Οι αθλητές που τόλμησαν να μπουν στον χώρο της μόδας
Πρωταγωνιστούν σε καμπάνιες, περπατάνε σε πασαρέλες και σχεδιάζουν δικές τους σειρές ρούχων
Ο David Beckham, ο Cristiano Ronaldo, η Serena Williams και ο Djibril Cissé είναι κάποιοι από τους αθλητές που μπήκαν στη βιομηχανία της μόδας
Μπορεί με μία πρώτη ματιά αθλητισμός και μόδα να φαντάζουν ως δύο εντελώς αντίθετοι κόσμοι, τόσο αισθητικά, όσο και πρακτικά, ωστόσο η σύνδεσή τους ανά τα χρόνια είναι συνεχής και στενή. Κομμάτια που σήμερα μπορεί να θεωρούμε σταθερά στην καθημερινότητά μας, όπως τα jockey καπέλα, ήρθαν απευθείας από αθλήματα, όπως το baseball. Συγχρόνως, άλλα έγιναν απόλυτες τάσεις και στιγμάτισαν στιλιστικά ολόκληρες εποχές, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τα χρωματιστά κολάν και καλσόν και τις ψηλές κάλτσες, από τον κόσμο της ενόργανης γυμναστικής, που κυριάρχησαν στα 80s.
Σταδιακά η σχέση μόδας και αθλητισμού εξελίχτηκε και σε οικονομική. Μεγάλα brands αθλητικών ειδών έγιναν σπόνσορες ομάδων και αθλητών, κάνοντας ονόματα, όπως αυτά του Lionel Messi και του LeBron James, συνώνυμα με εταιρείες, όπως η Adidas και η Nike αντίστοιχα.
Το να «πουλάνε», όμως, τα ρούχα και τα παπούτσια μέσα στα γήπεδα δεν ήταν αρκετό. Έτσι, οι αθλητές απέκτησαν έναν νέο ρόλο, αυτόν του μοντέλου. Και δεν έμειναν μόνο στη συνεργασία με αθλητικά brands. Τη στιγμή που κάποιοι αθλητές φωτογραφίζονται κρατώντας ρακέτες ή βάζοντας καλάθια, άλλοι –ή ακόμα και οι ίδιοι- ποζάρουν με κοστούμια, streetwear ή και μόνο με εσώρουχα. Για πολλούς, μάλιστα, ο ρόλος του μοντέλου δεν σταματάει εκεί, αφού τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι βλέπουμε να ανεβαίνουν στις πασαρέλες.
Γιατί οίκοι και εταιρείες τους επιλέγουν; Από τη μία, φυσικά, προσφέρουν μεγαλύτερη δημοσιότητα σε μία καμπάνια ή επίδειξη. Από την άλλη, σκεφτείτε απλά τη σωματική διάπλαση που απαιτείται ή δημιουργείται σε κάποια αθλήματα και θα διαπιστώσετε ότι δεν απέχει πολύ από εκείνη του μοντέλου.
Αυτή η τριβή με τον κόσμο της μόδας έχει οδηγήσει αρκετούς αθλητές σε ακόμα ένα βήμα. Αποφάσισαν να μην αποτελούν μόνο το πρόσωπό της, αλλά και την πηγή της. Με άλλα λόγια, από αθλητές μετατράπηκαν σε μοντέλα, ώστε τελικά να καταλήξουν και σχεδιαστές, είτε μέσα από τη δημιουργία δικών τους brands, είτε μέσα από συνεργασίες με μεγάλες εταιρείες.
Ποια ήταν, λοιπόν, τα πρόσωπα και ποιες οι στιγμές που ένωσαν αθλητισμό και μόδα με τον καλύτερο τρόπο;
David Beckham
Το 2007, ο David Beckham δεν πρωταγωνίστησε απλά στην καμπάνια της Emporio Armani Underwear, αλλά κατάφερε να κλείσει ένα τριετές συμβόλαιο συνεργασίας που, σύμφωνα με τα τότε δημοσιεύματα, του απέφερε 20 εκατομμύρια δολάρια. «Αντιπροσωπεύει μία σύγχρονη αρρενωπότητα, ως αθλητικός ήρωας, σύζυγος και πατέρας. Και είναι ένας άντρας με καταπληκτική αίσθηση του στιλ. Υπήρχε μία εποχή που οι ποδοσφαιριστές δεν αντιμετωπίζονταν ως πρότυπα μόδας. Ο David Beckham έχει βοηθήσει ώστε να αυτό να αλλάξει», είχε αναφέρει τότε ο Giorgio Armani, ο οποίος γνωρίστηκε με τον ποδοσφαιριστή όταν σχεδίασε τα ρούχα της εθνικής ομάδας της Αγγλίας για το Παγκόσμιο Κύπελλο. Οι δυο τους ανέπτυξαν μία χρόνια φιλία, η οποία τελικά οδήγησε στη συμμετοχή και της Victoria Beckham, δίπλα στον άντρα της, σε μία από τις καμπάνιες για τον οίκο.
