Dior Cruise 2022: Οι Έλληνες παραγωγοί που συνεργάστηκαν στο show

Από το Σουφλί μέχρι το Άργος και τον Πειραιά, μας μιλούν οι Έλληνες αριστοτέχνες που επιλέχτηκαν από τον Dior για το φαντασμαγορικό show στο Καλλιμάρμαρο.

Ποιοι είναι οι εξειδικευμένοι τεχνίτες της χώρας μας που συνεργάστηκαν με την Μαρία Grazia Chiuri για το Dior Cruise22 στο Καλλιμάρμαρο

Ήταν μόλις πριν από μια εβδομάδα όταν οι προβολείς του Παναθηναϊκού Σταδίου στράφηκαν πάνω στο  φαντασμαγορικό, αφιερωμένο στην Ελλάδα fashion show «Dior celebrates Greece». To όραμα της Maria Grazia Chiuri, καλλιτεχνικής διευθύντριας του οίκου, ήταν να προβάλλει τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό αλλά και την παραδοσιακή αριστοτεχνία των Ελλήνων τεχνιτών, σε όλον τον πλανήτη. Για τον σκοπό αυτό συνεργάστηκε με οικογενειακά εργαστήρια και δεξιοτέχνες από το ένα άκρο της Ελλάδας ως το άλλο, που παντρεύουν τις παραδοσιακές τεχνικές και την λαογραφία με την σύγχρονη ραπτική, την ύφανση και το κέντημα. Στον επίσημο λογαριασμό του μάλιστα στα social media, ο οίκος Dior δημοσίευσε αντίστοιχα βίντεο από την συνεργασία με τους Έλληνες τεχνίτες που συμμετείχαν στο ντεφιλέ και με αφορμή αυτό, μιλήσαμε με κάποιους, που μας περιγράφουν την εμπειρία τους.

Τα μεταξένια υφάσματα της Silk Line από το Σουφλί

Για πρώτη φορά ο οίκος Dior, συνεργάστηκε με μεταξουργία στο Σουφλί - συγκεκριμένα την Silk Line - και προμηθεύτηκε Σουφλιώτικα υφάσματα από μετάξι. Ο Κώστας Μουχταρίδης, ιδιοκτήτης της Silk Line που τα τελευταία 20 χρόνια δραστηριοποιείται στο χώρο του μεταξιού, ήταν ένας από τους 400 προσκεκλημένους στην επίδειξη στο Παναθηναικό Στάδιο. Όπως μας λέει o ίδιος, η Μaria Grazia Chiuri επισκέφτηκε το εργοστάσιο τον Δεκέμβριο του 2020, ξεναγήθηκε στις εγκαταστάσεις, εξέτασε τα υφάσματα και στη συνέχεια επικοινώνησαν οι συνεργάτες της προκειμένου να ζητήσουν δείγματα για τη συλλογή CRUISE 2022. Τα  φορέματα μάλιστα που παρακολουθήσαμε στην επίδειξη υφάνθηκαν μέσα στην οικογενειακή επιχείρηση. «Το ένα από τα υφάσματα που υφάναμε στο εργοστάσιο μας είναι χαρακτηριστικό σχέδιο του Dior και η καινοτομία του ήταν ο συνδυασμός από μετάξι και μεταλλική κλωστή. Η Μaria Gracia Chiuri επέλεξε 5 υφάσματα από εμάς. Ένα από αυτά είναι σπαθωτό σε δυο μορφές, σε χρυσό και σε Ivory και πρόκειται για ένα παραδοσιακό ύφασμα, που γνωρίζουμε αρκετά καλά και χρησιμοποιείται από το brand, Zeus+Dione. Η εξέλιξη του οφείλεται στην Μαρέβα Γκραμπόφσκι και Δήμητρα Κολοτούρα, που το είχαν επιλέξει σχεδόν 10 χρόνια πριν για την συλλογή τους. Μαζί με την Δήμητρα κάνουμε την ανάπτυξη των υφασμάτων, περνάμε πολλές ώρες πάνω στον αργαλειό πριν από κάθε συλλογή και πειραματιζόμαστε για νέες εκδοχές του υφάσματος. Το ύφασμα Αμαλία επίσης τράβηξε την προσοχή της Μaria Grazia, γιατί είχε μια αέρινη υφή. Όσον αφορά την επίδειξη, ήταν φαντασμαγορική, το θέαμα ήταν μαγικό και ταίριαζε απόλυτα με τον χώρο του Καλλιμάρμαρου. Προσωπικά βρέθηκα στα παρασκήνια, είδα την προετοιμασία και εντυπωσιάστηκα από τον επαγγελματισμό και την οργάνωση που επικρατούσε. Τίποτα δεν ήταν αφημένο στην τύχη και δεν υπήρχε περιθώριο λάθους.»

