Τα πάντα για τον Christian Louboutin
© ChristianLouboutin

Τα πάντα για τον Christian Louboutin

Ξεκινάει στο Παρίσι μία μεγάλη έκθεση αφιερωμένη στον μεγάλο σχεδιαστή της «κόκκινης σόλας»
  • A-
  • A+
Στον Christian Louboutin και τα υπέροχα παπούτσια που σχεδιάζει είναι αφιερωμένη η μεγάλη έκθεση στο παρισινό Palais de la Porte Dorée

Αγαπάμε τον Christian Louboutin για τη χαμογελαστή, θεαματική του προσωπικότητα – πέρα από τον τρόπο που ανέτρεψε «το Μαύρο», βάζοντάς του μία γενναία δόση γυαλιστερού «Κόκκινου» και δημιουργώντας έτσι ένα από τα αντικείμενα-φετίχ του 20ού αιώνα: τη Γόβα με την Κόκκινη Σόλα.

Αγαπάμε τον Christian Louboutin γιατί, τον Μάιο του 2006, στο 5ο μόλις τεύχος του περιοδικού LOOK, όταν του ζητήσαμε να μας σχεδιάσει ένα εξώφυλλο, δέχτηκε πρόθυμα και έστειλε αποκλειστικά για εμάς, ένα σχέδιο γόβας επηρεασμένο από την αγάπη του για τους κήπους και τη γλυκιά, στολισμένη ηδυπάθεια της Aνατολής, ένα χειροποίητο σχέδιο με κολάζ, χρώματα και ένα χειρόγραφο περίγραμμα, σαν κωδικοποιημένο μήνυμα.

O Christian Louboutin σχεδιάζει το εξώφυλλο του LOOKmag, Μάιος 2006

H αποκρυπτογράφηση του εξωφύλλου, by C.Louboutin:
«Χρωστώ μέρος του γούστου μου στο κολάζ... στους μαθητές που ήμουν ερωτευμένος και επομένως... λατρεύω να κάνω κολάζ από τη στιγμή που συνειδητοποίησα πως η κόλλα δεν χρησιμοποιείται μόνο για να τη σνιφάρεις στα σχολικά διαλείμματα... πάντα διασκεδάζω με μολύβια και χαρτιά...ZHTΩ H KOΛΛA KAI TO ΠNEYMA!»

Η αφίσα της έκθεσης "L’Exhibition[niste]" ©ChristianLouboutin

Η μεγάλη έκθεση στο Παρισινό Palais de la Porte Dorée

Είναι 26 Φεβρουαρίου 2020 και βρισκόσαστε στο Παρίσι. Είσαστε μέσα σε ένα ταξί, μόλις περάσατε το Ζωολογικό Πάρκο και στρίβετε δεξιά, στη λεωφόρο Daumesnil. Εκεί, στο νούμερο 293 βρίσκεται το Palais de la Porte Dorée όπου σήμερα ανοίγει μία μεγάλη έκθεση αφιερωμένη στο έργο και στο δημιουργικό spectacle του Christian Louboutin, του ανθρώπου που είναι διεθνώς γνωστός (ακόμα και στο πιο άσχετο κοινό: τους λευκούς, στρέιτ άντρες της μεσαίας τάξης) ως ο «Άνθρωπος που σχεδιάζει τα πιο θεϊκά γυναικεία παπούτσια». Ίσως και «ο Κύριος Κόκκινη Σόλα σε Τακούνι».

Άλλωστε, είναι και η γειτονιά του. Ο Christian γεννήθηκε και μεγάλωσε κοντά στο μέγαρο με τους φοίνικες που, τώρα, φιλοξενεί την έκθεσή του.

Η έκθεση έχει τίτλο: «L’Exhibition[niste]».

