Μία από τις πιο σημαντικές φυσιογνωμίες της ευρωπαϊκής μόδας
Οι θησαυροί που κρύβονται στα αρχεία των περιοδικών της Condé Nast
8 εκατομμύρια εικόνες από την ιστορία της μόδας και του στιλ
Είναι δύσκολοι καιροί για τα έντυπα, κάθε είδους και σε όλο τον κόσμο. Οι περισσότεροι εκδοτικοί οίκοι προσπαθούν να συντονιστούν με τη νέα εποχή και τον νέο τρόπο πληροφόρησης. Κάποιοι άλλοι όμως, όπως η μεγάλη, κραταιά αμερικάνικη εταιρεία Condé Nast παράλληλα με τη νέα εποχή, ετοιμάζεται να αξιοποιήσει και την ιστορία της, ένα τεράστιο υλικό 107 χρόνων που κρύβει θησαυρούς.
Η Condé Nast ιδρύθηκε το 1909 στη Νέα Υόρκη, από τον Condé Montrose Nast και ξεκίνησε αγοράζοντας το περιοδικό Vogue,το οποίο ήδη εκδιδόταν από το 1892 με ύλη τα κοσμικά νέα της Νέας Υόρκης και μόδα.
Το ίδιο είδος κοινού που προσήλκυε από την αρχή της η Vogue ήταν και αυτό που κατέγραψε στο σύνολο του προφίλ της η Condé Nast: το αστικό, μητροπολιτικό κοινό, η «εστέτ τάξη» · και αυτό υπηρετεί ακόμα και σήμερα, αρνούμενη να κάνει υποχωρήσεις προς άγρα μεγαλύτερου κοινού αναγνωστών. Τα περιοδικά της Condé Nast με άξονα πάντα την ποιότητα και την αισθητική απευθύνονται σε μία εύπορη τάξη που ενδιαφέρεται για τα ταξίδια, το καλό φαγητό, την αρχιτεκτονική, τη διακόσμηση και τον πολιτισμό μεταξύ άλλων.
Σήμερα η εταιρεία ανήκει στην Advance Publications, στεγάζεται στον επιβλητικό ουρανοξύστη One World Trade Center και διαθέτει περισσότερους από 164 εκατομμύρια αναγνώστες μέσω των εκδόσεων και άλλων τίτλων της: Allure, Architectural Digest, Ars Technica, Bon Appétit, Brides, Condé Nast Traveler, Epicurious, Glamour, Golf Digest, GQ, The New Yorker, Pitchfork, Self, Teen Vogue, Vanity Fair, Vogue, W, Wired, Reddit και Backchannel.
Σε όλα αυτά τα περιοδικά έχουν δημοσιευθεί εξαιρετικά κείμενα αλλά και φωτογραφίες και εικονογραφήσεις σπουδαίων καλλιτεχνών και διάσημων υπογραφών που αποτελούν μέρος της σύγχρονης τέχνης. Όλο αυτό το υλικό, περισσότερα από 8 εκατομμύρια φωτογραφίες και σχέδια, βρίσκονται μέσα σε πλαστικές θήκες σε ντοσιέ και αποθηκευμένα και αρχειοθετημένα σε συρτάρια στον 15ο όροφο ενός κτηρίου κοντά στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας, στο Μανχάταν. Και στο τέρμα του ορόφου, μέσα σε έναν θάλαμο ειδικής ψύξης, βρίσκονται ασφαλισμένα και προφυλαγμένα τα αρνητικά και οι διαφάνειες αυτού του τεράστιου υλικού. Ένα πραγματικό χρυσωρυχείο το οποίο, σε αυτές τις δύσκολες εποχές, η Condé Nast πρόκειται να αξιοποιήσει, όπως γράφουν οι New York Times.
Έργο με τίτλο “A Debutante”, το πρώτο εξώφυλλο στην ιστορία της Vogue. Κυκλοφόρησε στις 17 Δεκεμβρίου του 1892. (A.B. Wenzel, via Condé Nast)
Όλη η ιστορία της μόδας, έτσι όπως καταγράφτηκε στα περιοδικά, υπάρχει εκεί: από το πρώτο εξώφυλλο της Vogue, με ημερομηνία 17 Δεκεμβρίου 1892, και το σχέδιο μίας νεαρής ντεμπιτάντ με την τουαλέτα του πρώτου της χορού που ποζάρει σεμνά ανάμεσα σε σύννεφα και τριαντάφυλλα, μέχρι τη φωτογραφία της Κοκό Σανέλ να χαλαρώνει στον καναπέ της, που τράβηξε ο φωτογράφος της Vogue Horst P. Horst, μέχρι χιλιάδες φωτογραφίες από επιδείξεις μόδας στη Νέα Υόρκη και το Παρίσι που περιγράφουν βήμα προς βήμα, όλη την εξέλιξη της ιστορίας και της βιομηχανίας της μόδας. Φωτογραφίες με υπογραφές όπως των Arthur Elgort, Robert Frank, George Hoyningen-Huene, Herbert Matter, Helmut Newton, Irving Penn, John Rawlings και Bert Stern, ή σχέδια καλλιτεχνών όπως των εικονογράφων Miguel Covarrubias και Bob Staake.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Condé Nast έχει το δικαίωμα της πλήρους εμπορικής εκμετάλλευσης των φωτογραφιών που έχει δημοσιεύσει, πλην των φωτογραφιών της Annie Leibovitz που έχουν δημοσιεύσει η Vogue και το Vanity Fair, αφού η Leibovitz διατηρεί πάντα τα δικαιώματα των φωτογραφιών της μόνο η ίδια.
