«Με τους δικούς μας πόρους, πιστεύουμε ότι ο οίκος Versace θα μεγαλώσει για να ξεπεράσει έναν κύκλο εργασιών 2 δισ. δολαρίων»
CGI Influencers: Τα εικονικά μοντέλα που έρχονται να κατακτήσουν τη μόδα
Προώθηση εταιριών, εξώφυλλα σε περιοδικά και εκατομμύρια ακόλουθοι
Η ένταξη της τεχνολογίας στις πραγματικές μας ζωές γίνεται όλο και πιο έντονη τα τελευταία χρόνια, με επακόλουθο τα κινητά μας να γίνονται ένα είδος φυσικής προέκτασης του χεριού μας, να είμαστε συνεχώς δικτυωμένοι και οι έξοδοί μας σχεδόν να μη «μετράνε», αν δεν τις κοινοποιήσουμε με κάποιον τρόπο σε κάποιον λογαριασμό μας –ή σε όλους– στα social media. Πλέον, ίσως φτάνουμε στο αποκορύφωμα αυτής της συγχώνευσης εικονικής και πραγματικής ζωής με την εμφάνιση των CGI Influencers, δηλαδή με τα φωτορεαλιστικά εικονικά μοντέλα, που διαθέτουν λογαριασμούς στα social media προβάλλοντας τις ονειρικές «ζωές» τους με ακριβά ρούχα, ταξίδια, ακόμα και αξιοζήλευτες σχέσεις τους.
Η Lil Miquela ή –για να την πούμε με το βαφτιστικό» τη – Miquela Sousa αποτελεί το πρώτο και πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα CGI Influencer. Με 1,4 εκατομμύρια ακολούθους, γεννήθηκε στο Instagram στις 22 Απριλίου του 2016 από την εταιρία Brud και από τότε έχει συνεργαστεί με περιοδικά μόδας, όπως το V Magazine και το Paper, αλλά και με εταιρίες, όπως η Prada, ενώ έχει βγάλει και δύο δικά της τραγούδια στο Spotify. Επιπλέον, μέσα από τον λογαριασμό της παλεύει για τα δικαιώματα των μαύρων στηρίζοντας το κίνημα Black Lives Matter και της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας.
Τη Miquela ακολούθησαν δύο ακόμα CGI Influencers, ο Ronald Blawko και η Bermuda. Ο πρώτος είναι gamer και youtuber, που έχει συνεχώς καλυμμένο το πρόσωπό του, αλλά και κολλητός φίλος της Miquela, ενώ η δεύτερη, με όνομα εμπνευσμένο από το Τρίγωνο των Βερμούδων, στοχεύει στο να γίνει «το πιο διάσημο ρομπότ στον κόσμο» και είναι υποστηρίκτρια του Τραμπ.
Στην κορυφή όλων αυτών, η Miquela και η Bermuda βρίσκονται σε κόντρα. Συγκεκριμένα, όταν η δεύτερη έφτασε τους 2.222 ακόλουθους στο Instagram αποφάσισε να χακάρει τον λογαριασμό της πρώτης και να την απειλήσει ότι θα επαναλάβει το χακάρισμα, αν η Miquela δεν πει την αλήθεια για το ποια είναι. Αυτό οδήγησε στη δημοσίευση ενός κειμένου, στο οποίο εξηγούσε ότι δεν είναι άνθρωπος, ότι φοβόταν ότι θα χάσει την αγάπη του κόσμου αν πει την αλήθεια για αυτήν και ότι η Brud της είχε πει ψέματα για το πώς δημιουργήθηκε, με αποτέλεσμα τώρα να βιώνει μία υπαρξιακή κρίση.
Στην περίπτωση που πιστεύετε ότι αυτό είναι το πιο «καμένο» κομμάτι της υπόθεσης ή έστω το γεγονός ότι το υποτιθέμενο χακάρισμα έγινε από ένα CGI, που επίσης ανήκει στην Brud, κάνετε λάθος, αφού όλα αυτά τα ξεπερνάνε σχόλια κάτω από το κείμενο της Miquela, όπως «Ξέρω ότι δεν είσαι άνθρωπος, αλλά είσαι μία προσωπικότητα ευγενική, έμπιστη και αληθινή» και «Είσαι ακόμα υπέροχη. Συνέχισε έτσι. Ελπίζω όλα να πάνε καλύτερα για εσένα σύντομα».
Αν ανησυχείτε να σας ενημερώσω ότι πλέον η Miquela με την Bermuda είναι φίλες, ενώ η δεύτερη είναι σε σχέση με τον Blawko και «πιο χαρούμενη από ποτέ».
Το επόμενο βήμα μετά από την τριάδα της Brud, έκανε ο φωτογράφος Τζέιμς Κάμερον Γουίλσον με την δημιουργία του πρώτου ψηφιακού supermodel, της Shudu. Σημαντικότερη κατάκτησή της αποτελεί η συνεργασία με την εταιρία Balmain και τον «εικονικό στρατό» της, όπου την βλέπουμε να ποζάρει για καμπάνια του οίκου μαζί με τα επίσης CGI μοντέλα Margot και Zhi.
