν και το έξυπνο σενάριο του Τζορτζ Άξελροντ, να κάνουν την ταινία να ακροβατεί μεταξύ χιούμορ, ρομαντισμού και κοινωνικού σχολιασμού.
Η ταινία εδραίωσε την Όντρεϊ Χέπμπορν ως σύμβολο διαχρονικής κομψότητας και απροσποίητης γοητείας. Η εικόνα της με το μαύρο φόρεμα του οίκου Givenchy, το μαργαριταρένιο κολιέ και τα μεγάλα μαύρα γυαλιά ηλίου να κοιτάζει τη βιτρίνα του Tiffany είναι ένα iconic look που αιχμαλώτισε το πνεύμα της εποχής, αλλά διαμόρφωσε και διαχρονικά πρότυπα μόδας.
Η εμφάνιση της αποπνέει μία αίσθηση αβίαστης γοητείας και φινέτσας. Αυτό που έκανε το στυλ της Χέπμπορν τόσο ιδιαίτερο ήταν η ισορροπία ανάμεσα στην πολυτέλεια και την απλότητα. Παρά την εκλεπτυσμένη της εμφάνιση, η Χόλι Γκολάιτλι ενσάρκωσε μία ανέμελη, μοντέρνα προσέγγιση στη μόδα.
Η Χέπμπορν κατάφερε να παντρέψει το στυλ της με τον χαρακτήρα της Χόλι, δίνοντας μία νότα μυστηρίου, γοητείας και παιχνιδιάρικης κομψότητας. Από τα ιδιαίτερα φορέματα μέχρι τα φαρδιά παντελόνια και από τα επιμελημένα χτενίσματα έως τα oversized αξεσουάρ, το στυλ της Χέπμπορν στην ταινία συνδυάζει την απόλυτη κομψότητα με μία αίσθηση ανεξαρτησίας αλλά και φρεσκάδας.
Η Χόλι Γκολάιτλι (Όντρεϊ Χέπμπορν) είναι μια υπέρκομψη νεαρή Νεοϋορκέζα, η οποία συντηρείται με το να εμφανίζεται στα κοσμικά πάρτι του Μανχάταν και να δέχεται τα δώρα διαφόρων τζέντλεμαν. Ένας γοητευτικός συγγραφέας, τον οποίο επίσης συντηρεί μια μεγαλύτερη γυναίκα, ο Πολ (Τζορτζ Πέπαρντ) θα μπει στη ζωή της ως ο νέος της γείτονας ο οποίος λίγο λίγο υποκύπτει στη σαγηνευτική ομορφιά της.
Ο Τρούμαν Καπότε, συγγραφέας του ομώνυμου μυθιστορήματος, ήθελε την Μέριλιν Μονρόε στον πρωταγωνιστικό ρόλο, ωστόσο κανείς δεν μπορεί να φανταστεί κάποια άλλη εκτός από τη μοναδική Όντρεϊ Χέπμπορν παρόλο που η ίδια δεν έμοιαζε σε τίποτα με τον πιο αναγνωρίσιμο χαρακτήρα που έχει υποδυθεί. Ο Καπότε ήθελε να δώσει σε όλα αυτά τα πλάσματα που καταφθάνουν κατά εκατοντάδες στις μεγάλες πόλεις με μεγάλα όνειρα πριν αυτή τις καταπιεί και ξεβραστούν στην ανωνυμία και στο επάγγελμα της συνοδού, έναν φόρο τιμής. Ένα σήκωμα του χεριού εκ μέρους τους που να λέει, «ήμουν κι εγώ εδώ».
Όταν η Όντρεϊ Χέπμπορν έγινε σύμβολο αξεπέραστου στυλ
Η συνεργασία της Χέπμπορν με τον Γάλλο σχεδιαστή Hubert de Givenchy είχε ξεκινήσει χρόνια πριν από τα γυρίσματα της ταινίας - ήταν ο άνθρωπος που μπορούσε να κατανοήσει απόλυτα την αισθητική της. Στην ταινία, η γαλλική υψηλή ραπτική και οι δημιουργίες του Givenchy προσέδωσαν στην Χόλι Γκολάιτλι μία αίσθηση διαχρονικής κομψότητας που δεν βασίζεται στις υπερβολές, αλλά στην απλότητα και την αρμονία.
