Βασίλης Ζούλιας για Dior: Η νύχτα που όλος ο κόσμος έγινε Ελλάδα
Από το Καλλιμάρμαρο όπου παρακολούθησε την επίδειξη Dior Cruise 2022, o Έλληνας σχεδιαστής, μας γράφει τις σκέψεις του
Dior Cruise 2022: Ο σχεδιαστής μόδας Βασίλης Ζούλιας γράφει για την επίδειξη μόδας στο Καλλιμάρμαρο, τη σημασία της και τα looks που παρουσιάστηκαν.
Η νύχτα που όλος ο κόσμος έγινε Ελλάδα ή αλλιώς, η νύχτα που το Καλλιμάρμαρο υποδέχτηκε τον Dior ακριβώς 70 χρόνια μετά την θρυλική φωτογράφιση στην Ακρόπολη. Οι διαφορές αμέτρητες, χωρίς social media, bloggers και influencers,σε μια εποχή που η κομψότητα συναγωνιζόταν την ομορφιά και τη χάρη.
Γι αυτό σ αυτή την ιστορική φωτογραφία του 1952- που θα είχε ενδιαφέρον να δούμε και την σημερινή αναπαράσταση- υπήρχε τέλεια αρμονία ακόμη και με τις Καρυάτιδες που φυσικά είναι εκτός συναγωνισμού. Η μόδα όσο και να έχει προσπαθήσει, δεν έχει ακόμα καταφέρει να τις επισκιάσει και ούτε πρόκειται ποτέ. Στέκονται εκεί χιλιάδες χρόνια θυμίζοντας σε όσους τις βλέπουν, την απόλυτη αίσθηση του μέτρου.
Ο Christian Dior μόλις είχε κάνει τη δική του επανάσταση με το New Look ακριβώς δύο χρόνια από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, το 1947. Ο ταλαιπωρημένος, στερημένος κόσμος είχε ανάγκη πλέον να ντυθεί με αμέτρητα μέτρα ύφασμα –ας επισημάνουμε εδώ ότι δεν κόντυναν οι φούστες τυχαία στα 40s- να βγει, να διασκεδάσει να γλεντήσει να ξεχάσει...
Ερχόμαστε στο σήμερα και ας θεωρήσουμε ότι και εμείς βρισκόμαστε στο τέλος του Γ΄ Παγκοσμίου Πολέμου και συγχρόνως με τα 200 χρόνια από την ελληνική επανάσταση, η λέξη «Ελευθερία» δεν είχε ποτέ άλλοτε μεγαλύτερο νόημα όπως και το να ΒΓΟΥΜΕ να γλεντήσουμε να ξεχάσουμε...
Η Maria Grazia Chiuri η έβδομη κατά σειρά σχεδιάστρια του Οίκου μετά τον Yves St Laurent, Marc Bohan, Gianfranco Ferre, John Galliano και Raf Simmons είχε αυτήν την έμπνευση και φυσικά τίποτα και κανείς δεν θα μπορούσε να την σταματήσει. Ο Οίκος Dior ανήκει στον δεύτερο κατά σειρά πλουσιότερο άνθρωπο του κόσμου, τον Bernard Arnault και αυτό σημαίνει ότι τα όνειρα και οι εμπνεύσεις της Maria Grazia θα γίνουν πραγματικότητα γιατί τα λεφτά πραγματικά υπάρχουν. The budget was unlimited... literally... και μιλώντας με έμπειρους επ’ αυτού θα ξεπεράσει τα 7.000.000 ευρώ.
Το πιο μεγάλο μέρος αυτού του budget ξοδεύτηκε στην Ελλάδα μας για την Ελλάδα μας.
Δύο γυναίκες έπαιξαν τον ρόλο τους σε αυτό και θα εξηγήσω για όσους δεν γνωρίζουν το ρεπορτάζ. Η Μαρέβα Μητσοτάκη μπορεί να έχει παραιτηθεί από την εταιρεία Ζeus & Dione που ξεκίνησε μαζί με τη Μιμίκα Κολοτούρα πριν 10 χρόνια, παρόλα αυτά σαν σύζυγος του Πρωθυπουργού άδραξε την ευκαιρία και οδήγησε μαζί με τη Μιμίκα, τη Maria Grazia σχεδόν πιάνοντας την από το χέρι σε εκπληκτικούς Έλληνες τεχνίτες απ’ άκρη σ’ άκρη της Ελλάδας, από το Σουφλί μέχρι την Κρήτη, με αποτέλεσμα να ξεκινήσουν εμπορικές συνεργασίες που απέφεραν χιλιάδες ευρώ σε ελληνικές άξιες επιχειρήσεις και φυσικά έπεται συνέχεια. Ξεκίνησε ήδη μια πελατειακή σχέση και όλοι ξέρουμε τι σημαίνει αυτό. Ο ευχαριστημένος πελάτης πάντα επιστρέφει. Αυτά είναι τα πιο καταπληκτικά νέα σε σχέση με αυτό το αξιομνημόνευτο γεγονός και δείχνει και την αξιοσύνη τού πώς να χειριστεί σωστά το κράτος μια τέτοια κατάσταση εν μέσω πανδημίας.
