Στην πιο μεστή συλλογή της καριέρας του, ο σχεδιαστής Daniel Roseberry μάγεψε με τα χρυσά, μαύρα και σουρεαλιστικά έργα τέχνης
Η Maria Grazia Chiuri σε 22 βήματα
Η επικεφαλής του οίκου Dior εντυπωσίασε με τη νέα συλλογή της Άνοιξη/Καλοκαίρι 2022
Στοιχεία και πληροφορίες για την επικεφαλής του οίκου Dior, Maria Grazia Chiuri με αφορμή την επίδειξη Άνοιξη/Καλοκαίρι 2022.
Η Maria Grazia Chiuri είναι η πρώτη γυναίκα που ηγείται του οίκου Μόδας Dior, στην 75χρονη ιστορία του. Η Maria ξεκίνησε την καριέρα της σαν σχεδιάστρια αξεσουάρ στον οίκο Fendi και συνέχισε δουλεύοντας για τον Valentino επί 17 χρόνια δίπλα στον Pierpaolo Piccioli, με τον οποίο μαζί δημιούργησαν τα διάσημα αξεσουάρ με τα τετράγωνα χρυσά καρφιά. Σήμερα, είναι ένα από τα πιο φημισμένα και σεβαστά ονόματα στον χώρο της Μόδας, επιβεβαιώνοντας με κάθε νέα της συλλογή την αξία και τη στοχοπροσήλωσή της.
Τη Δευτέρα 24 Ιανουαρίου, κι ενώ πολλοί οίκοι ακύρωναν τις επιδείξεις τους στην Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι λόγω κορωνοϊού, ο Dior παρουσίασε τη συλλογή Haute Couture Άνοιξη/Καλοκαίρι 2022 παίρνοντας διθυραμβικά σχόλια και κάνοντας, για ακόμα μία φορά, την Maria Grazia Chiuri πρόσωπο της ημέρας.
Από τα πολλά δημοσιεύματα με αφορμή την επίδειξη, σταχυολογήσαμε στοιχεία για την ίδια και τη δουλειά της.
- Η επίδειξη της Δευτέρας ξετυλίχθηκε μπροστά σε 14 εντυπωσιακές ταπισερί πολλών μέτρων, όλες σχεδιασμένες από τους Ινδούς καλλιτέχνες Madhvi και Manu Parekh.
- Τα έργα αυτά ήταν παραγγελία της Chiuri για να τονίσουν τη συνεργασία του οίκου με το ίδρυμα Chanakya, ένα γυναικείο εργαστήρι τέχνης και σχολείο στο Mumbai, όπου κεντήθηκαν στο χέρι οι ταπισερί αλλά τα μέλη του συνέβαλλαν και στην ολοκλήρωση της συλλογής.
- Τα ρούχα που παρουσιάστηκαν είχαν πολλά και πλούσια κεντήματα με μία ήρεμη παλέτα χρωμάτων που σκοπό είχε να αναδείξει τα κεντήματα τα οποία δεν έπαιζαν μόνο διακοσμητικό ρόλο αλλά συνέβαλλαν στη διαμόρφωση της σιλουέτας κάθε ρούχου.
- Οι τουαλέτες έμοιαζαν να είναι “δεμένες” με χιλιάδες μικρά κρύσταλλα, ενώ τα pumps είχαν κεντήματα ακόμα και στα τακούνια.
- Το σόου, όπως εξήγησε η ίδια, εξέφραζε την ιδέα της για μία πιο παγκόσμια και πιο “εύκολη να φορεθεί” συλλογή Dior, ενώ οι συνεργασίες διαπνέονται από το πνεύμα του φεμινισμού.
- Η Chiuri δήλωσε στο Business of Fashion: “Όλοι στη μόδα είναι τόσο νοσταλγικοί και όλοι έχουν την ιδέα του Dior. Η μόδα είναι σαν την εθνική ομάδα ποδοσφαίρου. Πρέπει να σέβεσαι την παράδοση αλλά ταυτόχρονα πρέπει να προχωράς τη μάρκα και προς το μέλλον. Πρέπει να έχεις έναν διάλογο με τις γυναίκες του σήμερα.”
- Ο “διάλογος” φαίνεται ότι έχει πάει καλά: Τα έσοδα του Dior έχουν τριπλασιαστεί από τότε που η Chiuri ήρθε στην εταιρεία το 2016, φτάνοντας τα 6,2 δισεκατομμύρια ευρώ.
- Η επιρροή της Chiuri ξεπέρασε τον οίκο Dior. Πολλοί μιμήθηκαν το λουρί περασμένο στον ώμο με το λογότυπο της εταιρείας του 2017, μέχρι τα T-shirts και ελαφριά πουκάμισα φορεμένα με τούλινη φούστα. Θεωρείται ακόμα και ότι η Chiuri κατάφερε να ξαναφέρει στη μόδα τα καπέλα.
