GiorgioArmaniSpeech.jpg
© David M. Benett/Dave Benett/Getty Images/Ideal Image
Fashion

Giorgio Armani: Βιώσιμη μόδα, Greta Thunberg και o διάδοχός του

Αναγνωρίζει σε κάποιον τον επόμενο Giorgio Armani;

Ο Giorgio Armani μίλησε στη βρετανική εφημερίδα The Guardian, με αφορμή την απονομή του Βραβείου Συνολικής Προσφοράς από τα British Fashion Awards

Το 1975 ο Giorgio Armani ίδρυσε τον οίκο του και στα επόμενα χρόνια κατάφερε να γίνει συνώνυμο της πολυτέλειας, να αξίζει 10,7 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με το Forbes, και να είναι ο άνθρωπος που άλλαξε το κόκκινο χαλί. Όπως η Anna Wintour έχει χαρακτηριστικά σχολιάσει, «ο Armani έδωσε στους σταρ μία σύγχρονη εμφάνιση».

Η αρχή έγινε με την Diane Keaton, όταν το 1978 παρέλαβε το Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου για την ταινία «Νευρικός εραστής» με σακάκι και μακριά φούστα Armani και έγινε η πρώτη ηθοποιός που φόρεσε κομμάτια του οίκου στο κόκκινο χαλί. Έκτοτε όλο και περισσότεροι σταρ ακολούθησαν το παράδειγμά της, μέχρι που το 1990 η βραδιά των Όσκαρ χαρακτηρίστηκε ως «Τα Βραβεία Armani», αφού ρούχα του φορέθηκαν από εννέα διαφορετικούς ηθοποιούς.

Ο ίδιος είχε σχολιάσει για την τότε ξαφνική επιτυχία του στο Hollywood, το 2016 μιλώντας στο Vanity Fair: «Η νέα γενιά των σταρ δεν έβλεπαν πλέον τους εαυτούς τους ως αποκλειστικά γκλάμουρ, στολισμένες και λαμπερές ντίβες. Οι celebrities ήθελαν να φορέσουν ρούχα που τους ανέβαζαν, αλλά δεν ήταν κοστούμια και αυτό ήταν ακριβώς το είδος της επανάστασης που προωθούσα στον κόσμο της μόδας».

Παρά την προσφορά του στη βιομηχανία, πήρε στη Βρετανία 44 ολόκληρα χρόνια μέχρι να αποφασίσει να τον τιμήσει. Αυτό άλλαξε πριν μερικές μέρες, όταν τα (British) Fashion Awards απένειμαν στον 85χρονο Giorgio Armani το Βραβείο Συνολικής Προσφοράς, με εκείνον να έχει μαζί τους τις μούσες του, Cate Blanchett και Julia Roberts, για να τον χειροκροτήσουν.

British Fashion Awards - VIP soundbites from the red capet

Με αφορμή αυτή τη βράβευση, ο σχεδιαστής μίλησε στη The Guardian και τη Hannah Marriott. Κεντρικό θέμα της συζήτησής τους ήταν η περιβαλλοντική κρίση και ο ρόλος της μόδας μέσα σε αυτήν, αφού πλέον είναι γνωστό ότι αποτελεί την πέμπτη πιο ρυπογόνα βιομηχανία –έρευνα του Sustainable Apparel Coalition απέδειξε ότι τα δημοσιεύματα που την τοποθετούν στη δεύτερη θέση είναι λανθασμένα-. Εξάλλου, ο Armani ήταν ανέκαθεν κοντά στην έννοια της βιωσιμότητας, με τα ρούχα του να ακολουθούν διαχρονικά σχέδια και γραμμές, αντί των εκάστοτε τάσεων.

«Προφανώς ευθυγραμμίζομαι (με τη βιωσιμότητα). Όλοι εμείς στη μόδα προσπαθούμε απεγνωσμένα να βρούμε λύσεις, να παρέχουμε κάτι που είναι περισσότερο βιώσιμο, κάθε στιγμή. Οι αξίες μου ήταν πάντα με κάποιον τρόπο κοντά στη βιωσιμότητα – ποτέ δεν έκανα πράγματα ώστε να πεταχτούν μετά από μία σεζόν. Θα μου άρεσε όλοι μας να επιβραδύνουμε τον κύκλο των συλλογών και να παράγουμε λιγότερες ποσότητες, αλλά με καλύτερη ποιότητα. Είναι σαν οι σχεδιαστές να έχουν εγκλωβιστεί σε ένα σύστημα ανανέωσης που, για εμένα, συχνά μοιάζει αυθαίρετο», σχολιάζει.