Όπως λέμε τα καλά θα πούμε και αυτά που δεν ήταν τόσο καλά. Το κράτος και κανένας άλλος πέρα από το κράτος έπρεπε να έχει μεριμνήσει ώστε να καλεστούν στην ώρα τους και με κάθε επισημότητα οι εκπρόσωποι του κλάδου της μόδας στην Ελλάδα. Άλλωστε δεν είμαστε και πολλοί, 20 μετράει ο νεοσυσταθής Σύλλογος Ελλήνων Σχεδιαστών και νομίζω θα βρισκόταν χώρος σε ένα στάδιο που χωράει δεκάδες χιλιάδες. Δεν περιμέναμε από τον Οίκο Dior να μας καλέσει ούτε να ενδιαφερθεί. Μιλώντας προσωπικά και όχι εκ μέρους του Συλλόγου, δεν έχω καμιά πικρία και κανένα παράπονο, απλά δεν μου αρέσει να μην με υπολογίζουν στη χώρα μου από την χώρα μου... απλά πράγματα. Για να μην πω ότι το show θα έπρεπε να ενταχθεί στην Ελληνική Εβδομάδα Μόδας που συμπτωματικά ήταν ακριβώς αυτή την περίοδο. Αυτά είναι τα ψιλά γράμματα που κάποια στιγμή πρέπει να γίνουν κεφαλαία αν θέλουμε να πάμε μπροστά ως Έλληνες για τους Έλληνες.
Ναι ξέρετε... υπάρχει μόδα στην Ελλάδα με πολύ άξιους δημιουργούς που δυστυχώς δεν ανήκουν σε καμιά πολυεθνική και στην κυριολεξία παλεύουν μόνοι τους για τα πάντα... but that's another story ...
Έτσι λοιπόν έπρεπε να παλέψουμε για να προσκληθούμε σε ένα γεγονός που δεν ήταν μια ακόμη επίδειξη μόδας ξένου σχεδιαστή για την οποία εννοείται δεν θα είχαμε καμιά αξίωση, αλλά μια επίδειξη αφιερωμένη στα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση. Για τις ανάγκες του ρεπορτάζ θα αναφέρω εδώ ότι όταν ήρθαν οι DSQUARED καλεσμένοι της Εβδομάδας Μόδας στο Ζάππειο όλοι ανεξαιρέτως οι Έλληνες σχεδιαστές έλαβαν πρόσκληση για την πρώτη σειρά. Η καθόλα αξιόλογη δικηγόρος του Συλλόγου μας κ. Ιωάννα Λαγουμήδου σήκωσε λοιπόν το λάβαρο και επιλήφθηκε του θέματος στον Οίκο Dior και στη σύζυγο του Πρωθυπουργού μας την οποία θεωρούμε δικό μας άνθρωπο εφόσον προέρχεται από τη μόδα και το πρόβλημα λύθηκε έστω την τελευταία στιγμή. Έτσι λοιπόν λάβαμε την πρόσκληση που σε κάποιους φάνηκε kitch αλλά στον Dior όλα ή σχεδόν όλα επιτρέπονται. Προσωπικά τη βρήκα υπέροχη.
Όλα καλά ως εδώ και φτάνουμε στην μαγική βραδιά. Καθήμενος στη θέση μου στο Στάδιο, λίγο πριν αρχίσει το show, την στιγμή που άναβαν μία μία οι δάδες με την μουσική υπόκρουση της ορχήστρας και την φωνή της Ιωάννας Γκίκα ανατρίχιασα ολόκληρος από συγκίνηση και δεν είχε ακόμη εμφανιστεί ούτε καν το πρώτο ρούχο... Ήδη είχε δημιουργηθεί έντονο συναίσθημα καθαρά και μόνον από την αίσθηση που μου είχε προκαλέσει αυτός ο μαγικός χώρος.
85 κορίτσια απ όλο τον κόσμο -καθαρά δείγμα μάρκετινγκ για έναν Οίκο που απευθύνεται στην κυριολεξία σε όλο τον κόσμο απ’ άκρη σ’ άκρη- και μια Ελληνίδα με διεθνή καριέρα στο μόντελινγκ, η Ροζάννα Γεωργίου, ξεχώρισε όχι μόνο για τη δωρική της ομορφιά αλλά για και το πιο όμορφο φόρεμα του show από ντεγκραντέ μεταξωτό από το Σουφλί.