Αρκετά χρόνια αργότερα, το 2016, είδαμε τον πρωταγωνιστή να ποζάρει για την Belstaff. Συγκεκριμένα, τον είδαμε να προωθεί ένα δερμάτινο jacket, το ίδιο που φόραγε και στην ταινία «Outlaws».
Ήταν η ίδια χρονιά, που έληξε η συνεργασία του με την H&M, μετά από 5 χρόνια –για να πάρει τη θέση του ο The Weeknd-. Επρόκειτο, μάλιστα, για μία συνεργασία που περιλάμβανε τόσο τον πρωταγωνιστικό ρόλο του αθλητή σε καμπάνιες, αρχικά εσωρούχων, όσο και την από κοινού δημιουργία τριών συλλογών με τον τίτλο «Modern Essentials», που αποτελούνταν από τα απαραίτητα κομμάτια που κάθε σύγχρονος άντρας πρέπει να έχει στην ντουλάπα του.
Η μακροβιότερη, ωστόσο, συνεργασία του είναι ξεκάθαρα εκείνη με την Adidas. Όλα του τα χρόνια στα γήπεδα, ο Beckham δεν αποχωρίστηκε στιγμή τα παπούτσια της πρώτης, με την οποία μάλιστα έχει υπογράψει ένα ισόβιο συμβόλαιο 25 ετών. Τον περασμένο Οκτώβριο, η σχέση του έκανε ακόμα ένα βήμα με το David Beckham x adidas Ultra Boost 2019, ένα αθλητικό παπούτσι σχεδιασμένο από τον ποδοσφαιριστή.
Cristiano Ronaldo
Ως το νέο πρόσωπο –ή μάλλον σώμα- του οίκου Armani, τον David Beckham διαδέχτηκε ο Cristiano Ronaldo. Για δύο συνεχόμενες σεζόν, ο ποδοσφαιριστής ήταν το κεντρικό πρόσωπο του οίκου για την Emporio Armani Underwear και την Armani Jeans, με φωτογραφίσεις και διαφημιστικά βίντεο –με πιο γνωστό εκείνο που πρωταγωνιστεί δίπλα στη Megan Fox-. Γιατί τον επέλεξε ο Giorgio Armani; «Για την ενέργειά του. Για τη νεανική, συναρπαστική και –ναι- σέξι διάθεσή του», ανέφερε ο σχεδιαστής σε ανακοίνωσή του.
Αυτή, βέβαια, δεν ήταν η πρώτη φορά που ο Ronaldo πόζαρε για καμπάνια μόδας. Μερικά χρόνια νωρίτερα, το 2005, όταν ήταν μόλις 20 ετών, βρέθηκε μπροστά από τον φακό του Steven Klein, για χάρη της Pepe Jeans. Αρκετά αργότερα τον είδαμε να μπαίνει και στον κόσμο των αξεσουάρ και συγκεκριμένα των ρολογιών, αφού τον είδαμε να συνεργάζεται τόσο με την Jacob & Co το 2013, όσο και με την Tag Heuer το 2016.
Η CR7 ήταν το βήμα που πέρασε τον ποδοσφαιριστή από τον ρόλο του μοντέλου σε εκείνον του σχεδιαστή. Το ανδρικό brand ξεκίνησε αποκλειστικά με εσώρουχα, σχεδιασμένα σε συνεργασία με τον Richard Chai, ενώ σήμερα περιλαμβάνει ολόκληρες σειρές ρούχων για άντρες και παιδιά.
Το fashion show της Off-White για την Ready-to-wear συλλογή της Άνοιξης 2019
Η Ready-to-wear συλλογή της Off-White για την Άνοιξη 2019 έγινε σε συνεργασία με τη Nike, ωστόσο αυτή δεν περιορίστηκε στα ρούχα. Ο Virgil Abloh, δημιουργός του brand, αποφάσισε να ανεβάσει στην πασαρέλα της Εβδομάδας Μόδας του Παρισιού οχτώ γυναίκες-πρόσωπα της Nike, τα οποία έχουν κερδίσει μία θέση στην αθλητική ελίτ.
Συγκεκριμένα, δίπλα στην Kendall Jenner και την Bella Hadid, είδαμε τη δρομέα English Gardner, την επίσης δρομέα Rénelle Lamote, την άλτρια του ύψους Cecilia Yeung, τη δρομέα Dina Asher-Smith, τις επταθλήτριες Nafissatou Thiam και Katarina Johnson-Thompson, την άλτρια Caterine Ibargüen και την άλτρια του ύψους Vashti Cunningham. Ο Abloh είχε σχολιάσει στο FN την απόφασή του να ανεβάσει αθλήτριες στην πασαρέλα: «Χρησιμοποίησα τον αθλητισμό ως μία μεταφορά για τη ζωή. Είναι ένα είδος διασκέδασης, αλλά κάποιοι άνθρωποι αφιερώνουν τη ζωή τους σε αυτόν και σκέφτηκα ότι αποτελεί ένα καλό φόντο για να πω την ιστορία των σύγχρονων γυναικών».