Παρά το γεγονός ότι τα ρούχα Armani δημιουργούνται ώστε να διαρκούν για πάντα και να μην είναι ποτέ ντεμοντέ και το ότι ο οίκος είναι μία από τις 56 εταιρείες που έχουν υπογράψει τη «Συμφωνία της Μόδας» (Fashion Pact) –ένας παγκόσμιος συνασπισμός δεσμευμένος να αντιμετωπίσει βασικά περιβαλλοντικά προβλήματα-, ο σχεδιαστής δεν νιώθει ότι κάνει αρκετά δεδομένης της κρισιμότητας της κατάστασης. Συγκεκριμένα, ανέφερε: «Η μόλυνση, τα σκουπίδια που παρατιούνται στη Ρώμη – είναι καταστροφή. Μεγάλα πλοία συντρίβονται μπροστά από το Σαν Μάρκο – απίστευτο. Ο κόσμος αυτή τη στιγμή μοιάζει απίστευτος. Παιδιά πεθαίνουν επειδή δεν έχουν φαγητό, πόλεμοι συνεχίζουν να γίνονται. Προφανώς, μια στο τόσο αμφιβάλω για το αν κάνω το σωστό, για το αν πρέπει να πρέπει να συνεχίσω να πιέζω και να επιταχύνω ώστε να παρέχω πολυτέλεια, όταν όλα αυτά συμβαίνουν».

Ωστόσο, αν και ο 85χρονος αναγνωρίζει το μέγεθος της κλιματικής κρίσης, δεν είναι ιδιαίτερα δεκτικός απέναντι στο παγκόσμιο περιβαλλοντικό κίνημα Extinction Rebellion (XR), μιας και όπως λέει το θεωρεί δικαιολογημένο, αλλά εκ φύσεως δεν του αρέσουν οι υπερβολές του όποιου είδους. Κι αν γενικά δεν είναι ιδιαίτερα υποστηρικτικός απέναντι στο XR, φαίνεται να τρέφει ακόμα λιγότερη συμπάθεια για το βασικό πρόσωπό του, την Greta Thunberg, την οποία αντιμετωπίζει με αρκετά μεγάλη δυσπιστία, αφού όπως λέει δεν ξέρει «αρκετά για την ιστορία της», ώστε να μπορεί να γνωρίζει «αν υπάρχει κάποιος που την καθοδηγεί από πίσω της». Παραδέχεται, όμως, ότι είναι αρκετά δυνατή, έχοντας συγχρόνως μία μεγάλη θρασύτητα.

Αν υπάρχει ένα ζήτημα που απασχολεί τον κόσμο της μόδας όσον αφορά τον Giorgio Armani, τότε αυτό είναι ξεκάθαρα το θέμα της διαδοχής του. Στα 75 του, ο ίδιος είχε δηλώσει ότι θεωρούσε γελοίο να ηγείται ακόμα του οίκου στην ηλικία των 85, αλλά σήμερα βλέπουμε ότι συνεχίζει να βρίσκεται στο τιμόνι, χωρίς να έχει καν υπονοήσει ποιος θα αναλάβει τη θέση του μόλις εκείνος αποσυρθεί. Ο λόγος; Δεν θεωρεί ότι υπάρχει μόνο ένα άτομο που θα μπορούσε αποτελεσματικά να καταλάβει την κορυφή της εταιρικής πυραμίδας. Αντίθετα, πιστεύει ότι χρειάζεται ένα άτομο της μόδας, ένα του εμπορικού και ένα των οικονομικών, για να υπάρξει πετυχημένη συνταγή.

Βέβαια, έχει πλήρη επίγνωση ότι, με την απόσυρσή του, η γνώμη του πλέον θα έχει μηδενική βαρύτητα ως προς το ζήτημα. Πρόκειται για μία συνειδητοποίηση που, από τη μία, τον στοιχειώνει και αποτελεί την πρώτη του σκέψη κάθε πρωί, αλλά συγχρόνως βρίσκει απόλυτα λογική, «Πρέπει να είσαι δυνατός. Η εταιρεία πρέπει να συνεχίσει και χωρίς εμένα. Ωστόσο, δεν βλέπω το alter ego του Armani εκεί έξω. Θεωρώ επίσης ότι κάτι τέτοιο πλέον δεν είναι της μόδας. Τώρα οι εταιρείες δημιουργούνται από καλούς ανθρώπους που δουλεύουν μαζί», ενώ δείχνοντας μία ελαιογραφία του στον τοίχο του γραφείου του προσέθεσε: «Μια φορά κι έναν καιρό, υπήρχε ένα μεγάλο αφεντικό. Ίσως το μέλλον να μην είναι έτσι».

Ποιο είναι το lifestyle του Ιταλού; Για να το κατανοήσουμε, αρκεί η δήλωση του ότι τον περασμένο Ιούλιο πέρασε τα γενέθλια του στο σπίτι του στο Σαιν-Τροπέ, λίγο πριν ξεκινήσει τις καλοκαιρινές του διακοπές με το 65μετρο και κόστους 65 εκατομμυρίων δολαρίων γιοτ του. Ωστόσο, υπάρχει και η πλευρά του με την οποία μπορούμε να ταυτιστούμε περισσότερο και αυτή είναι του φανατικού τηλεθεατή του «Downton Abbey», ο οποίος δεν ήθελε καθόλου να δει την ταινία της σειράς, καθώς θεωρούσε ότι «ήταν χαζό, κατά κάποιον τρόπο, να χωρέσεις σε δύο ώρες πράγματα που απαιτούσαν πολύ χρόνο για να τα παρακολουθήσεις, μόνο και μόνο για εμπορικούς λόγους». 

Top Reads

Δείτε ακόμα

Στην Athens Voice