Τα άβολα Balenciaga, άβολα καίγονται
Μια μήνυση 25 εκατομμυρίων που τελικά την πήρε πίσω, η σιωπή της μαμάς εταιρείας Kering συμφερόντων Pinault και τα απενεργοποιημένα σχόλια του σχεδιαστή Demna Gvasalia. Εσύ έκαψες τα Balenciaga σου;
Βalenciaga: Η περίπτωση του Demna Gvasalia και η άστοχη καμπάνια που έφερε τσουνάμι αντιδράσεων
Πριν μερικές εβδομάδες, η Madonna ανέβασε στο TikTok της ένα βίντεο που σε στίχους και μουσική δική της αναρωτιόταν γιατί τα Balenciaga είναι τόσο ακριβά. «Γιατί δεν μου δίνεις έκπτωση; Είναι τα μόνα που φοράω» τραγουδούσε στον, μισά σοβαρά- μισά αστεία αυτοσχεδιασμό της. Το ίδιο αναρωτιόμουν κι εγώ. Όχι γιατί δεν μου δίνουν προϊόντα σε έκπτωση αλλά γιατί είναι τόσο ακριβά.
Όταν ξέσπασε η τεράστια ιστορία με τις εγκληματικά άστοχες καμπάνιες του Οίκου, δεν σοκαρίστηκα. Σας το λέω όχι για να καμωθώ τον πολύπειρο που δεν εντυπωσιάζεται αλλά επειδή πραγματικά περίμενα ότι κάπου επικίνδυνα θα κάτσει η μπίλια της στείρας πρόκλησης και του αναίτιου εντυπωσιασμού -απλώς για τον εντυπωσιακό. Από τις λασπωμένες πασαρέλες και τις άνοστες (πλην πανάκριβες) τζιν δημιουργίες για την πρώτη Haute Couture επίδειξη του Οίκου μετά από πολλά χρόνια, στις ΙΚΕΑ τσάντες, στα duck tape της Κιμ Καρντάσιαν και τα βατραχοπέδιλα, ο Demna Gvasalia είδε τη δημοτικότητα του Οίκου και τη δική του να ανθίζουν. Όταν ξεκίνησε την πορεία του στον Balenciaga το 2015 ήταν το φρέσκο, το ανατρεπτικό, με ιδιοφυή σκέψη και λοξή ματιά. Ήταν το επόμενο και είχε μέσα την τρέλα του νεοφώτιστου.
«Θέλω να ζητήσω προσωπικά συγγνώμη για τη λάθος καλλιτεχνική επιλογή του concept για την καμπάνια δώρων με τα παιδιά και αναλαμβάνω την ευθύνη μου. Ήταν ακατάλληλο τα παιδιά να προωθούν αντικείμενα που δεν είχαν καμία σχέση με αυτά. Όσο κι αν μερικές φορές θα ήθελα να προκαλέσω μια σκέψη μέσω της δουλειάς μου, ΠΟΤΕ δεν θα είχα σκοπό να το κάνω αυτό με ένα τόσο φρικτό θέμα όπως η κακοποίηση παιδιών, την οποία καταδικάζω. Τελεία και παύλα». Αρκεί η απολογία; Σε όρους μάρκετινγκ, όχι. Πρόκειται για επικοινωνιακή καταστροφή. Από την άλλη, η μαμά εταιρεία Kering του François-Henri Pinault τηρεί σιγή ιχθύος. Ο κολοσσός του high fashion που μερικές ημέρες πριν δεν δίστασε να πάψει τον Alessandro Michele από τον επίσης συμφερόντων Kering οίκο Gucci, εδώ και τρεις εβδομάδες δεν έχει πάρει θέση για όσα έχουν συμβεί: για τις εκτυπώσεις δικαστικών έγγραφων του Ανώτατου Δικαστηρίου των ΗΠΑ για υπόθεση διαδικτυακής παιδικής πορνογραφίας στην καμπάνια της Hourglass τσάντας, για το βιβλίο του Michael Borremans που υπήρχε ως prop σε καμπάνια της Ιζαμπέλ Ιπέρ, για τα παιδάκια της καμπάνιας του Gift Shop που κράδαιναν αρκουδάκια με BDSM αξεσουάρ.
Από την άλλη, το κοινό αντιδρά σπασμωδικά και κάπως αστεία αν με ρωτάτε: καίει τα Balenciaga του στο TikTok, κόβει τα Balenciaga του στο Instagram. Διαρρηγνύει τα ιμάτια του στα social για κάτι που φαινόταν ότι θα ερχόταν: είναι καιρός που ο Balenciaga έχει χάσει επαφή με την πραγματικότητα, η οποία αλλάζει δραστικά. Επιδεικνύει αργά ανακλαστικά και μοιάζει να ακολουθεί ένα το δικό του αφήγημα χωρίς όρια και, όπως αποδεικνύεται χωρίς ηθικούς κανόνες. Σαν ο Demna, μέχρι πρότινος μόνιμος κάτοικος Ελβετίας, να έχει αποκοπεί από τις δεξαμενές έμπνευσης που τον έφεραν στην κορυφή. Όταν μόνο η πρόκληση είναι ο κινητήριος μοχλός σου, θα πέσεις στη λούμπα. Με μηνύσεις εκατομμυρίων στο δημιουργικό γραφείο North Six, τις οποίες αποσύρεις στη συνέχεια, δεν καταφέρνεις τίποτα άλλο από το να μεγαλώνεις τη ζημιά.
«Πρέπει να μάθω από αυτό, να ακούσω και να συνεργαστώ με οργανώσεις προστασίας παιδιών για να μάθω πώς μπορώ να συνεισφέρω και να βοηθήσω σε αυτό το τρομερό θέμα», σημειώνει ο Demna Gvasalia στο instagram του και την ίδια στιγμή έχει απενεργοποιήσει τα σχόλια. Αναρωτιέμαι πώς θα μάθει και θα ακούσει. Οι συσχετισμοί αλλάζουν. Η Αγία τριάδα της μόδας χάθηκε. Ο Βέρζιλ Αμπλό έφυγε νωρίς, ο Μίκελε πάφθηκε και ο Ντέμνα παραπατάει. Μπορεί πριν μερικές μόλις ημέρες να ήταν το ιερό δισκοπότηρο της μόδας που έφερνε κέρδη δισεκατομμυρίων, που στα shows του συνοστίζονταν celebrities και δημοσιογράφοι από όλον τον κόσμο. Σήμερα, οι celebrities κάνουν πίσω (αμήχανα και στρογγυλεμένα η αλήθεια είναι) ενώ το Business of Fashion αποσύρει το βραβείο VOICES που το είχε απονείμει νωρίτερα φέτος. Μένει να δούμε τι θα γίνει στον πραγματικό κόσμο τον Ιανουάριο που ξεκινά το σερί των Fashion Weeks. Διότι στα social, τα Balenciaga ακόμη καίγονται.