To θρυλικό δίχρωμο παπούτσι της Chanel
Metiers d'art collection ©CHANEL/ Juergen Teller - @ vintage_chanel1920

To θρυλικό δίχρωμο παπούτσι της Chanel κλείνει τα 64!

Η πάντα στη μόδα δίχρωμη γόβα της Chanel, επιστρέφει.
  • A-
  • A+
Το “Two-Tone” δίχρωμο παπούτσι που σχεδίασε η Coco Chanel το 1957 είναι ένα αξεπέραστο αξεσουάρ μόδας που επιστρέφει ακόμα και σήμερα. Αυτή είναι η ιστορία του.

Μερικά πράγματα στη μόδα είναι κλασικά και αναγνωρίσιμα με την πρώτη ματιά. Τα περισσότερα από αυτά τα πράγματα έχουν την υπογραφή Chanel. Και ένα από αυτά είναι η παντοτινή δίχρωμη γόβα -slingback γιατί έχει το λουράκι πίσω στη φτέρνα- με την, κατά κύριο λόγο, σκουρόχρωμη μύτη. Για τους πιουρίστες, η μύτη πρέπει να είναι πάντα μαύρη.
Το παπούτσι-ακρογωνιαίος λίθος έκανε την πρώτη του εμφάνιση στα ‘50ς αν και η Coco το είχε στο μυαλό της αρκετά χρόνια πριν, όταν ακόμα το φορούσε μόνο αυτή, όπως φαίνεται σε παλιές φωτογραφίες από τις διακοπές της.

Το 1937, σχεδόν 20 χρόνια πριν το πρώτο τους λανσάρισμα, η Coco φαίνεται να φοράει τα δίχρωμα παπούτσια -πάντα ντυμένη σε μαύρο/άσπρο- σε μία φωτογραφία με τον καλό της φίλο Serge Lifar, το αστέρι των Ρώσικων Μπαλέτων, τον οποίο είχε γνωρίσει το 1924, στο Train Bleu, το περίφημο εστιατόριο στην αίθουσα του σιδηροδρομικού σταθμού Gare de Lyon στο Παρίσι.
Στη Φθινοπωρινή συλλογή του 2015 της Chanel, το υπέροχο παπούτσι επέστρεψε. Όπως έχει αποδειχτεί στην πράξη, αλλά ο Lagerfeld το έγραψε και σε μάρμαρο με τη φράση του, το δίχρωμο παπούτσι της Chanel φοριέται σχεδόν με τα πάντα και σίγουρα όλες τις ώρες.
Η Coco Chanel μπήκε στη μόδα σαρωτικά, από το 1910, και άλλαξε όχι μόνο το σχήμα, τα χρώματα, τα υλικά αλλά και την αντίληψη. Για παράδειγμα, καθιέρωσε το Μικρό Μαύρο Φόρεμα, το τοτέμ κάθε γυναικείας γκαρνταρόμπας • μετέτρεψε το τουήντ, από σκληρό και έντονο υλικό, σε τέλειο κοστούμι ταγιέρ • θεσμοθέτησε την quilt τσάντα ως βασικό αξεσουάρ, την έκανε “It”, δηλαδή άλλο ένα τοτέμ • έβαλε το ζέρσεϊ στις συλλογές της, κάτι που θεωρούνταν “φθηνό” υλικό • φόρεσε παντελόνια στις γυναίκες με ανεπανάληπτο τρόπο και έκανε τα κοσμήματα να είναι όχι μόνο βραδινά αξεσουάρ αλλά και ένα προσιτό, διασκεδαστικό, με αφάνταστες παραλλαγές παιχνίδι. 
Πολλοί της χρωστούν ακόμα και το ότι έκανε μόδα το μαύρισμα.

Το παπούτσι των “Δύο Τόνων”, το “Two-Tone”, εμφανίστηκε το 1957 και συνέχισε να διαγράφει τη θεαματική του πορεία ακόμα και μέχρι σήμερα, στον επόμενο αιώνα. Ένα παπούτσι που “γράφει”απίστευτα στα editorial μόδας αλλά και στο φως της πραγματικής ζωής, που είναι αδύνατο να μην τραβήξει το βλέμμα σου επάνω του, που το αγάπησαν τα περιοδικά (που, τότε, βασίλευαν) και του έδωσαν το χαϊδευτικό “το καινούργιο γοβάκι της Σταχτοπούτας”. Η Chanel το διόρθωσε: “Είναι η κορυφή της ελεγκάνζα,” είπε. Και οι δύο χαρακτηρισμοί ακριβείς, ανάλογα με το πού πας. Και, όπως είπαμε, με τις Two-Tone” γόβες μπορείς να πας παντού.
Η ίδια, το 1957, λανσάροντας το παπούτσι είπε: “Βγαίνουμε το πρωί με μπεζ και μαύρο, γευματίζουμε με μπεζ και μαύρο, πηγαίνουμε σε ένα κοκτέιλ πάρτι με μπεζ και μαύρο. Είμαστε ντυμένες από το πρωί μέχρι τη νύχτα!”
Το “Two-Tone” σχεδιάστηκε με έναν τρόπο που μακραίνει και δείχνει πιο κομψό το πόδι, χάρη στο μπεζ χρώμα του και το λουράκι στη φτέρνα. Αλλά και με έναν τρόπο  να “μικραίνει” το πόδι, κάνοντάς το πιο κομψό, με τη διακριτική μαύρη μύτη στο μπροστινό με μέρος. 
Η μαύρη μύτη θεωρήθηκε και σαν έξυπνο σχεδιαστικό τρικ για να μη φαίνεται η φθορά (για όνομα! “φθορά”;; -ναι, μπορεί να συμβεί κι αυτό) ή το παραμικρό ψεγάδι στο, αλλιώς, μπεζ χρώμα του. 
Όσο για το μεσαίο μήκος του τακουνιού του, ακριβώς στους 5 πόντους, ήταν το μυστικό για να είναι σταθερό και άνετο στη διάρκεια όλης της μέρας. Το κυριότερο όμως είναι ότι απέδειξε ότι ταιριάζει με κάθε στιλ ντυσίματος, ακόμα και σε μεγάλο εύρος ηλικιών. 

