Η επανέκδοση του θρυλικού βιβλίου «A gun for hire» του τεράστιου Helmut Newton
Σωτηρία Σταυροπούλου: κιμονό από τη Σαντορίνη
Χειροποίητα κιμονό εμπνευσμένα από τα κοσμοπολίτικα τοπόσημα των δεκαετιών του 1960 και του 1970
Η σχεδιάστρια Σωτηρία Σταυροπούλου μιλά για τη σειρά χειροποίητων κιμονό που έχουν βάση τη Σαντορίνη και προορισμό τις ταξιδιάρες ψυχές του στυλ
Γέλια, δυνατά γέλια. Από τη Σωτηρία Σταυροπούλου έχω στο νου ηλιόλουστες καλοκαιρινές ημέρες στο Παρίσι (ταξιδεύοντας για την διεθνή μας σχεδιάστρια Σίλια Κριθαριώτη) να μου λέει την τρομερή ιστορία για εκείνο το ραντεβού που είχε στη Χαλκίδα με τη δασκάλα των Γαλλικών που την περίμενε στη Ρενώ ενώ εκείνη ήταν στην Πεζώ. «Αρνώ, Πινώ, το ίδιο και το αυτό». Ή στην ταράτσα του Fashion Workshop της Βίκυς Καγιά μαζί με άλλα δημιουργικά μυαλά που σήμερα είναι στην πρώτη γραμμή της μόδας. Να δημιουργεί ρούχα και να γράφει κείμενα για τη μόδα. Να φτιάχνει κατασκευές. Δεν είναι όμως μόνο το γέλιο της το αποτύπωμά της. Είναι η δύναμη, η αποφασιστικότητα και το καθαρό της βλέμμα. Τα τελευταία τρία χρόνια ξεκίνησε το δικό της ομώνυμο brand με έδρα τη Σαντορίνη. Εμπνευσμένο από τα εμβληματικά κοσμοπολίτικα τοπόσημα των δεκαετιών του ’60 και του ’70: Ποζιτάνο, Μύκονος, Ύδρα, Μαρακές, Σαρδηνία. Χειροποίητα, θηλυκά, φίνα. Αρχικά δημιουργούσε κιμονό με απρόσμενα υλικά, προϊοντος του χρόνου πειραματίστηκε με παπούτσια, καπέλα,φορέματα, jumpsuits και κοστούμια με ψηλόμεσες ζιπ. «Οι γυναίκες πρέπει να νιώθουν πάντα ελεύθερες και άνετες με ρούχα που θα μπορούσαν να φορεθούν οπουδήποτε και οποτεδήποτε, από τη μέρα μέχρι το βράδυ, νιώθοντας θηλυκές και σέξι ταυτόχρονα».
Πώς θα θέλατε να περιγράφει το brand σας μια επισκέπτρια στη χώρα μας;
Ως κάτι φρέσκο και δυναμικό, κάτι ιδιαίτερο, που ενώ θα είναι συνυφασμένο με το ταξίδι της στην Ελλάδα, θα το φοράει παντού και θα είναι η πρώτη επιλογή της για τη βαλίτσα του επόμενου ταξιδιού της. Εντυπωσιακά, άνετα, για όλο το 24ωρο και για όλους τους προορισμούς!
Τι σημαίνει μόδα για σας;
Είναι αυτά που μας κάνουν να νιώθουμε εντυπωσιακές: ακόμα και με το πιο απλό outfit, μπορεί κάποιος να νιώθει υπέροχα, να περπατά με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, να είναι άνετος χωρίς να το προσπαθεί. Είναι τα κομμάτια της ντουλάπας μου που αγαπώ, ασχέτως με την ηλικία τους και τις σύγχρονες τάσεις. Η μόδα είναι συναίσθημα, όχι catwalk.
Ποια προσωπικότητα θα θέλατε να ντύσετε;
Η Rihanna είναι ένα κορίτσι που τραβά πάντα την προσοχή μου με τις εμφανίσεις της. Με ιντριγκάρει η ιδέα του να ντύσω μια τόσο έντονη προσωπικότητα, που κάνει πάντα επιλογές που προκαλούν, είτε με την καλή είτε με την κακή έννοια. Το να βρεις τον τρόπο να επικοινωνήσεις με έναν άλλον καλλιτέχνη και ειδικότερα με μια τέτοια προσωπικότητα, ακούγεται εξαιρετικά ενδιαφέρον.