©ChristianLouboutin

Κύριε Louboutin, είστε «επιδειξί-ας»;

Όπως σημειώνει στο πρόγραμμα, ο ίδιος:

«L’Exhibition[niste]» (Ο Επιδειξί-ας) είναι ένας τίτλος που μου ήρθε ξαφνικά. Παίζει με την ιδέα της έκθεσης και την πράξη της επίδειξης. Με το έκθεμα που έχει σκοπό να εκτεθεί ή να παρουσιαστεί στο κοινό και με την επίδειξη με την έννοια της προσέλκυσης του ενδιαφέροντος προς τον εαυτό μας. Και οι δύο είναι κοντινές έννοιες, αλλά μου αρέσει η πιο διακριτική εκδοχή που λέει ότι παρουσιάζοντας τη δουλειά μου επιδεικνύω και τον εαυτό μου με έναν πιο εσωστρεφή τρόπο. Έβαλα πολύ από τον εαυτό μου σε αυτό το πρότζεκτ, και από επαγγελματική και από προσωπική άποψη. Σε αυτή την έκθεση αποκαλύπτω πολλά προσωπικά μου πράγματα, από αυτά που με εμπνέουν, από τις δημιουργικές μου διαδικασίες, και ήθελα αυτό να φαίνεται και στον τίτλο

«Pensées» παπούτσι, Φθινόπωρο-Χειμώνας 1992-1993 ©Jean-Vincent Simonet

Ο κόσμος της Μόδας, υποκλίνεται μπροστά του. Η έκθεση είναι ένα ταξίδι στις πολύχρωμες, ατέλειωτες, απίθανες αναφορές του. Τα μοτίβα και τα χρώματα από τις πολλές διαφορετικές κουλτούρες που με τόση αγάπη γνωρίζει στις περιπλανήσεις του, την τόλμη και τη θεατρικότητα, την υπερβολή και το πάθος, το θέατρο, τον χορό, τη λογοτεχνία, το σινεμά, την ποπ κουλτούρα. Σαν θιασώτης και όχι σαν περίεργος ξένος που παρατηρεί. Μία επιλογή από τις πιο πολύτιμες δημιουργίες του, δικές του ή και δανεισμένες από ιδιωτικές συλλογές, παπούτσια που ποτέ πριν δεν έχουν εκτεθεί δημόσια, ιστορικές και καλλιτεχνικές δημιουργίες που, μαζί με την έμπνευση παρουσιάζουν και την αψεγάδιαστη τεχνική κατασκευής τους. Δίπλα σε γυάλινα πάνελ βιτρώ και αριστουργήματα μικρογλυπτικής, εκτίθενται για πρώτη φορά και  συνεργασίες του Louboutin με καλλιτέχνες όπως, μεταξύ άλλων, ο σκηνοθέτης και φωτογράφος  David Lynch, η Νεοζηλανδή multimedia καλλιτέχνις Lisa Reihana, το δίδυμο των Βρετανών σχεδιαστών Whitaker Malem, η Ισπανίδα χορογράφος Blanca Li και ο Πακιστανός καλλιτέχνης Imran Qureshi.

O Christian Louboutin σε ηλικία 14 ετών ©BernardFaucon

Ο Louboutin, ανάμεσα στις πρώτες του επιρροές βάζει και την επιβλητική, αρχιτεκτονική ομορφιά του Palais de la Porte Dorée την οποία υπέγραφαν μεγάλα ονόματα όπως, μεταξύ άλλων, ο αρχιτέκτονας Albert Laprade, ο γλύπτης Alfred Janniot, ο ζωγράφος Pierre-Henri Ducos de la Haille και οι διακοσμητές εσωτερικών χώρων Jacques-Émile Rulhmann και Eugène Printz. Όπως λέει: «Το Palais de la Porte Dorée είναι ένα πολύ αγαπημένο μέρος για μένα. Μεγάλωσα στο 12ο διαμέρισμα και πήγα στα λύκεια Elisa Lemonnier και Paul Valery, ακριβώς πίσω από το Palais. Περνούσα ώρες ολόκληρες στα σινεμά της λεωφόρου Daumesnil, που έπαιζαν ινδικές και αιγυπτιακές ταινίες εκείνη την εποχή. Τα σαββατοκύριακα  πήγαινα και κυριολεκτικά ονειροπολούσα στο Τροπικό Ενυδρείο του Palais, θαμπωμένος από τα χρώματα και τις λάμψεις των τροπικών ψαριών.»

