adidas Gazelle: Η ιστορία ενός μυθικού παπουτσιού
Από τα 70s έως τα 90s φορέθηκε από τους σπουδαιότερους μουσικούς, τα πιο διάσημα μοντέλα, τον πιο trendy νεαρόκοσμο
adidas Gazelle: Η ιστορία ενός παπουτσιού που αποτελεί έναν διαχρονικό μύθο και πλέον επανασχεδιάστηκε από την adidas και τη Gucci.
Όσοι ήθελαν να δείχνουν ξεχωριστοί στα 90s, φορούσαν adidas Gazelle, ένα παπούτσι που γεννήθηκε στα μέσα του ’60, υπάρχει μέχρι σήμερα και θεωρείται πλέον ένα ρετρό φαινόμενο. Αρχικά κατέκτησε τον αθλητικό κόσμο. Στη συνέχεια φορέθηκε από υποκουλτούρες, για να εκτιμηθεί τελικά από επιδραστικούς celebrities, όπως ο Μικ Τζάγκερ, οι αδελφοί Γκάλαχερ των Oasis, η Κέιτ Μος, ο Μάικλ Τζάκσον, ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο, η Γκουίνεθ Πάλτροου, για να αναφέρουμε μόλις μερικούς.
Σε αντίθεση με τα Air Jordan της Nike, που είχαν όνομα βαρύ σαν ιστορία, η επιτυχία του Gazelle εκτός τερέν είναι δύσκολο να αποδοθεί σε συγκεκριμένες παραμέτρους. Σίγουρα πάντως έβαλαν το χεράκι τους οι μουσικοί και τα μοντέλα, οι αφιλοκερδείς influencers του τότε αλλά και του τώρα.
Το Gazelle ήταν το πρώτο παπούτσι της adidas φτιαγμένο από σουέτ. Προηγήθηκε το Rom, ένα δερμάτινο παπούτσι με κυματιστή σόλα και επένδυση από σουέτ, που έγινε το αγαπημένο παπούτσι της Ολυμπιακής ομάδας της Γερμανίας στους Ολυμπιακούς της Ρώμης το 1964. Το 1966 το Rom αναβαθμίστηκε και μεταμορφώθηκε σε Gazelle με στόχευση να φορεθεί από αθλητές του χάντμπολ.
Αρχικά έβγαινε μόνο σε δύο χρώματα, κόκκινο και μπλε, με δύο λευκές ρίγες. Πέρα από τις τεχνολογικές λεπτομέρειες -στηρίξεις στον αστράγαλο και την καμάρα, γλωσσίδα στο σχήμα του ποδιού και ειδική σόλα μικροκυψελών-, που επηρέασαν τις επιδόσεις των αθλητών, οι λευκές λωρίδες εντυπωσίασαν τον εκτός άθλησης κόσμο και αντιγράφηκαν από πολλά brands στο μέλλον.
Στην πορεία εμπλουτίστηκε με νέα τεχνολογικά στοιχεία. Το 1972 ταυτίστηκε με τον Γερμανό κολυμβητή Μαρκ Σπιτς και τα επτά χρυσά του μετάλλια. Στην απονομή του χρυσού για τα 200 μέτρα, ο Σπιτς κράτησε ψηλά τα Gazelle του (η adidas ήταν μυστικός χορηγός του) προκαλώντας την μήνι της Ολυμπιακής Επιτροπής για τοποθέτηση προϊόντος. Άλλοι καιροί, άλλα ήθη σε σχέση με τους Ολυμπιακούς των τωρινών καιρών και τις άπειρες χορηγίες.
Η μόδα αναγνώρισε ότι το Gazelle είναι fashion item το 1976, όταν η Βίβλος του στιλ Popeye το συμπεριέλαβε στον κατάλογό του. Πριν την επίσημη καταχώρηση ωστόσο, είχαν προηγηθεί ο Κιθ Ρίτσαρντς, ο Μικ Τζάγκερ και ο Μάικλ Τζάκσον ως μέλος των Jackson 5 που είχαν αντιληφθεί τις fashion ποιότητες του παπουτσιού. Στις αρχές των 80s λατρεύτηκε από τους Βρετανούς, όπως άλλωστε όλα τα adidas. Όποιο δεν ήταν το συγκεκριμένο μοντέλο αλλά του έμοιαζε αποκαλούνταν «Gazelle των φτωχών». Όλη η νεολαία επιθυμούσε διακαώς να αποκτήσει ένα ζευγάρι.
Προς τα τέλη του ’80 το buzz ξεθωριάζει. Ώσπου έρχεται η επανέκδοση στα 90s και ξεκινά εκ νέου ο χαμός, στις ΗΠΑ αυτή τη φορά. Οι Γαζέλες έχουν ξεφύγει από τα γήπεδα και γίνονται απαραίτητο αξεσουάρ στις συναυλίες του χιπ χοπ και της μουσικής εν γένει, της πίστας χορού, στην τέχνη. Η δημοτικότητά τους χτυπάει ταβάνι.
Οι Beastie Boys τα σπάνε με τα Gazelle στα πόδια, ενώ τα ανακαλύπτει και ο σκεϊτόκοσμος της Ανατολικής Ακτής μαζί με τα φαρδιά παντελόνια. Στις αρχές των 90s είναι σπάνιο να δεις νεαρούς και μοντέλα στη Νέα Υόρκη χωρίς ρίγες. Η Κέιτ Μος τα φορά διαρκώς, η Έλενα Κρίστενσεν φωτογραφίζεται χωρίς φύλλο συκής αλλά με τα συγκεκριμένα παπούτσια στις ατελείωτες ποδάρες της.
Την ίδια εποχή, στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, η Britpop με τους Oasis, Blur και Suede κάνει τα Gazelle υποχρεωτικό αξεσουάρ της indie pop κουλτούρας. Η εκδοχή των 90s επαναλανσαρίστηκε το 2016, ενώ η πρόσφατη συνεργασία της adidas Originals με την Gucci, που απαθανατίστηκε στα πόδια του Χάρι Στάιλς, είναι η αιτία που ανατρέξαμε στην ιστορία ενός πατούμενου-μύθου. Που δε χρειάστηκε κανένα TikTok για να μπει στο πάνθεον των fashion icon items.