Βalenciaga: Επαναφέρει την υψηλή ραπτική μετά από 50 χρόνια
Το ανακαινισμένο ατελιέ στην Georges V ξανανοίγει για να υποδεχτεί την υψηλή πελατεία υπό την καθοδήγηση του Demna Gvasalia.
To ανακαινισμένο ατελιέ του Οίκου Balenciaga, κλειστό από το 1968, ξανανοίγει για να υποδεχτεί την πρώτη συλλογή του σημερινού σχεδιαστή του, Demna Gvasalia.
Τον Μάιο του 1968 ο Cristóbal Balenciaga αποφάσισε να κλείσει ξαφνικά το ατελιέ στο Παρίσι, μια απόφαση που άλλαξε το καλεντάρι της Εβδομάδας Μόδας Υψηλής Ραπτικής του Παρισιού και έκανε τη Μόνα Φον Μπίσμαρκ, όπως είπε αργότερα η Ντιάν Βρίλαντ, να μείνει κλεισμένη στο δωμάτιό της, στη βίλα της στο Κάπρι, για τρεις ημέρες. Ήταν η ίδια που, μερικά χρόνια πριν και όταν το τρένο που μετέφερε την γκαρνταρόμπα της εκτροχιάστηκε, εκείνη παρήγγειλε 150 νέα φορέματα Balenciaga.
Τον Μάρτιο του 2017 είχα την ευκαιρία να δω τη δουλειά του σε μια μεγάλη έκθεση που πραγματοποίησε το V&A στο Λονδίνο, γιορτάζοντας τα 80 χρόνια από τη δημιουργία του πρώτου του ατελιέ στο Παρίσι. Προθήκη την προθήκη, όγκο τον όγκο καταλάβαινε κάποιος γιατί θεωρείται ο γλύπτης και αναμορφωτής της μόδας, ο σχεδιαστής για τον οποίο ο Ντιόρ είχε πει: «Η υψηλή ραπτική είναι μια ορχήστρα, μαέστρος της οποίας είναι ο Μπαλενσιάγκα. Όλοι οι υπόλοιποι είμαστε οι μουσικοί που ακολουθούμε τις οδηγίες του».
Έπειτα από 52 χρόνια, οι χοντρές κουρτίνες του ατελιέ της Avenue Georges V ανοίγουν ξανά. Στις 7 Ιουλίου, η πρώτη επίδειξη Υψηλής Ραπτικής για τον Οίκο ως μέλος της Federation Υψηλής Ραπτικής (ο Cristobal δεν ήταν μέλος) αλλά και για τον σχεδιαστή Demna Gvasalia, ο οποίος έδωσε μια τολμηρή, εξωστρεφή πινελιά στον οίκο μετά τον Alexander Wang και τον Nicolas Ghesquière. Η απόφαση πάρθηκε πέρυσι. Αν δεν άλλαζε τα πάντα η πανδημία, ο ιδιοφυής Gvasalia θα είχε πραγματοποιήσει την πρώτη του couture επίδειξη. Τον Ιανουάριο του 2020 δήλωνε: «Η υψηλή ραπτική είναι η βάση του Οίκου, συνεπώς είναι η δημιουργική μου υποχρέωση να επαναφέρω την couture. Για μένα, η υψηλή ραπτική είναι ένα ανεξερεύνητο μονοπάτι δημιουργικής ελευθερίας και μια πλατφόρμα για καινοτομία».
Ο χώρος ανακαινίστηκε και στον δεύτερο όροφο δημιουργήθηκε πιστό αντίγραφο του ατελιέ του Cristobal, το οποίο μέχρι το 1968 βρισκόταν σε άλλον όροφο. Τι σημασία έχει; Οι διάσημες πελάτισσες και φίλες του, Μόνα Φον Μπίσμπαρκ, Γκρέις Κέλι, Άβα Γκάρντνερ και Όντρεϊ Χέπμπορν δεν ζουν πια για να ανέβουν στο ατελιέ. Πιθανότατα να φορούσαν τα game changers αθλητικά του Οίκου, τα «χοντροπάπουτσα» που έντυσαν τα βήματα του πλανήτη. «Η υψηλή ραπτική αντιπροσωπεύει την ελευθερία στη μόδα. Γι’ αυτό ίσως το θέλω τόσο πολύ. Η couture θα σώσει τη μόδα», θα πει στο WWD.