The Dark Candy: Παραγωγές που συνδυάζουν μόδα και σινεμά
Οι δημιουργοί της πλατφόρμας Dark Candy μας ταξιδεύουν στον λαμπερό χώρο της μόδας μέσα από τις παραγωγές τους
Ο Σάκης Λάλας και η Valentina De Giorgi, οι «Dark Candy», μιλούν για την ενδυματολογία σε Ελλάδα και εξωτερικό
Προγραμματίσαμε τη συζήτηση μέσω Zoom και πραγματοποιήθηκε ένα πρωί του καλοκαιριού. Ο διεθνούς φήμης φωτογράφος, σκηνοθέτης και παραγωγός με καταγωγή από τη Θεσσαλονίκη Σάκης Λάλας και η Ιταλίδα αρχαιολόγος, δημοσιογράφος με ειδίκευση στη μόδα, σεναριογράφος και παραγωγός Valentina De Giorgi, συνδέθηκαν από το σπίτι τους στην Περαία της Θεσσαλονίκης όπου ζουν τα τελευταία τρία χρόνια. Η συζήτησή μας επικεντρώθηκε γύρω από την καριέρα, το έργο μέσα από τη διαδικτυακή πλατφόρμα The Dark Candy και το πρόσφατο docuseries με τίτλο «Κοστούμια & Χαρακτήρες» που συνδυάζει το σενάριο εγχώριων τηλεοπτικών παραγωγών μυθοπλασίας με τη μόδα.
Ο Σάκης Λάλας ξεκίνησε να εργάζεται ως φωτογράφος κάπου στις αρχές της δεκαετίας του 1990, σε μια χρονική περίοδο όπου τα μίντια στη Θεσσαλονίκη αλλά και τη χώρα μας γενικότερα βρίσκονταν σε στάδιο ανάπτυξης. Άνοιξε φωτογραφικό στούντιο στο κέντρο της πόλης μαζί με τον αδερφό του και η δουλειά τους παρουσιάστηκε σε περιοδικά της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας. Μαζί με την Valentina De Giorgi, με την οποία είναι συνεργάτες και παντρεμένο ζευγάρι, ζουν μόνιμα στο Μιλάνο από το 1998, όμως πριν από περίπου 4 χρόνια μετακόμισαν στη Θεσσαλονίκη και από τότε μοιράζουν το χρόνο τους μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας. Οι δυο τους έχουν ταξιδέψει πολύ, αγαπούν τον κινηματογράφο, τη μόδα και στοχεύουν μέσα από τη δουλειά τους να παρουσιάζουν ιστορίες που εμπνέουν.
Η ενασχόληση με την ενδυματολογία
Όλα ξεκίνησαν όταν το ζευγάρι ταξίδεψε στο Λος Άντζελες για τη δημιουργία ενός πρότζεκτ. Εκεί η Αμερικανίδα ενδυματολόγος ελληνικής καταγωγής Μέρι Ζόφρες (σχεδιάστρια κοστουμιών για το «La La Land», «First Man», «True Grit») τους κάλεσε στο FIDM (Fashion Institute of Design and Merchandising), μια από τις πιο γνωστές σχολές μόδας, για την ετήσια έκθεση που διοργανώνει με κοστούμια που έχουν βραβευθεί με Όσκαρ. «Μας κάλεσε όταν ακόμα η έκθεση για το κοινό ήταν κλειστή, βρεθήκαμε με άλλους costume designers. Τότε δεν γνωρίζαμε ότι ο σχεδιασμός κοστουμιών σημαίνει δημιουργία χαρακτήρων, παρά μόνο το ότι ο costume designer είναι ο άνθρωπος που ψάχνει τα κατάλληλα ρούχα και ντύνει τον ηθοποιό. Όταν είδαμε αυτά τα κοστούμια από κοντά, συνειδητοποιήσαμε ότι πρόκειται για αριστουργήματα», μας λέει η Valentina De Giorgi. «Μιλήσαμε με μεγάλα ονόματα του χώρου της ενδυματολογίας και μας γοήτευσε πολύ η διαδικασία δημιουργίας ενός κοστουμιού. Κάπως έτσι ξεκινήσαμε το “Meet the Hollywood Costume Designers”», συμπληρώνει ο Σάκης Λάλας.
