Ο διάσημος φωτογράφος John Rankin Waddell φωτογραφίζει την Tuuli
Τον καιρό που τα περιοδικά βασίλευαν, ο Rankin ήταν εκδότης των πιο μοντέρνων εντύπων του πλανήτη.
Ο διάσημος φωτογράφος John Rankin Waddell μιλάει και φωτογραφίζει για το LOOKmag.
Πλήρες όνομα John Rankin Waddell. Καλύτερα σκέτο Rankin, σαν αστραπιαίο κλικ της κάμερας. Ένας από τους ανθρώπους που διατύπωσαν το στιλ των 90s με τρόπο εντυπωσιακό, πανέμορφο και πολύ-εκφραστικό. Τον καιρό που τα περιοδικά βασίλευαν, ο Rankin ήταν εκδότης των πιο μοντέρνων εντύπων του πλανήτη, γύριζε ταινίες, βίντεο κλιπ και φωτογράφιζε μόδα σαν να είναι ταινία – ή μήπως το αντίθετο; Το ταλέντο που ξεχειλίζει και περνάει σε όλες τις πλευρές έκφρασης, η δίψα για δημιουργία και πειραματισμούς σε οτιδήποτε πιάνουν τα χέρια του, αυτό είναι που κάνει τον πραγματικό καλλιτέχνη.
Αλλά και μερικά πράγματα ακόμα. Όπως, π.χ., η ψύχραιμη, γρήγορη, έξυπνη ματιά, το χιούμορ, η απλότητα. Ο τρόπος που αντιμετώπισε ο Rankin «ένα free press από την Ελλάδα»: Τον Μάρτιο του 2009, όταν το LOOKmag του ζήτησε, με λίγο θράσος είναι η αλήθεια, να μας κάνει το εξώφυλλο, εκείνος φωτογράφισε ειδικά για εμάς ένα φωτεινό, υπέροχο, κιτρινο-πορτοκαλί cover που τώρα το έχει στην πρώτη σελίδα του site του. Γι’ αυτόν το μήνα, μας φωτογράφισε δύο (!) διαφορετικά εξώφυλλα για να διαλέξουμε και μας μίλησε για τη δουλειά του. Και πριν προλάβουμε να πούμε «καλά, ΠΟΣΟ cool είναι ο τύπος;», δέχτηκε να λάβει μέρος και στο μεγάλο φωτογραφικό project της ATHENS VOICE και του LOOKmag, “Back to the future”! Ο φωτογράφος που έχει φωτογραφίσει τα μεγαλύτερα ονόματα της μοντέρνας εποχής, βρήκε την αγαπημένη του παιδική φωτογραφία και την «αναβίωσε» ποζάροντας ο ίδιος, τριαντα-τόσα χρόνια μετά. Δεν φοράει καν τα ίδια ρούχα, δεν είναι καν μπροστά στο ίδιο παλιό του ποδηλατάκι – και όμως καταφέρνει να αποδώσει τόσο συγκινητικά και με καλλιτεχνική τεχνογνωσία την ατμόσφαιρα, το συναίσθημα και το χρώμα, που δεν μπορείς παρά να αναγνωρίσεις το μεγάλο του ταλέντο.
Περιγράψτε μας μερικές χαρακτηριστικές «φάσεις» και στιγμές από το θρυλικό περιοδικό Dazed and Confused, που εκδίδατε το 1992. Ήταν αρκετές οι φορές που βρεθήκαμε στο χείλος της «καταστροφής», αλλά καταφέρναμε να μαζεύουμε μεταξύ μας τα χρήματα για να βγάλουμε και το επόμενο τεύχος. Υπήρξαν πράγματι κάποια θρυλικά τεύχη που ακόμα και σήμερα τα αντιγράφουν. Με ξεχωριστά εξώφυλλα. Εξώφυλλο που «επιλέγεις» ποιο θες να βλέπεις, ένα εξώφυλλο-καθρέφτης όπου ο αναγνώστης γινόταν αυτομάτως το μοντέλο που πόζαρε, επίσης κι εκείνο το εξώφυλλο με την Έλενα Κρίστενσεν που αποκάλυπτε τα στήθια της κάτω από ένα ασημένιο τετράγωνο που το έξυνες για να φύγει – δεν είχε καταλάβει πόσο αποκαλυπτικό ήταν το εξώφυλλο, μέχρι που το είδε! Ευτυχώς με συγχώρεσε γρήγορα, δεν μου κράτησε κακία!
