Στο Μετασύμπαν δημιουργήθηκαν ήδη οι πρώτες Βουκουρεστίου και Τσιμισκή. Τώρα μένει να βρεθούν οι μπουτίκ και οι πελάτες.
Ήρθε το τέλος για τις επιδείξεις μόδας;
Όλο και περισσότερες μάρκες στρέφονται στις ψηφιακές επιδείξεις.
Οι μεγάλες φίρμες ακυρώνουν τις επιδείξεις μόδας για τον Ιανουάριο εξαιτίας της μετάλλαξης Όμικρον, ενώ πολλές εταιρείες στρέφονται στις ψηφιακές επιδείξεις.
Ενώ ο Ιανουάριος είναι ο μήνας που, τυπικά, ξεκινούν οι επιδείξεις μόδας για τις κολεξιόν του φθινοπώρου, φέτος, ο Armani ήταν μία από τις πρώτες φίρμες που ακύρωσαν τα σόου του Ιανουαρίου, όπως το Armani Privé σόου στο Haute Couture στο Παρίσι και τις αντρικές επιδείξεις για το φθινόπωρο του ‘22 στα Giorgio Armani και Emporio Armani στην Εβδομάδα Αντρικής Μόδας στο Μιλάνο. Και δεν ήταν ο μόνος.
Τις τελευταίες μέρες, πολλά μεγάλα brands ακυρώνουν τις σημαντικές τους επιδείξεις μόδας που ήταν προγραμματισμένες για τον Ιανουάριο, όπως η Project με το σόου της Νέας Υόρκης και η Brunello Cucinelli με τα σόου Pitti Uomo της Εβδομάδας Αντρικής Μόδας στο Μιλάνο. Εξ ολοκλήρου ακυρώθηκε και η αντίστοιχη Εβδομάδα Αντρικής Μόδας στο Λονδίνο. Όλοι περιμένουν τις φημολογούμενες ακυρώσεις και άλλων επιδείξεων εξαιτίας της εξάπλωσης της μετάλλαξης Όμικρον του κορωνοϊού.
Όπως δήλωσε ο σχεδιαστής Brunello Cucinelli στο WWD “ήταν μία δύσκολη απόφαση για τον οίκο,” αλλά αναγκαία. Αποφάσισαν, προκειμένου να κρατήσουν σε απόσταση τους καλεσμένους θεατές να ανοίξουν την επίδειξη σε 3 ημέρες αντί για 2 ενώ ιατρική ομάδα θα κάνει rapid tests στους εισερχόμενους για Covid.
Παρόμοια διάθεση εξέφρασε και ο οίκος Armani μέσω δελτίου τύπου, λέγοντας ότι “οι επιδείξεις είναι σημαντικές” αλλά η ασφάλεια των εργαζομένων και του κοινού είναι η προτεραιότητα.
Το εμπορικό σόου του Project που προγραμματιζόταν για τις 26 Ιανουαρίου ακυρώθηκε όπως και το event της Ann Demeulemeester που αρχικά είχε προγραμματισθεί για το Pitti Uomo στις 11-14 Ιανουαρίου 2022.
Οι φήμες λένε ότι θα ακυρωθούν και τα Παρισινιά σόου της Εβδομάδας Ανδρικής Μόδας που θα άρχιζαν στις 24 Ιανουαρίου. Ο Τζόζεφ Κίφερ, σύμβουλος και καλλιτεχνικός διευθυντής μίας επώνυμης φίρμας, έγραψε στο Τουίτερ ότι ακυρώνει το παρισινό σόου της ίδιας περιόδου και ξέρει ότι θα ακολουθήσουν και άλλοι οίκοι.
Πολλές από αυτές τις ακυρώσεις τις μεταθέτουν για αργότερα. Στο Λονδίνο, η Εβδομάδα Ανδρικής Μόδας θα ενσωματωθεί με την Εβδομάδα Γυναικείας Μόδας που αρχίζει στις 18 Φεβρουαρίου ενώ το σόου της Ann Demeulemeester μεταφέρεται για τον Ιούνιο, με δήλωση της ίδιας της εταιρείας.
Οι επιδείξεις που προγραμματίζονται για τον Φεβρουάριο προς το παρόν δεν ακυρώνονται. Η Εβδομάδα Μόδας της Νέας Υόρκης ξεκινάει στις 10 Φεβρουαρίου και όλοι περιμένουν να ακούσουν, μέχρι την τελευταία στιγμή, τις συμμετοχές ή όχι.
