Metaverse: Η εξέλιξη της μόδας
Εσύ ακόμα δεν αγόρασες ρούχα για το avatar σου;
Fashion Metaverse: Η εξέλιξη της μόδας μετά την εμφάνιση της εικονικής πραγματικότητας
Ένα απόγευμα, σπαταλώντας χρόνο στα social media, ανακάλυψα πως μπορώ να φτιάξω το προσωπικό μου avatar στο Instagram. Αρχικά, διάλεξα για το animation μου καρέ μαλλιά και έπειτα του πρόσθεσα φακίδες και άλλα χαρακτηριστικά προσώπου που προσομοιάζουν στα δικά μου. Ήταν πλέον η ώρα να το ντύσω με ρούχα της αισθητικής μου. Έκανα tap στην γκαρνταρόμπα και περιηγούμουν στις διάφορες επιλογές, όταν ξαφνικά εντόπισα την επιλογή «Κατάστημα». Μόλις κλίκαρα το σχετικό κουμπί η οθόνη μου γέμισε με συνολάκια ρούχων, κάτω από τα οποία αναγραφόταν η λέξη «Δωρεάν». Τα δωρεάν ρούχα όμως δεν μου φαίνονταν αρκετά fashionable και πέρασα στην κατηγορία «Επώνυμα». Με το tap, άνοιξε μπροστά μου μια λίστα που περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, Balenciaga, Prada και Thom Browne. Ήθελα σίγουρα ένα συνολάκι από την κολεξιόν του Thom Browne – αφού δεν μπορώ να το αγοράσω στην πραγματικότητα, ας το φοράει τουλάχιστον το avatar μου. Μόλις όμως πάτησα το brand η οθόνη μου έγραψε την ένδειξη «Δεν βρέθηκαν σύνολα», διότι απλούστατα τα ρούχα του Thom Browne δεν ήταν ιδιοκτησία ούτε δική μου ούτε του avatar μου.
Όσο περίεργο και αν σας φαίνεται, η παραπάνω ιστορία ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Καλώς ήρθατε στο Metaverse! Ίσως ήδη να έχετε παρατηρήσει ότι τα avatars υπάρχουν σε πολλές πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Snapchat, το Instagram και το Facebook. Αυτό που ίσως να μην κατανοείτε ακόμη είναι το ποια ακριβώς είναι η χρησιμότητα των avatars και του Metaverse στον κόσμο της Μόδας.
Avatars, τα μικρά είδωλα των εαυτών μας
Ένα avatar αποτελεί την ψηφιακή σας αναπαράσταση στο Metaverse. Το Metaverse αντιστοιχεί στην εικονική πραγματικότητα, η οποία σε λίγα χρόνια προβλέπεται ότι θα διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην καθημερινότητά μας. Οι άνθρωποι συχνά πιστεύουν ότι το Metaverse είναι είδος ψυχαγωγίας, καθώς εισήχθη για πρώτη φορά στις ζωές μας μέσω των γυαλιών VR και άλλων παιχνιδιών εικονικής πραγματικότητας. Όμως, το avatar κάποιου στο Metaverse αντιστοιχεί σε κάτι πολύ πιο ουσιώδες από έναν παίκτη του Sims ή κάποιου άλλου βιντεοπαιχνιδιού.
Ο Δημήτρης Δημητριάδης, ο οποίος είναι Futurist και Chief Innovation Officer της εταιρίας The Futurecats, ασχολείται με την εξερεύνηση του μέλλοντος και τη μελέτη των τεχνολογιών. Το πρώτο που θέλω να μου εξηγήσει είναι γιατί χρειαζόμαστε avatars και μάλιστα καλοντυμένα. «Η αυτοέκφραση σχετίζεται και με την επικοινωνία, οπότε εάν εγώ νιώθω ότι το avatar μου εκπέμπει αυτό που πραγματικά θέλω να είμαι, τότε θα μπορέσω να συνδεθώ με περισσότερο κόσμο. Μέσα από τα ρούχα του avatar μου θα καλύψω, πέρα από την ανάγκη μου για έκφραση και επικοινωνία, και την ανάγκη μου να νιώθω αυτοπεποίθηση. Αν δεν επιλέγω τα ρούχα του avatar μου, είναι σαν να λέω “ναι” στις ποδιές στο σχολείο» λέει ο Δημήτρης Δημητριάδης.
«Μετά το rebranding του Facebook σε Metaverse, ο Mark Zuckerberg προσπαθεί να κατασκευάσει μια γέφυρα του web 2.0, δηλαδή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, με το καινούργιο web 3.0. Η δημιουργία προσωπικού avatar είναι ένας τρόπος να συνηθίσουν οι χρήστες σταδιακά σε μια νέα πραγματικότητα» προσθέτει.
