Το διάσημο μοντέλο σε μια στιγμή εξομολόγησης
Ο Jean-Paul Goude φωτογραφίζει την καμπάνια Kenzo x H&M
Ο γκουρού της pop art και το θεαματικό του, νέο πρότζεκτ
Η είδηση έσκασε ξαφνικά στα γραφεία και στα ατελιέ των designers, fashionistas και art directors του κόσμου της μόδας και τους άφησε όλους για μια στιγμή μετέωρους, σαν τα ιπτάμενα τρίγωνα που έβαζε ο Jean Paul Goude να περικυκλώνουν την Grace Jones στις ανυπέρβλητες φωτογραφήσεις του στα ‘80ς: αυτός ο εμβληματικός καλλιτέχνης φωτογραφίζει την καμπάνια της σειράς KENZO x H&M, στην οποία πρωταγωνιστούν επτά διαφορετικά celebrities και προσωπικότητες.
Τα επτά πρόσωπα της καμπάνιας KENZO x H&M:
Iman: Supermodel, Ακτιβίστρια και Ιδρύτρια της IMAN Cosmetics
Rosario Dawson: Ηθοποιός και Ακτιβίστρια, Συνιδρύτρια του Studio 189
Chance The Rapper: Καλλιτέχνης της Hip Hop
Ryuichi Sakamoto: Μουσικός και Συνθέτης
Chloe Sevigny: Ηθοποιός
Suboi: Rapper
Xiuhtezcatl Martinez: Ακτιβιστής και Επικεφαλής της οργάνωσης Earth Guardians
Ο Jean-Paul Goude, ο άνθρωπος που έχει υπογράψει μερικές από τις πλέον επιδραστικές εικόνες στη μόδα και στη μουσική εδώ και 50 χρόνια, δίνει το μοναδικό του στιλ στην καμπάνια της KENZO x H&M. Η καμπάνια πρόκειται να εμφανιστεί στα έντυπα και σε αφίσες στις 17 Οκτωβρίου, λίγο πριν η κολεξιόν φτάσει σε 250 επιλεγμένα καταστήματα H&M σε όλο τον κόσμο καθώς και στην online αγορά, στις 3 Νοεμβρίου.
Τα Η&Μ, από την εποχή που κυκλοφόρησαν τη σειρά HMBalmaination και δημιούργησαν πανικό στην αγορά, συνεργάζονται κάθε χρόνο με μεγάλους οίκους μόδας βάζοντας τους πάντες στο παιχνίδι της αναρώτησης «ποιος θα είναι ο επόμενος;». Αυτή τη φορά ήταν ο οίκος Kenzo. Ρούχα εξαιρετικής ραφής και ιδανικού στιλ πόλης για άντρες και γυναίκες. Με την υπογραφή των, εδώ και 5 χρόνια επικεφαλής του δημιουργικού στην Kenzo, της Carol Lim και του Humberto Leon.
Μερικά από τα σχέδια της συλλογής KENZO x H&M:
Όπως ο Kenzo Takada έφτασε στο Παρίσι το 1970 και δημιούργησε αίσθηση με το νέο στιλ γραμμής που πρότεινε και τα εκρηκτικά, εντυπωσιακά χρώματα -ο πρώτος Ασιάτης σχεδιαστής που μπήκε τόσο δυναμικά στο χώρο της ευρωπαϊκής Μέκκας της μόδας, έτσι και ο Leon και η Lim γράφουν τη δική τους ιστορία δημιουργώντας κομμάτια που γίνονται κλασικά, όπως το sweatshirt με την κεντημένη τίγρη στο στήθος που ανέβασαν στην πασαρέλα με την πρώτη τους κιόλας συλλογή, 5 χρόνια πριν. Ακόμα νοιώθουν πως δημιουργούν και σκέφτονται «έξω από το κουτί» και συνεχίζουν την παράδοση της ετικέτας Kenzo.
Δύο τόσο δημιουργικοί άνθρωποι δεν θα μπορούσαν παρά να είναι ενθουσιασμένοι για τη συνεργασία τους με τον Jean-Paul Goude, μια εικόνα μεγαλύτερη από κάθε άλλη στο χώρο της pop art φωτογραφίας. «Οι εικόνες του», λένε οι δύο σχεδιαστές της Kenzo, «είναι απίστευτες και συλλαμβάνουν ακριβώς όλο το πνεύμα, τη θετική διάθεση και την αίσθηση ελευθερίας της συλλογής».
Ο ίδιος ο Goude δηλώνει ότι η συνεργασία του με την H&M, και την Carol με τον Humberto για την καμπάνια KENZO x H&M «ήταν μία απίθανη περιπέτεια. «Λάτρεψα» λέει, «τον αέρα που έδωσαν στη συλλογή, τη νεανική τους ενέργεια, τη χαρά και το στιλ των ρούχων.»
Fun και στιλ. Πολύ σωστές λέξεις. Χαρακτηρίζουν απόλυτα τον Jean-Paul Goude ο οποίος ήδη μπαίνει στο 77 έτος της ηλικίας του.