Dazed and Confused είναι τίτλος τραγουδιού από το πρώτο άλμπουμ των Led Zeppelin. Αν βγάζατε το ίδιο περιοδικό σήμερα, τι τίτλο θα του δίνατε; Έφτιαξα έναν κατάλογο για μια αναδρομική μου έκθεση πέρυσι, ο οποίος έμοιαζε πολύ σχεδιαστικά με περιοδικό. Ο τίτλος του ήταν Ranked.
Πόσο και πώς επηρεάζει η μουσική τη δουλειά σας; Η μουσική παίζει τεράστιο ρόλο στη δουλειά μου. Ακούω πολλά και διαφορετικά είδη μουσικής και εμπνέομαι από τους στίχους. Βρίσκω στη μουσική μια απίστευτη δύναμη που σου ξυπνάει διάφορα συναισθήματα, ανάλογα με το περιβάλλον στο οποίο βρίσκεσαι και τις εμπειρίες που έχεις. Είναι εκπληκτικό. Μου αρέσει να ακούω μουσική πολύ δυνατά όταν φωτογραφίζω στο στούντιό μου. Δημιουργεί τέτοιες δονήσεις στο χώρο, που σχεδόν προεξοφλεί ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα.
Μπορείτε να μας πείτε μερικά ονόματα και τραγούδια που σας εμπνέουν και με ποιες στιγμές της δουλειάς σας τα συνδέετε; Τελευταία δούλεψα με δύο πολύ καλούς καλλιτέχνες – τους Sky Ferreira και την Kelis. Και οι δύο έχουν ένα εντελώς διαφορετικό στιλ και ήχο, αλλά η αφοσίωση και η αγάπη τους σε αυτό που κάνουν ήταν η μεγαλύτερη έμπνευση για μένα.
Τι έχει αλλάξει στο χώρο των περιοδικών από το 1992 μέχρι σήμερα; Σήμερα κυκλοφορούν αμέτρητοι τίτλοι – υπάρχει ένα περιοδικό για σχεδόν οτιδήποτε, για χόμπι, αθλήματα, οποιοδήποτε ενδιαφέρον σου το βρίσκεις σε τίτλο. Όχι μόνο αυτό αλλά ο ανταγωνισμός είναι τόσο μεγάλος, και τώρα με το ίντερνετ ακόμα μεγαλύτερος, και για περιοδικά και για εφημερίδες. Το ίντερνετ κερδίζει έδαφος γιατί υπάρχει αυτή η αμεσότητα, το «τώρα» σε νέα και κουτσομπολιά. Παρόλα αυτά, για μένα, τίποτε δεν συγκρίνεται με ένα καλοτυπωμένο περιοδικό που ποντάρει στο σχεδιασμό και την προσωπικότητά του.
Πείτε μας λίγα λόγια για τις εκδοτικές σας δραστηριότητες αυτή την περίοδο. Πρόσφατα κυκλοφόρησα ένα καινούργιο βιβλίο μου, το Ten Times Rosie, που φτιάχτηκε με αφορμή τη συνεργασία μου με τη σχεδιάστρια Paula Thomas και το μοντέλο Rosie Huntington-Whiteley. Η φίρμα Thomas Wylde δημιουργήθηκε πριν 5 χρόνια από την Paula Thomas και το βιβλίο αυτό έρχεται να ταξιδέψει σχεδόν κινηματογραφικά τον αναγνώστη μέσα από τους 10 εποχικούς χαρακτήρες που έχει σχεδιάσει η σχεδιάστρια μέχρι τώρα.
Έχετε πολλές «διαφορετικές» προσωπικότητες ως φωτογράφος. Από φωτογράφος μόδας και φωτογράφος διασημοτήτων, μέχρι φωτογράφος καθημερινών ανθρώπων. Μπορείτε να μας μιλήσετε γι’ αυτές τις διαφορετικές σας πλευρές; Και οι τρεις αυτές προσωπικότητες είναι η ίδια και μοναδική – ο εαυτός μου! Είμαι ένας άνθρωπος με αστείρευτη περιέργεια, που τον γοητεύουν οι άνθρωποι. Οποιοσδήποτε βρίσκεται μπροστά στο φακό μου, είτε είναι διάσημος ή μοντέλο ή απλά ένας καθημερινός άνθρωπος, τον μεταχειρίζομαι με τον ίδιο τρόπο. Του μιλάω, βάζω μουσική, γελάμε – δεν είναι διαφορετικές προσωπικότητες, παρά μόνο εγώ!
