Dior: Όλα όσα παρακολουθήσαμε στο Haute Couture Show
Αυτή τη φορά η Maria Grazia Chiuri άντλησε έμπνευση από τη σαγηνευτική θηλυκότητα της Joséphine Baker
Η συλλογή Haute Couture του Dior Άνοιξη/Καλοκαίρι 2023 χαρακτηρίζεται από απαλά χρώματα, αυστηρές γραμμές και κλασικές σιλουέτες
Τα ρούχα γλιστρούν πάνω στο σώμα και το χαϊδεύουν. Με μετάξι, με βελούδο, συχνά με τσαλακωμένο αποτέλεσμα, με συγχρονισμένο ρυθμό, που αναπνέει ζωτικότητα στο ύφασμα. Το κέντημα είναι λεπτό. Μικροσκοπικά ασημένια καρφιά και πούλιες απορροφούν τα φώτα της πασαρέλας και η λάμψη τους αντανακλάται στο κοινό. Κρόσσια σε αποχρώσεις του ασημί και του χρυσού συνοδεύουν τη χορογραφία των κινήσεων που σκιαγραφεί το σώμα. Αυτή ήταν η επίδειξη υψηλής ραπτικής του οίκου Dior της συλλογής Άνοιξη-Καλοκαίρι 2023. Με δύο λέξεις, J' adore. Για τη Maria Grazia Chiuri, την πρώτη καλλιτεχνική διευθύντρια του οίκου, κάθε ντεφιλέ υψηλής ραπτικής είναι «μια ευκαιρία να εξερευνήσει τις πολύπλοκες διαδικασίες σκέψης που συνδέονται με ένα ρούχο το οποίο κατσκευάζεται για ένα σώμα. Ένα σώμα-σπίτι. Ένα μανιφέστο».
Για άλλη μια φορά, η δημιουργική διευθύντρια Maria Grazia Chiuri βρήκε έμπνευση για την πιο πρόσφατη συλλογή του Dior στη γυναικεία μορφή και συγκεκριμένα στη Joséphine Baker. Πρόκειται για την αφροαμερικανίδα jazz τραγουδίστρια και χορεύτρια που έφτασε από τις Ηνωμένες Πολιτείες στα μέσα της δεκαετίας του 1920 στην κοσμοπολίτικη πόλη του Παρισιού, η οποία αποτελούσε ονειρεμένο προορισμό για καλλιτέχνες, συγγραφείς και σχεδιαστές μόδας. «Κατάλαβε αμέσως τη δύναμη της μόδας», δηλώνει η Chiuri για την Baker. Είναι ένα λαμπερό είδωλο, που ενσαρκώνει τον νεωτερισμό εκείνων των χρόνων, την υπέρβαση των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων, την ανάμειξη των πολιτισμών και τις κοινές εμπειρίες που ζωντάνεψαν ιδιαίτερα τον ζωντανό κόσμο του cabaret. Έχοντας αποκτήσει τη γαλλική υπηκοότητα, αποθεώθηκε από τη μεταπολεμική Ευρώπη και εμφανίστηκε στο Strand Theatre και στο Carnegie Hall της Νέας Υόρκης, ντυμένη με γαλλική μόδα, όπως τις δημιουργίες του Dior που επισφράγισαν το ταλέντο και την επιτυχία της.
Το πρώτο look της πασαρέλας ήταν η απεικόνιση της αγνής και ταυτόχρονα σαγηνευτικής θηλυκότητας της Josephine Baker: ένα απλό λιτό σατέν κορμάκι και από πάνω ένα βελούδινο παλτό που παραπέμπει σε robe de chambre. Μια εικόνα που θα μπορούσαμε να πούμε ότι θυμίζει εμφάνιση της στα καμαρίνια των cabaret που τραγουδούσε. Τα ρούχα της συλλογής είναι εμπνευσμένα από ασπρόμαυρες (εξ’ ου και η παρουσία του μαύρου και του λευκού στην πασαρέλα) φωτογραφίες της Baker από διάφορες καθημερινές φάσεις της ζωής της- ως χορεύτρια, μέλος της Γαλλικής Αντίστασης, ακτιβίστρια των πολιτικών δικαιωμάτων των Αφροαμερικανών, να γευματίζει σε εστιατόρια κλπ. Αντί να στηριχθεί αποκλειστικά και μόνο στις διάσημες εικόνες της Baker ως showgirl, η Chiuri ακολούθησε μια πιο διακριτική, λιτή προσέγγιση. Γι’ αυτό και τα σχέδια της συλλογής συμπεριλαμβάνουν από business attire looks μέχρι ballroom chic.
Σε όλα τα ρούχα της συλλογής, δίνεται έμφαση στα απαλά χρώματα με τις πούδρινες αποχρώσεις (ιβουάρ, λευκό) και το μαύρο και το γκρι να παρέχουν μια σύγχρονη ερμηνεία των κλασικών ρούχων της δεκαετίας του 1950, τις κομψές-αυστηρές γραμμές και τις κλασικές σιλουέτες. Τα κοστούμια και τα παλτό αποτελούν φόρο τιμής στα ανδρικά υφάσματα που έχει αδυναμία ο Monsieur Dior. Προς το τέλος της πασαρέλας, έκανε την εμφάνισή του ένα εξαιρετικό χρυσό κλοκ μίντι κοστούμι, με το σακάκι να θυμίζει το εμβληματικό σακάκι Bar του 1947, ωστόσο χωρίς κορσέ για να αγκαλιάζει καλύτερα το σώμα. Από την άλλη, παρατηρήσαμε γυαλιστερές deco-συνθέσεις με χάντρες (κρόσσια από χάντρες) που θύμιζαν κατά κάποιο τρόπο φορέματα flapper. Ακόμη, η Chiuri για να «ξεφουσκώσει» τη μεγαλοπρέπεια του εμβληματικού off-the-shoulder φορέματος Dior, χρησιμοποίησε εντέχνως τσαλακωμένο σατέν σε stone grey, liquid silver και pale gold, που θύμιζαν εκείνα τα υπέροχα κληροδοτήματα από μια ξεχασμένη εποχή που ανακαλύψαμε στο πατάρι.Το μήκος όλων των ρούχων ανεξαιρέτως ήταν πάνω από τον αστράγαλο, για να αποκαλύπτει τα ιδιαίτερα παπούτσια με χονδρά τακούνια με μπαρέτα και φιάπα- ναι έχει γυρίσει για τα καλά! «Η γραμμή αυτής της συλλογής είναι πιο '20s. Πιο καθαρή, λιγότερος όγκος, περισσότερο η στάση μου», λέει η Chiuri. Το έργο της είναι να «ανακαινίσει» και να αποδομήσει τον κλασικό κανόνα του οίκου ώστε να είναι πιο ελαφρύς και να ανταποκριθεί στα αυξανόμενα αιτήματα των πελατών της υψηλής ραπτικής για πιο ευκολοφόρετα looks.
Aνάμεσα στην A-List των καλεσμένων ήταν η Karlie Kloss, Anya Taylor-Joy, Rosamund Pike, Kristen Dust, Carla Bruni, Mathilde Warnier, Rachel Zegler και η Chiarra Ferragni.