Η αναποφασιστικότητα είναι κοστοβόρα. Όσο νωρίτερα ακυρώσουν τις επιδείξεις, τόσο λιγότερο θα στοιχίσει. Από την άλλη, είναι επείγον να βρουν νέες λύσεις. Και μία από αυτές, αν και με σχετική αποτυχία από την εφαρμογή της στο παρελθόν, είναι οι ψηφιακές επιδείξεις Μόδας.
Πολλές μάρκες που δεν χρειάζεται να κλείσουν νέες ημερομηνίες, εδώ και δύο χρόνια οι online επιδείξεις έχουν αποδειχθεί σωτήρια λύση και, μάλιστα, τους δόθηκε χρόνος να διορθώσουν τα όποια λάθη. Αν και τα virtual σόου μπορεί να είναι περιοριστικά, μπορούν να χτίσουν παρόλα αυτά ένα ρεύμα για τη μάρκα και η άνοδος της meta κοινότητας σαν ιδέα, δίνει σε αυτές τις επιδείξεις μεγαλύτερη πρόσβαση σε πολύ περισσότερο κόσμο. Τον Μάρτιο, η meta πλατφόρμα Decentraland θα φιλοξενήσει μία επίδειξη για την οποία ακόμα δεν έχουν ανακοινωθεί ονόματα συμμετεχόντων αλλά οι διοργανωτές ήδη δηλώνουν ότι θα έχουν μάρκες πολυτελείας να δείξουν. Μία από τις εταιρείες που διοργανώνουν το event, η UNXD, έχει συνεργαστεί στο παρελθόν με μάρκες όπως η Dolce & Gabanna, ενώ ψηφιακά σόου ετοιμάζονται να φιλοξενηθούν και στο Pitti Connect.
Δεν υπάρχει τίποτα σαν την ανθρώπινη επαφή: εντάξει, σωστό, αλλά η ψηφιακή παρουσίαση ρούχων έχει αρχίσει και αναδεικνύει αξίες στις οποίες, τώρα, δίνεται διαφορετική προσοχή. Ένα πιο ευρύ κοινό έχει και διαφορετικές απαιτήσεις.
Η Amy Smilovic, καλλιτεχνική διευθύντρια του Tibi, είπε στο WWD ότι η επίδειξή της στη Νέα Υόρκη θα γίνει κανονικά αλλά με μία ενδιαφέρουσα διαφορά. Η εταιρεία κινηματογραφεί το σόου στην πασαρέλα εκ των προτέρων και θα μπορέσει να το παρουσιάσει προσωπικά σε πελάτες ή σε ομάδα πελατών. Οι λεπτομέρειες ακόμα δεν έχουν διευκρινιστεί αλλά είναι μία ενδιαφέρουσα και, λίγο έως πολύ, αναμενόμενη εξέλιξη που θα είχε αυτή η πλευρά της Μόδας.
“Την ιδέα την είχαμε από τον Νοέμβριο,” είπε η Smillovic. “Δηλαδή πριν από την Όμικρον. Απλώς νοιώθαμε ότι ο παραδοσιακός τρόπος της πασαρέλας δεν δούλευε τόσο πολύ για εμάς πια”.
Ωστόσο η Smilovic είναι επιφυλακτική για τα πολύ αβάν γκαρντ ψηφιακά σύμπαντα που δημιουργούνται εκεί έξω, όπως κάποιες περίπλοκες πλατφόρμες εικονικής πραγματικότητας που μόνο ρούχα για κανονικούς ανθρώπους δεν μπορεί να δείχνουν. “Πολλές από τις καινούργιες επιλογές δεν μας ενδιαφέρουν αυτή τη στιγμή” λέει. “Θέλουμε να εξισορροπήσουμε το καινούργιο με το old-school.”
Το σίγουρο είναι ότι άλλη μία νέα αλλαγή που φέρνει στη ζωή μας η πανδημία δείχνει να μονιμοποιείται. Αυτό που δεν ξέρουμε ακόμα με βεβαιότητα είναι πόσο εύκολα θα πεισθεί να αγοράσει το καταναλωτικό κοινό ρούχα που τα βλέπει μόνο ψηφιακά - ενώ ακόμα και το online shopping κρύβει ρίσκο (μέγεθος, ποιότητα κλπ.).