Ο πιο σημαντικός σχεδιαστής των 90s, ο Χέλμουτ Λανγκ, επιστρέφει στη μόδα συνεργαζόμενος με τον οίκο Saint Laurent για ένα γλυπτικό πρότζεκτ.
Το 2005 ο Χέλμουτ Λανγκ άφησε πολλά: το Παρίσι για το Λονγκ Άιλαντ, το ομώνυμο label του στην Prada, τη μόδα για την τέχνη και την ελευθερία. 15 χρόνια μετά επέστρεψε εκεί από όπου ξεκίνησε, στη high fashion, αλλά πλέον ως γλύπτης, και όλοι τον υποδέχτηκαν μετά βαΐων και κλάδων.
Για τις νέες γενιές, ας κάνουμε μια αναδρομή στο παρελθόν του πιο cool σχεδιαστή των 90s. Ο Χέλμουτ Λανγκ αγάπησε την τέχνη του χειροποίητου στο τσαγκαράδικο του πατέρα του, σε ένα χωριό στα πέριξ του Σάλτσμπουργκ. Στα 21 του, το 1977, είχε ήδη ανοίξει το πρώτο του ατελιέ, αλλά έπρεπε να φτάσουμε στα μέσα των 80s για να περάσει από την Αυστρία στο Παρίσι και από κει στη Νέα Υόρκη.
Τα βιογραφικά όμως έχουν μικρή σημασία. Ας αναφέρουμε μόνο έναν σταθμό της καριέρας του, που σηματοδότησε πολλά. Το 1999, στον κολοφώνα της δόξας του, ο Λανγκ πούλησε το 51% της εταιρείας του στο Prada Group. Η Prada αναλάμβανε την κατασκευή και τη διανομή και ο Χέλμουτ Λανγκ κρατούσε τον σχεδιαστικό έλεγχο και τη διαφήμιση. Η Prada ανέπτυξε μια σειρά με ρούχα, παπούτσια, τσάντες και ζώνες με την υπογραφή του Λανγκ και επεκτάθηκε σε Χονγκ Κονγκ και Σιγκαπούρη. Όμως σταδιακά οι πωλήσεις άρχισαν να πέφτουν, η Prada επιχείρησε μερικές διορθωτικές κινήσεις, όμως ο σχεδιαστής είχε πάρει την απόφασή του. Το 2005 παρέδωσε την «υπογραφή» του και αποσύρθηκε από τη μόδα για να ασχοληθεί με την τέχνη.
Πριν τη μεγαλοπρεπή έξοδο είχε προλάβει να κάνει πολλά. Δημιουργώντας το ολόδικό του σχεδιαστικό λεξιλόγιο, εισήγαγε στη μόδα τον μινιμαλισμό, τις υποκουλτούρες, το streetwear και τις ανδρόγυνες σιλουέτες. Έφερε το τζιν και τις βιομηχανικές λεπτομέρειες στη high fashion, αποδόμησε φόρμες και επανασχεδίασε τα basics μιας γκαρνταρόμπας με σοφιστικέ και γεωμετρικό τρόπο.
Επηρέασε σχεδόν όλους όσοι βρίσκονται σήμερα στα σχεδιαστικά πράγματα. Ήταν ο πρώτος που χρησιμοποίησε «ταπεινά» υλικά, όπως λάστιχο, φτερά, λουριά και μεταλλικά αντικείμενα, αλλά και τις δυνατότητες της τεχνολογίας όπως και της διαφήμισης. Από τους πρώτους που ενοποίησαν την παρουσίαση ανδρικών και γυναικείων συλλογών στην ίδια πασαρέλα, ο πρώτος που προώθησε το όνομά του στα ταξί της Νέας Υόρκης (μεγαλειώδης ιδέα), ο πρώτος που έδειξε συλλογή του ψηφιακά δεκαετίες πριν το phygital γίνει τάση λόγω κορωνοϊού.
Και σε αυτή την πρωτοπορία ας σταθούμε λίγο περισσότερο γιατί υπήρξε ιδιοφυής. Η κολεξιόν Φθινόπωρο/Χειμώνας 1998, με 81 κομμάτια, εμφανίστηκε online μέσα από το HelmutLangNY.com και σε CD-ROM. Πόσο μπροστά! Επιπλέον, αυτός ο ριζοσπάστης σχεδιαστής δημιούργησε την Εβδομάδα Μόδας της Νέας Υόρκης με τη μορφή που αυτή έχει σήμερα. Πώς; Το 1998 και πάλι πρώτος και μόνος αποφάσισε να δείξει τη συλλογή του όχι στο Παρίσι αλλά στο Μεγάλο Μήλο. Δεν ζήτησε από κανέναν άλλον σχεδιαστή να τον ακολουθήσει, αν και τελικά βρήκε συμπαράσταση από τους Calvin Klein και Donna Karan. Κι έτσι ξεκίνησαν όλα.
Ως καλλιτέχνης έκανε κολεγιά με τις Λουίζ Μπουρζουά και Τζένι Χόλτζερ συμπαράγοντας σημαντικά έργα τέχνης και εκθέτοντας τη δουλειά του ανά τον κόσμο. Στην ουσία αυτό που έκανε για 15 χρόνια ο καλλιτέχνης Χέλμουτ Λανγκ ήταν να μετατρέπει τη μόδα σε εφαρμοσμένη τέχνη και τα ρούχα σε art installations.
Σήμερα, ο Χέλμουτ Λανγκ βρίσκεται και πάλι στον φυσικό του χώρο, τη μόδα, αλλά όχι ως σχεδιαστής. Σε συνεργασία με τον οίκο Saint Laurent και τον καλλιτεχνικό του διεθυντή Άντονι Βακαρέλο, δημιουργεί γλυπτά για το πρότζεκτ Rive Droite. Διάφορα ρούχα και αξεσουάρ από τις αποθήκες και το αρχείο του οίκου ανακατεύονται με ρητίνη, χυτεύονται με αλουμίνιο και παίρνουν νέα ζωή ως έργα τέχνης. Τα γλυπτά θα εκτεθούν στη Δεξιά Όχθη του Σηκουάνα, όπως άλλωστε ονομάζεται και το πρότζεκτ, αλλά και στο Λος Άντζελες. Ό,τι και να κάνει, είμαστε μαζί του.