Πώς το hip hop κατέκτησε τη μόδα

Από τους δρόμους στα fashion shows

Η επιρροή του hip hop στη σύγχρονη μόδα: Το στιλ του δρόμου στις πασαρέλες, στα μεγάλα brands και τους οίκους μόδας

Η επιρροή του hip hop φαίνεται να έχει κατακλύσει τη μόδα και τα μεγάλα brands. Πώς η Cardi B στο show του Alexander Wang έκατσε δίπλα από την Anna Wintour, σε μια θέση που ανήκει στους μεγαλύτερους editors και σε εκλεκτά πρόσωπα της αριστοκρατίας; Στο Met Gala του 2018 (κάτι σαν τα Oscars για τους ανθρώπους της μόδας) επίτιμοι καλεσμένοι ήταν οι πιο hot rappers όπως οι Migos, 2 Chainz, Nicki Minaj, Wiz Khalifa και A$AP Ferg.

© EPA/JUSTIN LANE

Για την προσμονή του event η Vogue κυκλοφορεί το promotional video που έπαιξε παντού, με την Anna Wintour ντυμένη με ένα Chanel φόρεμα ηχώντας στο background το «Gangsta’s Paradise» του Coolio. H μουσική επιλογή της Wintour σηματοδότησε την υπεροχή των hip hop καλλιτεχνών πάνω στη μόδα. Φυσικά αυτή δεν ήταν η πρώτη φορά που ακούσαμε rap σε fashion show. Η πιάνο εκτέλεση ενός κομματιού του Travis Scott σε resort του Valentino ήταν κάτι μοναδικό και φυσικά οι rappers είναι η κλασική πλέον επιλογή για ένα after party στα fashion weeks. Ωστόσο η μόδα και η hip hop κουλτούρα δεν ήταν πάντοτε φίλοι. 

Μια σχέση σταδιακής αποδοχής

Κάποτε τα luxury brands απέρριπταν τη hip hop αισθητική και τους καλλιτέχνες της. Δεν έβρισκαν κανέναν λόγο να εκπροσωπηθούν από αυτή την κουλτούρα του δρόμου και φοβόντουσαν μην αμαυρώσουν την πολυτελή εικόνα τους. 

Ο Notorious B.I.G. θα μπορούσε να ανεβάσει τρελά τoν Louis Vuitton αλλά οι πελάτες ήταν λευκοί και κυρίως γέροι. Δεν ήθελαν ο σχεδιαστής τους να ντύνει έναν πρώην drug dealer. Ακόμη πιο άβολο ήταν το να πουλήσουν σε κανονικούς dealers και ας είχαν όλο το χρήμα στη Νέα Υόρκη. Όταν όμως έρχεται η απόρριψη ακολουθεί η δημιουργικότητα. 

Το hip hop είναι ένα ρεύμα που αγκαλιάζει τον πειραματισμό, το να δημιουργείς κάτι από το τίποτα είναι βασική αρχή στα ghettos και είναι και ο λόγος που η κουλτούρα αυτή εμπνέει, επηρεάζει και διαμορφώνει την παγκόσμια μόδα μέχρι και σήμερα. 

Πάνω στη λογική αυτή βασίστηκε και ο Daniel Day γνωστός ως Dapper Dan. Ο οποίος το 1982 στο Χάρλεμ της Νέας Υόρκης ξεκίνησε να εισάγει λαθραία υφάσματα ή τυπωμένα logos πάνω σε πολυτελή δέρματα μετατρέποντάς τα σε μοναδικά street κομμάτια όπως bomber jackets και fur trimmed coats. 

Δεν ήταν μια αντιγραφή που θα μπορούσες να βρεις κάπου αλλά μοναδικά χειροποίητα κομμάτια που πολλές φορές ήταν και πιο ακριβά και από τα αυθεντικά. Αν ήθελες κάτι το οποίο δεν θα έβρισκες ποτέ στον Fendi θα πήγαινες εκεί. Οι δημιουργίες του εμφανίστηκαν σε album covers όπως στο «Paid in full» των Eric B.& Rakim και το jacket του πυγμάχου Mike Tyson με το ραφτό «Don’t believe the hype».

Ο Dapper Dan ήταν ένας τύπος που μιλούσε τη γλώσσα του hip hop, που κατάλαβε τις ανάγκες που υπήρχαν όμως αυτό κράτησε μέχρι και το 1992 όπου όπως ήταν αναμενόμενο έκλεισε λόγω παραβιάσεων πνευματικών δικαιωμάτων.

Ο θρυλικός σχεδιαστής μόδας Dapper Dan στο Met Gala 2019 © EPA/JUSTIN LANE

Ας το πάρουμε από την αρχή 

80s

Ένα hip hop outfit τη δεκαετία του ’80 δεν έχει μεγάλη διαφορά με το τώρα. Adidas superstar ή suede Puma sneakers με χοντρά κορδόνια, σεταρισμένες αθλητικές φόρμες, τα uber cool bucket hats και φυσικά αλυσίδες για το flex στην γειτονιά. Όταν χειμώνιασε φορούσαν δερμάτινα blazers και shearling παλτό. 

