gettyimages-495363915.jpg
Photo by D Dipasupil/Getty Images
Fashion

10 στιγμές που χαρακτήρισαν τη μόδα των 2010s

Aπό τον Alexander McQueen στο γυμνό φόρεμα της Rihanna

Alexander McQueen, Karl Lagerfeld, Rihanna και όλα όσα στιγμάτισαν την μόδα της δεκαετίας που πέρασε

Ο ερχομός των νέων 20s φυσικά δεν έχει αφήσει ανεπηρέαστο τον απέραντο κόσμο της μόδας, με τους πιο σημαντικούς σχεδιαστές του σήμερα να υπολογίζουν, να οραματίζονται και να δημιουργούν τις τάσεις της επόμενης δεκαετίας, μία κολεξιόν την φορά. Καθώς λοιπόν όλα γύρω μας εξελίσσονται με ραγδαίους ρυθμούς και έχουμε πια οδηγηθεί στα πρώτα βήματα μίας καινούργιας εποχής, ίσως θα ήταν καλό να πάρουμε μία βαθιά ανάσα και να θυμηθούμε τι μας έφερε ως εδώ. Ποιες ήταν οι viral εμφανίσεις στο κόκκινο χαλί, τα κινήματα, οι καριέρες και οι θάνατοι που στιγμάτισαν και εξέλιξαν την μόδα των 2010s;


Ο θάνατος του Alexander McQueen

fashion1.jpg

H δεκαετία ξεκίνησε και αμέσως βάφτηκε στα μαύρα, με τον τραγικό θάνατο του σχεδιαστή Alexander McQueen, λίγες εβδομάδες πριν την παρουσίαση της φθινοπωρινής κολεξιόν του για το 2010. Μετά από μία τεράστια μάχη με τους εσωτερικούς του δαίμονες, ο υπερταλαντούχος δημιουργός έδωσε τέλος στην ζωή του, αφήνοντας όχι μόνο την βιομηχανία αλλά και ολόκληρο τον κόσμο σε βαθύ σοκ και πένθος. Γνωστός για την φαντασία και την πρωτοτυπία του, καθώς και για την εκθείαση της γυναικείας φύσης μέσα από ρούχα που έμοιαζαν με πανέμορφες πανοπλίες, ο McQueen θεωρείται αξεπέραστος στον τομέα του και ο οίκος εξακολουθεί να τιμάει το όραμά του μέχρι και σήμερα.


Η κυριαρχία του insta fashion


Δεν θα ήταν καθόλου υπερβολικό να ισχυριστούμε πως τα social media άλλαξαν μια για πάντα τον τρόπο που επικοινωνούμε, που εκφραζόμαστε και φυσικά που ντυνόμαστε, με βασιλιά όλων την εφαρμογή του instagram. Η πλατφόρμα ξεκίνησε λειτουργώντας σαν ένα απλό άλμπουμ φωτογραφιών για κάθε χρήστη και κατέληξε σε αυτοκρατορία πολλών δισεκατομμυρίων, μετατρέποντας τον καθένα από εμάς σε avatar έτοιμο να εξερευνήσει τον κόσμο της εικονικής μόδας. Και μετά, το χάος. Μάρκες όπως οι Reformation και Alyx Studio μετατράπηκαν σε mainstream ανάμεσα στους millennial καταναλωτές μετά από καταιγισμό από tags και likes. Οι επιδείξεις μόδας των μεγάλων οίκων έπαψαν να αποτελούν γεγονότα μόνο για την ελίτ και πλέον προσφέρουνακριβά θεάματα, σχεδιασμένα έτσι ώστε να φαίνονται εντυπωσιακά μέσω του livestream. Η λέξη influencer όχι μόνο εμφανίστηκε στο παγκόσμιο λεξιλόγιο, αλλά έγινε το όνειρο καριέρας εκατομμυρίων νέων ατόμων. Ακόμα το προσπαθούμε, όποιος έχει καταλάβει πώς μπορεί να πετύχει, ας μοιραστεί τα tips του.

Η Ashley Graham και το κίνημα του body positivity

fashion2.jpg

To 2016, το περιοδικό Sports Illustrated έγραψε ιστορία επιλέγοντας το plus size μοντέλο Ashley Graham για το εξώφυλλο του τεύχους Swimsuit (δηλαδή το μεγαλύτερο σε ζήτηση της χρονιάς). Η επιλογή αυτή όχι μόνο έδωσε την εκκίνηση μιας υπέρλαμπρης καριέρας για την Graham, η οποία πλέον θεωρείται ένα από τα πιο διάσημα και καλοπληρωμένα μοντέλα του κόσμου, αλλά έθιξε το πολύ σημαντικό ζήτημα του "σωστού" σωματότυπου στον χώρο της μόδας. Το κίνημα του body positivity ξεκίνησε σταδιακά (άλλοι θα έλεγαν "επιτέλους") να αντιμετωπίζεται με την σοβαρότητα και την προσοχή που του αρμόζει. Πτυχές του modeling όπως η ψυχική υγεία των μοντέλων, οι διατροφικές διαταραχές, οι σχεδόν απάνθρωπες σωματικές απαιτήσεις και η αυταπάτη του Photoshop ήρθαν στο προσκήνιο και για πρώτη φορά στην ιστορία, σημειώθηκαν πραγματικές αλλαγές. Οι μεγάλοι οίκοι δεν είχαν επιλογή από το να συμμορφωθούν με τα νέα δεδομένα και έτσι ξεκίνησαν να σχεδιάζουν ρούχα για μεγαλύτερα νούμερα και διαφορετικά σώματα.

