Owe Sandström: Ποιος σχεδίαζε τα εξωφρενικά κοστούμια των ABBA
Όταν το κιτς επιβραβεύεται με φοροαπαλλαγές
Μια αναδρομή στο στιλ των ABBA με αφορμή την επιστροφή τους στο μουσικό στερέωμα, τον σχεδιαστή Owe Sandström και τις φοροαπαλλαγές που εξασφαλίζει το κιτς.
Παραμένοντας μουσικά ανενεργοί για 41 ολόκληρα χρόνια, οι ABBA ανακοίνωσαν την επιστροφή τους με καινούργιο υλικό, νέο που προκαλεί ενθουσιασμό στους απανταχού φαν τους.
Οι Σουηδοί των παγκόσμιων σουξέ δεν υπήρξαν μόνο βασιλιάδες της ποπ, αλλά και εστεμμένοι της μόδας. Αρχίζοντας την καριέρα τους στη Eurovision το 1974 με το θρυλικό «Waterloo», έμειναν για πάντα πιστοί στην αισθητική του θεσμού που τους ανέδειξε. Πίσω από τα στραφταλιζέ παντελόνια, τις ολόσωμες φόρμες, τα «σου βγάζω τα μάτια» χρώματα, τις καμπάνες, τις λευκές μπότες και τις πλατφόρμες, βρισκόταν ένας συμπατριώτης τους σχεδιαστής, ο Owe Sandström.
Ο Sandström ήταν και παραμένει μια πολυσχιδής προσωπικότητα. Εκτός από τον σχεδιασμό ρούχων, ήταν ζωολόγος και υπεύθυνος του ζωολογικού κήπου της Στοκχόλμης, οδηγός σε σαφάρι, καθηγητής σε γυμνάσιο, χορευτής φλαμένκο, εστιάτορας, ανθοπώλης και άνθρωπος της τηλεόρασης.
Τη δεκαετία του ’70, όταν οι ABBA μεσουρανούσαν, σχεδίασε τα περισσότερα κοστούμια τους μαζί με τον Lars Wigenius, υπό το label Artist Dressing. Ήταν αναμφισβήτητα μια από τις φόρμες που έφεραν την υπογραφή τους που χάρισαν στην Agnetha τον τίτλο «του πιο σέξι πωπού της ποπ μουσικής».
Δεν φειδόταν ούτε του σπάντεξ ούτε του γκλίτερ ούτε του χρώματος, με προτίμηση σε αποχρώσεις που έφερναν ζάλη και προκαλούσαν τον παγκόσμιο θαυμασμό. Πολλά από τα κοστούμια του εκτίθενται στο μουσείο των ABBA στη Στοκχόλμη, ίσως το πιο ενδιαφέρον αξιοθέατο της σουηδικής πρωτεύουσας, και αποτελούν ένα πανόραμα των ιδιαίτερων στιλιστικών προτάσεων των ABBA.
Βέβαια, ο Björn Ulvaeus έδωσε πριν από μερικά χρόνια μια πιο πεζή εξήγηση σχετικά με την αχαλίνωτη φαντασία του Sandström και τη space κιτσερέλα αισθητική των κοστουμιών του.«Κατά την ειλικρινή μου άποψη, φαινόμασταν σαν τρελοί εκείνα τα χρόνια. Κανείς δεν μπορεί να είναι τόσο άσχημα ντυμένος στη σκηνή όσο ήμασταν εμείς».
Επομένως; Επομένως όλα έγιναν για φορολογικούς λόγους. Η εξωφρενικότητα των ABBA στολών εξασφάλιζε στην μπάντα φοροαπαλλαγές. Σύμφωνα με έναν σουηδικό νόμο της εποχής, το κόστος των ρούχων σου μπορούσε να σου εξασφαλίσει έκπτωση φόρου, με την προϋπόθεση ότι ήταν τόσο εκκεντρικά, ώστε δεν θα μπορούσαν να φορεθούν στην καθημερινότητα και τον δρόμο. Ακούει ο Γιάννης Φλωρινιώτης;