Η μουσική άνθισε μέσω την κουλτούρα των B-boys. Αθλητικές εταιρείες όπως η Adidas και η Nike ολοκλήρωναν πάντα τη hip hop «στολή» και όσο η σκηνή μεγάλωνε τόσο μεγάλωνε και η κουλτούρα των sneakers. Η πρώτη επιχειρηματική ένωση rap κουλτούρας και sneakers έγινε το 1986, όταν το κοινό των Run-DMC σήκωσε στον αέρα τα superstars του καθώς ραπάραν το θρυλικό «My Adidas», προσφέροντας στο συγκρότημα ένα συμβόλαιο ενός εκατομμυρίου σε δολάρια από την Adidas. 

Αφιέρωση σε sneaker adidas για τη δολοφονία του ιδρυτικού μέλους των RUN DMC, Jason Mizell aka DJ Jam Master Jay, 2002, © EPA PHOTO AFPI / MATT CAMPBELL

90s και 00s 

Καθώς μπαίνουμε στη δεκαετία του ’90 μεγάλοι graffiti καλλιτέχνες όπως ο Kaws αρχίζουν να πουλάνε τους πίνακές τους σε μπλουζάκια παρά σε καμβάδες, ο Puff Daddy ιδρύει τη δίκη του γραμμή ρούχων και δεν συνεργάζεται με μαζικές εταιρείες ένδυσης εκτός κουλτούρας. Ο Daymond John ιδρύει τη FUBU φορώντας στον LL Cool J ένα από τα καπέλα του, προμοτάροντας την εταιρεία του σε μια διαφήμιση της GAP. Η μόδα δίνει χώρο στις urban εταιρίες γεννημένες μέσα στη hip hop κουλτούρα, κάνοντας τη North Face και την Timberland να προσπαθούν να ακολουθήσουν το ρεύμα. Οι γυναίκες της ραπ, όπως η Queen Latifah και η Μc Lyte, εμπνέουν με το black pride κίνημά τους κάνοντας τα αφρικανικά χρώματα και σύμβολα να μπουν στα catwalks της Νέας Υόρκης. Ένα δυνατό mix έμπνευσης είχε δημιουργηθεί. 

H Queen Latifah στο κόκκινο χαλί των Όσκαρ, 2009 © EPA/ANDREW GOMBERT

Ένα παγκόσμιο hip hop trend, το λευκό και υπερβολικά φαρδύ T shirt, ανέρχεται στην εποχή αυτή. Χαρακτηριστικό των dealers και ενώ είναι απαγορευμένο σε media και clubs γίνεται status της ραπ κουλτούρας. 

Τα 90s όμως ανήκουν σε έναν και μοναδικό θρύλο, τον Tupac Shakur ο οποίος γοήτευσε τον Gianni Versace χαρακτηρίζοντάς τον ως τον πΙο όμορφο άντρα του κόσμου. Ο διάσημος οίκος έστελνε στον 2Pac ρούχα ραμμένα μοναδικά γι’ αυτόν. Το highlight ήταν το 1996, όταν ο rapper περπάτησε σε πασαρέλα του Versace στο Μιλάνο. Το αντίκτυπο του Tupac στο hip hop look, αρχίζει να φαίνεται όταν οι rappers αφήνουν τα adidas τους και επιλέγουν ένα πιο luxurious ύφος. Οι extravagant εμφανίσεις με κοστούμια, γούνες, fedora καπέλα και πανάκριβα παπούτσια αλιγάτορα των Notorious B.I.G και Snoop Dogg αφήνουν το στίγμα τους στη μόδα. 

© EPA/EUGENE GARCIA

Κάθε ράπερ με λίγα λεφτά και δύναμη έδινε το όνομά του σε κάποια σειρά ρούχων. Φυσικά δεν μπορούμε να ξεχάσουμε την εισβολή του NBA στον χώρο της μόδας και του rap μετατρέποντας τα αστέρια του μπάσκετ σε fashion icons. Η σειρά με τα sneakers του Michael Jordan ήταν τόσο ποθητή στους δρόμους που κυριολεκτικά σκότωναν κόσμο για ένα ζευγάρι Jordans. 

Αργότερα εμφανίζεται ο Pharrell Williams σαν N.E.R.D και δίνει στη hip hop αισθητική νέες επιρροές εμπνευσμένος από skate και ιαπωνικά street brands, όπως η Bathing Ape.

O Pharrell δημιούργησε έναν κόσμο με αμφιλεγόμενη αισθητική όπου ο Kanye West αργότερα ήταν cool με ένα backpack και ρoζ polo και ο Young Thug με το φόρεμα που φόρεσε απέρριψε τα στερεότυπα των δύο φύλων.

Η αυτοκρατορία του Kanye και ο «Fashion Killa» A$AP Rocky 

Μιλώντας για τον Kanye και ενώ είχε περάσει τη μισή του καριέρα γκρινιάζοντας ότι δεν αντιμετωπίζεται σοβαρά σαν σχεδιαστής, η πρώτη του απόπειρα στον χώρο της μόδας φέρνει τον πανικό. Το 2015 δημιουργεί τη σειρά Yeezy σε συνεργασία με την Adidas και τα παπούτσια Yeezy boost 350s και 750s κάνουν sold out μέσα σε 12 λεπτά με μερικά ζευγάρια από αυτά να μεταπωλούνται για έως και 6.000 δολάρια. 