«Maquereau» παπούτσι. Δημιουργία του Christian Louboutin 1987, μπροστά από το Τροπικό Ακουάριουμ του Palais de la Porte Dorée (Βασισμένο σε αρχεία εικόνων από το 1988) ©ChristianLouboutin

Τα εκθέματα και την πλούσια διακόσμηση στην πρόσοψη του μεγάρου, τα μετέφερε με τον προσωπικό του τρόπο στα πρώτα του σχέδια όπως το Maquereau – ένα παπούτσι από μέταλλο και δέρμα που ιδιρίζει όπως τα ψάρια που κολυμπούν στο τροπικό ακουάριουμ του Palais. Το μέγαρο που στεγάζει την έκθεση, κτισμένο το 1931 για την Αποικιακή Έκθεση, θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα της Art deco και ο νεαρός τότε Christian, οξυδερκής και παρατηρητικός, είχε προσέξει την πινακίδα που απαγόρευε την είσοδο σε άτομα με ψηλά τακούνια, για να μην πληγώσουν τα πολύτιμα πατώματα των αιθουσών.

Η εμμονή του Christian ξεκίνησε από αυτό το σχέδιο που είδε στο Palais de la Porte Dorée, σε ηλικία 10-12 ετών ©ChristianLouboutin

Αυτή ήταν και η έμπνευσή του για ένα από τα πιο κλασικά του σχέδια που, με διάφορους τρόπους κάνει την εμφάνισή του ξανά σε διάφορες συλλογές του Οίκου Louboutin: τη γόβα Pigalle, αφιερωμένη στις γυναίκες της γνωστής παρισινής περιοχής, σε nude λουστρίνι δέρμα και με τακούνι 10 πόντων, το ιδανικό ύψος για να δείχνει κομψό το πόδι. Στο  Palais de la Porte Dorée άλλωστε, όπως λέει και ο ίδιος, είδε για πρώτη φορά και το σχέδιο ενός παπουτσιού. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι εκεί έκανε και το πρώτο του βήμα στον κόσμο της μόδας.

Nudes Degrastrass ©Jean-VincentSimonet

Ο Olivier Gabet, επιμελητής της έκθεσης και διευθυντής του Μουσείου Διακοσμητικών Τεχνών, σημειώνει:

«(…) Η πρώτη μεγάλη παρισινή έκθεση με τις δημιουργίες του Christian Louboutin που διοργανώνει το Palais de la Porte Dorée μέσα στο 2020, καλύπτει σχεδόν 30 χρόνια μιας παραγωγικής, με βαθιά γνώση και γεμάτης χαρά δραστηριότητας. (…)Ο Christian Louboutin επέλεξε μια γενναιόδωρη προσέγγιση που αντικατοπτρίζει την προσωπικότητά του, με φαντασία και ελευθερία που έχει ρίζες σε μια καλή γνώση του κόσμου, της τέχνης και της μόδας, ένα ταξίδι στο οποίο η εφευρετικότητα, το συναίσθημα και η τεχνογνωσία, η γνώση του θεάματος και η αίσθηση του χιούμορ δεν διαχωρίζονται ποτέ.

Η άνευ προηγουμένου θέση που κατέχει ο Christian Louboutin στον κόσμο της σύγχρονης μόδας οφείλεται επίσης στο γεγονός ότι το έργο του έχει τις ρίζες του στην pop κουλτούρα, με την ευγενέστερη έννοια της λέξης. Μέσω της μετωνυμίας, στον κινηματογράφο και τη μουσική, τα Louboutin είναι τώρα τα τέλεια παπούτσια που αγαπιούνται από άτομα κάθε φύλου, γένους και προέλευσης, μέσα από τη σειρά των Nudes.  Παιδί του Palace (του εμβληματικού παριζιάνικου νυχτερινού κλαμπ στα τέλη της δεκαετίας του '70 και στις αρχές της δεκαετίας του '80), ο Christian Louboutin συνέδεσε από πολύ νωρίς τις δημιουργίες και το όνομά του με πρόσωπα ουσιαστικά και με θετικό εκτόπισμα, αθλητές ή μουσικούς, όπως φαίνεται από τη διάσημη φωτογραφία στο εξώφυλλο της New York Post στη μνήμη της Aretha Franklin: "Έφυγε με στιλ, στολισμένη με ειρήνη: με κατακόκκινα της φωτιάς Louboutin, σε επιχρυσωμένο φέρετρο, με τρεις αλλαγές κοστουμιών."»