Αναμφισβήτητα, σημαντικό ρόλο στην αναγνώριση έπαιξε το φωτογραφικό του πρότζεκτ που ξεκίνησε το 2014 με τίτλο «Hollywood Greek Fire» όπου καταγράφει στον φακό πορτρέτα μερικών από τους πιο επιτυχημένους ανθρώπους στο χώρο του θεάματος, με ελληνική καταγωγή. Ανάμεσά τους ο τέως διευθύνων σύμβουλος της Paramount Τζιμ Γιαννόπουλος, ο τέως πρόεδρος του δικτύου HBO Κάρυ Άνθωλης, η βραβευμένη παραγωγός και ενδυματολόγος εμβληματικών ταινιών όπως οι «Chinatown», «74» και «Julia» Άνθεα Γιαννακούρος Σίλμπερτ κ.α. Το 2018 πραγματοποιήθηκε έκθεση υπό την αιγίδα της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου με 15 πορτρέτα.
Η πλατφόρμα The Dark Candy
Η εταιρεία παραγωγής ταινιών και οπτικού περιεχομένου με σκοπό τη δημιουργία θετικού αντίκτυπου στο κοινό The Dark Candy, φιλοξενεί στην πλατφόρμα της μια σειρά από πρότζεκτ που «παντρεύουν» τη μόδα, τον κινηματογράφο, την τηλεόραση και το Χόλιγουντ μέσα από το costume designing. «Ενώσαμε τις δυνάμεις μας, αρχίσαμε να δουλεύουμε με τους ενδυματολόγους και συνεχίζουμε με inspiring stories. Έχουμε σκοπό να επεκταθούμε πέρα από τους ενδυματολόγους», μας εξηγούν.
Οι δυο τους γράφουν, δημιουργούν και παράγουν μίνι- ντοκιμαντέρ και ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους όπως τα επιτυχημένα «Meet the Hollywood Costume Designers» και το «Hollywood in Quarantine» και live συζητήσεις με μεγάλα ονόματα ενδυματολόγων του εξωτερικού όπως οι: Τζάνυ Τεμίμ («Χάρι Πότερ»), Άνθεα Σίλμπερτ, Αντονέλλα Καναρότσι («Η υπέροχη φίλη μου»), Σάντζα Χέις («Captain Marvel», «Star Trek Beyond»), Μέριλιν Βανς («Pretty Woman»), Ντέμπορα Λάντις («Indiana Jones», «Thriller» του Μάικλ Τζάκσον). Το Dark Candy γνωρίζει επιτυχία όχι μόνο εκτός αλλά και εντός συνόρων.
Μέσα από αυτή τη δουλειά, η πορεία τους στο χώρο της μόδας είναι ανοδική. Όπως εξηγούν, «μας αναγνωρίζουν στην Ένωση Ενδυματολόγων του Λος Άντζελες ως Dark Candy, λόγω της ποικιλίας των πρότζεκτ που έχουμε υπογράψει. Εκτός από την Αμερική, έχουμε διοργανώσει και δύο πολύ μεγάλα events στο Μιλάνο, είχαμε χορηγούς και εκλεκτούς καλεσμένους. Είμαστε αναγνωρίσιμοι, πλέον έχουμε μια άνεση με το κοινό: μας στέλνουν μηνύματα και μας γράφουν ότι θέλουν να συμμετάσχουν στα γυρίσματα».
Κοστούμια & Χαρακτήρες
Μετά τη θερμή ανταπόκριση που είχαν οι ιστορίες με ξένους ενδυματολόγους και δεδομένου ότι τα τελευταία δύο χρόνια, η ελληνική τηλεόραση επένδυσε στη μυθοπλασία με παραγωγές που αγάπησε το κοινό, οι εμπνευστές της πλατφόρμας δοκίμασαν κάτι καινούργιο. Να εστιάσουν στις εγχώριες σειρές και να παρουσιάσουν το έργο Ελλήνων ενδυματολόγων.