Παράλληλα, τα avatars, μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε διάφορους τομείς, μεταξύ των οποίων και το εμπόριο. Το εμπόριο στο Metaverse διεξάγεται όπως ακριβώς και το πραγματικό εμπόριο και προϋποθέτει: προϊόντα, marketing, διαφήμιση, πελάτες και, φυσικά, χρήματα. Τα NFTs, τα κρυπτονομίσματα, τα blockchains και η τεχνητή νοημοσύνη είναι μόνο μερικά από τα εργαλεία του Metaverse τα οποία πρόκειται να μετατρέψουν το τελευταίο σε ισχυρό επιχειρηματικό μοντέλο.
Τι δουλειά έχουν οι άνθρωποι στο Metaverse;
Το Metaverse είναι ένα παράλληλο εικονικό σύμπαν που υπάρχει σε πραγματικό χρόνο. Εκεί, κάποιος μπορεί να ψυχαγωγηθεί, να γνωρίσει ανθρώπους και να κοινωνικοποιηθεί, να κερδίσει ή να ξοδέψει χρήματα σε ρούχα, ακίνητα ή άλλα «εργαλεία». Οι δραστηριότητες των ανθρώπων στην πραγματική ζωή τρέχουν παράλληλα και συνδέονται με αυτές που συμβαίνουν στο Metaverse. Για παράδειγμα, τα χρήματα που κερδίζετε σε ένα παιχνίδι, μπορούν πλέον να ανταλλάσσονται με κρυπτονομίσματα. Με τα κρυπτονομίσματα αυτά μπορείτε να αγοράσετε περισσότερα ψηφιακά στοιχεία ή μελλοντικά θα μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε στο ψιλικατζίδικο της γειτονιάς σας. Η ταχύτητα με την οποία αναπτύσσονται αυτές οι δραστηριότητες είναι το χαρακτηριστικό πλεονέκτημα του Metaverse.
Τι σχέση έχει το Metaverse με τη βιομηχανία της μόδας;
Η μόδα μεταπήδησε στο Metaverse επειδή το νέο αυτό πεδίο έχει νέες προοπτικές. Η προώθηση των προϊόντων στους καταναλωτές, και ιδιαίτερα στα νέα άτομα, είναι μια πιο εύκολη και άμεση διαδικασία. «Η Gen Z θέλει να αγοράσει ψηφιακά προϊόντα, είτε αυτά είναι collectables είτε απλά ψηφιακή τέχνη, για να μπορεί να εκφράσει το diversity της» σημειώνει ο Δημήτρης. Είναι σαφές ότι εταιρείες με μεγάλη απήχηση αλλά και high fashion brands έσπευσαν να διεκδικήσουν μια θέση ισχύος στο Metaverse. Καθώς εκεί οι άνθρωποι αντί για περιουσιακά στοιχεία διαθέτουν NFTs, τα high fashion brands έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν εικονική μόδα. Παράλληλα, οι εταιρείες fast-fashion και mid-rangeclothing, όπως η Forever 21 και η Ralph Lauren αντίστοιχα, χτίζουν τους δικούς τους εικονικούς κόσμους με μια διαφορετική προσέγγιση.
Ο Δημήτρης Δημητριάδης προσθέτει: «Στο Metaverse, πέρα από τη συγκέντρωση της προσοχής της Gen Z, αξιοποιούνται τεχνολογίες που αποδίδουν πολύ πιστά πως θα φαινόταν πάνω σε έναν άνθρωπο ένα τρισδιάστατο sneaker ή ένα τρισδιάστατο μπουφάν».
Οι πρωταγωνιστές του Metaverse fashion
Πρώτη από όλους έκανε το βήμα προς το Metaverse η Balenciaga, ο σπουδαίος γαλλικός οίκος μόδας. Ο παρισινός οίκος συνεργάστηκε με τους δημιουργούς του βιντεοπαιχνιδιού Fortnite της Epic Games, με σκοπό τη δημιουργία φυσικών και ψηφιακών προϊόντων για τον εικονικό κόσμο της Balenciaga.
Στα 200ά γενέθλια του ιδρυτή της Louis Vuitton, το brand, υιοθετώντας μια αντισυμβατική προσέγγιση του Metaverse, δημιούργησε ένα παιχνίδι NFT για κινητά με στόχο την προσέλκυση πελατών. Σε αυτό το παιχνίδι, οι χρήστες καλούνται να καθοδηγήσουν τη μασκότ της Louis Vuitton, Vivienne, να περιηγηθούν στην ιστορία της και να αγοράσουν ένα από τα 30 NFT που σχεδιάστηκαν για αυτό το σκοπό.
Η Gucci συνεργάστηκε με τη Genies, τη μεγαλύτερη εταιρία τεχνολογίας avatar, για να προσφέρει στους πελάτες εικονικά προϊόντα μόδας. Οι αγοραστές των προϊόντων μπορούν να ντύνουν τα avatar τους με τα τελευταία σχέδια Gucci, γεγονός που προώθησε την ελευθερία της έκφρασης στην εικονική πραγματικότητα. Το πρώτο NFT της Gucci, Arie, αξίζει 25.000 δολάρια, ποσό που μπορεί να εξοφληθεί μόνο μέσω κρυπτονομισμάτων. Αξιοσημείωτο είναι ότι αυτό είναι το πιο ακριβό μεμονωμένο αντικείμενο του οίκου Gucci που πωλήθηκε ποτέ.