Η Rihanna στο Met Gala, 2018 ©GettyImages
 
©Jean-VincentSimonet
Bella Hadid, Cannes 2019 © Getty Images
Η Zenday με τις εμβληματικές γόβες Pigalle στο Paris Fashion Week 2019 © Getty Images

Δυό-τρία πράγματα που ξέρω για τον Christian

O Louboutin, παιδί από λαϊκές γειτονιές, γνώρισε τη λάµψη της παρισινής νυχτερινής ζωής στο µυθικό nightclub Palace που άνοιξε το ’78 και τον µάγεψε αµέσως. Στα 13 του ζωγράφιζε ασταµάτητα σχέδια παπουτσιών στα σχολικά του τετράδια και προσπαθούσε   να τα πουλήσει στις χορεύτριες των music hall. Γυµνά κορµιά, ντυµένα µόνο µε µερικά φτερά και ένα ζευγάρι γόβες: πόσο πιο ερωτικό µπορούσε να είναι;

©Jean-VincentSimonet

Tα Follies Bergeres ήταν οι πρώτες του «σπουδές» και αργότερα η θητεία του δίπλα στον Charles Jourdan  στον «παράδεισο της υποδηµατοποιίας», την πόλη Romans-sur-Isere στα νοτιοανατολικά της Γαλλίας, όπου ανακάλυψε τα ιερά µυστικά της τέχνης. Tο 1988 άρχισε να δουλεύει µε τον περίφηµο Roger Vivier, συνεργάτη του Christian Dior και µύθο στο χώρο των design παπουτσιών. O Louboutin, ετοιµάζοντας µία ρετροσπεκτίβα της δουλειάς του Vivier, βρήκε «αθάνατα» συλλεκτικά κοµµάτια, όπως τα παπούτσια που φορούσε ο Σάχης της Περσίας στη στέψη του και τα διαµαντένια pumps της Marlene Dietrich.

© ChristianLouboutin

To 1992 δηµιουργεί τη φίρµα του και ανοίγει την κεντρική του µπουτίκ στο Παρίσι, «έναν παράξενο περιστερώνα που µοιάζει να κρύβει στις φωλιές του χρωµατιστά παραδείσια πουλιά αντί για παπούτσια» όπως γράφτηκε τότε. Xρώµατα ασυνήθιστα, σκούρο πράσινο του παγωνιού και χλωµό των βάλτων, βαθιά µοβ των βοτάνων, η φύση και ο Λουδοβίκος 15ος σε ένα τρελό δέσιµο µε ανατολίτικες και υπερ-καυκασιανές επιρροές, Love και Trash (τα πρώτα του στιλ) και µία τελική πινελιά: η χειροποίητη ιταλική κατασκευή. Mε άλλα λόγια, θηλυκότητα - glamour - άµεση επιτυχία. O Christian ταξιδεύει στο Oυζµπεκιστάν, στο Λούξορ, χτίζει στην αριστερή όχθη του Nείλου ένα θερινό καταφύγιο, ένα κάστρο από άµµο. Tα διαµαντοκόλλητα τακούνια των παπουτσιών του γίνονται φετίχ, οι κόκκινες λακαρισµένες σόλες σηµατοδοτούν ερωτισµό και αναγνωρίζονται αµέσως, οι λαµπερές σταρ αρχίζουν να νιώθουν πιο σέξι µέσα στα Louboutin τους: Nicole Kidman, Catherine Deneuve, Cameron Diaz, Gwyneth Paltrow, Tina Turner, Janet Jackson, Eve, J-Lo (οµολογεί τη µονοµανία της µαζί του), Kαρολίνα του Mονακό, Bασίλισσα Pάνια της Iορδανίας... µία ατέλειωτη σειρά από κοµψά διάσηµα γυναικεία πόδια.