«Επειδή ζούμε στην Ελλάδα τα τελευταία τρία χρόνια, σκεφτήκαμε ότι θα ήταν ωραίο να ασχοληθούμε με μια ελληνική έκδοση του “Meet the Hollywood Costume Designers” αλλά με λιγότερα επεισόδια», τονίζει ο φωτογράφος, σκηνοθέτης και παραγωγός. «Ουσιαστικά οι ιδέες προέκυψαν στα Στο πρώτο λοκντάουν γυρίσαμε το “Hollywood in quarantine”. Κατά τη διάρκεια του δεύτερου, παρακολουθήσαμε πολλή τηλεόραση. Μπήκαμε στο Netflix και δεν ξαναβγήκαμε. Αρχίσαμε όμως να παρακολουθούμε και ελληνική τηλεόραση, αρχικά από περιέργεια», συνεχίζει η δημοσιογράφος, σεναριογράφος και παραγωγός.
Έτσι, «γεννήθηκε» η σειρά ντοκιμαντέρ «Κοστούμια & Χαρακτήρες» που αποτελείται από 4 επεισόδια διάρκειας 7 λεπτών το καθένα. Τα τηλεοπτικά προγράμματα που επέλεξαν ήταν: οι «Άγριες Μέλισσες», «Τα Καλύτερά μας Χρόνια», «Ήλιος» και το «Έτερος Εγώ».
«Είδαμε ότι οι νέες παραγωγές είναι σημαντικές και συνέβαλαν στην ανάπτυξη της ελληνικής μυθοπλασίας και ενδιαφέρουσες, όχι μόνο ως προς το περιεχόμενο αλλά και όσον αφορά τα κοστούμια. Επιλέξαμε αυτές τις 4 γιατί πιστεύουμε ότι διαφέρουν από άλλες που προβλήθηκαν παλαιότερα», λέει η Valentina De Giorgi.
Οι ενδυματολόγοι που πρωταγωνιστούν σε αυτά τα κεφάλαια είναι οι: Τριάδα Παπαδάκη («Άγριες Μέλισσες»), Μαρία Κοντοδήμα («Τα Καλύτερά μας Χρόνια»), Νικόλ Παναγιώτου ( «Ήλιος») και Άγις Παναγιώτου («Έτερος Εγώ»).
«Για να πούμε την αλήθεια, η Μαρία Κοντοδήμα, ενδυματολόγος της σειράς “Τα Καλύτερά μας Χρόνια” ήταν η πρώτη μας επιλογή. Η σειρά είναι μεν εποχής αλλά η ενδυμασία τόσο αναγνωρίσιμη. Ήταν πρόκληση να συμπεριλάβεις ρούχα από εκείνη τη χρονική περίοδο όπως μας είπε και η costume designer. Είναι κάτι αναγνωρίσιμο και μοντέρνο. Οι “Άγριες Μέλισσες” ανέβασαν πολύ το επίπεδο, το έχουμε ακούσει αρκετά. Όσον αφορά το “Έτερος Εγώ”, μας άρεσε η ατμόσφαιρα της σειράς και τα κοστούμια που ήταν αρκετά ιδιαίτερα, το επίπεδο είναι όπως αυτά του εξωτερικού. Στον “Ήλιο” παρακολουθήσαμε κάτι διαφορετικό σε σχέση με άλλες σειρές στις οποίες τα ρούχα ήταν πιο καθημερινά. Υπήρχε μια διαφορετική προσέγγιση. Μέσα από τα επεισόδια θέλαμε να παρουσιάσουμε κάτι καθημερινό: πώς η μόδα εντάσσεται μέσα στην καθημερινή σειρά», σημειώνουν.
Στην αρχή, οι παραγωγοί βρήκαν χρηματοδότηση, μετά ήρθαν στην Αθήνα για να κάνουν έρευνα αρχικά. Η ιδέα υπήρχε ήδη στο μυαλό τους και η προ-παραγωγή διήρκησε περίπου ένα μήνα. Σε δεύτερο χρόνο, επισκέφτηκαν τα σετ, τα locations, τα σπίτια μαζί με τους ενδυματολόγους. «Τους ακολουθήσαμε, “μπήκαμε” μέσα στη ζωή και την εργασία τους και ελπίζουμε μέσα στα 7 λεπτά, να μεταδώσαμε κάτι από τη δική μας εμπειρία».
