MANTILITY: Σούπερ φουλάρια με μετάξι από το Σουφλί
Η Βασιλική-Ζαφειρία Υψηλάντη και μια ομάδα ταλαντούχων σχεδιαστών δημιουργούν μαντήλια αριθμημένα και με υπογραφή.
H Βασιλική-Ζαφειρία Υψηλάντη, ιδρύτρια της φίρμας, μας μυεί στον υπέροχο κόσμο του μεταξιού, της «βασίλισσας των ινών» και των σχεδίων μιας ομάδας καλλιτεχνών
«Διαρκώς αναζητώ νέες χρήσεις και διαστάσεις των πρώτων υλών της φύσης. Δίνοντας κυρίως έμφαση σε αυτές που μπορούν να συνομιλήσουν ανοιχτά με άυλα στοιχεία», λέει στην ATHENSVOICE η Βασιλική-Ζαφειρία Υψηλάντη, δημιουργός του brand MANTILITY.
Πρόκειται για μια διαδικτυακή γκαλερί και μια ομάδα σχεδιαστών που παράγει και πουλάει μεταξωτά μαντήλια και αξεσουάρ. Η φυσική γκαλερί και η αποθήκη του brand βρίσκονται στην Καβάλα. Η MANTILITY έχει παρουσία μέσω συνεργατών σε νησιά των Κυκλάδων, ενώ παράλληλα επεξεργάζεται διάφορες συνεργασίες σε συγκεκριμένους φυσικούς χώρους που αντανακλούν την φιλοσοφία της εταιρείας, σε ολόκληρη την Ελλάδα. Στο Σουφλί βρήκε το κατάλληλο υλικό, το αξεπέραστο μετάξι για να τυπώσει τα έργα της. «Μου αρέσει πολύ να συνδιαλέγομαι με τους ανθρώπους, οπότε ονειρεύτηκα μια συντεχνία σχεδιαστών που φιλοτεχνούν μαντήλια. Η γκαλερί MANTILITY είναι το αποτέλεσμα αυτών των επιθυμιών και ιδεών».
Η αρχή έγινε με μια διεθνή καμπάνια υποστήριξης της ιδέας στην πλατφόρμα crowdfunding «Indiegogo». Στη συνέχεια, ιδρύθηκε το φυσικό σπίτι των εμπορευμάτων του brand και αναπτύχθηκε το e-shop. Η πρωτότυπη επωνυμία MANTILITY, αποτελεί μια σύνθεση της ελληνικής λέξης “μαντήλι” και της αγγλικής “mentality” (νοοτροπία), που είναι αναγνωρισμένη διεθνώς. «Συνιστά μια έννοια που απευθύνεται στην εκλεπτυσμένη λογική, στη συνήθεια που προκύπτει από τη χρήση της νόησης και της γνώσης, παγιώνει ένα σύμπαν αισθητικών αξιών, είναι εύκολο στην προφορά και συγχρόνως χαρούμενο», εξηγεί η Βασιλική-Ζαφειρία Υψηλάντη. Και συμπληρώνει: «Η φιλοσοφία και η πολυδιάστατη εικαστική προσέγγιση που ακολουθούμε είναι αυτή που χαρακτηρίζει το brand. Η MANTILITY αποτελεί μια καθαρά “designer centered” και όχι “brand centered” πρωτοβουλία».
Κάθε μαντήλι αποτελεί λευκό καμβά για ταλαντούχους καλλιτέχνες προκειμένου να πουν ιστορίες, να εκφράσουν συναισθήματα δημιουργώντας έτσι υπέροχα θέματα τυπωμένα στο μετάξι για να μας συνοδεύσουν στις καθημερινές στιγμές μας, φορώντας τα. Άλλωστε όπως αναφέρει η δημιουργός, «κάθε MANTILITY είναι φορέας της λατρείας του ελαφροπερπατητή, του μαγιάτικου μαΐστρου, της αύρας από γιασεμιά, του ανοιξιάτικου φλοίσβου, του φθινοπωρινού ουρανού και της χειμερινής συντροφιάς». Είναι ένας συνδυασμός της παράδοσης της μεταξουργίας, της μόδας και της τέχνης.
Οι θεματικές των μαντηλιών ποικίλουν καθώς ο κάθε καλλιτέχνης, αποτυπώνει σκηνές από διάφορους πολιτισμούς και κουλτούρες, άλλα σχέδια έχουν αυστηρές και αφαιρετικές γραμμές, άλλα είναι σύγχρονης τεχνοτροπίας και γεωμετρικά. Οι τιμές κυμαίνονται ανάλογα με το μέγεθος του μαντηλιού, από περίπου 90 έως 250 ευρώ.