Αναμφισβήτητα το ρούχο που έμεινε ανεξίτηλα στη μνήμη του κοινού ήταν το μαύρο φόρεμα του Givenchy, που πρωταγωνιστεί στην εναρκτήρια σκηνή. Αυτό το «μικρό μαύρο φόρεμα» έχει μείνει στην ιστορία ως το απόλυτο δείγμα διαχρονικής μόδας. Η καθαρότητα των γραμμών του, σε συνδυασμό με την απόλυτη συμμετρία, τονίζει την θηλυκότητα χωρίς περιττά στολίδια. Σε μια εποχή που η μόδα βρισκόταν σε μεταβατικό στάδιο, με το εκκεντρικό και πολύχρωμο στιλ των ’50s να παραχωρεί τη θέση του σε πιο μινιμαλιστικές τάσεις, το φόρεμα αυτό κατέστη σύμβολο της νέας εποχής. Less is more.
Το iconic look της Όντρεϊ Χέπμπορν στο «Breakfast at Tiffany's»
Το «μικρό μαύρο φόρεμα»
Πολλά περισσότερα από ένα ένδυμα απλώς: ένας επαναστατικός τρόπος προσέγγισης της μόδας. Η απλότητά του το καθιστά πολυδιάστατο, προσδίδοντας μία κλασική φινέτσα. Το φόρεμα αυτό, συνδυασμένο με μακριά μαύρα γάντια, μεγάλα μαργαριταρένια κολιέ και τα τεράστια μαύρα γυαλιά ηλίου, αποτελεί την ενσάρκωση της υψηλής μόδας. Αυτό που έκανε το συγκεκριμένο φόρεμα τόσο ξεχωριστό ήταν η ικανότητά του να δείχνει εξαιρετικά πολυτελές, διατηρώντας παράλληλα μια αίσθηση απλότητας και ανεπιτήδευτης κομψότητας. Η διαχρονική του φύση του επέτρεψε να επιβιώσει και να επηρεάσει δεκαετίες μόδας που ακολούθησαν, καθιερώνοντάς το ως το σύμβολο του μινιμαλιστικού στυλ. Το μικρό μαύρο φόρεμα έγινε αμέσως κομμάτι της ποπ κουλτούρας και καθιέρωσε την έννοια του «classic chic».
Εκτός από το μαύρο φόρεμα, τα αξεσουάρ που φορούσε η Χόλι Γκολάιτλι έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη δημιουργία της εμβληματικής της εμφάνισης. Τα μεγάλα μαργαριταρένια κολιέ που έδεναν κομψά γύρω από το λαιμό της Χέπμπορν έδωσαν έναν αέρα πολυτέλειας, ενισχύοντας τη συνολική εικόνα της ως μία κοσμοπολίτισσα της Νέας Υόρκης. Τα μακριά μαύρα γάντια πρόσθεσαν μία αίσθηση κλασικής θεατρικότητας, ενώ τα μαύρα γυαλιά ηλίου Ray-Ban Wayfarer έδωσαν μία πινελιά μυστηρίου και μοντέρνας γοητείας. Ο ψηλός, χτενισμένος κότσος προσδίδει επιπλέον ύψος και κομψότητα στο πρόσωπό της, ενώ ταυτόχρονα διατηρεί μια αίσθηση απλότητας. Η προσοχή στη λεπτομέρεια και η αρμονία μεταξύ ρούχων, αξεσουάρ και χτενίσματος, προσφέρουν στην Χόλι έναν αέρα ανεπιτήδευτης πολυτέλειας.
Οι «πιτζάμες» της Χόλι
Οι «πιτζάμες» της Χόλι - ένα υπερμεγέθες ανδρικό πουκάμισο και μια μάσκα ύπνου Tiffany Blue - τονίζουν την ανέμελη και παιχνιδιάρικη προσωπικότητα του χαρακτήρα της. Δεν την πειράζει να περπατάει, να πλένει τα δόντια της και να ταΐζει τη γάτα της με αυτή τα ρούχα, ακόμη και όταν ο Πολ είναι κοντά της.
Το casual look και το «Moon River»
Όταν η Χόλι τραγουδά το «Moon River» καθισμένη στο μπαλκόνι του διαμερίσματός της, ακόμα και αυτό το casual ντύσιμό της καταφέρνει να το κάνει να δείχνει κομψό. Το σύνολό της -ένα ανοιχτό γκρι crewneck, σκουρόχρωμο τζιν και λευκές μπαλαρίνες- παραμένει μοντέρνο και διαχρονικό όλα αυτά τα χρόνια μετά. Επιπλέον, κανείς δεν μπορεί να βγάλει τα μαλλιά τυλιγμένα με πετσέτα όπως η Χέπμπορν.