Ενδυματολογία στην Ελλάδα και το εξωτερικό
Τι είναι τελικά εκείνο που γοητεύει τους δημιουργούς της πλατφόρμας στο χώρο της ενδυματολογίας, στην Ελλάδα και το εξωτερικό; «Όσον αφορά τους ενδυματολόγους στην Ελλάδα, γνωρίσαμε αυτά τα τέσσερα φανταστικά άτομα τα οποία είναι τόσο διαφορετικά μεταξύ τους. Είναι σαν τα νησιά ενός αρχιπελάγου», απαντά η δημοσιογράφος μόδας.
Εκείνο που μπορεί να διαφέρει στη χώρα μας σε σχέση με το εξωτερικό, είναι τα εργαλεία ή το μικρότερο budget. Όμως ο τρόπος που δημιουργούν τους χαρακτήρες, είναι ο ίδιος. «Υπάρχει μελέτη όσον αφορά την ψυχολογία, τα συναισθήματα του χαρακτήρα που θα ντύσει ο costume designer και την εξέλιξή του στη σειρά (το character arc)».
Στην ερώτηση αν είναι το ενδυματολογικό κομμάτι εξίσου σημαντικό στον θεατή μιας ταινίας ή μιας σειράς, όσο η φωτογραφία, η σκηνοθεσία, η μουσική, εκείνη απαντά: «Ναι. Όταν ξεκινήσαμε να κινούμαστε σε αυτό το χώρο, δεν υπήρχε τέτοια αντίληψη. Όταν προβλήθηκαν αυτές οι σειρές και κυρίως με το πρώτο λοκντάουν που ο κόσμος ήταν κολλημένος στην οθόνη, πράγματι υπάρχει μεγαλύτερη προσοχή προς αυτό και όχι μόνο. Σήμερα πολλοί costume designers γίνονται influencers. Βλέπεις τη σειρά, τα κοστούμια, ανακαλύπτεις νέους σχεδιαστές, βλέπεις τον τρόπο με τον οποίο μπορούν οι δημιουργίες τους να φορεθούν σε καθημερινή βάση. Γιατί οι ήρωες της σειράς, είναι οι δικοί σου ήρωες. Νιώθεις περισσότερο κοντά σε έναν ήρωα παρά σε ένα μοντέλο πάνω στο περιοδικό».
Όμως όπως εξηγεί, υπάρχει μια περίεργη αντιμετώπιση προς τους ενδυματολόγους του Χόλιγουντ. Ενώ ο ενδυματολόγος βρίσκεται ψηλά στην ιεραρχία μιας παραγωγής και είναι ένας από τους πέντε επικεφαλής τμήματος (μαζί με τον σκηνοθέτη, τον σχεδιαστή παραγωγής, τον διευθυντή φωτογραφίας, τον μακιγιέρ), στην αμοιβή του πληρώνεται πολύ λιγότερο από τους υπόλοιπους επικεφαλής και επαγγελματίες άλλων ειδικοτήτων. Ωστόσο, γίνονται προσπάθειες για να αναγνωριστούν τα δικαιώματά τους και να κατοχυρωθούν τα credits. «Ο λόγος είναι πολύ σημαντικός. Μέχρι τώρα – και μας το έχουν πει – το επάγγελμα θεωρούνταν αποκλειστικά γυναικείο. Το πρόβλημα είναι ο ίσος μισθός, έχει να κάνει με το φύλο του σχεδιαστή».
Τα επόμενα βήματα
Σε επικοινωνία στις αρχές Σεπτεμβρίου, μας είπαν ότι υπάρχουν κάποια νέα ντοκιμαντέρ η παραγωγή των οποίων βρίσκεται σε εξέλιξη. Κάτι που προέκυψε πρόσφατα είναι μια διαδικτυακή διάλεξη τον Οκτώβριο στους φοιτητές του τμήματος Costume Design στο Πανεπιστήμιο του UCLA στο Λος Άντζελες και η επόμενη είναι τον Νοέμβριο για το Πανεπιστήμιο AALTO School of Arts της Φινλανδίας. Ο τίτλος των διαλέξεων είναι «The Power of Costume Design».