Πόσο last year είναι το streetwear;
Οι νέες συλλογές μεγάλων οίκων δείχνουν ότι η μόδα στρέφεται στο «καλοραμμένο»
Το τέλος του streetwear: Οι συλλογές για την Άνοιξη/Καλοκαίρι 2023 δείχνουν ότι η άψογη ραφή και το προσεγμένο ρούχο έρχεται να κυριαρχήσει.
Περάσαμε μία δεκαετία, ίσως και παραπάνω, όπου η μόδα του δρόμου ή streetwear έγινε η καρδιά της μόδας. Μπροστά στο streetfasion προσκύνησαν μόδιστροι και εταιρείες παγκόσμιας κλάσης, σε αυτό συντονίστηκαν φίρμες παπουτσιών, αξεσουάρ, ρούχων, ακόμα και κοσμημάτων και gadgets. Όλοι παραδέχονταν ότι ο δρόμος και οι “αλλοπρόσαλλοι”, εντελώς ελεύθεροι συνδυασμοί του είναι αυτό που πρέπει να ακολουθήσουν αν θέλουν να πουλήσουν στη μεγάλη καταναλωτική δύναμη – αυτή των νέων.
Και οι νέοι τσίμπησαν: πήγαν να αγοράσουν σε ανεβασμένες τιμές το look που οι ίδιοι επινόησαν με τα ρούχα και τα αξεσουάρ που υπήρχαν στη ντουλάπα τους ή ταίριαζαν στο μπάτζετ τους.
Τώρα όμως κάτι φαίνεται να αλλάζει. Οι παρουσιάσεις των συλλογών για την Άνοιξη/Καλοκαίρι 2023 δείχνουν ότι η άψογη ραφή και το προσεγμένο ρούχο είναι αυτό που έρχεται να κυριαρχήσει στο καθημερινό casual, κάνοντας λίγο στην άκρη το παντοδύναμο streetwear.
Μπλέιζερ αντί για φούτερ
Η ιδέα του streetwear ως ρούχου που δημιουργείται από κοινότητες με κοινούς κώδικες και συστήματα αξιών είναι κάτι που συνεχίζει να επιμένει απέναντι στο σύστημα -κυρίως γιατί είναι ηρωικό και ρομαντικό - αλλά σε πολύ μικρότερη κλίμακα. Σε όλη τη διάρκεια του 2022, είδαμε ακόμη μάρκες πολυτελείας να αντικαθιστούν τα αθλητικά sneakers με μπότες ή μοκασίνια και τα φούτερ με τα καλοραμμένα μπλέιζερς. Μια αλλαγή κατεύθυνσης στον σχεδιασμό που άρχισε να φαίνεται τις τελευταίες σεζόν σε οίκους που είχαν συνδέσει εντελώς το όνομά τους με την “αντικουλτούρα” του δρόμου, όπως οι Balenciaga ή Off-White, που επέλεξαν πιο εξατομικευμένη αισθητική.
Για την τελευταία του αποκαλυπτική πρόταση, ο Demna Gvasalia του Balenciaga, αντί να πειραματιστεί με κλασικές σιλουέτες που συνδέονται με το δικό του DNA, όπως τα τεράστια φούτερ ή τα τερατώδη αθλητικά παπούτσια, επέλεξε μια προσέγγιση πολύ πιο κοντά στην παραδοσιακή πολυτέλεια παρά στα ρούχα του δρόμου, δείχνοντας καλοραμμένα κοστούμια και μια γραμμή couture όπως του Ib Kamara. Ο Βρετανός στιλίστας που έχει αμφισβητήσει τις συμβατικές έννοιες των ανδρικών ενδυμάτων και της αρρενωπότητας με το ξεχωριστό στιλ και το art direction μέσω της δουλειάς του για τους Stella McCartney, Burberry και Dior και ως editor του Dazed και καλλιτεχνικός διευθυντής του Off-White, περνάει την ίδια γραμμή “προσεγμένου” στιλ για την Άνοιξη/Καλοκαίρι 2023, εκεί που το 2022 βλέπαμε την αποθέωση των λασπωμένων trainers.
Έφτασε το τέλος του streetwear;
Και παρά το γεγονός ότι πολλές εξειδικευμένες φίρμες στο streetwear όπως η ολλανδική Daily Paper ή η γαλλική Corteiz με τα σούπερ hoodies τους συνεχίζουν να είναι επιτυχημένες, η πραγματικότητα είναι ότι στο επίκεντρο της μόδας και των τάσεων όπως φάνηκε ήδη στις πασαρέλες του Παρισιού ή του Μιλάνου, θα μπορούσε κανείς να διακρίνει εκεί μια παρακμιακή τάση για το streetwear.