Djibril Cissé
O Djibril Cissé έκανε τα πράγματα λίγο ανάποδα, σε σχέση με τους υπόλοιπους αθλητές της λίστας. Το 2012 –με την αποχώρησή του από τη Λάτσιο-, χωρίς καμία προϋπηρεσία ως μοντέλο, αποφασίζει να δημιουργήσει το δικό του brand, με το όνομα Mr Lenoir. Αυτό περιλαμβάνει το δικό του ομώνυμο άρωμα, αλλά και streetwear ρούχα, με μία από τις συλλογές του να έχει το όνομα «Gate 13» (Θύρα 13).
Ο ποδοσφαιριστής ανέπτυξε περισσότερο τη σχέση του με τη μόδα μόνο για χάρη του Jean-Paul Gaultier. Ο Cissé μπήκε πολλές φορές στον ρόλο του μοντέλου για χάρη του σχεδιαστή, ενώ πριν λίγες μέρες ανέβηκε στην πασαρέλα. Τον είδαμε στο Θέατρο του Σατελέ στο Παρίσι ως ένα από τα πρόσωπα που συμμετείχαν στο all-star τελευταίο fashion show του Gaultier. Ο αθλητής περπάτησε στην πασαρέλα με ένα έντονο μπλε κοστούμι και ασημένια δαχτυλίδια σχεδόν σε όλα του τα δάχτυλα, ώστε να καταλήξει χωρίς σακάκι, να μάς δείχνει το γεμάτο τατουάζ σώμα του.
Serena Williams
Η Serena Williams συνεργάζεται με τη Nike από το 2004, φορώντας αποκλειστικά κομμάτια της εταιρείας σε όλους τους αγώνες της. Το 2015 η συνεργασία τους προχώρησε ακόμα περισσότερο, αφού λίγο πριν το US Open κυκλοφόρησε η «Greatness Collection», μία συλλογή με ρούχα τένις με την υπογραφή της Williams.
Τέσσερα χρόνια αργότερα, το φθινόπωρο του 2019, η τενίστρια ξεκίνησε τη δική της σειρά ρούχων. Το brand S by Serena έκανε το ντεμπούτο του στην Εβδομάδα Μόδας της Νέας Υόρκης. Βασική έμπνευση της συλλογής ήταν οι συναρπαστικές γυναίκες της ζωής της, όπως η μητέρα της και η αδερφή της, Venus, ενώ ξεχωρίζει γιατί απευθύνεται σε όλους τους σωματότυπους –περιλαμβάνει από τα μικρότερα μέχρι τα μεγαλύτερα νούμερα- και για την vegan πολιτική του.
Laureus Sport for Good Fashion Show
Marcus Allen (ποδοσφαιριστή), Tony Hawk (skateboarder), Kerri Walsh Jennings (πετοσφαιρίστρια άμμου), Missy Franklin (κολυμβήτρια), Ray Lewis (παίχτης αμερικανικού ποδοσφαίρου), Phyllis Francis (δρομέας), Benita Fitzgerald Mosley (δρομέας μετ’ εμποδίων), Carl Lewis (δρομέας), Edwin Moses (δρομέας μετ’ εμποδίων), Ronald Matarrita (ποδοσφαιριστής), Luis Robles (ποδοσφαιριστής), Seamus Kelly (ποδοσφαιριστής), Nadia Comaneci (αθλήτρια ενόργανης γυμναστικής), Ibtihaj Muhammad (ξιφομάχος), Kristi Castlin (δρομέας μετ’ εμποδίων), David Robinson (μπασκετμπολίστας), Miles Chamley-Watson (ξιφομάχος), Maia και Alex Shibutani (χορευτές καλλιτεχνικού πατινάζ) και Crissy και Kimmy Chin (αθλήτριες γιόγκα). Αυτά είναι οι 21 συνολικά αθλητές που συμμετείχαν το 2018 στο πρώτο fashion show-gala, στο οποίο περπάτησαν αποκλειστικά αθλητές για καλό σκοπό ως μέρος της Εβδομάδας Μόδας της Νέας Υόρκης. Σκοπός ήταν να συγκεντρωθούν χρηματική πόροι για τους μη προνομιούχους νέους των ΗΠΑ.
[[{"fid":"744997","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":""},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":""}},"link_text":null,"attributes":{"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]
Τον περασμένο Σεπτέμβριο, το εγχείρημα επαναλήφθηκε και κατάφερε να συγκεντρώσει περισσότερα από 400.000 δολάρια. Στην πασαρέλα βρέθηκαν για δεύτερη φορά η Nadia Comaneci, ο Marcus Allen, ο Luis Robles και o Edwin Moses, ενώ στις νέες εντάξεις είδαμε την πατινέρ Meryl Davis, τον παίχτη αμερικανικού ποδοσφαίρου Malcolm Mitchell, τη δρομέα Sanya Richards-Ross, την ξιφομάχο Monica Aksamit, τον παίχτη λακρός Paul Rabil, τη γυμνάστρια Katelyn Ohashi και τον παίχτη χόκεϊ επί πάγου Ron Duguay.