Η ιστορία των denim jeans και από ποιο brand εδραιώθηκαν στην street κουλτούρα
Από το groovy bell bottoms μέχρι τα low-rise hip-huggers, τα τζιν σημάδεψαν την κουλτούρα των τελευταίων 150 χρόνων περισσότερο απ' όσο νομίζουμε
Tommy Jeans: πώς το brand συνέβαλε στην street κουλτούρα με IT item, το τζιν
Classic. American. Cool. Τρεις λέξεις που μας έρχονται στο μυαλό όταν μιλάμε για τζιν. Άνετα και σέξι, σύγχρονα και timeless και φυσικά μία all day και ευέλικτη επιλογή, τα τζιν έχουν θέση σε κάθε γκαρνταρόμπα. Όποιο και αν είναι το στυλ σου, πιο athleisure ή πιο preppy, πιο κλασσικό ή πιο μοντέρνο, σίγουρα έχεις αυτό το αγαπημένο τζιν που πάντα σε «ξελασπώνει» ή απογειώνει την εικόνα σου. Ποια είναι όμως η ιστορία του; Πότε και πώς εδραιώθηκε ως ΙΤ item της street κουλτούρας; Ποιο ήταν το fashion brand που συνέβαλε στην ανάδειξη του;
Από το groovy bell bottoms μέχρι τα low-rise hip-huggers, τα τζιν σημάδεψαν την κουλτούρα των τελευταίων 150 χρόνων περισσότερο απ' όσο νομίζουμε. Ήταν πρώτα ρούχα εργασίας, έπειτα σύμβολα ανυπακοής για να γίνουν στη συνέχεια είδη μόδαςπου δεν θα μπορούσαμε να ζήσουμε χωρίς αυτά (ή τουλάχιστον δεν θα θέλαμε να ζήσουμε χωρίς αυτά).
Η ιστορία των denim jeans
Το τζιν τον 17ο αιώνα ως εργατική στολή
Η ιστορία των τζιν είναι μακρά. Λέγεται ότι από μία εκδοχή του συγκεκριμένου υφάσματος ήταν κατασκευασμένα τα πανιά στις καραβέλες Santa Maria, Νίνα, Πίντα (πλοία) του Χριστόφορου Κολόμβου, με τα οποία ταξίδεψε στον Νέο Κόσμο το 1492. Λόγω της μεγάλης ανθεκτικότητας του, αιώνες μετά, το 1853, το ύφασμα ξεκινάει και χρησιμοποιείται στην ενδυμασία των εργατικών τάξεων της Αμερικής-κυρίως ανθρακωρύχους. Και αυτό γιατί η πολύωρη και κοπιαστική δουλειά, απαιτούσε ανθεκτικά παντελόνια, βεβαίως όμως και άνετα.
Για την απουσία του τελευταίου στοιχείου, αρχίζουν και υπάρχουν διαμαρτυρίες για το ιδιαίτερα σκληρό ύφασμα, που προκαλούσε ερεθισμούς στο δέρμα, καθώς και για τις τσέπες του που σκίζονταν εύκολα. Έτσι, 20 χρόνια μετά, το 1873, παρουσιάζεται η νέα μορφή παντελονιών εργασίας. Το ύφασμα, αντικαθίσταται από ένα γαλλικό βαμβακερό, διαγώνιας ύφανσης, το Serge de Nîmes (αρχικά κατασκευάστηκε στη Νιμ της Γαλλίας) και γίνεται γνωστό ως denim (= από τη Νιμ) και τα εργατικά παντελόνια τροποποιούνται περαιτέρω,για να καλύψουν τις ανάγκες: επιπλέον ραφές για ενίσχυση, χάλκινα πριτσίνια, για να μη σκίζονται οι τσέπες, θηλιές ζώνης και φερμουάρ για ευκολία στη χρήση. Για δεκαετίες -μέχρι τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο- το τζιν αποτελεί αποκλειστικά ένα αντρικό ρούχο εργασίας.