Αν θεωρήσουμε ότι αυτή που διανύουμε είναι μία νέα εποχή για τη μόδα, με τη δυναμική είσοδο της ψηφιακής μόδας και του ηλεκτρονικού εμπορίου στην εικόνα, καθώς και των τάσεων έτσι όπως διαμορφώνονται πια στις οθόνες μας και όχι (τόσο) στον δρόμο, αυτό που τη χαρακτήριζε μέχρι τώρα ήταν η “συνεργασία” των πολυτελών brands με τις μάρκες του streetwear, αλλά και ο σχεδιασμός προϊόντων με αποκλειστικό σκοπό τις μαζικές πωλήσεις μαζί με την εμμονή στο λογότυπο: όσο πιο φανερό τόσο το καλύτερο.
Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά του σύμπαντος της “νέας μόδας” έφτασαν στο σημείο να μειώνουν τη συχνότητα αλλαγής της μόδας, να την κάνουν super-fast σε βαθμό που δεν υπάρχει πλέον φυσική ροή στις αλλαγές της μόδας, στις συνήθειες και στις τάσεις έτσι όπως διαμορφώνονται στον δρόμο. Οι φυλές και οι ράτσες που διαμορφώνουν το streetwear βομβαρδίστηκαν από προϊόντα και φίρμες που απευθύνονταν σε αυτούς, ώστε ο φυσιολογικός ρυθμός που παίρνει μία τάση για να καθιερωθεί, έφτασε πια να μην ισχύει. Κανείς δεν προλαβαίνει να υιοθετήσει τίποτα γιατί τον επόμενο μήνα ή τα επόμενα 10 λεπτά, όλα έχουν αλλάξει ή έχει “βγει” κάτι καινούργιο.
Έτσι ακυρώνεται η ουσία αυτού που ονομάζεται “μόδα των παιδιών του δρόμου” ενώ η καρδιά του πρετ-α-πορτέ που πάντα φαινόταν να χτυπάει στον ρυθμό της κομψότητας, τώρα δείχνει να στρέφεται ξανά και ακομπλεξάριστα προς τα εκεί: μπροστά σε μία νέα, κομψή κατεύθυνση της ανδρικής και γυναικείας σιλουέτας, τα ρούχα του δρόμου φαίνεται να είναι κάπως ξεπερασμένα.
“Ξεπερασμένο”: η λέξη-τρόμος για όλο τον κόσμο της Μόδας
Μάλιστα, τα πράγματα είναι λίγο χειρότερα. Πολλοί καταναλωτές έχουν καταλάβει πλέον και το πιστεύουν ότι τόσο οι μεγάλες φίρμες ρούχων όσο και οι επώνυμες μάρκες streetwear έχουν γίνει υπερβολικά εμπορικές, υποβαθμίζοντας την αληθινή ιδέα του streetwear που συνδέεται με την street κουλτούρα της δεκαετίας του '80, το hip hop και το skateboard. Είναι σαν κάποια αόρατη, αρχαία παράδοση να έρχεται να διαχωρίσει αυτά τα δύο, όπως και πρέπει: η Μόδα των rich kids δεν έχει τίποτα να κάνει με το streetwear.
Βέβαια, μερικά πράγματα είναι δύσκολο να αλλάξουν. Τώρα που τα sneakers έχουν γίνει τόσο-μα τόσο δημοφιλή είναι αδύνατο να τα αντικαταστήσεις μέσα σε μία σεζόν με κομψά υποδήματα πόλης. Ο μεγάλος φανατικός κόσμος των street brands όπως τα Supreme ή τα Stüssy επιμένουν ότι τα sneakers είναι η μονοκρατορία, τουλάχιστον στον δικό τους κόσμο αλλά και σε όσους ανακάλυψαν με ανακούφιση πόσο πιο ξεκούραστα είναι να τα φοράς στην καθημερινή τρεχάλα της ζωής.
Το streetwear έχει προβλεφθεί άπειρες φορές ότι πεθαίνει. Ίσως είναι και μία βολική “απειλή” για να προμοτάρεται κάποιο νέο σχέδιο ή τάση. Το θέμα είναι ότι δεν πρόκειται να πεθάνει, αλλά ότι εξελίσσεται, συγχωνεύεται με άλλες πιο “επίσημες” τάσεις στην αισθητική που φαίνεται να κρύβουν σταδιακά την αρχική του λάμψη. Αλλά στο τέλος, αυτό που νικάει είναι το αλάθητο ένστικτο των παιδιών στους δρόμους, να ανατρέπουν και να αλλάζουν όλα όσα η βιομηχανία της Μόδας τους αρπάζει μέσα από τα χέρια τους και τις γειτονιές τους.