Streetstyle (ή αλλιώς πασαρέλα στον δρόμο)
gettyimages-488642536.jpg
Photo by Mike Coppola/Getty Images

Ενώ η λογική των επίσημων catwalks της δεκαετίας φάνηκε να είναι το "ότι να'ναι", με μία πληθώρα από τα πιο περίεργα και extreme looks που έχουμε ποτέ δει να εμφανίζονται στις εβδομάδες μόδας, η τάση στους δρόμους ήταν πολύ πιο συγκεκριμένη. To casual chic και το athleisure κυριάρχησαν, με τους μεγαλύτερους σταρ της εποχής να δείχνουν μονίμως άνετοι (αλλά προφανώς και πλούσιοι ταυτόχρονα). Τα sneakers αντικατέστησαν τα τακούνια (πάλι καλά), έγινε πλέον αποδεκτό να κυκλοφορείς με εφαρμοστά κολάν και εξοπλισμό γυμναστηρίου, ενώ μάρκες όπως οι Adidas, Nike, Balenciaga και φυσικά η Yeezy του Kanye West βοήθησαν ώστε το αθλητικό trend να εδραιωθεί για τα καλά.


Τα royal νυφικά
gettyimages-113286941.jpg
Photo by Pascal Le Segretain/Getty Images

Δύο από τους πιο περιζήτητους εργένηδες της Ευρώπης, οι Βρετανοί πρίγκιπες William και Harry, αποφάσισαν να παντρευτούν μέσα στην δεκαετία των 2010s και φυσικά ο κόσμος περίμενε με κομμένη την ανάσα να δει τα νυφικά που επιλέχθηκαν από τις συζύγους τους. Πρώτη η Kate Middleton το 2011 επιβεβαίωσε τον τίτλο της ως fashion icon περπατώντας τα σκαλιά της εκκλησίας με μία λευκή τουαλέτα της σχεδιάστριας Sarah Burton για τον οίκο McQueen.

gettyimages-960071696.jpg
Photo by Owen Humphries - WPA Pool/Getty Images)

Εφτά χρόνια αργότερα ήταν η σειρά της Meghan Markle, που συνεργάστηκε με την σχεδιάστρια Waight Keller και τον οίκο Givenchy για το δικό της νυφικό, το οποίο φάνηκε να διαφέρει σε αισθητική και κόψιμο από εκείνο της Kate, αλλά είχε εξίσου μεγάλη επιρροή στην αγορά γαμήλιων φορεμάτων για ένα τεράστιο χρονικό διάστημα. Το γνωστό Meghan Markle effect.


Η βασιλεία της Rihanna 

gettyimages-495392881.jpg
Photo by Randy Brooke/Getty Images

Έχουν περάσει 20 χρόνια (!) από την στιγμή που η Rihanna υπέγραψε το πρώτο της συμβόλαιο με την δισκογραφική εταιρία Def Jam Records και από τότε έχει σκαρφαλώσει στην κορυφή των πιο αναγνωρισμένων μουσικών του πλανήτη, χωρίς κανένας να μπορεί να την ταρακουνήσει από την θέση της. Το δεύτερο κατόρθωμα της RiRi όμως, εξίσου σημαντικό και άκρως αναπάντεχο, είναι πως κατάφερε να μετατρέψει την fashion και beauty σκηνή του κόσμου στο προσωπικό της λούνα παρκ.

 

 

Μία σύντομη αναδρομή στο παρελθόν, μας κάνει να θυμόμαστε viral εμφανίσεις της που αποτέλεσαν το μοναδικό θέμα συζήτησης μετά το event, χωρίς κανένας να ασχολείται με άλλες λεπτομέρειες. Το κρυστάλλινο naked dress του 2014 και η κίτρινη τουαλέτα στο MET Gala του 2015 είναι δύο τρανά παραδείγματα. Γνωρίζοντας την τεράστια επιρροή της ως trend setter, η Rihanna κινήθηκε έξυπνα λανσάροντας το προσωπικό της brand με τίτλο Fenty, ξεκινώντας με μία συλλογή καλλυντικών και μακιγιάζ και συνεχίζοντας με εσώρουχα, αθλητικά, luxury συλλογές και φαντασμαγορικές επιδείξεις. Long live the Queen.


