Μόδα και Θρησκεία: Η Πίστη έρχεται στο προσκήνιο των trends

Απεταξάμην την κακογουστιά

Μόδα και Θρησκεία: Πώς οι μεγάλοι σχεδιαστές και οίκοι μόδας αξιοποιούν σύμβολα και μοτίβα δημιουργώντας νέες τάσεις.

Η μόδα πάντα εξέταζε τα θέματα θρησκείας, πίστης και δεισιδαιμονίας αξιοποιώντας σύμβολα και μοτίβα. Φαίνεται ότι με όσα ζούμε αυτή τη χρόνια, η πίστη έρχεται στο προσκήνιο των trends.

Chanel ©Courtesy of Chanel

Απεταξάμην την κακογουστιά. Η μόδα πάντα ακουμπούσε στα θέματα πίστης και θρησκείας, είτε επρόκειτο για χρήση συμβόλων, μοτίφ ή στοιχείων, είτε παίζοντας με το αίσθημα: σταχυολογώ τις μπούρκες του Chalayan το 1997, τα τσαντόρ του Alexander McQueen στη Νέα Υόρκη το 2000, τις Μαντόνες των Dolce &Gabbana, τον Couture Πάπα της μόδας εις τους αιώνας των αιώνων, John Galliano, τους Χριστούς του Ricardo Tisci για τον Οίκο Givenchy το 2010 με τα μενταγιόν ακάνθινα στεφάνια, τη χρυσή πανοπλία του Versace με τον ολοκέντητο σταυρό από το στήθος ως το στρίφωμα. O Jean Paul Gaultier αποτελεί μια κατηγορία από μόνος του καθώς επισκεπτόταν συχνά το θέμα θρησκεία: αγόρια με payot, τα εβραϊκά κοτσιδάκια, με τουρπάνια, γυναίκες με θηλυκές τουαλέτες με prints αγγέλους (πριν ακόμη η Katrantzou τελειώσει τη Saint Martins), στέμματα που μοιάζουν με φωτοστέφανα.

Balenciaga για τους μοναχούς 

Καθολικισμός, προτεσταντισμός, βυζαντινή κληρονομιά και μουσουλμανική ιστορία, όλα μπαίνουν στα πατρόν των μόδιστρων είτε τα σύμβολα που αξιοποιούν έχουν αδιαμφισβήτητη ομορφιά, είτε επειδή θέλουν να προκαλέσουν. Στις 2 Μαρτίου, ο Demna Gvasalia προσκάλεσε τους fashion aficionados στο αποκρυφιστικό σύμπαν του για τον οίκο Balenciaga: κάπες βελούδινες ή μαλλί πυκνής πλέξης, μακριά μαύρα φορέματα με φαρδιά μανίκια ή τονισμένοι ώμοι ήταν τα κύρια looks για τη Συλλογή AW20-21. Τα μοντέλα, όπως και τα front rows, τσαλαβουτούσαν στο νερό σαν Μεσσίες. Η πανδημία ήταν στα σπάργανα, όμως η Συλλογή έμοιαζε πιο επίκαιρη από ποτέ: «Ο Cristobal Balenciaga έκανε τα πρώτα του φορέματα από μαύρο βελούδο για να τα φορά μια Μαρκησία στην εκκλησία», εξήγησε ο σχεδιαστής, ο οποίος συμπεριέλαβε στις αναφορές του και τις αναμνήσεις του από τις Ορθόδοξες εκκλησίες στο Σοχούμι της Αμπχαζίας, όπου μεγάλωσε.

Balenciaga ©Getty Images/ Estrop/IDEAL IMAGES

Dolce & Gabbana ©Courtesy of Dolce & Gabbana

Κάνε τον Σταυρό σου 

Σε μια εποχή που η θρησκεία γίνεται η αφορμή για φόνους, η μόδα γίνεται πιο προσεκτική στους χειρισμούς της, τα μηνύματα είναι υπονοούμενα, διακριτικά. Η Virginie Viard για τον Οίκο Chanel έφερε τους αγαπημένους στην Coco σταυρούς στην τελευταία της επίδειξη. Η Simone Rοchas παρουσίασε υπερμεγέθη βαπτιστικά και δαντελένιες Μαντόνες στο σόου της για αυτό τον χειμώνα: «Δεν έλαβα ποτέ ως παιδί την Πρώτη Κοινωνία, δεν φόρεσα ποτέ το άσπρο φόρεμα, όπως όλες οι συμμαθήτριες μου. Ίσως για αυτό να έχω εμμονή», αναφέρει στη Sarah Mower. To τελευταίο κομμάτι στη Συλλογή AW20 του Richard Quinn είναι μια νύφη με το κεφάλι καλυμμένο με khimar και φτερά στρουθοκαμήλου στο τελείωμα.

Yeezy Κυριακη πρωί

Ο Kanye West αποφάσισε να δείξει τη Συλλογή του στο Παρίσι τον Μάρτιο που μας πέρασε. Την προηγούμενη ημέρα και στις 8 το πρωί, αποφάσισε να κάνει μια λειτουργία και κήρυγμα στο Théâtre des Bouffes du Nord με αρκετούς καλεσμένους, ανάμεσά τους τον Jacquemus, τον Haider Ackermann και τον Olivier Rousteing. Η χορωδία, περισσότερα από 100 άτομα, φορούσαν Yeezy κι έμοιαζαν, θαρρείς, καλόγεροι ντυμένοι στο χρώμα της άμμου.

Dolce & Gabbana © EPA/MASSIMILIANO

Richard Quinn ©Getty Images/ Jeff Spicer/BFC/IDEAL IMAGES

Simone Rocha ©Courtesy of Simone Rocha

Η μόδα είναι θρησκεία

Pilgrim κολάρα από τον Οίκο Chanel και τον Gucci, άσχημα, καλογερίστικα παπούτσια και μπότες από Dior, Bottega Veneta και Vivienne Westwood από τον Andreas Kronthaler, loafers από Loewe, Versace και τον μετρ Gucci, ανοίγουν το βήμα για έναν χειμώνα διαφορετικό από τους προηγούμενους. Όπως σημειώνει στη βρετανική Vogue η Harriett Quick: «Με αυτή την κρίση και την οικονομία σε αναταραχή, οι καιροί μοιάζουν σκοτεινοί. Ωστόσο, η μόδα έχει να κάνει με την πρόβλεψη και η ανάγκη για πίστη δεν ήταν ποτέ πιο ζωντανή, μόνο που τώρα μπορούμε να τη φοράμε». Και μέχρι να επιστρέψει η ελπίδα, αναπολούμε τον μαέστρο Christina Lacroix που δημιούργησε κολοσσούς βασισμένος σε Ανδαλουσιανές Παναγίες και τη Madonna, την ιέρεια του αντικονφορμισμού που έπαιξε με τα σύμβολα όσο κανείς άλλος.