Το ροζ φόρεμα
Το ροζ σύνολο της Χόλι με ένα φόρεμα Givenchy με στρας, ροζ φιόγκο στη μέση και σατέν πανωφόρι είναι το απόλυτο φόρεμα για βραδινή έξοδο. Συνεχίζοντας με τα διασκεδαστικά αξεσουάρ μαλλιών, η Χόλι προσθέτει ένα ροζ κρυστάλλινο στέμμα στο χτένισμά της μαζί με ροζ κρυστάλλινα σκουλαρίκια, τονίζοντας την επιθυμία του χαρακτήρα της να ξεχωρίζει ανάμεσα στο πλήθος και να εκφράζει άφοβα την αίσθηση του στυλ της.
Το παλτό και το γούνινο καπέλο της
Καθώς ο Πολ και η Χόλι γνωρίζονται ενώ περπατούν στους δρόμους του Μανχάταν, εκείνη φοράει ένα πορτοκαλί, μακρύ παλτό με ένα γούνινο καπέλο και τα χαρακτηριστικά γυαλιά της. Η τολμηρή χρήση του χρώματος στα ρούχα της, από αυτό το παλτό μέχρι το ροζ κοκτέιλ φόρεμα, αναδεικνύει το ζωηρό της πνεύμα. Την εποχή της κυκλοφορίας της ταινίας, τα πλήρως χρωματισμένα φιλμ μόλις είχαν αρχίσει να γίνονται προσιτά για τα στούντιο ώστε να τα χρησιμοποιούν σε κανονική βάση. Η χρήση αυτών των φωτεινών χρωμάτων στο σχεδιασμό των κοστουμιών ανέδειξε ακόμη περισσότερο την ομορφιά του έγχρωμου φιλμ.
Το στυλ και η προσωπικότητα της Χόλι
Το στυλ της Χέπμπορν στην ταινία δεν εξυπηρετούσε απλώς την εμφάνιση της Χόλι, αλλά λειτουργούσε και ως μέσο κατανόησης του χαρακτήρα της. Η Χόλι Γκολάιτλι ήταν μια γυναίκα που ζούσε σε έναν φαντασιακό κόσμο γεμάτο γκλαμουριά και επιπολαιότητα, αλλά ταυτόχρονα είχε βαθύτερες ευαισθησίες και αναζητήσεις. Το μαύρο φόρεμα και τα αξεσουάρ αντικατοπτρίζουν αυτόν τον διττό χαρακτήρα της: από τη μία πλευρά, η κομψή της εμφάνιση υποδηλώνει μία γυναίκα που φαίνεται να ελέγχει απόλυτα την εικόνα της και τον περίγυρό της, από την άλλη, οι εκλεπτυσμένες λεπτομέρειες αφήνουν να διαφανούν οι ανασφάλειες και οι εύθραυστες πτυχές του χαρακτήρα της.
Τα ρούχα της Χέπμπορν στην ταινία αποτυπώνουν κάτι πολύ περισσότερο από μία στυλιστική επιλογή - θίγουν το θέμα της ταυτότητας. Η Χόλι προσπαθεί να διαφύγει από το παρελθόν της και να δημιουργήσει έναν καινούριο εαυτό. Τα ρούχα της και το εκλεπτυσμένο στυλ της συμβάλλουν στη δημιουργία αυτής της φανταστικής ταυτότητας, λειτουργώντας ως «πανοπλία» απέναντι στον πραγματικό κόσμο. Το στυλ της Χέπμπορν δεν είναι μόνο μια ενδυματολογική επιλογή, αλλά συμβολίζει την επιθυμία της Χόλι να επαναπροσδιορίσει τον εαυτό της.
H ίδια η Όντρεϊ Χέμπορν είχε αναφερθεί σε αυτόν τον ρόλο της, λέγοντας ότι η Χόλι Γκολάιτλι ήταν «ο πιο τζαζ ρόλος της καριέρας μου» και είχε συμπληρώσει: «Είμαι εσωστρεφής. Το να παίξω αυτό το τόσο εξωστρεφές κορίτσι ήταν το πιο δύσκολο πράγμα που έκανα ποτέ».
Με πληροφορίες από CR Fashion Book, Vogue και Vanity Fair