Ο Alber Elbaz μετά τον Lanvin ξεκινάει νέο πρότζεκτ

​Το AZ Factory είναι ένα ψηφιακό luxury brand, που βασίζεται στην καινοτομία και την τεχνολογία

Mπορεί η απόλυση του Alber Elbaz από τον Lanvin το 2015 να τον τσαλάκωσε, όμως πήρε τον χρόνο του και επιστρέφει με κάτι νέο: το ΑΖ Factory.

«Αν αυτό που με κάνεις να αισθάνομαι κάθε φορά που φοράω δική σου δημιουργία πολλαπλασιαστεί με τον αριθμό των γυναικών, τις ζωές των οποίων έχεις εμπλουτίσει, θα πρέπει να παίρνεις αυτό το βραβείο κάθε χρονιά». Με αυτά τα λόγια παρέδωσε η Μέριλ Στριπ το Superstar Award βραβείο του Fashion Group International στον Alber Elbaz, σχεδιαστή στον Οίκο Lanvin στο Cipriani στη Wall Street της Νέας Υόρκης. Ήταν τέλη Οκτωβρίου του 2015, η τελευταία επίδειξή του είχε καθηλώσει τον κόσμο της μόδας. «Ξεκινήσαμε ως μόδιστροι, είχαμε όνειρα, διαίσθηση, αισθήματα. Σκεφτόμασταν: τι θέλουν οι γυναίκες; Τι χρειάζονται οι γυναίκες; Τι μπορώ να κάνω για να γίνει η ζωή της γυναίκας καλύτερη, πιο εύκολη; Πώς μπορώ να κάνω μια γυναίκα πιο όμορφη; Έπειτα γίναμε καλλιτεχνικοί διευθυντές και τώρα πια είμαστε image makers, πρέπει να δημιουργούμε buzz, να κάνουμε πράγματα που γράφουν καλά στον φακό. The screen has to scream, baby. Αυτός είναι ο κανόνας». Εκείνος προτιμά τον ψίθυρο. Επιστρέφει στο Παρίσι και λίγες ημέρες μετά τον διώχνουν από τον Οίκο που αγάπησε, ανέστησε και ανέβασε στα ίσα δίπλα στους άλλους μεγάλους Γάλλους. Εκείνος εξέδωσε μια ανακοίνωση όπου ευχαρίστησε τους ανθρώπους στα ατελιέ, τους πελάτες, τον Τύπο και τους συνεργάτες. Και σιώπησε.

Η κακιά Wang και το φιλί της επίδειξης

Η Shaw-Lan Wang είναι η δαιμόνια Ταϊβανέζα εκδότρια και επιχειρηματίας. Τον Αύγουστο το 2001, αγοράζει τον ιστορικότερο Οίκο του Παρισιού, Lanvin από τη L’ Oreal. Κάλεσε τον Elbaz, σε δέκα λεπτά συμφώνησαν να συνεργαστούν. «Σε παρακαλώ, ξύπνησε την ωραία κοιμωμένη», του είπε, ζητώντας του να κάνει τον Οίκο βασικό παίκτη στην αγορά, όπως ήταν στην αρχή του προηγούμενου αιώνα. Η ιστορία απέδειξε ότι το κατάφερε και με το παραπάνω. «Στο πρώτο σόου, δεν μπορούσαμε να βρούμε μοντέλα», θυμάται η Natasa Cagalj, δεξί χέρι του Elbaz τότε. «Ερχόταν πρώτος, έφευγε τελευταίος», περιγράφει στη New York Times. «Δεν άντεχε τη μετριότητα, σε προκαλούσε πάντα. Ο ίδιος το έλεγε πινγκ πονγκ: ένα ατέλειωτο πήγαινε έλα από το ατελιέ στο γραφείο του μέχρι να γίνει το ρούχο τέλειο. Οι επιτυχίες διαδέχονταν η μία την άλλη.  «Μακάρι να ήξερα πως να το απολαύσω περισσότερο. Ο ψυχολόγος μου μού λέει ότι έλλειψη ικανοποίησης είναι η μηχανή που με κρατάει», λέει ο ίδιος στο New Yorker μετά το τέλος ενός Pre Collection σόου που οργάνωσε τον Ιανουάριο του 2009 στο Hôtel de Crillon.