Παράλληλα, η Givenchy εγκαινίασε ένα σπίτι ομορφιάς στην πλατφόρμα παιχνιδιών Roblox. Η Ralph Lauren κατασκεύασε ένα εικονικό παιχνίδι και μια σειρά ψηφιακών ρούχων. Η Dolce & Gabbana,η Burberry και η Jw Anderson έχουν επίσης λανσάρει τις δικές τους συλλογές NFTs. Τέλος, η Dior έχει δημιούργησε ψηφιακά avatar, μέσω των οποίων οι ιδιοκτήτες μπορούν να αγοράσουν αρώματα Dior για το Metaverse.
Συγχρόνως, νέοι σχεδιαστές και οίκοι μόδας αναδύονται στο Metaverse, εκμεταλλευόμενοι τα μοναδικά χαρακτηριστικά του: ύπαρξη ενός ανανεωμένου κοινού και ελαχιστοποίηση του κόστους παραγωγής. «Μέσα στο 2022 έχουμε μόνο στην πλατφόρμα του Roblox πάνω από 11 εκατομμύρια νέους δημιουργούς» αναφέρει ο Δημήτρης Δημητριάδης. Αυτά τα νέα στούντιο μόδας πωλούν ρούχα, παπούτσια και αξεσουάρ μόνο με τη μορφή NFT. Όσο απίστευτο και αν σας φαίνεται, τα ψηφιακά προϊόντα του Metaverse παρουσιάζουν διόλου χαμηλές τιμές και κυρίως τεράστια απήχηση.
Οι πρωταγωνιστές του Metaverse fashion σήμερα δεν είναι αυτοί που θα περιμέναμε. Η Nike με την εξαγορά της RTFKT κατέχει τα ηνία. Puma και Adidas κάνουν πολύ δυναμικές κινήσεις. «Αυτή τη στιγμή οι εταιρίες στην πλειοψηφία τους δεν έχουν κέρδος, απλά επενδύουν σε ένα νέο κοινό. Παρόλα αυτά, είναι απόλυτα ρεαλιστικό τα brands να είναι στο Metaverse. Είναι φυσική συνέχεια, όπως ήταν το 1994 να φτιάξουν ιστοσελίδα και το 2005 να αποκτήσουν σελίδα στο Facebook» λέει ο Δημήτρης Δημητριάδης.
Κι όμως, το Metaverse fashion αξίζει τον κόπο
Το Metaverse, εκτός από το κέρδος των επωνυμιών μόδας, έχει και άλλα πλεονεκτήματα. Τα νέα στούντιο μόδας εμπνέουν έναν πιο βιώσιμο τρόπο marketing, λόγω της ικανότητάς τους να εργάζονται χωρίς να παράγουν φυσικά προϊόντα. Ένα κλικ αρκεί για να λάβει ο καταναλωτής το τελικό του προϊόν. Ακόμη, το λανσάρισμα νέων drops γίνεται μια πιο εύκολη διαδικασία. «Το Metaverse δίνει μια τρομερή βάση για να εξελιχθεί πιο γρήγορα η βιομηχανία της μόδας» αναφέρει ο Futurist Δημήτρης Δημητριάδης.
Είναι βέβαιο ότι θα περάσουν μερικά χρόνια, πριν εξελιχθεί σε μια πλήρως ανεπτυγμένη πραγματικότητα. Ωστόσο, χωρίς να το γνωρίζουμε, συχνά συμμετέχουμε σε εμπειρίες που σχετίζονται με τη μόδα του Metaverse. Στην πραγματικότητα το Metaverse είναι ένα πλήρως λειτουργικό εικονικό οικοσύστημα, που αποτελείται από ανθρώπους και αντικείμενα, όπως το φυσικό σύμπαν. Αν τελικά επικρατήσει, δεν θέλουμε να υπάρχουμε σε αυτό με κακόγουστα ρούχα. Αυτό που απομένει είναι τα fashion brands να χτίσουν χρηστικές γέφυρες για να το γνωρίσουμε, να μπορέσουμε να το συνδυάσουμε με την πραγματικότητα και τελικά να συμμετάσχουμε σε αυτό.
Κι αν η ιδέα αυτή εξακολουθεί να μας προβληματίζει, ας σκεφτούμε ότι στο Metaverse fashion οι άνθρωποι μπορούν να είναι όποιοι πραγματικά θέλουν και να πειραματιστούν με το στιλ και την εμφάνισή τους, χωρίς να χρειάζεται να ανησυχούν για την κρίση των άλλων. Δεν είναι ενδιαφέρον;