Η αρχή της ενασχόλησης με το μετάξι για την οικογένεια Μουχταρίδη έγινε το 1978 μετά από ένα ταξίδι στην Ιαπωνία, όπου ο Αθανάσιος Μουχταρίδης αποφάσισε να ασχοληθεί με το μετάξι. Οι πρώτοι αργαλειοί στήθηκαν στην μικρή βιοτεχνία τότε και όταν ανέλαβε ο γιος του ο Κώστας τα μηχανήματα και η παραγωγή μεταξωτών υφαμάτων και μεταξωτών κλωστών πολλαπλασιάστηκαν. Στην πορεία αποφάσισε να ξαναζωντανέψει με κάποιον τρόπο τις παλιές τεχνικές των παραδοσιακών τεχνιτών με στόχο να γεννηθεί ένα φρέσκο προϊόν που θα μπορούσε να ταιριάξει στις σύγχρονες τάσεις. Με αφορμή αυτό προέκυψε και η συνεργασία του Silk Line με το brand Ζeus + Dione.

dior-ss2021-3.jpg

Το Bar Jacket και η Book Tote του Άρη Τζονευράκη από το Άργος

Aνάμεσα στους τεχνίτες με τους οποίους συνεργάστηκε ο οίκος Dior, ήταν και ο Άρης Τζονευράκης, τον οποίο επισκέφτηκε η Μαρία Γκράτσια Κιούρι στο εργαστήρι του στο Άργος. Ο ίδιος, έχοντας μελετήσει σε βάθος τις παραδοσιακές φορεσιές και εμπνευστεί από τις κοπές και τον διάκοσμό τους, συνεργάζεται με λαογραφικά μουσεία και πολιτιστικούς συλλόγους. Οι παραδοσιακές αυτές φορεσιές όμως ήρθαν στο προσκήνιο με την ευκαιρία των εορτασμών των 200 χρόνων της Ελληνικής Επανάστασης όπου η Πρόεδρος της επιτροπής  Γιάννα Αγγελοπούλου είχε την ιδέα να εμφανιστεί με ένα φανταστικό ντουλαμά δίπλα στους επίσημους προσκεκλημένους την ημέρα της 25ης Μαρτίου στην παρέλαση αλλά και την προηγούμενη βραδιά κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της Εθνικής Πινακοθήκης. 

dior-ss2021-2.jpg

Όπως εξηγεί ο Άρης Τζονευράκης στο LOOKmag, όλα ξεκίνησαν από το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα στο Ναύπλιο το 2002 όπου εργάστηκε ως φροντιστής ιματιοθήκης. «Το όραμα που είχα με τον δάσκαλο μου Κώστα Γκίκα ήταν να φέρουμε κάποια στιγμή όλο αυτό τον πλούτο στην σύγχρονη εποχή και στην καθημερινή χρήση. Η προσέγγιση έγινε τηλεφωνικά, δέχθηκα μία κλήση δύο εβδομάδες περίπου πριν τα Χριστούγεννα, όπου μου είπαν ότι την επόμενη εβδομάδα θα με επισκέπτονταν στο εργαστήριο μία ομάδα από τον οίκο Dior με σκοπό κάποια συνεργασία.»

