Gypsy Globales
Τα ρούχα και τα αξεσουάρ στο τελευταίο πρότζεκτ της Μαρίας Παπαδημητρίου φέρνουν τις τσιγγάνες στη μόδα
Η capsule collection της Μαρίας Παπαδημητρίου για το Deste Fashion Collection.
Η capsule collection της Μαρίας Παπαδημητρίου για το Deste Fashion Collection έχει τσιγγάνικη καρδιά. Κάπου στη Ρουμανία, ίσως στις αρχές ακόμη του 20ού αιώνα, ένας φωτογράφος ζήτησε από κάποιες τσιγγάνες να ποζάρουν για μία φωτογραφία. Πολλά χρόνια αργότερα το επιστολικό δελτάριο, ή αλλιώς καρτ ποστάλ, έπεσε στα χέρια ενός Ούγγρου μελετητή που έκανε μία ανθρωπολογική μελέτη για τους τσιγγάνους. Kαι ακόμα περισσότερα χρόνια αργότερα, ανάμεσα στις άπειρες πληροφορίες του διαδικτύου, η Μαρία Παπαδημητρίου ανακάλυψε κι αυτή με τη σειρά της τη φωτογραφία, που έμελλε να γίνει το κεντρικό θέμα του πρότζεκτ της «Φίρμα Gypsy Globales» το οποίο παρουσιάζεται στην έκθεση «Deste Fashion Collection:1-8» στο Μουσείο Μπενάκη.
«Η σχέση μου με τους τσιγγάνους ήταν μια σχέση ανταλλαγής». Ο τσιγγάνικος τρόπος ζωής, αυτή η ελευθερία, η φοβερή ευρηματικότητα, τα «τρομερά» πιστεύω τους, οι άγραφοι νόμοι και κανόνες τους οποίους υπακούν, γοήτευσαν την καλλιτέχνιδα όταν βρέθηκε τυχαία σε ένα αυθαίρετο καταυλισμό τσιγγάνων και βλαχορουμάνων στις παρυφές της πόλης γύρω στο 1998, σε μία εποχή που όπως μας είπε: «Είχα βαρεθεί τα πάντα στην Αθήνα». Εντυπωσιάστηκε ιδιαίτερα από την κοινότητα αυτή και από εκεί προέκυψε και το Προσωρινό Αυτόνομο Μουσείο για Όλους (TAMA).
Ρουμανία, αρχές 20ού αιώνα
Φίρμα Gypsy Globales
Συνέχισε με μία πιο ενδελεχή έρευνα για την ενδυμασία των τσιγγάνων και θέλησε να δημιουργήσει τη «μάρκα των τσιγγάνων», υποκαθιστώντας κατά κάποιο τρόπο τις διάσημες μάρκες καθώς, όπως μας εκμυστηρεύτηκε η ίδια: «Η μάρκα ανήκει στον καθένα». Το brand της νέας μάρκας θα είναι το γράμμα «Φ» σχεδιασμένο από δύο «G», παραπέμποντας στο brand του Gucci, αλλά με αντίστροφη φορά. Δημιούργησε τα ρούχα και τα αξεσουάρ από το μηδέν βγάζοντας μία σχεδόν ίδια, έγχρωμη φωτογραφία.
«Οι τσιγγάνες, όπως φαίνεται και από τις φωτογραφίες, δεν έχουν κανένα περιορισμό στο να εκθέσουν το πάνω μέρος του σώματός τους. Αντιθέτως, μπορεί να κυκλοφορούν γυμνόστηθες, να θηλάζουν και να στολίζονται με φανταχτερά κολιέ και κοσμήματα. Από την άλλη, το πρόβλημα εντοπίζεται στο κάτω μέρος του σώματος» μας λέει η καλλιτέχνιδα. «Η φούστα λειτουργεί σαν κατάρα. Όταν μία τσιγγάνα θέλει να σε εκδικηθεί σου πετάει μια φούστα. Από τη μέση και κάτω οι τσιγγάνες από τις μεγαλύτερες έως τις νεότερες φοράνε μακριές φούστες και βράκες. Οι πιο νέες που δεν θέλουν να φοράνε βράκα φοράνε κολάν». Γι’ αυτό και στη φωτογραφία η καλλιτέχνιδα έχει «κόψει» τα πόδια και επιχειρεί να τονίσει την «ελευθερία» του πάνω μέρους.
Ακόμα, οι «σύγχρονες» τσιγγάνες της Παπαδημητρίου κρατάνε τσαντάκια-τάματα(!). Οι τσιγγάνοι πιστεύουν πολύ και τα μεγάλα τάματα είναι γι’ αυτούς κάτι το σύνηθες. Τόσο, ώστε να τα χρησιμοποιούν και ως τσάντα στην ευφάνταστη, στυλάτη έμπνευση της καλλιτέχνιδας.
Την έκθεση επιμελούνται: Νάντια Αργυροπούλου, Adam Μ. Bandler και Mark Wasiuta
Info: Η έκθεση «Deste Fashio[n Collection:1-8» κάνει εγκαίνια στις 25 Ιουνίου στο Μουσείο Μπενάκη και συγκεντρώνει το υλικό των οκτώ πρώτων ετών στην εξέλιξη του πρότζεκτ.
Κεντρική φωτό: Ελλάδα, 2014