Αν και ο δημιουργός της Shudu δηλώνει ότι δημιουργώντας ένα σκουρόχρωμο CGI μοντέλο προωθεί τη διαφορετικότητα, πολλοί τον κατακρίνουν σχολιάζοντας ότι στο τέλος της ημέρας τα λεφτά που θα έπαιρνε μία πραγματική σκουρόχρωμη γυναίκα καταλήγουν σε ένα λευκό άντρα. Ωστόσο, έχουμε δει εταιρίες, όπως η Fenty Beauty της Ριάνα, να αναδημοσιεύουν φωτογραφίες της Shudu με τα hashtags #melanin και #blackbeauty.
Από πολλούς η εμφάνιση αυτών των CGI μοντέλων θεωρείται ότι είναι μόνο η αρχή και θα πολλαπλασιαστούν, όπως ακριβώς έγινε και με τους κοινούς θνητούς influencers. Αυτό εγείρει ερωτήματα για το κατά πόσο θα αντικαταστήσουν τους πραγματικούς ανθρώπους όχι μόνο στα social media, αλλά και στα περιοδικά και σταδιακά και στις πασαρέλες.
Ο Μάικλ Μέιρεν, ιδιοκτήτης της Brother Models, ο οποίος βλέπει θετικά τα CGI μοντέλα ως έναν τρόπο να ταλαντευτούν τα όρια, πράγμα απαραίτητο στον χώρο της μόδας, δήλωσε στο ShortList ότι δεν θεωρεί ότι θα αντικατασταθούν οι πραγματικοί άνθρωποι, αλλά ότι θα ανοίξει μία νέα θέση στον χώρο της μόδας, αφού «είναι βαρετό τα πράγματα να μένουν ίδια» και «υπάρχει χώρος για όλων των ειδών τα μοντέλα».
Στην πραγματικότητα, υπάρχει μία διαφωνία ανάμεσα στους ειδικούς, τόσο της Τεχνητής Νοημοσύνης όσο και του χώρου της μόδας, σε σχέση με το αν, πόσο και πώς θα εξελιχθεί η βιομηχανία των CGI μοντέλων. Από τη μία, κάποιοι θεωρούν ότι η μόδα αυτή θα ξεθυμάνει μόλις τα CGI γίνουν περισσότερα και κοινότυπα, αλλά και διότι δεν μπορούν πραγματικά να δοκιμάσουν και να αποκτήσουν άποψη για τα προϊόντα, τα οποία προωθούν. Το τελευταίο, όμως, αυτό στοιχείο θεωρείται από αρκετούς αυτό ακριβώς που θα κάνει τις εταιρίες να προτιμούν τους CGI Influencers, αφού «είναι πολύ πιο εύκολο να τους ελέγξεις», όπως αναφέρει ο διευθυντής του οργανισμού Influential, Ράιαν Ντέκερτ.
Κατά τον διευθυντή της εταιρίας Τεχνητής Νοημοσύνης, Κρις Μπους, οι CGI Influencers δεν μπορούν πραγματικά να προτείνουν νέες τάσεις, όπως ούτε και να δημιουργήσουν μόδα. Αυτό οφείλεται στο ότι όσο αληθοφανείς κι αν είναι, συνεχίζουν να αποτελούν κάτι μηχανικό, το οποίο λειτουργεί μέσα από την τροφοδότηση του με δεδομένα και τη δημιουργία αλγορίθμων. Έτσι, η όποια πρόταση τους ή δημιουργία τους θα βασίζεται σε κάτι που έχει ήδη υπάρξει και προταθεί από κάποιον άλλον.
Ωστόσο, θα μπορούσαν να φανούν πραγματικά χρήσιμα στις εταιρίες και να τους γλιτώσουν πολλά χρήματα προβλέποντας τις επερχόμενες τάσεις, αφού είναι δυνατόν να «επισκεφτούν» πολλές χώρες και αγορές συγχρόνως και να επεξεργαστούν τα δεδομένα, βάσει της εκμάθησης της λογικής ανθρώπων που κάνουν χρόνια αυτή τη δουλειά και ακολουθούν συγκεκριμένα κριτήρια όταν αποφασίζουν τι είναι αυτό που θα πουλήσει την επόμενη σεζόν.
Τα ερωτήματα που θέτονται σε εμπορικό, αλλά και ηθικό επίπεδο, είναι λογικό και αυτονόητο να προκύπτουν. Ωστόσο, το να προβλέψουμε αν η ανοδική πορεία των CGI Influencers θα συνεχιστεί και ποιες θα είναι οι επιπτώσεις είναι σχεδόν αδύνατο, καθώς οι παράγοντες είναι πολλοί και περίπλοκοι. Από τη στιγμή που δεν γνωρίζουμε ποια θα είναι η δεκτικότητα του κοινού, η επακριβώς εξέλιξη της Τεχνητής νοημοσύνης και η στάση των εταιριών –η οποία επίσης θα προκύψει από μία σειρά άλλων περίπλοκων παραγόντων–, η μόνη εικόνα που μπορούμε να έχουμε για το μέλλον των CGI Influencers είναι μέσα από σειρές επιστημονικής φαντασίας, όπως το «Black Mirror».