Σε ποιανού τη ντουλάπα θα θέλατε να κάνετε επιδρομή;
Ως φοιτήτρια ονειρευόμουν τη μικρή ντουλαπίτσα της Carrie Bradshaw και τους θησαυρούς που ξεπηδούσαν από εκεί σε κάθε επεισόδιο. Σε πραγματικό χρόνο τώρα, η ντουλάπα στην οποία θα ήθελα να κάνω επιδρομή, είναι εκείνη της Anna Dello Russo. Κάθε της εμφάνιση είναι τόσο εντυπωσιακά περίπλοκη, που δεν γίνεται παρά να αναρωτιέται κανείς πόσα extravagant και out of the fashion box αντικείμενα περιπλανιούνται εκεί!
Ποια είναι η πιο πολύτιμη συμβουλή μόδας που ακολουθείτε;
Μικρή όταν ρωτούσα τη μητέρα μου σχετικά με το τι να φορέσω σε κάθε περίσταση, μου έλεγε συνεχώς το ίδιο πράγμα: «Μπορείς να φορέσεις ό,τι θέλεις!». Αυτό λοιπόν έγινε ο οδηγός μου και τα επόμενα χρόνια, ακόμη και σήμερα. Φοράω πάντα αυτό που θέλω, αυτό που μου έρχεται στο μυαλό, αδιαφορώντας για το πιθανόν διαφορετικό dress code των υπολοίπων. Ντύνομαι πάντα με τον τρόπο που με έχω φανταστεί τη δεδομένη χρονική στιγμή.
Που να πάω διακοπές στην Ελλάδα;
Διακοπές για μένα είναι η Σαντορίνη. Εντυπωσιακή με την άγρια ομορφιά της, πολύχρωμη με τα ηλιοβασιλέματα της, ενδιαφέρουσα με την αρχιτεκτονική της, τις τέχνες και την ιστορία της! Για να μην αναφέρω βέβαια και τη μαγεία του κρασιού της.
Ποιο είναι το δικό σας αγαπημένο υλικό, ύφασμα, τεχνική;
Το αγαπημένο μου ύφασμα είναι η μεταξωτή οργάντζα. Αέρινη και διάφανη, αλλά συνάμα στητή και αυστηρή. Μπορείς να κάνεις τα πάντα μαζί της, το μόνο που χρειάζεται είναι φαντασία καθώς φυσικά και τα κατάλληλα χέρια για να διαχειριστούν αυτό το τόσο ευαίσθητο υλικό.
Ποιο θα ήταν το ένα αξεσουάρ που θα επιλέγατε;
Ta cat-eye γυαλιά ηλίου του Saint Laurent. Θεωρώ πως είναι το απόλυτο αντικείμενο μιας εμφάνισης. Δεν είναι τυχαίο πως οι μεγάλες σταρ του παλιού Hollywood δεν αποχωρίζονταν ποτέ αντίστοιχα αξεσουάρ!
Οι αγαπημένοι σας σχεδιαστές και καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο.
Tom Ford, Riccardo Tisci, Donatella Versace. Ταλαντεύομαι ανάμεσα στον μινιμαλισμό και τον πλουραλισμό. Η Marina Abramović επίσης είναι μια καλλιτέχνης που πάντα κεντρίζει το ενδιαφέρον μου με τα performance της.
Αγαπημένα ταξίδια στην Ελλάδα και το εξωτερικό, αναμνήσεις και γεγονότα που σας σημάδεψαν.
Αδιαπραγμάτευτα η Σαντορίνη που έγινε τελικά και ο μόνιμος τόπος κατοικίας μου, καθώς και το Μαρόκο με την τόσο διαφορετική κουλτούρα του. Από αναμνήσεις, σίγουρα οι μαγικές επιδείξεις μόδας σε Ελλάδα και εξωτερικό στο πλευρό της Σίλιας Κριθαριώτη - ακόμα και σήμερα ανεβαίνει η αδρεναλίνη και μόνο στη σκέψη τους, καθώς και η ανάγνωση του πρώτου μου άρθρου στην ελληνική VOGUE στην ηλικία των 22 ετών. Κρατούσα το περιοδικό αποσβολωμένη για αρκετή ώρα, σκεπτόμενη πως τα τεύχη που περιέργως συνέλεγα από την ηλικία των 12, τώρα θα είχαν και το δικό μου όνομα μέσα.
