Τακούνια τέλος! Μόνο σνίκερς!
Τι λένε οι αριθμοί για το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του υποδήματος
Με την αγορά της γόβας να έχει κατακρημνιστεί παγκοσμίως οι μεγάλοι σχεδιαστές υποδημάτων στρέφονται στα σνίκερς.
Μια μικρή αναδρομή στο covidοχτυπημένο 2020 θα σε κάνει να συνειδητοποιήσεις ότι δεν έχεις φορέσει καθόλου τακούνια. Πού να φορούσες τις γόβες σου άλλωστε; Δεν είχες πήγαινε έλα στη δουλειά, δεν έβγαινες τα βράδια, δεν πήγες σε γάμους και βαφτίσεις, δεν είσαι η Έμιλυ που αλώνιζε στο Παρίσι, δεν ήσουν από αυτούς που βρέθηκαν στο Ντουμπάι για πρωτοχρονιάτικο ρεβεγιόν.
«Τα ελεγκάντ βραδινά ψηλοτάκουνα είχαν τη μικρότερη ζήτηση σε σύγκριση με τις υπόλοιπες κατηγορίες παπουτσιών» πιστοποιεί άνθρωπος του πολυκαταστήματος Galeries Lafayette του Παρισιού στο Bloomberg.
Τι λένε τα νούμερα και οι ειδικοί της αγοράς επί του θέματος: Η ζήτηση επώνυμων παπουτσιών τη χρονιά που μας πέρασε μειώθηκε παγκοσμίως κατά 21% σύμφωνα με τα στοιχεία του Euromonitor International, ενώ τα λοκντάουν και τα «Μένουμε σπίτι» μείωσαν τη ζήτηση των υποδημάτων εν γένει κατά 19%.
Επειδή όμως κατά το 2020 ζήσαμε κυρίως ψηφιακά, στον κυβερνοχώρο, ας δούμε τι λένε και τα στατιστικά της πλατφόρμας Lyst που εξειδικεύεται στη μόδα και το online shopping: Το τελευταίο τρίμηνο του 2020 η αναζήτηση για γόβες στιλέτο μειώθηκε κατά 12% και για ψηλοτάκουνες μπότες κατά 9%. Όσοι έψαξαν τη λέξη «παντόφλες» ήταν 242% και «σαμπό» 110% περισσότεροι από το παρελθόν. Αύξηση αναζητήσεων κατά 33% παρουσίασε και η λέξη «τακούνια», όμως οι υπεύθυνοι της πλατφόρμας τη συσχετίζουν με τα χαμηλοτάκουνα mules, που επίσης παρουσίασαν αύξηση της τάξης του 47%.
Ακόμα και τα αμφιλεγόμενα ως προς την κομψότητά τους Crocs ξαναπήραν τα πάνω τους, κερδίζοντας το 2020 12% περισσότερους πελάτες και φέρνοντας στα ταμεία της εταιρείας 1,4 δισεκατομμύρια δολάρια, υψηλό ρεκόρ για το brand.
«Εταιρείες όπως οι Louboutin, Sergio Rossi, Jimmy Choo, Stuart Weitzman είδαν τις πωλήσεις των ελεγκάντ παπουτσιών τους να πέφτουν. Έπρεπε να προσαρμοστούν στην αγορά και να αναπτύξουν σειρές με σνίκερς και χαμηλοτάκουνα» εκτιμά η υπεύθυνη του τμήματος αξεσουάρ του παρισιάνικου Printemps, επίσης στο Bloomberg.
Είναι γεγονός πως οι ακριβοί σχεδιαστές γόβας αντιμετωπίζουν το μεγαλύτερο πρόβλημα και τη μεγαλύτερη πρόκληση. Με το φεστιβάλ των Καννών, το Met Gala, τις Εβδομάδες Μόδας και όλα τα γκλαμουράτα events να ματαιώνονται, βλέπουν την πελατεία τους να χάνεται.