H πριγκίπισα Καρολίνα του Μονακό στο χορό των Ρόδων το 1995 © Sipa

Mεγάλοι οίκοι Mόδας αρχίζουν να συνεργάζονται µε τον Christian Louboutin όπως Chloé, Roland Mouret, Diane von Furstenberg, Alexander McQueen, Victor & Rolf και για πολλά χρόνια «ντύνει» µε τα παπούτσια του τις επιδείξεις του Gaultier. Tο 2002, το σχέδιο για τα σανδάλια που φορέθηκαν στο φινάλε του σόου του Yves Saint-Laurent έκανε τόση εντύπωση ώστε στάθηκε η αφορµή για τη δηµιουργία της (βραχύβιας) φίρµας συνεργασίας των δύο οίκων. Ήταν η µόνη φορά που ο µεγάλος σχεδιαστής Yves Saint-Laurent επέτρεπε να συνδεθεί το όνοµά του µε το όνοµα κάποιου άλλου.
Σήµερα, τα σχέδια του Louboutin µπορούν να βρεθούν σε γνωστά µεγάλα καταστήµατα, όπως Neiman Marcus,  Barney’s, Harvey Nichols, Bergdorf Goodman, Joyce, Jeffrey, και σε µπουτίκ υποδημάτων από το Los Angeles στο Hong Kong και από τη Nέα Yόρκη στο Λονδίνο, τη Mόσχα, την Aθήνα και στα δύο κεντρικά του καταστήµατα στο Παρίσι. Aκόµα, έχει λανσάρει σειρά µε τσάντες, γράφει για περιοδικά και συνεχίζει να γοητεύει σχεδιάζοντας ονειρικές κοµψές εκδοχές του πιο αφοπλιστικού, αναµφισβήτητου φετίχ στην ιστορία της Μόδας: του γυναικείου παπουτσιού.

Κωνσταντίνος Κακανιάς & Christian Louboutin

Louboutin by Kakanias

Ο εικαστικός Κωνσταντίνος Κακανιάς, επιστήθιος φίλος του Christian Louboutin, είχε αναδημοσιεύσει στο LOOK ένα απολαυστικό άρθρο που είχε δημοσιεύσει αρχικά στο περιοδικό «La Times» με συνομιλία και ιστορίες ανάμεσα στους δύο.

Στο κείμενο εκείνο περιέγραφε ακριβώς όπως του το διηγήθηκε ο Louboutin, το πώς δημιουργήθηκε η περιβόητη, κόκκινη σόλα:

«(…) Άλλοι σχεδιαστές προσπαθούσαν απεγνωσμένα να εφεύρουν νέες ιδέες, νέα λογότυπα, οτιδήποτε θα μπορούσε να τραβήξει την προσοχή της αγοράς, αλλά ακόμα κι ένας ρινόκερος θα σκεφτόταν δεύτερη φορά πριν αγοράσει το «αποτέλεσμα» αυτών των προσπαθειών. Ο Christian, όμως, σκέφτηκε μια ιδέα ιδιοφυέστατη –και την πιο απλή– και η ιδέα του αυτή είχε χρώμα «κόκκινο»! «Ήθελα να προσθέσω λίγο χρώμα – είχα βαρεθεί πια το μαύρο, όλο μαύρο, παντού μαύρο. Ήθελα να ταιριάξω ένα χρώμα του προσώπου μιας γυναίκας, έτσι ζήτησα από μια πολύ τεμπέλα βοηθό να προσθέσει λίγο κόκκινο σε ένα μαύρο παπούτσι. Χριστέ μου, εκείνη έκανε ώρες ατελείωτες! Στο τέλος, απελπίστηκα, εκνευρίστηκα, και έπιασα μόνος μου και έβαψα μια σόλα παπουτσιού κόκκινη με βερνίκι νυχιών!» Με εκείνη τη στιγμιαία ριπή θυμού και ανυπομονησίας, ο Christian έγραψε ιστορία. Τα παπούτσια του έχουν εκείνη τη σαγήνη και τη θηλυκότητα που είναι συνυφασμένη με τη μεγάλη παριζιάνικη παράδοση, αλλά έχουν και έναν ποπ χαρακτήρα ταυτόχρονα που τα κάνει να ξεχωρίζουν και να είναι αναγνωρίσιμα

*Διαβάστε όλο το άρθρο εδώ.

«Pigalle» παπούτσι ©Jean-VincentSimonet

*Διάρκεια έκθεσης: μέχρι 26 Ιουλίου 2020
Palais de la Porte Dorée, 293 avenue Daumesnil - 75012 Paris, www.palais-portedoree.fr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

3 casual τρόποι να φορέσεις την παντελόνα με γκλίτερ
3 casual τρόποι να φορέσεις την παντελόνα με τις παγέτες
Back to top