Αν σας ζητούσε η Σοφία Κόπολα κοστούμια για μια ταινία για την Ελλάδα, τι αναφορές θα χρησιμοποιούσατε;
Οι Ελλάδα με τις τόσες παραδοσιακές φορεσιές της ανά περιοχή, είναι πηγή έμπνευσης για όλους όσους ασχολούνται με τη δημιουργία και πόσο μάλλον με τα «θεατρικά» κοστούμια. Η κύρια αναφορά μου θα προερχόταν απο τις Ποντιακές ενδυμασίες και την Ποντιακή κουλτούρα της οποίας είμαι γέννημα θρέμμα! Το πασλούκ (το κάλυμμα του κεφαλιού στους άντρες), το φυλαχτόν, το τραπολόζ, η ζίπκα, όλες οι λεπτομέρειες της αντρικής αλλά και της γυναικείας φορεσιάς των Ποντίων, είναι μια αστείρευτη πηγή έμπνευσης! Επιπλέον, η συγκλονιστική μορφή της Ελληνίδας μαυροφορεμένης γιαγιάς, με τα μαζεμένα μαλλιά κάτω από τη μαντήλα, είναι μια εικόνα που θα έκοβε την ανάσα σε όλους τους ξένους σινεφιλ που θα την αντίκριζαν για πρώτη φορά.
Θυμάστε το πρώτο ρούχο που φτιάξατε;
Το πρώτο ρούχο που έφτιαξα, ήταν ως μαθήτρια στο Fashion Workshop της Βίκυς Καγιά, για ένα project υπό την επίβλεψη του creative director Νικόλα Γεωργίου. Ήταν ένα πανωφόρι με αφρικάνικες καταβολές και ένα headpiece που κατασκευάστηκε με συνδυασμό πολλών και διαφορετικών τεχνικών. Τα υλικά μου ήταν τόσο περίεργα αλλά το αποτέλεσμα ήταν μαγικό (στα δικά μου μάτια τουλάχιστον). Χοντρό καπιτονέ ύφασμα ( παπλώματος! ), μάλλινες κλωστές για χειροποίητες φούντες σε ώμους κ παπούτσια, μαντήλι για να ντυθούν τα papier-mâché κέρατα και οξυγονοκόλληση για να στερεωθούν αυτά επάνω στο Γερμανικό κράνος που είχα αγοράσει απο ένα υπόγειο στο Μοναστηράκι! Ήταν η πρώτη φορά που συνειδητοποίησα τη μαγεία και την τρέλα της δημιουργίας από το μηδέν στο κάτι. Άμεσα και αβίαστα είχα μόλις επιβεβαιώσει την κλίση μου!
Τι ρόλο παίζει η τέχνη στη δική σας δημιουργία;
Απόλυτο και καθοριστικό! Το αντιλαμβάνομαι αυτό κάθε φορά που βλέπω μια ταινία, επισκέπτομαι ένα μουσείο, έναν νέο τόπο. Επηρεάζομαι άμεσα από τις γραμμές και τα σχήματα, τα χρώματα, τις λεπτομέρειες και την γενικότερη αισθητική των πραγμάτων! Μετά αυτό συχνά-πυκνά αποτυπώνεται στις collection μου. Η ζωή μας ολόκληρη επηρεάζεται απο την τέχνη, δεν θα μπορούσαν οι δημιουργίες μας να μένουν απερίσπαστες!
Έχετε background σε διαφορετικά πεδία. Τι σας κέρδισε στη μόδα και τη δημιουργία;
Θεωρώ πως όλες οι μεταβάσεις έγιναν ομαλά, τόσο ομαλά που κανένας απο τους δικούς μου ανθρώπους δεν παραξενεύτηκε με την πορεία των πραγμάτων. Απο τη
φιλολογία πέρασα στην αρθρογραφία στη Vogue και απο το part-time merchandising στο δημιουργικό της Celia Kritharioti. Ήξερα απο μικρή πως θα ασχοληθώ με τη μόδα, απο τότε που χάζευα τη μητέρα μου με τις εντυπωσιακές εμφανίσεις της στα πάρτυ της εποχής, αλλά και από τις ώρες που περνούσα χαζεύοντας το styling στα ξένα μουσικά video-clip. Η ζωγραφική επίσης στη σχολή του Μυταρά στη Χαλκίδα σίγουρα έπαιξε τον ρόλο της στην αγάπη μου για τα χρώματα, τις μορφές και την ικανοποίηση μετά το πέρας κάθε νέου έργου.
Ποια είναι τα σχέδια σας για το μέλλον;
Το kimono project, εξαρχής αναφερόταν στις «ταξιδιάρες» ψυχές και τώρα ήρθε η ώρα να ταξιδέψει και ξέχωρα απο εκείνες.