Ανακυκλώνεις πλαστικά, γιατί όχι και τα ρούχα σου;
Παρακολουθήσαμε το Crafting The Future στη Στέγη και σου έχουμε νέα για το μέλλον της μόδας
Ο κόσμος άργησε αλλά συνειδητοποίησε ότι το μέλλον δεν του χαρίζεται, πρέπει να το κερδίσει, και ότι η κατάχρηση που έκανε σε αυτό τον πλανήτη πρέπει να τελειώσει γιατί είναι αυτοκαταστροφική. Χρειάστηκαν χρόνια να ενημερωθεί σωστά και να ευαισθητοποιηθεί για το θέμα, αλλά πλέον αντιλαμβάνεται ότι πρόκειται για ένα θέμα που τον αφορά άμεσα και έχει κάνει την ανακύκλωση μέρος της καθημερινότητάς του. Τα τελευταία χρόνια, το ζήτημα της βιωσιμότητας έχει αρχίσει να απασχολεί και τη βιομηχανία της μόδας. Όλο και περισσότεροι οίκοι και brands στρέφονται σε εναλλακτικές μορφές παραγωγής ή πιο φιλικά προς το περιβάλλον υλικά σε μια προσπάθεια να προσεγγίσουν τη μόδα και το design με πιο οικολογική συνείδηση. Αυτό ακριβώς ήταν και το θέμα του "Crafting the Future" που παρακολουθήσαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
Το Ίδρυμα Ωνάση ξεκινάει μαζί με το British Council ένα ταξίδι στο οποίο εξερευνούν φόρμες, μέσα και τεχνικές με τα οποία η μόδα και το design καθορίζουν το μέλλον μας. Το Crafting the Future προσπάθησε να εξετάσει τη σημασία και τη σχέση της βιώσιμης μόδας με τη χειροτεχνία, παρουσιάζοντάς την ως επιλογή και πρόταση για το μέλλον. Με πιο απλά λόγια, ανακυκλώνεις χαρτί, πλαστικό, γυαλί, τα ρούχα σου γιατί όχι;
Χάρη στο αντικείμενο της δουλειάς μου, έχω τη χαρά να έρχομαι σε επαφή συχνά με πολλά και διαφορετικά brand και έλληνες σχεδιαστές. Είναι πραγματικά αξιόλογη η προσπάθειά τους να στραφούν στη χειροτεχνία, την ανακύκλωση και να «κάνουν μόδα» με έναν απόλυτα βιώσιμο και ηθικό τρόπο. Κάποιοι από αυτούς βρέθηκαν σήμερα στη Στέγη και μίλησαν για αυτή τους την πρωτοβουλία, για την ελληνική πραγματικότητα, τον αστικό χώρο και την ίδια την Αθήνα. Σε μια εποχή που η μόδα συμπεριφέρεται σαν fast food, παροτρύνοντάς μας να καταναλώνουμε όσο το δυνατόν περισσότερο και πιο γρήγορα, είναι σημαντικό να έχεις ανθρώπους να σου θυμίζουν ότι υπάρχει κι άλλος τρόπος. Έχω γνωρίσει brand που μετατρέπουν τις τέντες σε τσάντες, τους αερόσακους των αυτοκινήτων σε ρούχα, τα χρησιμοποιημένα πλαστικά σε κοσμήματα, τα ιστιοπλοϊκά πανιά σε ταξιδιωτικά σακίδια κι αυτά είναι μόνο μερικά παραδείγματα.
Κάθε ρούχο έχει ένα κύκλο ζωής τον οποίο μπορούμε να επιμηκύνουμε δίνοντάς του διαφορετικές χρήσεις. Όταν το αγαπημένο σου μπλουζάκι έχει ξεθωριάσει ή απλά το έχεις βαρεθεί, δε χρειάζεται να το πετάξεις. Μπορείς να το κάνεις καινούργιο με ένα τύπωμα, ένα κέντημα, ένα αυτοκόλλητο. Μπορείς να το μετατρέψεις σε φόδρα για το μπουφάν σου ή να το κόψεις και να φτιάξεις από τα κομμάτια του αξεσουάρ, κοσμήματα, κάλτσες και ό,τι άλλο φανταστείς. Αυτό εξήγησε η Rebecca Earley, ερευνήτρια design στο University of the Arts του Λονδίνου, παρουσιάζοντας το project της «Top 100» με τα ανακυκλωμένα πουκάμισα, ενώ παράλληλα τόνισε πως το polyester είναι ένα ιδιαίτερα ανθεκτικό υλικό με μεγάλο προσδόκιμο ζωής, το οποίο με τη σωστή επεξεργασία και χρήση θα μπορούσε να αποτελέσει το μέλλον της βιώσιμης μόδας.
Η Brigitte Stepputis, υπεύθυνη υψηλής ραπτικής της Vivienne Westwood, μίλησε για την ακτιβιστική δραστηριότητα της σχεδιάστριας, ενώ οι Χρήστος Πετρίδης και Βενέδικτος Αντύπας του Maison Falliakos ανέφεραν την προσωποποιημένη couture, την αφοσίωσή τους στο χειροποίητο και τις βασικές αρχές βιωσιμότητας τις οποίες το brand πρεσβεύει από την ίδρυσή του. Η Δήμητρα Κολοτούρα, συνιδρύτρια του Zeus+Δione τόνισε την ανάγκη να συνδέσουμε την παράδοση της Ελλάδας στη χειροτεχνία με οικολογικά υλικά και τεχνικές και η Γαρυφαλλιά Πιτσάκη, συνιδρύτρια του 3QUARTERS, ανέφερε πόσο μεγάλο αντίκτυπο έχει η «αργή» μόδα, ακόμα κι αν προέρχεται από μικρά brand.
Είναι πιο σημαντικό από ποτέ να δημιουργήσουμε μια βιομηχανία που θα εκτιμά και θα σέβεται το άτομο, το περιβάλλον, τη δημιουργικότητα και το κέρδος σε ίσο βαθμό και θα επενδύει σε προγράμματα που θα έχουν σημασία και νόημα και οδηγούν σε ένα καλύτερο μέλλον. Γίνε μέρος αυτής της αλλαγής σήμερα, ας μη χρειαστούν άλλα 50 χρόνια για να συνειδητοποιήσουμε τις καταστροφικές συνέπειες της υπερκατανάλωσης στον τομέα της μόδας.
Δείτε περισσότερα στα stories του LOOKmag.