Οι «Έξι της Αμβέρσας» συμβουλεύουν τους νέους σχεδιαστές

Βρέθηκαν στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Αμβέρσας και απάντησαν στις ερωτήσεις των επίδοξων σχεδιαστών

Λονδίνο, 1986. Μια ομάδα άγνωστων αποφοίτων από τη Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών της Αμβέρσας φτάνει στο Βρετανικό Σόου Σχεδιαστών. Είναι στριμωγμένοι σε ένα μικρό βανάκι, αγκαλιά με τις συλλογές τους. Μέσα σε μόλις τρεις ημέρες, τα ρούχα τους θα βρεθούν στο Barneys, στο Bergdorf και στο Liberty του Λονδίνου. Τα βρετανικά ΜΜΕ θα τους λατρέψουν για την οπτική τους πάνω στη σύγχρονη μόδα. Είναι οι Walter Van Beirendonck, Ann Demeulemeester, Dries Van Noten, Dirk Van Saene, Dirk Bikkembergs και Marina Yee, οι οποίοι έμειναν στην ιστορία ως οι «Έξι της Αμβέρσας».

Η δημιουργία της ομάδας ήταν μια κίνηση αλληλεγγύης απέναντι στους αυστηρούς κανόνες της σχολής και του ακαδημαϊσμού. Η ιδρύτρια της σχολής Mary Prijot θεωρούσε πως τα τζιν ήταν για τους φτωχούς ανθρώπους και πως τα γόνατα μιας γυναίκας ήταν το πιο άσχημο σημείο του σώματός της, οπότε έπρεπε να κρυφτούν. Οι έξι επαναστάτησαν συνασπισμένοι ενθαρρύνοντας ο ένας τον άλλον να σπάσουν τα «πρέπει».

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Knack Weekend (@knackweekend)

Πρόσφατα, οι Έξι ενώθηκαν σε ένα ιδιαίτερο και χρήσιμο ακαδημαϊκό reunion. «Ανακρινόμενοι» από τους φοιτητές της Ακαδημίας, έδωσαν απαντήσεις σε καίρια ερωτήματα, όπως πώς ξεκίνησε το «κίνημά» τους, τι σημαίνει να είσαι σήμερα σχεδιαστής, πώς έχει αλλάξει η βιομηχανία και πώς μπορείς να μείνεις πιστός στο σχεδιαστικό σου όραμα.

Σταχυολογούμε τα highlights αυτής της ενδιαφέρουσας κουβέντας που λειτουργεί ως μάθημα ιστορίας αλλά και ως οδηγός προς ναυτιλωμένους.

Ann Demeulemeester

Δημιουργία της Ann Demeulemeester
Δημιουργία της Ann Demeulemeester / © Peter White/Getty Images

«Δεν θα ξεχάσω ποτέ τη Mary Prijot, τη γυναίκα που ίδρυσε την Ακαδημία Μόδας. Ήταν πολύ αυστηρή, ωστόσο το προτιμούσα. Στην πραγματικότητα, έπρεπε να της δείξεις ποιος είσαι. Το να είσαι καλός δεν ήταν ΟΚ, και αν δεν συμφωνούσε μαζί σου με τα κόνσεπτ σου, είχες πρόβλημα. Για τέσσερα χρόνια έπρεπε να την πείσω ότι ήμουν σωστή. Επιπλέον, ήταν πολύ κλασική: όταν ερχόμουν στα μαθήματα με τα μαλλιά μου λυμένα, με έστελναν έξω από την αίθουσα για να φτιάξω γαλλικό κότσο. Όλο αυτό με έκανε να επαναστατήσω: έπρεπε να κάνω τα δικά μου, γεγονός που μου έδωσε ασύλληπτη δύναμη».

Η σχεδιάστρια Ann Demeulemeester
Η σχεδιάστρια Ann Demeulemeester / © Victor VIRGILE/Gamma-Rapho via Getty Images

Walter Van Beirendonck

Δημιουργίες του Walter Van Beirendonck
Δημιουργίες του Walter Van Beirendonck / © Francois Durand/Getty Images

«Η μόδα πρέπει να είναι άμεση, εκφραστική και δυνατή».

«Να είσαι ανοιχτός άνθρωπος, συνέχισε και όλα θα συμβούν στο μέλλον. Δεν θα συμβούν όλα αμέσως. Οι νεότεροι ακούν ιστορίες επιτυχίας των προκατόχων τους που τώρα εργάζονται για τους τεράστιους οίκους μόδας και συνήθως θέλουν να κάνουν το ίδιο, ενώ έχουν ωστόσο πολλά να μελετήσουν».