Η συλλογή ήταν άκρως εμπορική και απόλυτα φορέσιμη όπως οφείλει να είναι μια cruise collection εντελώς συντονισμένη και στοχευμένη στις αγορές που απευθύνεται. Υπήρχαν όλα τα στοιχεία που καθορίζουν το νέο στιλ Dior που έχει δημιουργήσει η Maria Grazia από την πρώτη της κολεξιόν όταν είχε δηλώσει ότι εμπνέεται «από το νεανικό επιτηδευμένα ατημέλητο στιλ των φίλων της κόρης της». Σε αυτό το μοτίβο κινήθηκε και τώρα οπότε λίγο πολύ ξέραμε τι να περιμένουμε. Το διαφορετικό αυτή τη φορά ήταν τα πάμπολλα ελληνικά στοιχεία όπως τα t-shirts με εικόνες από αμφορείς και τις καρυάτιδες φορεμένα με φαρδιά παντελόνια και βερμούδες από χρυσό ύφασμα όπως και τα πριντ με απεικονίσεις αρχαίων θεών σε ασπρόμαυρα μοτίβα και σε μίνι φορέματα. Είδαμε επίσης τα best seller σακάκια και μαντώ του Οίκου που δεν λείπουν σχεδόν από καμία συλλογή σε πιο ανάλαφρη μορφή συνδυασμένα με μποτάκια με ιδιαίτερα δεσίματα και τακούνια.
Τα χρώματα που κυριαρχούσαν ήταν φυσικά το λευκό και το κυανό μπλε καθώς και το μπεζ και nude ή αλλιώς χρώμα της σάρκας που αναδείχτηκε υπέροχα στα καθαρά ελληνοπρεπή φορέματα για σύγχρονες καρυάτιδες φορεμένα όμως με αθλητικά. Ένα βήμα ή πολλά παραπέρα από τα αναμενόμενα σανδάλια του Ερμή που ίσως περιμέναμε να δούμε φορεμένα με τέτοια φορέματα.
Στα highlights λοιπόν τα αθλητικά και γενικότερα τα αξεσουάρ, τα μποτάκια, τα κοσμήματα και τα άκρως εμπορικά sac de voyage με τα logos. Γενικά υπήρχαν logos ακόμα και στα καλτσάκια αλλά όπως είπαμε ένας τέτοιος Οίκος με τέτοια δυναμική δεν γίνεται παρά να έχει στοχευμένη πολιτική. Αν πουλάνε τα logos, logos it is!
Το νυφικό-κύκνος έπεσε στα δίχτυα του diet Prada μαζί με τα wet looks σε υφάσματα που μάλιστα προέρχονται από μια Ελληνίδα σχεδιάστρια, την @dipetsa. It's a cruel world the fashion world...the «Who did it first» factor still counts... και ας έχουν γίνει όλα και ξαναγίνει.
Dior in Greece λοιπόν. Μιλάμε εδώ για δυο τεράστιες υπεραξίες με επίσης τεράστια ειδοποιό διαφορά μεταξύ τους. Η υπεραξία του Οίκου Dior που δημιούργησε μια επανάσταση πριν 70 χρόνια και συνεχίζει να εμπνέει ανθρώπους της μόδας χρόνια τώρα σε όλη την υφήλιο και εξακολουθεί να υπάρχει καθαρά και μόνο λόγω της τεράστιας πολυεθνικής που ανήκει με ότι αυτό συνεπάγεται.
Η υπεραξία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς που πρόσφερε το απόλυτο δώρο στον κόσμο, ΤΟ ΔΩΡΟ ΤΗΣ ΣΚΕΨΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΜΠΝΕΥΣΗΣ. Οι Έλληνες φιλόσοφοι μάς τα είπαν όλα με απλά ξεκάθαρα λόγια, με πολύ πλούσιο νόημα, εμπνέοντας και παρακινώντας τον υπόλοιπο κόσμο να σκεφθεί. Φυσικά η Ελλάδα μας και οτιδήποτε ελληνικό θα εξακολουθεί να εμπνέει και θα εμπνέει πάντα δημιουργούς ανά τον κόσμο όπως τη Maria Grazia Chiuri την οποία και ευχαριστώ προσωπικά για την τεράστια τιμή που μας έκανε.
Αρκεί βέβαια να γνωρίζουμε ότι πρώτοι εμείς τιμήσαμε τον Dior και να το γνωρίζουμε αυτό με όλο μας το είναι και όλη μας την υπόσταση.
Ο επίλογος δεν θα μπορούσε να είναι τίποτε άλλο από δύο στίχους του Καβάφη και σας παρακαλώ να μην το δείτε αρνητικά, απλά να σκεφτείτε. “Και τώρα τι θα γενούμε χωρίς βαρβάρους. Oι άνθρωποι αυτοί ήσαν μια κάποια λύσις”… J adore Dior αλλά J adore aussi και όλους τους Έλληνες δημιουργούς που ψάχνουν μόνοι τους να βρουν λύσεις.
Υ.Γ. Στην έξοδό μου από το Στάδιο, είχα την τύχη να συναντήσω τη σπουδαία ιστορικό μόδας Λυδία Καμίτση με την οποία είχαμε μια σύντομη συζήτηση όπου συμφωνήσαμε να φτιάξει ο καθένας μια δική του λίστα αξιολόγησης των σχεδιαστών που διαδέχτηκαν τον ιδρυτή Christian Dior στον εμβληματικό Οίκο και να την αποκαλύψει ο ένας στον άλλο. Σας παραθέτω τη δική μου:
- John Galliano
- Raf Simmons
- Yves Saint Laurent
- Gianfranco Ferre
- Marc Bohan
- Maria Gracia Chiuri