Από το Μαρόκο όπου γεννήθηκε βρέθηκε στη Νέα Υόρκη όπου δούλεψε και εργάστηκε δίπλα στον Geoffrey Beene και από κει στο Παρίσι, όπου εργάστηκε στον Guy Laroche, τον Yves Saint Laurent. Το 2000 απολύθηκε καθώς τον Οίκο αγόρασε ο Gucci και ήρθε ο οδοστρωτήρας Tom Ford. Δουλεύει για λίγο στον Krizia, αποφασίζει να τα αφήσει όλα και να ταξιδέψει στην Ινδία και την άπω Ανατολή. Μέχρι που τον προσκαλεί η Wang. Περνούν 14 χρόνια επιτυχιών, πάντα με σεβασμό στην παρακαταθήκη του Οίκου Lanvin. Όμως, η ταυτότητα του Alber είναι uber alles. Με τα περίεργα γυαλιά και την έντονη περσόνα του, ο εργασιομανής σχεδιαστής που δεν του αρέσει ο ήλιος και η άμμος, που δεν κάνει ποδήλατο και στο γραφείο του αισθάνεται ασφαλής, «αδύνατος και όμορφος», κατάφερε να κάνει τον κόσμο να μιλάει για εκείνον και τη δουλειά του. Στο τέλος κάθε επίδειξης, υποκλινόταν στον κόσμο κι έπειτα φιλούσε τη Wang. Εκείνη του έδινε ένα μπουκέτο. Στην τελευταία επίδειξη δεν είχε ούτε φιλί, ούτε λουλούδια. Εκείνος έφυγε το 15, εκείνη πούλησε τον Οίκο, μετά από μεγάλες ζημιές για δυο χρόνια, στον Guo Guangchang.

Το κλάμα στη βροχή και το ΑΖ Factory

«Έκλαιγα στη βροχή για να μη φαίνονται τα δάκρυα μου. Κι έπειτα ξεκίνησα να κάνω masterclasses σε όλον τον κόσμο. Για να βοηθήσω τον εαυτό μου, έπρεπε να βοηθήσω τους άλλους πρώτα», αναφέρει το 2017 στο Fashion Festival της γαλλικής Vogue. «Δεν είχα καταλάβει τι είχε συμβεί οπότε ήθελα να μάθω τι έρχεται: δούλεψα με πανεπιστήμια και φοιτητές μόδας».

Έτσι, πιάνοντας τα πράγματα από την αρχή, δημιουργεί το δικό του αλφάβητο: το AZ Factory ξεκινά στις αρχές Ιανουαρίου, τότε που το Παρίσι (ελπίζουμε να) φλέγεται από τα Couture σόου για το καλοκαίρι που τόσο περιμένουμε. Πρόκειται για ένα ψηφιακό luxury brand, το οποίο θα βασίζεται στην καινοτομία και την τεχνολογία, (θα είναι) «ένα μέρος όπου θα πειραματιζόμαστε και θα δοκιμάζουμε νέες ιδέες», ανέφερε η δήλωση του brand στο WWD. Τo ΑΖ Factory είναι ένα δυναμικό start up του Elbaz  σε συνεργασία με τη Richemont, μαμά εταιρεία για τις Cartier, Chloé, IWC, Van Cleef & Arpels και άλλες. Oι συνεργάτες παρουσιάζουν λίγα, πολύ λίγα από όσα ετοιμάζουν.

Η πρώτη φωτό των προετοιμασιών. Γράφει ο Elbaz: «Η δουλειά ξεκινάει όταν οι αγαπημένες σου κυρίες φτάνουν στο γραφείο.

«Ήθελα να δώσω ζωή σε μια νέα ιστορία, να μην αναδημιουργήσω ή να αντικαταστήσω κάποιον, με όλον τον σεβασμό σε αυτούς που αντικατέστησα. Έδειξα στον κόσμο πως μπορώ να σχεδιάσω - σχεδίασα πολλά χρόνια - τώρα θέλω να κοιτάξω τη μόδα μέσα από μια διαφορετική οπτική γωνία. Όπως τη δική του οπτική γωνία για τον James Bond, όπως την εξέφρασε στο Officiel: «θα ήταν η Jane Bomb, μια έξυπνη γυναίκα χωρίς ηλικία και μέγεθος διότι δεν έχει σημασία». Bomb, Jane Bomb it is.

Brain storming στο νέο Αz Factory με τον τρόπο του Alber Elbaz

«Οι πόρτες μας είναι πάντα ανοικτές για τους φίλους μας. Καλώς ήρθατε»
Α.Elbaz

«Μισώ τη σιωπή! Ακολουθήστε με στο @azfactory για να κάνουμε λίγο θόρυβο»
Α.Elbaz