Ο σχεδιαστής Walter Van Beirendonck
Ο σχεδιαστής Walter Van Beirendonck / © EPA/LUCAS DOLEGA

Dries Van Noten

Δημιουργίες του Dries Van Noten
Δημιουργίες του Dries Van Noten / © Antonello Trio/Getty Images

«Σκεφτήκαμε για λίγο να αλλάξουμε τα ονόματά μας. Οι διεθνώς γνωστοί Βέλγοι σχεδιαστές της εποχής είχαν ονόματα που ακούγονταν γαλλικά ή ιταλικά. Αναρωτιόμασταν αν μπορεί να πετύχει ή όχι κάποιος με φλαμανδικά ονόματα όπως Ann Demeulemeester ή Dirk Bikkembergs. Θα μπορούσαν οι άνθρωποι να τα προφέρουν; Είχαμε ζηλέψει όλοι τον Martin Margiela που είχε εξαρχής μια υπέροχη ταυτότητα. Ευτυχώς αποφασίσαμε να μην αλλάξουμε τα ονόματά μας. Εάν οι άνθρωποι μπορούν να προφέρουν Yohji Yamamoto, μπορεί να χειριστούν σωστά τα φλαμανδικά ονόματα, σκεφτήκαμε».

«Πιθανώς ο πιο συναρπαστικός παράγοντας στη μόδα στις μέρες μας είναι ότι υπάρχουν πάρα πολλές προοπτικές. Είτε επιθυμείς να δουλέψεις για έναν τεράστιο οίκο μόδας, είτε να κλώθεις μαλλί στη Σκωτία μένοντας σε έναν αχυρώνα από όπου θα προωθείς τα χειροποίητα πλεκτά σου στο Διαδίκτυο, κάθε απόφαση είναι εξίσου σεβαστή. Κάθε περίοδος έχει τις προκλήσεις της. Εμείς ήμασταν αρχηγοί στο να κρύβουμε το πολύ μικρό μας μέγεθος. Τη δεκαετία του ’80, έπρεπε να προσελκύσεις το ενδιαφέρον πολλών για να πετύχεις Σήμερα, το να είσαι μικρής κλίμακας αλλά ξεχωριστός σχεδιαστής είναι προνόμιο. Όταν φτιάξαμε τα label μας, η Αμβέρσα δεν υπήρχε στον χάρτη από καμία άποψη. Η μόδα ερχόταν αποκλειστικά από το Παρίσι ή το Μιλάνο, η βελγική μόδα ήταν ένα αστείο. Τώρα, η Ακαδημία έχει εξελιχθεί σε έναν θεσμό μεγάλου κύρους».

«Θεωρώ πως κάθε υγιές εφευρετικό άτομο αμφιβάλλει διαρκώς και αναρωτιέται γιατί κάνει ό,τι κάνει. Είναι τμήμα της πορείας. Και τα πάνω και τα κάτω την κάνουν συναρπαστική. Θα μπορείτε να εργάζεστε σε κατάσταση ευφορίας σε τακτική βάση. Το να αμφιβάλλεις για τον εαυτό σου είναι ένας ωφέλιμος τρόπος εργασίας, σε κάνει να θέτεις τα ζητήματα σε προοπτική».

Ο σχεδιαστής Dries Van Noten
Ο σχεδιαστής Dries Van Noten / © Estrop/Getty Images

Marina Yee

Η σχεδιάστρια Marina Yee με μοντέλα του σόου της το 2015
Η σχεδιάστρια Marina Yee με μοντέλα του σόου της το 2015 / © Antonello Trio/Getty Images

«Ελπίζω ότι οι νέοι σχεδιαστές θα νιώθουν απόλυτα ευτυχισμένοι και εντυπωσιασμένοι με την τεχνολογία και δεν θα τη φοβούνται. Οι κατοπινές γενιές σχεδιαστών θα ανακαλύψουν μια συνειδητοποιημένη, προσεκτική και αφοσιωμένη μέθοδο για να αντιμετωπίσουν τις πιο σημαντικές προκλήσεις σε έναν κόσμο που αλλάζει, ως επαναστάτες της καινοτομίας. Ενδεχομένως δεν θα κάνουν επανάσταση, αλλά θα αλλάξουν κατεύθυνση ως προς τις ανώτερες αξίες, τη σκέψη και την εμφάνιση, τον καιρό, τους συνανθρώπους, την ειρήνη».

Dirk Bikkembergs

Δημιουργίες του Dirk Bikkembergs
Δημιουργίες του Dirk Bikkembergs / © EPA/DANIEL DAL ZENNARO

«Όλα τα πράγματα πηγαίνουν πολύ γρήγορα σήμερα. Πρέπει να επιστρέψουμε στο θρίλερ που κάποτε καθοδηγούσε τη μόδα. Αυτό που δεν θέλουμε πια είναι έξτρα “μόδα του instagram”, γιατί υποτιμά τη μόδα».

Ο σχεδιαστής Dirk Bikkembergs
Ο σχεδιαστής Dirk Bikkembergs / © Vittorio Zunino Celotto/Getty Images

Top Reads