O Kanye West στην Εβδομάδα Μόδας της Νέας Υόρκης, 2016 © Randy Brooke/Getty Images for Kanye West Yeezy/Ideal Image

Συνεργάστηκε με μεγάλους οίκους όπως Louis Vuitton, Maison Margiela, Balmain κ.ά. φτάνοντας να γίνει πρότυπο επιχειρηματικότητας και δύναμης για κάθε rapper. Αυτοαποκαλείται ως ο «πρώτος hip hop σχεδιαστής» και δεν έχει άδικο, χάρις σε αυτόν τα δεσμά μεταξύ hip hop και high fashion έχουν σπάσει. 

Πριν από αυτόν οι ράπερς ήταν απλά τυχεροί που πληρωνόντουσαν για να φορέσουν μεγάλα brands τώρα οι ίδιοι έχουν τον έλεγχο. 

Μεγάλη επιρροή άσκησε και ο A$AP Rocky μιλώντας στα κομμάτια του για εναλλακτικούς σχεδιαστές για τη σκηνή του όπως ο Rick Owens και ο Raf Simons, κάνοντας σημαντική στο κοινό του την καλλιέργεια μιας μοναδικής προσέγγισης στη μόδα. Λίγο αργότερα, το 2013 λανσάρει τα δικά του sneakers με τον Jeremy Scott για την Adidas και το 2016 γίνεται ο πρώτος έγχρωμος σε καμπάνια του οίκου Dior. 

Μεγάλη επιρροή στη μόδα άσκησε και ο A$AP Rocky μιλώντας στα κομμάτια του για εναλλακτικούς σχεδιαστές. Διακρίνεται δεξιά, μαζί με τον A$Ap Ferg στο show του Dior © Vanni Bassetti/Getty Images/Ideal Image

«Είναι σημαντικό για αυτή και την επόμενη γενιά να βλέπουν ανθρώπους που τους μοιάζουν και τους εμπνέουν, γιατί η μόδα δεν προορίζεται πλέον για την ελίτ» A$AP Rocky. 

To Gucci gang και οι Millennials

Η ιστορία κάνει τον κύκλο της με τον οίκο Gucci να ορίζει συνεργάτη της τον Dapper Dan. Μαζί θα ξανανοίξουν το διάσημο κατάστημα που έκλεισε το 1992 εφοδιάζοντάς τον με αυθεντικό Gucci υλικό για να δημιουργήσει ξανά. 

Καθώς ο οίκος γίνεται ομάδα με έναν ιδρυτή του hip hop style, ο δεκαεφτάχρονος Lil Pump το 2017 ραπάρει το «Gucci gang» φτάνοντας τις ένα δισεκατομμύριο προβολές στο YouTube, συστήνοντας μια νέα γενιά στον οίκο. Οι αναφορές οίκων στα ραπ κομμάτια είναι πιο έντονη από ποτέ και τα οφέλη των σχεδιαστών είναι τεράστια. 

Ο ράπερ Travis Scott © EPA/NINA PROMMER

Ο Louis Vuitton, ο Saint Laurent και ο Marc Jacobs προωθούν καμπάνιες με κέντρο την ραπ αισθητική και με εκπροσώπους όπως ο Travis Scott, Playboi Carti και Princess Nokia. Οι rappers κινούν τα νήματα πλέον στις προτιμήσεις των νέων κάνοντας ξεκάθαρο ότι η βιομηχανία της μόδας θα βασιστεί στους millennials. 

Σημαντική για όλη τη street κουλτούρα και τους έγχρωμους σχεδιαστές είναι η ανάθεση του Virgil Abloh ως menswear creative director του Louis Vuitton το 2018. O πρώτος αφροαμερικανός με ρίζες στη hip hop σκηνή, αφού ιδρύει τον οίκο Off-White, έφτασε να διευθύνει έναν από τους μεγαλύτερους οίκους αυτή τη στιγμή. 

Ο σχεδιαστής μόδας Virgil Abloh στην επίδειξη μόδας της συλλογής © EPA/IAN LANGSDON

Το hip hop συνεχώς αναπτύσσεται, δεν είναι απλά ένα στιλ που κινεί την αισθητική, είναι κουλτούρα, είναι ιστορία και τρόπος ζωής. Είναι η επιτομή του coolness σε όλη τη διαδικασία της εξέλιξής του. Το hip hop θα έχει πάντα να προσφέρει στη μόδα και μας δίνει μια θέση στο μέλλον με τους νέους να ακολουθούν ευλαβικά. 

Κάθε brand που κατανοεί την αξία του και δεν θέλει να μείνει πίσω αγκαλιάζει τους rappers, αφήνει πίσω τα τετριμμένα και δίνει αξία στην πιο δημιουργική μουσική σκηνή στον χώρο της μόδας αυτή τη στιγμή.