- Οι συλλογές της για τον Dior πάντα φέρνουν στο φως έθνικ στοιχεία από παραδόσεις της Μπουρκίνα Φάσο, του Μαρόκου και του Μεξικού. Πολλοί το θεώρησαν “αποικιοκρατικό” το στιλ. Η ίδια το αποκαλεί “πολιτιστική εκτίμηση”.
- Η ανοιξιάτικη “Ινδική” συλλογή περιελάμβανε ακόμα συνεργασίες και από πολλούς άλλους καλλιτέχνες όπως η Αμερικανή φεμινίστρια ζωγράφος Judy Chicago, βαφείς υφασμάτων με κερί από την Ακτή του Ελεφαντοστού μέχρι και τεχνίτρες που φτιάχνουν δαντέλες με την τεχνική τόμπολο από την Πούλια, την περιοχή της Ιταλίας.
- Η συνεργασίες αυτές είχαν φανεί και στη συλλογή που είχε παρουσιάσει στην Αθήνα τον Ιούνιο του ‘21, για την οποία είχε χρησιμοποιήσει μετάξι από τη Μακεδονία, κεντήματα από εργαστήρια της Πελοποννήσου και έργα ενός καλλιτέχνη από τη Θάσο.
- Με εκείνη τη συλλογή η θεματολογία του οίκου Dior έβαλε στη λίστα της την Αρχαία Ελλάδα και την Αστρολογία.
- Η Chiuri βρήκε έμπνευση ακόμα και από τα ιππικά σπορ, παρατηρώντας, για παράδειγμα, τις παραστάσεις των Μεξικανών γυναικών ιππέων “escaramuza” στο ροντέο.
- Η ίδια δηλώνει ότι προσπαθεί να κάνει τη μάρκα όχι μόνο “γυναικεία” αλλά και “φεμινιστική”.
- Της αρέσει να βάζει φεμινιστικά μηνύματα στις δημιουργίες της. Παράδειγμα ο τίτλος “Όλοι θα έπρεπε να είμαστε φεμινιστές” από τη διάσημη ομιλία TEDx και βιβλίο της Νιγηριανής συγγραφέα Chimamanda Ngozi Adichie, που μπήκε σε ένα T-shirt στην πρώτη της συλλογή Άνοιξη/Καλοκαίρι 2017.
© Bazaar - Βέβαια, το T-shirt κόστιζε 850 δολάρια. Πολλοί το σχολίασαν αρνητικά, σε σχέση με το μήνυμα.
- Η Chiuri έντυσε την Natalie Portman για το κόκκινο χαλί των Όσκαρ. Στο στρίφωμα της κάπας της, είχε γραμμένα με κλωστή τα ονόματα των γυναικών σκηνοθετών που είχαν αγνοηθεί μέχρι τότε από τα Βραβεία της Ακαδημίας Κινηματογράφου (αν σας θυμίζει την ταινία “Αόρατη Κλωστή” με τον Daniel Day-Lewis έχετε απόλυτο δίκιο).
- Τα μηνύματα δεν είναι πάντα επιτυχημένα: στο Met Gala έντυσε την Cara Delevigne με μπουστάκι που έγραφε “Παλουκώστε την Πατριαρχία.”
- Τα μηνύματα αυτά, αν και δημιουργούν ένταση ανάμεσα στην ίδια και τη μαμά-εταιρεία LVMH, έχουν κινήσει αγοραστικά το κοινό των μιλένιαλς και της Gen-Z που είναι η καινούργια καταναλωτική δύναμη στις μάρκες πολυτελείας.
- Λέει η Chiuri: “Η ιδέα είναι ότι θα έπρεπε να φοράς Dior κάθε στιγμή της ημέρας σου. Οι γυναίκες σήμερα πηγαίνουν στο γραφείο, μπαίνουν στο τρένο. Δεν έχουν το ίδιο στιλ όπως στο παρελθόν. Θέλουν να πάνε έναν περίπατο — για μένα αυτό είναι σημαντικό γιατί σημαίνει να είσαι ελεύθερη.”
- Ο οίκος Dior, με υπερηφάνεια έχει πατεντάρει τη διάσημη τσάντα Book tote και τη διαδικασία παραγωγής της, της Chiuri.
- “Στο όραμά μου, δεν υπάρχει επίδειξη συλλογής και μετά εμπορική-εμπορική επίδειξη. Υπάρχει μόνο μία συλλογή. Ό,τι βγαίνει στην πασαρέλα πάει κατευθείαν και στο κατάστημα και στη βιτρίνα. Έχει να κάνει με τη συνοχή και την αυθεντικότητα.”