Όμως οι εσχατολογικές αφηγήσεις για το τέλος του γκλαμ δεν αγγίζουν τους μεγάλους designers ή τη fashion βιομηχανία. Πιο ευπροσάρμοστος αποδεικνύεται ο Jimmy Choo. Η creative director του οίκου, Sandra Choi, προβλέποντας πως στο μέλλον ο σχεδιασμός υποδημάτων θα επικεντρωθεί στη λειτουργικότητα, δήλωσε σε συνέντευξή τους στους Financial Times: «Τελευταία η σειρά παπουτσιών μου περιλαμβάνει μόνο αθλητικά. Θέλω τα πάντα να είναι άνετα. Δεν πιστεύω πως το γκλάμουρ πρέπει να αφορά μόνο τα τακούνια».
Όποιος περνούσε πρόσφατα μπροστά από τη βιτρίνα του Jimmy Choo στη rue Saint-Honoré του Παρισιού, έβλεπε πως οι εμβληματικές γόβες στιλέτο Avril δεν ήταν το πιο ακριβό κομμάτι. Κόστιζαν 3.495 ευρώ, την ίδια στιγμή που ένα ζευγάρι σνίκερς Diamond ήταν κατά 100 ευρώ ακριβότερα. Τα Diamond υπάρχουν εδώ και δύο χρόνια στο παλμαρέ του σχεδιαστή, αλλά μόλις το 2020 αναγνωρίστηκαν από το πελατολόγιο του αγαπημένου της Κάρι Μπράντσο. Αξιοσημείωτη και εντός πλαισίου μοιάζει να είναι η απόφαση του Jimmy Choo να συνεργαστεί με την Timberland.
Και η Balenciaga αποδείχτηκε διορατική λανσάροντας πριν την πανδημία το Triple S και το Speed Trainer (κάλτσα-παπούτσι), πατούμενα που κυκλοφόρησαν ευρέως στους δρόμους του πλανήτη.
«Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα των σνίκερς είναι ότι σε κάνουν να δείχνεις νεότερος» λέει ο Pierre Hardy, σχεδιαστής υποδημάτων του Hermes. «Μπορείς να φοράς τα πιο παραδοσιακά ρούχα, όπως ένα γούνινο παλτό, να το μιξάρεις με σνίκερς, και να δείχνεις 10 με 15 χρόνια νεότερη. Γίνεται υποσυνείδητα, αλλά αυτή είναι η δύναμή τους». Ο Hardy θεωρεί πως το μέλλον του παπουτσιού θα είναι υβριδικό και θα κινείται ανάμεσα στο κάζουαλ και στο επίσημο. «Η μόδα συνδέεται με την ιστορία της πολυτέλειας, αλλά πλέον και με το streetwear» καταλήγει ο σχεδιαστής.
«Τα σνίκερς είναι πλέον σαν τα τζιν. Φοριούνται από όλες τις γενιές και όλα τα στιλ. Είναι μέρος μιας κλασικής γκαρνταρόμπας» λέει η style creative director του κυριλέ παρισινού πολυκαταστήματος Le Bon Marche, που ανήκει στη LVMH.
Ο αντίλογος για τα δωδεκάποντα έρχεται από τον Edgardo Osorio, συνιδρυτή και creative director της Aquazzura, το αγαπημένο ιταλικό brand της Μέγκαν Μαρκλ που έχει για σήμα κατατεθέν έναν ανανά στη σόλα. Αν και η εταιρεία διαθέτει από σανδάλια μέχρι γκλαμ παντόφλες, τα περισσότερα έσοδά της και το 2020 προήρθαν από τις γόβες σημειώνει ο Osario. «Υπάρχουν δύο κατευθύνσεις στη μόδα: υπάρχουν πράγματα που χρειάζεσαι και πράγματα που σε κάνουν να ονειρεύεσαι. Κι εμείς ασχολούμαστε -ειδικά αυτή τη στιγμή- με πράγματα που σε κάνουν να ονειρεύεσαι και σε κάνουν ευτυχισμένο».
Η λατρεία με τα αθλητικά και το urban chic τους δεν είναι ξαφνική. Είχε ξεκινήσει πολύ πριν την πανδημία όταν το ποπ athleisure κατέκλυσε τους δρόμους και τις βιτρίνες. Η φωτογράφηση της Κάμαλα Χάρις στη Vogue με κοστούμι, πέρλες και αθλητικά παπούτσια είναι το πιο τρανταχτό παράδειγμα.
Πηγή: Business of Fashion