Τα μαντήλια είναι μοναδικά με την έννοια ότι διατίθενται σε περιορισμένα αντίγραφα, από 50 έως 200 κομμάτια συνολικά αριθμημένα και με την υπογραφή του σχεδιαστή. Όταν εξαντληθούν, τότε αναλαμβάνουν νέοι καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο για να αποτυπώσουν τις δικές τους εμπνεύσεις για τη γκαλερί. «Η καινοτομία της MANTILITY, που συνιστά και τη διαφορά της με τις υφιστάμενες πρωτοβουλίες και επιχειρήσεις που εμπορεύονται μετάξι, είναι ότι έχει ως σκοπό να εκπροσωπεί πολλούς και διαφορετικούς καλλιτέχνες και σχεδιαστές από την Ελλάδα», τονίζει η Βασιλική-Ζαφειρία Υψηλάντη.
Ανάμεσα στους δημιουργούς της MANTILITY, συναντούμε καλλιτέχνες όπως ο φωτογράφος Στράτος Καλαφάτης, ο κεραμίστας Κώστας Καρακίτσος, ο ζωγράφος Κώστας Γκουρτζής, οι γραφίστες Σάββας Σαββίδης, Ελένη Κουκκίδου (aka Kuki), Δανάη Σαργολόγου και Μιχάλης Τουμανίδης, οι αρχιτέκτονες Χριστίνα Μόσχου, Αθανάσιος Πάπαρης και Κωνσταντίνος Φυντάνης, οι graffiti artists Blaqk, οι σχεδιαστές Μάνος Μπατζόλης, Έλενα Τσαπρούνη και Flaw Project, η σκηνογράφος Φανή Μπουκουβάλα, καθώς και τα βραβευμένα δημιουργικά γραφεία όπως οι G Design Studio και Pi6. «Φιλοξενούνται επίσης και ανώνυμοι καλλιτέχνες, είτε επειδή οι ίδιοι επιθυμούν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους είτε γιατί δεν έχει ταυτοποιηθεί το έργο τους, όπως στην περίπτωση του έργου της "Οροφογραφίας" του 19ου αιώνα που βρίσκεται στο μνημείο "Αρχοντικό Κοή" της Σύρου», λέει η δημιουργός του brand.
Αυτή τη στιγμή για την εταιρεία σχεδιάζουν 29 δημιουργοί, ο καθένας με τη δική του τεχνοτροπία, ενώ παράλληλα μπορούν να γίνουν σχέδια κατά παραγγελία. Σε ότι έχει σχέση με τα θέματα των φουλαριών, η επιχείρηση στηρίζεται σε μια προσωπική συζήτηση με τον εκάστοτε καλλιτέχνη, δίνοντάς του την ελευθερία ως προς το ύφος και την ιδέα. «Αυτό γίνεται εύκολα αντιληπτό κοιτώντας το πολυδιάστατο εικαστικό περιεχόμενο της γκαλερί».
Αυτό το χρονικό διάστημα, η MANTILITY εστιάζει αποκλειστικά στα μαντήλια. Εκτός όμως από τα μαντήλια, η εταιρεία διαθέτει συμπληρωματικά αξεσουάρ όπως τα δαχτυλίδια Scarf Rings, την πρώτη σειρά των οποίων επιμελήθηκε η σχεδιάστρια κοσμημάτων Αντιγόνη Καπουτζή (Antigoni), με τίτλο «Dorian Rings», σε δύο εκδόσεις, την επίχρυση και την ασημένια. «Επιπλέον, τους τελευταίους μήνες έχουμε ξεκινήσει να προετοιμάζουμε ένα σχέδιο αειφορίας, πoυ εστιάζει στην επαναχρησιμοποίηση των μαντηλιών που παρουσιάζουν κάποια ελαττώματα και των δειγμάτων σχεδίων που δεν κυκλοφόρησαν. Μέχρι στιγμής έχουν σχεδιαστεί από αυτά τρία φορέματα, ένα κιμονό, τετράδια και σελιδοδείκτες. Όλα αυτά θα είναι διαθέσιμα από το νέο έτος», εξηγεί η Β.Ζ.Υψηλάντη.