Όταν κυκλοφόρησε το Δίχρωμο Παπούτσι της Coco, πέρασαν όλες οι θεότητες της εποχής για να το δοκιμάσουν και να φωτογραφηθούν στους σικ καναπέδες δίπλα στις μπροκάρ κουρτίνες: από την Κατρίν Ντενέβ και τη Ρόμι Σνάιντερ, μέχρι την Τζίνα Λολομπριτζίτα, την Τζέιν Φόντα και την Μπριζίτ Μπαρντό οι οποίες και το υιοθέτησαν με τη χαρά σημερινής ινφλουένσερ. 
Τα μέχρι τότε μονόχρωμα παπούτσια, ξαφνικά απέκτησαν χαρακτήρα, στιλιζάρισμα, και ευκολία, χάρη στο ελαστικό λουράκι της φτέρνας. 
Την κατασκευή των παπουτσιών έχει ακόμα, η παραδοσιακή φίρμα Massaro που υπάρχει από το 1894. 
Και η λατρεία συνεχίζεται.

19_look_19_photo_by_mikael_jansson.jpg

© CHANEL/ Mikael Jansson
© CHANEL/ Mikael Jansson

chanel-looks.jpg

© CHANEL

chanel-shoes.jpg

© CHANEL
© CHANEL

Όταν ο Karl Lagerfeld ανέλαβε τον οίκο Chanel δούλεψε με γνώμονα αυτό το παπούτσι, σαν βάση αλλά και με σκοπό να το προχωρήσει ένα (και όχι μόνο) βήμα μπροστά. Το “Two-Tone” έγινε παπουτσάκια μπαλαρίνας το 1986, που τώρα θεωρούνται cult κομμάτι. Συνέχισε με σανδάλια, εσπαντρίγιες, χαμηλά Oxfords, mules, όλες οι σύγχρονες εκδοχές που παρουσιάστηκαν σε άσπρο-μαύρο στη συλλογή Άνοιξη/Καλοκαίρι 1994. 
Πολύ σύντομα άνοιξε και η παλέτα των χρωμάτων σε άπειρους συνδυασμούς, πάντα με την σικ αυστηρότητα του σχεδίου: μαύρο με μπλε, μπεζ με ασημί, δέρμα με καστόρι, περλέ με γκρι, ιριδίζον με ιριδίζον… 
Στη συλλογή της haute couture για το Φθινόπωρο/Χειμώνα 2009, το Δίχρωμο έγινε και μπότες, με ωραίο, άνετο, μαλακό σουέντ και τέλειο, κομψό, ψηλό τακούνι. Οι μπότες εξελίχθηκαν σε μπότες ιππασίας για τη συλλογή Paris-Salzburg Métiers d’art του 2014. 

chanel-1.jpg

Juliette Dol, Margaret Qualley, Audrey Marnay CHANEL
Juliette Dol, Margaret Qualley, Audrey Marnay © CHANEL

chanel-2.jpg

© CHANEL
© CHANEL

Για φέτος, η Chanel δίνει και πάλι το "Two-Tone" στη συλλογή Φθινόπωρο/Χειμώνας 2020-2021, ενώ τους φοράει ένα φιογκάκι για το σόου Métiers d'art 2019-2020 και για την καλοκαιρινή συλλογή Resort 2021 τους φοράει μία πατιλέτα και τα κάνει χαριτωμένα Mary Janes. 
Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, φοριούνται και κυκλοφορούν. 
Με τα λόγια της Coco: «Με τέσσερα ζευγάρια παπούτσια, μπορώ να ταξιδέψω όλο τον κόσμο«.
Τα "Tow-Tones" θα μπορούσαν να είναι και τα τέσσερα.

Δειτε επισης

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

​Έπειτα από 15 χρόνια στις μητροπόλεις της μόδας, ο Marios Schwab έρχεται στην Ελλάδα για να σχεδιάσει τη νέα εποχή του brand Zeus + Δione.
Marios Schwab, νέος καλλιτεχνικός διευθυντής της Zeus+Dione
Εργοστάσιο παραγωγής ρούχων στην Ταϊλάνδη
Διαφάνεια στη μόδα: Ποιος φτιάχνει τα ρούχα μας;
Back to top