Ποιος είναι ο τρόπος που ακολουθείτε για να βρείτε την έμπνευσή σας για κάθε διαφορετικό πρόσωπο που φωτογραφίζετε; Βρίσκω έμπνευση παντού. Στα όνειρά μου, τη μουσική, ένα βιβλίο, μια ταινία, ένα αγαπημένο πρόγραμμα στην τηλεόραση. Όταν βρίσκομαι πρόσωπο με πρόσωπο με κάποιον που φωτογραφίζω, βρίσκω έμπνευση και μόνο που του μιλάω. Να μαθαίνεις για τη ζωή του ανθρώπου που έχεις απέναντί σου, τι του αρέσει και τι όχι, ή έστω το πώς πέρασε τη μέρα του μέχρι εκείνη την ώρα, μπορεί να σε εκπλήξει ευχάριστα!
Μπορείτε να μας περιγράψτε τη στιγμή που φωτογραφίζατε τη βασίλισσα Ελισάβετ; Ήμουν αγχωμένος – φυσικά! Αλλά όταν βρίσκεσαι μπροστά σε μια τέτοια πρόκληση, σκέφτεσαι πως είσαι ένας επαγγελματίας προετοιμασμένος για τα πάντα. Τι εννοώ... Στα 10 λεπτά μαζί της, μου έπεσε από την κάμερα ένα καλώδιο και εκείνη χαμογέλασε. Μόλις το έκανε αυτό, αμέσως κατάλαβα πώς ακριβώς ήθελα να τη φωτογραφίσω!
Τα στερεότυπα στο χώρο της μόδας είναι κάτι που σας εμποδίζουν στη δουλειά σας; Πώς τα αντιμετωπίζετε; Στερεότυπο σημαίνει πως κάτι έχει πια παραγίνει – μέχρι θανάτου! Κάθε κομμάτι της δουλειάς μου προσπαθώ να το προσεγγίζω από διαφορετικές κατευθύνσεις από αυτές που έχουν γίνει στο παρελθόν, να αποτυπώσω κάτι νέο και συναρπαστικό. Αν η δουλειά σου είναι πάντα η ίδια με κάτι που κάποιοι άλλοι έχουν κάνει, δεν πρόκειται να ξεχωρίσει ποτέ.
Πώς σας φαίνεται η σημερινή μόδα; Από άποψη «γκαρνταρόμπας» ό,τι έχει να κάνει με μόδα εμένα δεν με απασχολεί πολύ – εγώ φοράω μαύρα t-shirts και τζιν κάθε μέρα! Ως κομμάτι της δουλειάς μου, όμως, βρίσκω τη μόδα και τις αλλαγές της συναρπαστικές, μου αρέσει να παρακολουθώ τις νέες κολεξιόν και τις τάσεις. Η μόδα είναι μια μορφή τέχνης, οι σχεδιαστές είναι άνθρωποι με όραμα και τα μοντέλα αυτά που το ενσαρκώνουν. Αυτά συνοψίζουν τη θεωρία.
Τι είναι αυτό που σας ελκύει στον κινηματογράφο; Πρόκειται να γυρίσετε κι άλλες ταινίες; Ο κινηματογράφος ήταν μια φυσική ροή των πραγμάτων, νομίζω. Δουλεύω τόσα χρόνια τη φωτογραφία, ήταν η ώρα να τη βάλω «σε κίνηση». Ήταν υπέροχο να σκηνοθετώ το The Lives of the Saints και σίγουρα θα ήθελα να το κάνω και στο μέλλον, είμαι ανοιχτός σε αυτή την προοπτική.
Τα βίντεο κλιπ που σκηνοθετείτε, αρχικά τα αντιμετωπίζετε ως φωτογράφος ή ως σκηνοθέτης; Θα έλεγα ως σκηνοθέτης. Ειδικά στο φιλμ, ψάχνω τον πιο αποτελεσματικό τρόπο να πω την ιστορία, πού σε πηγαίνει η αφήγηση, ποιες γωνίες στην κάμερα θα «ανεβάσουν» τη σκηνή κ.λπ. Παρόλα αυτά, όταν κάνω ένα βίντεο, πολλές φορές τραβάω και φωτογραφίες για να έχω τόσο τη σκηνοθετική όσο και τη φωτογραφική άποψη.
Πείτε μας μερικά από τα πιο αγαπημένα πορτρέτα και τα πιο αγαπημένα βίντεο κλιπ που έχετε υπογράψει. Τα αγαπημένα πορτρέτα, τα αγαπημένα βίντεο κλιπ, οι αγαπημένες δουλειές μου, είναι όλοι αυτοί με τους οποίους έχω δουλέψει. Πρόσφατα τελείωσα δύο μουσικά βίντεο κλιπ με την Kelis για δύο κομμάτια από το νέο της άλμπουμ, το Acapella και το 4th of July. Η δημιουργικότητα και η αυθεντικότητά της είναι που έκαναν και τις δύο δουλειές εξαιρετικές. Όταν δουλεύω με τη σύζυγό μου Tuuli είμαι κατενθουσιασμένος! Δεν έχει σημασία τι φωτογραφίζουμε, η προσωπικότητά της καθρεφτίζεται στη φωτογραφία και πάντα προσθέτει επιπλέον ποιότητα στο αποτέλεσμα. Είναι σπάνιο προσόν και τόσο σημαντικό, όσο και ένα καλό μοντέλο.