To Diet Prada και η κουλτούρα του call out


O λογαριασμός Diet Prada ανέβηκε στο instagram το 2014 από τους χρήστες Tony Liu και Lindsey Schuyler, με σκοπό να επισημάνει τις αντιγραφές, τις προβληματικές συμπεριφορές και την έλλειψη πρωτοτυπίας στον κόσμο της μόδας. Με ένα bio που γράφει " ppl knocking each other off lol" (δηλαδή άτομα που αντιγράφουν ο ένας τον άλλον), το Diet Prada λειτούργησε ως το πιο κατάλληλο μέρος για μερικές σκληρές αλήθειες σε έναν μετα-μετα-μοντέρνο παρόν. Από την αποκάλυψη των ρατσιστικών σχολίων του Stefano Gabbana ενάντια στην Κίνα (γεγονός που οδήγησε τον Dolce & Gabbana να ματαιώσει την προγραμματισμένη επίδειξη μόδας στην Shanghai που είχε ήδη στοιχίσει εκατομμύρια), μέχρι και τις κατηγορίες ενάντια στους οίκους Prada και Gucci για σχέδια που υποστηρίζουν το blackface, τίποτα δεν ξεφεύγει από τον ινσταγκραμικό "φύλακα" της βιομηχανίας. Ενώ λοιπόν παλιότερα η άσχημη πλευρά του fashion δεν ερχόταν ποτέ στο φως εξαιτίας άτυπων κανόνων και διαφημιστικών συμφωνιών, η κουλτούρα του Diet Prada τόλμησε να οδηγήσει τους πάντες, από influencers μέχρι και τα μεγαλύτερα brands της αγοράς, ενώπιων των ευθυνών τους.

 


Τα φύλα εξαφανίζονται

gettyimages-1131874688.jpg
Photo by Frazer Harrison/Getty Images

Τι μας ενδιαφέρει πλέον το φύλο και τα gender politics σε ότι έχει να κάνει με το στιλ; Τα ανδρικά κοστούμια φοριούνται από γυναίκες, ο Billy Porter κοσμεί το κόκκινο χαλί των όσκαρ με ένα φόρεμα, οι νεαροί άνδρες του Hollywood κάνουν δημόσιες εμφανίσεις με κραγιόν, τακούνια και βαμμένα νύχια, τίποτα πλέον δεν θεωρείται αρσενικό ή θηλυκό. Μάρκες όπως οι Thom Browne, Margiela, Chromat, και Comme des Garçons καταρρίπτουν τα στερεότυπα με ουδέτερες unisex επιλογές και trans μοντέλα όπως οι Nate Westling, Hari Nef, Dara Allen, Finn Buchanan και Teddy Quinlivan κλείνουν συμφωνίες με brands όπως οι Prada, Louis Vuitton και Moschino. Ο κόσμος αλλάζει, η μόδα ακολουθεί.


Τα νέα '90s

fashion4.jpg

H νοσταλγία είναι ένα μόνιμο fashion trend, ανεξαρτήτως της δεκαετίας, όμως τα 2010s ίσως το παράκαναν λιγάκι. Οτιδήποτε το vintage και με παλαιική αισθητική που μεσουράνησε στα 90s έγινε αυτόματο best seller, γοητεύοντας κυρίως την γεννιά των millennials, θυμίζοντάς τους τα χρόνια της παιδικής αθωότητας (τότε που δεν είχαν κατάθλιψη και οικονομικά αδιέξοδα). Έτσι είδαμε την επιστροφή των Bum bags, των slip φορεμάτων, των chokers, των μικροσκοπικών γυαλιών ηλίου, μέχρι και τα scrunchies ξαναέγιναν το πιο καυτό, νέο αξεσουάρ. Που είσαι Madonna, να μας καμαρώσεις!


Ο θάνατος του Karl Lagerfeld

fashion5.jpg

Τρίτη 19 Φεβρουαρίου, 2019. Mετά από ανησυχητικές απουσίες και μία παράξενη ησυχία από τους αντιπροσώπους του, ανακοινώθηκε επισήμως πως ο Karl Lagerfeld πέθανε στην ηλικία των 84 ετών. Το δημιουργικό μυαλό πίσω από τους οίκους Chanel, Fendi, Chloé και της δικής του ομώνυμης φίρμας άφησε πίσω του μία τεράστια κληρονομιά και ολόκληρο τον κόσμο των social media σε κατάσταση πανικού. Σχεδόν έναν χρόνο αργότερα, ζούμε ακόμα με τους μετασεισμούς του θανάτου του, καθώς τα αφιερώματα και οι φόροι τιμής δεν έχουν καταλαγιάσει και εμείς δεν έχουμε πλήρως κατανοήσει το τεράστιο κενό που δύσκολα θα μπορέσει να γεμίσει από έναν μόνο άνθρωπο.
 

 

Top Reads

Δείτε ακόμα

Στην Athens Voice