Metaverse fashion streets: Ανοίξαμε και σας περιμένουμε
Στο Μετασύμπαν δημιουργήθηκαν ήδη οι πρώτες Βουκουρεστίου και Τσιμισκή. Τώρα μένει να βρεθούν οι μπουτίκ και οι πελάτες.
Τα πρώτα fashion streets και εμπορικά κέντρα του Metaverse δημιουργήθηκαν ήδη, όμως τι συμβαίνει με τα brands και με τους πελάτες;
Στην ταινία «Φως, νερό, τηλέφωνο, οικόπεδα με δόσεις», ο Μανώλης, ο Κρικόρ και ο Σωτήρης υποτίθεται ότι πουλούσαν οικόπεδα σε εκλεκτά σημεία της χώρας, εκμεταλλευόμενοι την επιθυμία του Έλληνα να αποκτήσει κάποιο περιουσιακό στοιχείο. Σήμερα, υποτίθεται πως ο κόσμος θέλει να συμπληρώσει το Ε9 του και με περιουσιακά στοιχεία στο Μετασύμπαν, στον μελλοντικό ψηφιακό κόσμο στον οποίο θα κληθούμε σύντομα να ζήσουμε. Τουλάχιστον αυτό ισχυρίζονται οι δημιουργοί και οι διακινητές των κρυπτονομισμάτων και των NFTs.
Μια ανάλογη μπίζνα με του Μανώλη, του Κρικόρ και του Σωτήρη έχει στηθεί σήμερα στον ψηφιακό κόσμο, με τους ανθρώπους του real estate να ρίχνουν εκατομμύρια δολάρια σε ψηφιακά «φιλέτα» με την ελπίδα ότι κάποτε η επένδυσή τους θα τους αποφέρει πολλά λεφτά. Μέχρι στιγμής οι δύο μεγαλύτεροι ψηφιακοί κόσμοι, μεταξύ δεκάδων μικρότερων, που πουλούν «γη», είναι η Decentraland και η Sandbox. Εκτός από αγροτεμάχιο, εκεί μπορείς να αγοράσεις κατοικίες, ρούχα για avatars και διάφορα άλλα καλούδια, αρκεί να διαθέτεις αρκετά κρυπτονομίσματα ethereum. Σε ανάλογο του φυσικού κόσμου, θα λέγαμε ότι πρόκειται για τη νεοϋορκέζικη 5η Λεωφόρο ή το Rodeo Drove του Λος Άντζελες ή το αθηναϊκό Κολωνάκι.
Τον Νοέμβριο η Metaverse Group έδωσε 2,4 εκατομμύρια δολάρια για να αγοράσει χώρο στη Fashion Street της Decentraland. Η εταιρεία Boson Protocol επένδυσε επίσης στη Fashion Street με στόχο να σηκώσει εμπορικό κέντρο, ενώ η Republic Realm άνοιξε μαγαζιά και στη Sandbox και στη Decentraland, ονομάζοντας μάλιστα την περιοχή της Metajuku, εκ του Harajuku, να υποθέσουμε. Στόχος των επενδυτών είναι να νοικιάζουν τους χώρους τους στα brands, στη λογική shops in shop, και των ενοικιαστών να δημιουργήσουν ένα νέο πεδίο ηλεκτρονικών αγορών. Κι αφού στήθηκαν οι υποδομές, τώρα απομένει να βρεθούν και πελάτες.
Μέχρι στιγμής τα brands δείχνουν απροθυμία να μπουν στον άυλο κόσμο, με εξαίρεση της adidas που απέκτησε τον δικό της χώρο στη Sandbox, όπου υπόσχεται να προσφέρει «αποκλειστικό περιεχόμενο και εμπειρίες». Το ενοίκιο ενός ψηφιακού καταστήματος είναι σίγουρα χαμηλότερο από ενός φυσικού, ωστόσο η διαδικασία να στήσεις την τεχνολογική υποδομή για να πουλάς τα προϊόντα σου σε έναν 3D κόσμο έχει περισσότερη μανούρα από το να τα κρεμάσεις σε κρεμάστρες και να ανοίξεις τις πόρτες. Εξού και η απροθυμία. Οι αναλυτές πάντως προβλέπουν ότι μέσα στα επόμενα χρόνια τα brands θα εξαναγκαστούν να έχουν παρουσία στους εικονικούς χώρους, καθώς η Generation Alpha, η γενιά που θα διαδεχτεί καταναλωτικά την Gen Z, θα ψωνίζει σχεδόν κατά αποκλειστικότητα σε virtual μαγαζιά.
Πώς είναι η κίνηση που εμφανίζουν μέχρι στιγμής οι ψηφιακές fashion districts; Πολύ περιορισμένη. Στη Metajuku νοίκιασαν μαγαζιά η DressX και η Tribute, δύο εταιρείες που φτιάχνουν ψηφιακά ρούχα. Τέλος, ο όμιλος Metaverse ανακοίνωσε ότι από τις 24 μέχρι τις 27 Μαρτίου θα φιλοξενήσει την πρώτη ψηφιακή Εβδομάδα Μόδας στους χώρους της εντός Decentraland. Υπόσχεται πασαρέλες, σόου, pop-up shops και, φυσικά, πάρτι. Ακόμα ωστόσο κρατά κλειστά τα χαρτιά της ως προς τους οίκους που θα συμμετέχουν. Μήπως δεν έχουν ακόμα βρεθεί;
Τι είναι τελικά όλο αυτό το ψηφιακό αλισβερίσι; Αληθινή επενδυτική αγορά ή μούφα και φούσκα; Θα δείξει το μέλλον. Πάντως να θυμίσουμε πως στην ταινία «Φως, νερό, τηλέφωνο, οικόπεδα με δόσεις» ο Μανώλης, ο Κρικόρ και ο Σωτήρης αποδείχτηκε πως εμπορεύονταν απάτητα κατσάβραχα.