Αν είχατε να φωτογραφίσετε μία διάσημη σταρ για fashion editorial, τι θα κάνατε; Κάθε φωτογράφιση είναι διαφορετική – συνήθως κουβεντιάζω με την παραγωγή και το δημιουργικό για να έχω εικόνα για το ύφος της φωτογράφισης. Έχω τουλάχιστον τρεις βοηθούς στο πλατό μαζί μου να δουλεύουν τα φώτα και ως τεχνικοί για τις ψηφιακές επεξεργασίες. Επιβλέπω κάθε δουλειά μέχρι το τέλος της – από το κάστινγκ, τα μαλλιά, το μέικ απ, το ρετούς, μέχρι την τελική εκτύπωση. Όταν φωτογραφίζω κάποιον διάσημο, τον μεταχειρίζομαι ακριβώς όπως θα μεταχειριζόμουν και έναν απλό άνθρωπο.
Θυμόσαστε κάποιες «απίστευτες» στιγμές από τις φωτογραφίσεις σας; Είναι τόσες πολλές! Ήταν όμως μια Ινδή ηθοποιός που με ρωτούσε αν ήμουν έτοιμος να τη φωτογραφίσω. Όταν είπα ναι, στριφογύρισε 360 μοίρες γύρω απ’ τον εαυτό της πριν ποζάρει. Το έκανε αυτό κάθε φορά πριν από κάθε λήψη! Επίσης, κάποτε ήταν εκείνος ο γνωστός ποπ σταρ που φωτογράφιζα μια πάρα πολύ ζεστή μέρα. Όλοι ιδρώναμε. Καθώς τον φωτογράφιζα, του ζήτησα να βάλει το χέρι του στο κεφάλι του. Κάτω από τη μασχάλη του έπεσε μια μικρή πετσέτα. Έκανε σαν να μην κατάλαβε από πού εμφανίστηκε αυτή η πετσέτα!
Πιστεύετε ότι η κοινωνική αφύπνιση του χώρου της μόδας έχει πραγματικό αποτέλεσμα ή μήπως είναι απλώς ένα trend; Πιστεύω πως είναι σημαντικό κομμάτι της βιομηχανίας της μόδας και επίσης είναι αυτό το κομμάτι που τραβάει περισσότερο το ενδιαφέρον των μίντια τώρα περισσότερο από ποτέ. Αν ενημερωθεί η κοινή γνώμη και ευαισθητοποιηθεί και γίνουν γνωστές οι άθλιες συνθήκες κάτω από τις οποίες άνθρωποι αναγκάζονται να δουλεύουν για χάρη της μόδας, φαντάζομαι ότι τα στάνταρντ θα ανέβουν αρκετά. Η πραγματικότητα είναι πως αυτό το θέμα δεν είναι κάτι που διορθώνεται ή αλλάζει άμεσα, παρόλα αυτά φαντάζομαι πως αν ήταν απλά μια τάση της μόδας του σήμερα, έστω κι έτσι, είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση.
Τι σημαίνει το Rankin Live! για εσάς; Πώς ήταν αυτή η εμπειρία σας; Το Rankin Live! ήταν ένα από τα πιο έντονα και ταυτόχρονα πιο διασκεδαστικά πράγματα που έχω κάνει στη ζωή μου. Να φωτογραφίσεις 1.600 άτομα μέσα σε ένα διάστημα λίγων μηνών είναι ένα τεράστιο εγχείρημα – ήταν τέλειο! Ανυπομονώ να το ξανακάνω!
Στην Ελλάδα, αλλά και σε όλο τον πλανήτη, ζούμε σε μία δύσκολη εποχή, η πραγματικότητα είναι ζοφερή. Έχετε να μας πείτε κάτι ελπιδοφόρο; Να μάθετε από τα λάθη σας και να κοιτάξετε προς το μέλλον. Το ποτήρι είναι μισογεμάτο – προσπαθήστε να το γεμίσετε όσο πιο γρήγορα μπορείτε.
Το άρθρο αυτό δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά το 2010 στο περιοδικό LOOKmag