Σύμφωνα με τα σχέδια της εταιρείας, ένα μεγάλο μέρος αυτού του υλικού πρόκειται να κυκλοφορήσει σε ειδικό online κατάστημα, σε εκτυπώσεις περιορισμένου αριθμού αντιτύπων, σε T-shirts ειδικής παραγγελίας, κούπες του καφέ, τσάντες, μαξιλάρια κλπ. Παράλληλα πρόκειται να προσκαλέσει επιλεγμένους influencers των social media για να ξεχωρίσουν τα αγαπημένα τους κομμάτια από αυτό το υλικό και να δημιουργήσουν τον απαραίτητο «θόρυβο» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Το εξώφυλλο “Purple Rain” του The New Yorker, αφιερωμένο στη μνήμη του Prince, τεύχος 2ας Μαΐου 2016. (Bob Staake, via Condé Nast)
Τεστάροντας την απήχηση που μπορεί να έχει το αρχειακό υλικό στο κοινό, η εταιρεία πρόσφατα δημοπράτησε μέσω του οίκου Paddle8, τρία αυθεντικά έργα, αντίτυπα του εξώφυλλου του περιοδικού The New Yorker, του τεύχους της 2ας Μαΐου 2016 που ήταν αφιερωμένο στον Prince. Το έργο του εικονογράφου Bob Staake με τον τίτλο “Purple Rain”, (σταγόνες μωβ βροχής σαν δάκρυα που πέφτουν από τον ουρανό καλύπτοντας όλο το εξώφυλλο), δημοπρατήθηκε προς 2.700 δολάρια το κομμάτι και, μέχρι στιγμής, μόνο ένα αντίτυπο έχει πουληθεί. Αντίθετα, περισσότερη κινητικότητα είχε το online κατάστημα του The New Yorker όπου πουλήθηκαν περίπου 200 εκτυπώσεις του ίδιου εξώφυλλου, προς 95 δολάρια η μία και 121 εκτυπώσεις με την υπογραφή του καλλιτέχνη προς 325 δολάρια η μία.
Το μοντέλο Patti Hansen με μαγιό του Calvin Klein από λευκό ζέρσεϊ, Vogue 1η Ιανουαρίου 1976. (Arthur Elgort, via Condé Nast)
Ο Pablo Picasso φωτογραφημένος από τον Irving Penn, για το τεύχος της Vogue της 15ης Απριλίου 1959. (Irving Penn via Condé Nast)
Η σχεδιάστρια μόδας Diane von Furstenberg στο καθιστικό του σπιτιού της στη Νέα Υόρκη, κάτω από τα πορτρέτα της που της είχε σχεδιάσει ο Andy Warhol. Φωτογραφία που δημοσιεύτηκε στην Vogue, τεύχος 1ης Ιουλίου 1976. (Horst P. Horst, via Condé Nast)
Ο Miles Davis και η Lamborghini του. Φωτογραφία που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό GQ, τεύχος 1ης Δεκεμβρίου 1970. (Mark Patiky, via Condé Nast)
Χρωματιστές μπίλιες που προτείνουν τους συνδυασμούς για τη χρωματική παλέτα της μόδας του 1954 για τη διακόσμηση του σπιτιού. Περιοδικό House & Garden, τεύχος 1ης Σεπτεμβρίου 1953. (Herbert Matter, via Condé Nast}
Έργο του Constantin Alajalov με θέμα ποδοσφαιριστές. Εξώφυλλο του Vanity Fair, τεύχος 1ης Νοεμβρίου 1930. (via Condé Nast)
Ο Sean Connery με χοντρό κοτλέ παντελόνι και καρό σακάκι. Η μόδα του 1966. Εξώφυλλο GQ, τεύχος 1ης Απριλίου 1966. (David Sutton, via Condé Nast)
Η μυθική Audrey Hepburn, με κεντημένη τουαλέτα του Givenchy, φωτογραφία που δημοσιεύτηκε στην Vogue, στο τεύχος της 15ης Απριλίου 1963. (Bert Stern, via Condé Nast)