«Μη μας στερείτε άλλο την ελευθερία μας»
Οι Extinction Rebellion εισέβαλαν στο σόου του Dior στο Παρίσι
Και άλλες 4 ιστορικές ακτιβιστικές εισβολές
Το ακτιβιστικό κίνημα Extinction Rebellion πραγματοποίησε δράση στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού παρεμβαίνοντας στο σόου του Dior.
Η ακτιβιστική ομάδα Extinction Rebellion εγκαινίασε τη νέα της δράση Fashion Act Now στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισού. Πρόκειται για την εισβολή μιας γυναίκας στο σόου του Dior. Το μέλος των Extinction Rebellion έκανε πασαρέλα κρατώντας ένα πλακάτ που έγραφε «Είμαστε όλοι θύματα της μόδας», «We Are All Fashion Victims».
Οι Extinction Rebellion είναι ένα κίνημα που με τις ενέργειές του εκφράζει την ανησυχία του για τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Με σύμβολό του την κλεψύδρα, ιδρύθηκε τον Μάιο του 2018, χαίρει της υποστήριξης πολλών ακαδημαϊκών και έκτοτε έχει προβεί σε διάφορες ενέργειες ανυπακοής.
Ο στόχος της τελευταίας δράσης είναι η οικολογική αφύπνιση της κοινωνίας σε σχέση με την κουλτούρα της υπερβολής και της σπατάλης που χαρακτηρίζει τη βιομηχανία της μόδας και επιβαρύνει το κλίμα.
Με δεδομένο ότι η καλλιτεχνική διευθύντρια του Dior, Maria Grazia Chiuri, περνάει συχνά μέσα στα σόου του οίκου ακτιβιστικά μηνύματα, οι (λιγοστοί) θεατές δεν γνώριζαν αν πρόκειται για crasher ή για μέρος του σόου. Έπρεπε να βγει «προκήρυξη» από τους Extinction Rebellion που αναλάμβανε την «ευθύνη», ώστε να λυθούν οι παρεξηγήσεις.
Η crasher δήλωσε: «Προχώρησα σε αυτή τη δράση για να δηλώσω πως ΟΛΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΘΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΜΟΔΑΣ. Ενώ ο κόσμος υποφέρει από μια πανδημία και από μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης για το κλίμα, ο Dior επιμένει να τροφοδοτεί αυτή την κουλτούρα της περίσσειας που προκαλεί τρομερή περιβαλλοντική και κοινωνική καταστροφή στον πλανήτη, τους ανθρώπους και τα ζώα. Η Εβδομάδα Μόδας είναι μια εβδομάδα ντροπής. Οι πασαρέλες δεν έχουν θέση μέσα σε αυτή την έκτακτη ανάγκη για το κλίμα. Η μόνη λύση για την κλιματική αλλaγή σε αυτό το στάδιο είναι η μικρότερη παραγωγή. Οι κυβερνήσεις πρέπει να θέσουν όρια σε αυτή την καταστρεπτική βιομηχανία».
Τα ντεφιλέ δεν παραδίδονται, καταλαμβάνονται (που θα έλεγε και ο Πρέκας)
Τα fashion shows είναι προνομιακό πεδίο για εισβολές. Έχουμε δει να παρεμβαίνουν διαδηλωτές της PETA, γυμνόστηθες γυναίκες, και μια γάτα, όταν για πρώτη φορά σε catwalk είδαμε πραγματικό cat walk. Ας θυμηθούμε αυτές τις παρεμβάσεις.
Είναι 2002 και στην πασαρέλα παρελαύνουν τα «Αγγελάκια» της Victoria Secret. Ένα από αυτά είναι η Ζιζέλ, για την οποία κυκλοφορεί η είδηση ότι σύναψε συμβόλαιο με την αμερικανική εταιρεία γούνας Blackglama. Η αμοιβή της; 320.000 λίρες και δύο γούνες μινκ. Διαδηλωτές της PETA ανεβαίνουν στο catwalk, κάνουν χαμό και κρατούν ταμπέλες που γράφουν GISELE: FUR SCUM. Βρίσκονται πυξ λαξ κάτω από τη σκηνή με την παρέμβαση των σεκιούριτι, ενώ η Ζιζέλ ολοκληρώνει το σόου χωρίς να σηκώσει φρύδι. Σήμερα ωστόσο αναφέρει πως η συγκεκριμένη παρέμβαση την έκανε να σταματήσει τη διαφήμιση γούνας.
Αρχές 00s, η PETA στα ντουζένια της. Στο σόου Φθινόπωρο/Χειμώνας 2003 του Dior, διαδηλώτρια ανεβαίνει στην πασαρέλα με πλακάτ που γράφει FUR SHAME. Απομακρύνεται γρήγορα: οι σεκιούριτι την αρπάζουν άρον άρον από τα πόδια. Όμως μάλλον έριξε κατάρα, γιατί ένα μοντέλο που φορούσε γούνινο λιλά παλτό, σε επόμενο ρούχο σκόνταψε και έπεσε! Ο τότε καλλιτεχνικός διευθυντής του Dior, ο John Galliano, μετακινούμενος στον οίκο Margiela ορκίστηκε ότι δεν θα ξαναχρησιμοποιήσει γούνα, ενώ πλέον είναι και vegeterian.
Nina Ricci, Άνοιξη/Καλοκαίρι 2014. Στην πασαρέλα ανεβαίνουν γυμνόστηθες διαδηλώτριες της ουκρανικής ακτιβιστικής ομάδας FEMEN. Στα στήθη τους γράφουν MODEL DON’T GO BROTHEL και DICTATERROR. Η διαμαρτυρία καταφερόταν ενάντια στην υπερσεξουαλικοποίηση της μόδας. Μάλλον όμως οι FEMEN με την επιλογή του σόου του Nina Ricci απέδειξαν πως δεν γνωρίζουν τον χαρακτήρα του οίκου ούτε του πελατολογίου του. Οι FEMEN την ίδια χρονιά είχαν εισβάλει στα γυρίσματα του τελικού του γερμανικού Next Top Model.
Εισβολή από γάτα; Μάλιστα. Και πάλι σε σόου του Dior. Μαρακές, Μαρόκο, 2019. Μια γατούλα περπατά καμαρωτά στη σκηνή χωρίς να πτοείται ούτε από φώτα ούτε από μουσικές ούτε από φασαρία. Πασαρέλαρε δίπλα στα μοντέλα και όταν βαρέθηκε κατέβηκε, κατούρησε και αποσύρθηκε. ΄Οχι, δεν γύρισε για το φινάλε.