Τζονευράκης Άρης
© Σαράντος Καχριμάνης
Πάνω στο σακάκι που αποτέλεσε μέρος του fashion show, ο Άρης Τζονευράκης κέντησε νησιώτικα και ηπειρώτικα μοτίβα όπως και παραδοσιακούς μαίανδρους στην tote bag. «Η μεγαλύτερη μου χαρά ήταν όταν μου είπαν ότι ήθελαν να βάλουν κεντήματα σε ένα από τα εμβληματικά κομμάτια του Dior, το Bar Jacket. Tο δεύτερο κομμάτι ήταν μια Book tote bag, κλασικό κομμάτι του Dior επίσης, που ήθελαν και εκεί τα τερζήδικα κεντήματα. Τα σχέδια που τοποθέτησα και στις δύο περιπτώσεις είναι εμπνευσμένα από τα κεντήματα που έχουν τα γιλέκα από τις τοπικές φορεσιές, είτε από νησιώτικα γιλέκα είτε από γιλέκα της ηπειρωτικής Ελλάδας. Η βραδιά του show ήταν φανταστική και πρωτόγνωρη εμπειρία για εμένα. Θα έλεγα μία από τις πιο σημαντικές στιγμές τις ζωής μου μέχρι τώρα. Είχε φωτογραφίσεις, συνεντεύξεις σε ξένα πρακτορεία, γνωριμία με τα μοντέλα και γενικά είδα πως υλοποιούνται τέτοια event σε υψηλό επίπεδο. Θα έλεγα αισθάνομαι πολύ τυχερός που η πρώτη μου εμπειρία έγινε κατά αυτόν τον τρόπο, δηλαδή με έναν από τους μεγαλύτερους οίκους μόδας στον κόσμο.»
Τζονευράκης
Η ομάδα του εργαστηρίου, Κυριακούλα Γουρδομιχάλη και Αλεξάνδρα Τζονευράκη. Η φωτογραφία ανήκει στην Μαριάννα Οικονόμου.

Άρης Τζονευράκης
© Σαράντος Καχριμάνης

Το ναυτικό Ελληνικό κασκέτο από την Δραπετσώνα

Τα κασκέτα των Υδραιών, του Ωνάση και του Ζορμπά που εντυπωσίασαν στο υπερθέαμα που παρακολουθήσαμε, είναι χειροποίητα από το ατελιέ Τσαλαβούτας. Η επιχείρηση
ιδρύθηκε το 1936 στο μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας, στον Πειραιά και από τότε, ακολουθώντας την οικογενειακή παράδοση, ανάμεσα στα 36 καπέλα που κατασκευάζει, σχεδιάζει και τα παγκοσμίου φήμης Authentic Hellenic Fisherman's caps. 

Crafting The Cruise 2022 Hats

Ο οίκος Dior είχε εκφράσει την επιθυμία να προσθέσει στη συλλογή ένα 100% ελληνικό, χειροποίητο καπέλο, κατασκευασμένο στην Ελλάδα. Όπως μάθαμε, η Chiuri ανακάλυψε το καπέλο αυτό, σε επίσκεψή της στη Νηματουργία Μέντης- Αντωνόπουλος του Μουσείου Μπενάκη. Για την κατασκευή του ένωσαν τις δυνάμεις τους τόσο ο διάσημος Βρετανός πιλοποιός Stephen Jones και οι άνθρωποι του εργαστηρίου Τσαλαβούτα στην Δραπετσώνα, με σκοπό την δημιουργία μιας πιο up-to-date εκδοχής του.





    
dior_cruise22_look_51.jpg
Μια ειδική έκδοση του παραδοσιακού ελληνικού κασκέτου του ψαρά, σύμβολο φιλίας και δημιουργικότητας μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας. Κατασκευάστηκε στον Πειραιά από το εργαστήριο Ιωάννη Ζ. Τσαβαλούτα, με πλεξούδες από το NE.M.A του Μουσείου Μπενάκη.
«Για μένα προσωπικά, μια αξέχαστη εμπειρία επικοινωνίας, μάθησης και σεβασμού. Vive le Ναυτικό ελληνικό κασκέτο!» θα γράψει ο Stephen Jones μέσα από τον προσωπικό του λογαριασμό στο instagram. Η πρώτη παραγγελία για το show ήταν μια μικρή τρέσα, που ράφτηκε πάνω στο γείσο του καπέλου και η επόμενη ένα ξεχωριστό κορδόνι με πλέξη για την θέση του παραδοσιακού, επίσης για το γείσο, που ξετυλίγεται και κουμπώνει ώστε να μην το πάρει ο αέρας. Αναφέρει κιόλας πως όταν κάποτε επέστρεφαν οι ναυτικοί στα σπίτια τους ξετύλληγαν το κορδόνι, κάτι που ήταν ένδειξη καλοτυχίας και συμβόλιζε την ευτυχία και την οικογένεια. Στη συνέχεια προστέθηκαν στο σχέδιο το σκουρόχρωμο ανάγλυφο λογότυπο του οίκου, σχέδια ζακάρ στην ύφανση και λεπτομέρειες από ανάγλυφα φύλλα ελιάς.

Top Reads

Δείτε ακόμα

Στην Athens Voice