Στην ελληνική κουλτούρα υπήρχε ανέκαθεν το μαντήλι. Αλλά και στους περισσότερους πολιτισμούς, το συναντάμε με διάφορες χρήσεις ως είδος ένδυσης και με συμβολικούς σκοπούς. Ήταν και είναι πάντα στη μόδα και συνοδεύει τις τάσεις της. Φοριέται κάθε εποχή αφού μεταξύ άλλων αποτελεί και ένα εξαιρετικό θερμομονωτικό. «Το μετάξι είναι γνωστό ως το “δεύτερο δέρμα του ανθρώπινου σώματος” και αναφέρεται ως “Fiber Queen” στη βιομηχανία της μόδας».
Είναι γεγονός ότι η εγχώρια μόδα έχει περάσει και περνά κρίση τα τελευταία χρόνια ως προς την παραγωγή και την προώθηση. «Δεν είναι τυχαίο ότι μέσα στην οικονομική δυσπραγία το ελληνικό design άρχισε να διανύει μια νέα περίοδο έντονης εξωστρέφειας, αποδοχής και ζήτησης. Ωστόσο, χρειάζεται σοβαρή και στρατηγική στήριξη από κεντρικούς θεσμούς, κυρίως διότι στη χώρα μας η μόδα και το design εν γένει, δεν αντιμετωπίζονται ως πόλοι ανάπτυξης που μπορούν να φέρουν έσοδα», λέει η Βασιλική-Ζαφειρία Υψηλάντη.
[[{"fid":"827236","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Journal//The Meadow of Illusions by Stratos Kalafatis","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Journal//The Meadow of Illusions by Stratos Kalafatis","field_text[und][0][value]":"MANTILITY"},"type":"media","field_deltas":{"9":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Journal//The Meadow of Illusions by Stratos Kalafatis","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Journal//The Meadow of Illusions by Stratos Kalafatis","field_text[und][0][value]":"MANTILITY"}},"link_text":null,"attributes":{"alt":"Journal//The Meadow of Illusions by Stratos Kalafatis","title":"Journal//The Meadow of Illusions by Stratos Kalafatis","class":"media-element file-default","data-delta":"9"}}]]
Υπάρχει μέλλον και χώρος για νέες παραγωγές μόδας στην Ελλάδα; «Το μέλλον της μόδας πρέπει να εστιάσει στον άνθρωπο. Να βγουν οι σχεδιαστές και οι τεχνίτες μπροστά. Κάθε άνθρωπος είναι καλός “τεχνίτης” σε ένα ή περισσότερα αντικείμενα. Να μη σταματάμε λοιπόν να ψάχνουμε ποια είναι αυτά μέχρι να τα βρούμε. Κι αφού τα βρούμε να δώσουμε τον καλύτερο μας εαυτό και να γίνουμε “καλλιτεχνίτες” του είδους μας. Παράλληλα, να μην ξεχνάμε να καλλιεργούμε την ανθρώπινη φύση. Γιατί, όπως έγραψε και ο Μπρετόν: “ο άνθρωπος είναι η απάντηση, όποια κι αν είναι η ερώτηση”».
Η βιομηχανία της μόδας χρειάζεται στήριξη ώστε να υπάρξει προοπτική για ανάπτυξη. «Θεωρώ ότι πρέπει να δοθούν κίνητρα, οικονομικά, εκπαιδευτικά και θεσμικά, και να συνδεθεί το design με άλλους τομείς της οικονομίας και της ανάπτυξης, όπως ο τουρισμός, ο πολιτισμός και η εκπαίδευση».
Τα προϊόντα της MANTILITY είναι διαθέσιμα στην ιστοσελίδα του brand, μια ηλεκτρονική γκαλερί που είναι στην αγγλική γλώσσα. «Ήταν μια συνειδητή επιλογή που αναδεικνύει τον διεθνοποιημένο προσανατολισμό της εταιρείας και συνάδει με αρκετά brand που μπορεί κάποιος να δει στο εξωτερικό. Στα κοινωνικά δίκτυα της MANTILITY χρησιμοποιούμε τόσο ελληνικά όσο και αγγλικά για να έχουμε μια πιο άμεση επικοινωνία με όλο το κοινό μας», τονίζει η δημιουργός.
Πληροφορίες
MANTILITY
Εθνάρχου Μακαρίου 19, Καβάλα
+30 2510 230192
mantility. com
Facebook: Mantility
Instagram: @mantility