Γιατί είναι μονόδρομος για τη μόδα η κυκλική οικονομία;
Dior Womenswear Spring/Summer 2022 - Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού / © Stephane Cardinale - Corbis/Corbis via Getty Images
Fashion

Γιατί είναι μονόδρομος για τη μόδα η κυκλική οικονομία;

Πρέπει επιτέλους να μπει ένα τέλος στη σπατάλη πρώτων υλών και τη ρύπανση που προξενεί η βιομηχανία της μόδας

Κυκλική οικονομία και βιομηχανία της μόδας: Γιατί το μέλλον της μόδας βρίσκεται στον βιώσιμο σχεδιασμό και την αγορά του secondhand.

Τον Οκτώβριο που μας πέρασε η σχεδιάστρια μόδας Marine Serre ανέβασε στο instagram μερικά πανέμορφα patchwork φορέματα φτιαγμένα από t-shirts. Βαμβακερά μπλουζάκια κόπηκαν, ράφτηκαν και αναγεννήθηκαν ως νέα, μοναδικά κομμάτια υψηλής ραπτικής. Αυτό είναι ένα μικρό παράδειγμα εφαρμογής της κυκλικής οικονομίας στη μόδα.

Μελετητές υποστηρίζουν πως η κυκλική οικονομία θα μπορούσε να περιορίσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της μόδας και να μειώσει τα fashion απορρίματα. Η μόδα είναι μια από τις πιο ρυπογόνες και σπάταλες βιομηχανίες, και οι καιροί δεν ενδείκνυνται για ρύπανση και σπατάλες πρώτων υλών. Κάθε χρόνο, από τον κλάδο της fast fashion και όχι μόνο, παράγονται όλο και περισσότερα ενδύματα που φοριούνται για όλο και μικρότερο διάστημα, γεγονός που συμβάλλει στην κλιματική κρίση.

Οι ίδιοι μελετητές υποστηρίζουν επίσης πως είναι και προς το οικονομικό, πέρα από το κοινωνικό, συμφέρον των brands να ενστερνιστούν τις αρχές της κυκλικής οικονομίας.

Ήδη σε πορεία βιώσιμης παραγωγής έχουν μπει πολυτελείς οίκοι όπως οι Gucci και Vivienne Westwood, ανεξάρτητοι δημιουργοί όπως οι Kevin Germanier και Marine Serre, αλλά και παίκτες της mainstream αγοράς όπως η Gap Inc. και η H&M Group. Πολλές εταιρείες όπως η Asos προσλαμβάνουν ήδη συμβούλους βιωσιμότητας, ενώ το London College of Fashion διαθέτει Κέντρο Βιώσιμης Μόδας. 

Ποιες είναι σε γενικές γραμμές οι προτάσεις αυτών των συμβούλων; Καινοτόμα υλικά, ανακύκλωση των υφασμάτων, ελαχιστοποίηση των αποβλήτων, ανθεκτικότητα στα προϊόντα, χρήση ενός μόνο υλικού στην κατασκευή ενός ρούχου και δυνατότητα αποσυναρμολόγησής του. 

Η H&M έχει αναπτύξει ένα εσωτερικό «εργαλείο» που ονομάζεται Circulator, προκειμένου να προσανατολίσει το σχεδιαστικό της τμήμα σε βιώσιμες και «εξυπνότερες» αποφάσεις. Βασίζεται σε τέσσερις θεμελιώδεις αρχές: 1) Γνώρισε τον πελάτη σου. 2) Καθόρισε επακριβώς τον σκοπό και την κατηγορία του προϊόντος. 3) Διάλεξε το υλικό σου. 4) Επίλεξε τις στρατηγικές σχεδιασμού. Το Circulator προβλέπει και τη βαθμολόγηση ενός προϊόντος ανάλογα με τις περιβαλλοντικές του επιπτώσεις, την αντοχή και την ανακυκλωσιμότητά του. Με βάση τη συνολική βαθμολογία του, ένα φόρεμα ή ένα παλτό ενδέχεται να τροποποιηθεί ώστε να τηρεί τις αρχές της κυκλικής οικονομίας.

Πέρα από τον κυκλικό σχεδιασμό, σημαντική παράμετρος «κυκλικού shopping» είναι και η παράλληλη και ιδιαίτερα ακμάζουσα τα τελευταία χρόνια οικονομία, αυτή της μεταπώλησης και του second hand. Ο τζίρος της το 2020 ανέρχεται σε 25 με 30 δισεκατομμύρια δολάρια, ποσό που αναμένεται να αυξηθεί κατά 10 με 15% την επόμενη δεκαετία. Η εταιρεία ερευνών McKinsey & Company υπολογίζει ότι μέχρι το 2025 το resale θα τζιράρει το ένα τρίτο της συνολικής αγοράς προϊόντων πολυτελείας. Επομένως, ίσως ήρθε η ώρα για τους μεγάλους οίκους μόδας να ρίξουν το τουπέ τους και να μπουν στη μεταπώληση. 

Ήδη ο γαλλικός όμιλος προϊόντων πολυτελείας Kering αγόρασε το 5% των μετοχών της πλατφόρμας μεταχειρισμένων ειδών ένδυσης και αξεσουάρ Vestiaire Collective, ενώ η Gucci συνεργάζεται με την αμερικανική πλατφόρμα The RealReal. Προς την ίδια κατεύθυνση προσανατολίζεται και η Prada. Οι υπόλοιποι ενδεχομένως θα αναγκαστούν να ακολουθήσουν ασθμαίνοντας. 

Top Reads

Δείτε ακόμα

Στην Athens Voice