Ένας γνήσιος Παριζιάνος που ξεκίνησε σαν illustrator και όταν ανέλαβε σαν guest art director την καλλιτεχνική επιμέλεια του 75ου τεύχους του περιοδικού Esquire το 1968, το αποτέλεσμα ήταν τόσο εντυπωσιακό ώστε ο εκδότης τον προσέλαβε μόνιμο art editor. Η Νέα Υόρκη υποδεχόταν τον Jean-Paul ακριβώς στην καλύτερη εποχή της. Ήταν η εποχή που έσκαγε σαν πολύχρωμο LSD όνειρο η pop art, η τέχνη των εντύπων, εκδόσεις-έργα συλλεκτικά, μεταξοτυπίες, Xerox art, πλούσια χρώματα στα φιλμ, νέα χημικά εμφάνισης – και βέβαια μία καταλυτική νέα σκηνή στη μουσική και στο clubbing.
Σε μία συνέντευξή του στον Andrey Bold για το Gadabout, ο Jean-Paul Goude απαντάει στην ερώτηση τι θυμάται πιο έντονα από τα ‘70ς:
«Το στούντιό μου ήταν επάνω στην Union Square. Καταπληκτικό – ένα μικρό σπιτάκι στην κορυφή ενός παμπάλαιου κτηρίου – το μεγαλύτερο όνειρο κάθε Ευρωπαίου. Εκεί είχε μείνει ο Τζακ Κλάιν, ο μεγαλύτερος συλλέκτης έργων Pop Art εκείνης της εποχής. Υπήρχε Pop Art παντού μέσα στο σπίτι, ακόμα και στο μπάνιο και στην κουζίνα. Είχα εντυπωσιαστεί πολύ και νοίκιασα το σπίτι αμέσως. Και το ενοίκιο πολύ χαμηλό, 250 δολάρια το μήνα, το οποίο όμως ολοένα και ανέβαινε κάθε χρόνο, μέχρι που έφτασε πολύ ψηλά, σε ένα εντελώς γελοίο ποσό, οπότε έφυγα οριστικά από εκεί το 2005».
Κι ενώ η ντίσκο σκηνή έβραζε στην πόλη, εκεί στα τέλη των ‘70ς, ο Jean-Paul γνώρισε την Grace κι αυτή η συνάντηση έδωσε μερικές από τις πιο αξεπέραστες εικόνες του μεταμοντερνισμού της pop, μία επεισοδιακή σχέση, αρκετούς θυελλώδεις καυγάδες, πολλά drugs, πολύ fun και πολύ στιλ. Ο Goude ομολογεί ότι η Grace Jones του είχε γίνει εμμονή, έκαναν τα πάντα μαζί.
Επιμελήθηκε όλο το στιλ της Jones. Σκηνοθετούσε και σκηνογραφούσε όλα της τα σόου. Εμπνεύστηκε πολυ-γεωμετρικά κοστούμια με πολλές γωνίες και φωτεινά χρώματα για να φοράει η Jones στις συναυλίες και στις εμφανίσεις της που έκρυβαν την εγκυμοσύνη της (ναι, περίμενε το παιδί του Jean-Paul). Δημιουργούσε υπέροχα εξώφυλλα για τους δίσκους της χρησιμοποιώντας και «επεμβαίνοντας» σε φωτογραφίες που έβγαζε ο ίδιος. Έτσι η Jones έγινε το «άγριο θηρίο» της εναλλακτικής ντίσκο, τίτλο που ακόμα και σήμερα τον συντηρεί – ή μάλλον συντηρείται από αυτόν.
Ο Goude έπαιξε με την αρχιτεκτονική Bauhaus και το κίνημα του Μεταμοντερνισμού όσο λίγοι, έχοντας πάντα στο μυαλό του ένα πράγμα: την οφθαλμαπάτη. Την κατασκευή οπτικών εφέ επάνω στην εικόνα. Το 2011, το μουσείο Victoria & Albert στο Λονδίνο, στην έκθεση που έκανε με τίτλο «Μεταμοντερνισμός: Στιλ και Ανατροπή 1970-1990» χρησιμοποίησε στην αφίσα της έκθεσης την εικόνα της Grace Jones να φοράει το «φόρεμα της εγκυμοσύνης» κρατώντας αγέρωχα μία ροζ βεντάλια.
Ο Goude και η Jones συνέχισαν να δουλεύουν μαζί και μετά τη γέννηση του γιού τους, του Πάουλο, το 1979.
Σήμερα, ο Jean-Paul Goude συνεχίζει να δημιουργεί εντυπωσιακές εικόνες και να συνεργάζεται με μεγάλες φίρμες και τα μεγαλύτερα περιοδικά του κόσμου. Σχεδίασε εκτός από την καμπάνια KENZO x H&M, τις διαφημίσεις για τα υπερκαταστήματα Galeries Lafayette, την περιβόητη σειρά εξώφυλλων για το τεύχος Χειμώνας 2014 του περιοδικού Paper με τη φωτογραφία της Κιμ Καρντάσιαν και το ποτήρι της σαμπάνιας (μία ιδέα που την είχε δουλέψει πρώτη φορά με την Grace Jones, φυσικά) και το σλόγκαν "Break the internet" (όπως και έκανε) ενώ άφησε παρακαταθήκη της συνεργασίας με την Καρντάσιαν και την ατάκα: «Έχει το πιο παράξενο σώμα που έχω δει».