To τζιν παντελόνι στα 50s, 60s, 70s
To τζιν πια είναι σύμβολο εξέγερσης κατά τον κοινωνικό κομφορμισμό ή αλλιώς «wildthing, youmakemyheartsay». Η εξάπλωση του γίνεται τη δεκαετία του 1950 και σε αυτό συμβάλλει η ταινία του 1955 «Rebel Without a Cause».Ο πρωταγωνιστής-και super hot-James Dean εμφανίζεται με ένα τζιν παντελόνι, λευκό μπλουζάκι και δερμάτινο τζάκετ –μερικές φορές, less is more- και γίνεται ίνδαλμα των ατίθασων νέων της εποχής και πρότυπο της γυναικείας φαντασίωσης. Σύντομα, το τζιν αποκτά και το fanclub του στο γυναικείο κοινό με την ταινία «Τhe Misfits». To 1961, η Marilyn Monroe εμφανίζεται με τζιν παντελόνι και το φέρνει στη μόδα πλέον και στις γυναικείες ντουλάπες- και παντελόνι και τζιν! Έτσι, αυτή τη δεκαετία, το περιβόητο ρούχο αποκτά και μια πιο girly διάσταση: κεντήματα, χάντρες, μπαλώματα, σχέδια και διάφορα χρώματα έχουν την τιμητική τους.Το 1970 το τζιν παντελόνι «ανεβαίνει» και στα λημέρια του high fashion, αφού κάνει την πρώτη του εμφάνιση στις πασαρέλες του Παρισιού από τον Γάλλο σχεδιαστή μόδας Yves Saint Laurent.
Η δεκαετία του 1980 είναι η εποχή που γεννιέται πραγματικά το designer denim. Γίνονται ένα πραγματικό σύμβολο status στην ποπ κουλτούρα και σε brands, όπως η TOMMY HILFIGER και αποτέλεσαν ένα από τα πιο χαρακτηριστικά κομμάτια – περιζήτητα - για τα cool kids. Το stonewash, το acid wash, τα σκισμένα τζιν, και τα πιο λεπτά κοψίματα που στενεύουν στον αστράγαλο είναι super in.
Το 1990 η μόδα του grunge και τα νέα μουσικά ρεύματα διαμορφώνουν το τζιν παντελόνι σε μια πιο casual διάσταση, ενώ την τιμητική του έχει το total denim look, τα σορτσάκια και οι σαλοπέτες.Είναι η δεκαετία όπου η TOMMY HILFIGER λανσάρει τα baggy jeans, λαμβάνοντας επιρροή από την ποπ και τη hip-hop κουλτούρα, τα οποία αποκτούν αμέσως τεράστια δημοφιλία. Κυρίαρχη τάση; Το streetwear, το οποίο μάλιστα αναδύεται με απίστευτο τρόπο με πρωτοπόρους, όπως ο Stüssy και ο Dapper Dan να ανοίγουν το δρόμο. Στο Saturday Night Live στις 19 Μαρτίου 1994, ο διάσημος Snoop Dogg επιλέγει ένα rugby shirt TOMMY HILFIGER με εμφανές branding "TOMMY" στο μπροστινό μέρος και εκτελεί τη διασκευή του κλασικού "LaDiDaDiDi" των Doug E. Fresh και Slick Rick. Από αυτή την επική μουσική στιγμή, δε λείπει και το στοιχείο της μόδας. Με αυτή του την εμφάνιση, ο Snoop Dogg επισφραγίζει τη δημοτικότητα των υπερμεγέθών λογότυπων και των φαρδιών τζιν του brand στην street κοινότητα, τα οποία και εξαντλούνται μέσα σε μία εβδομάδα από όλα τα καταστήματα (!) Πλέον ήταν συνηθισμένο να βλέπει κανείς καλλιτέχνες της ραπ να φοράνε ρούχα TOMMY με έντονα χρώματα στους δρόμους, στις σκηνές των συναυλιών και των τηλεοπτικών εκπομπών.
Τα TOMMY JEANS, κομμάτι της ποπ κουλτούρας και του streetwear
Μόλις δύο χρόνια μετά από αυτή την ιστορική στιγμή, ο Tommy Hilfiger αποφασίζει να μπει ακόμα πιο βαθιά στον κόσμο των υποκουλτούρων και του hip-hop, δημιουργώντας μια νέα σειρά, το Hilfiger Denim, που αργότερα θα γινόταν TOMMY JEANS. Αυτή η νέα σειρά ήταν πιο στοχευμένη και πιο δροσερή κι έτσι η νεολαία πολύ απλά «βρήκε τη φάση της».Για να παρουσιάσει τα νέα προϊόντα TOMMY JEANS, το brand κάνει μερικές από τις πιο εμβληματικές πασαρέλες της δεκαετίας του '90, με τους best of the best εκείνης της hip-hop εποχής, όπως οι Raekwon, Method Man, Naughty by Nature, TLC, Mary J Blige, με icons όπως οι Jay-Z, Diddy και Russell Simmons στις πρώτες σειρές αυτών των επιδείξεων. Φυσικά, τα τζιν, ως IT κομμάτι της κουλτούρας του δρόμου ήταν πάντα εκεί. Αυτά τα λαμπερά shows, χάραξαν την πορεία των Α-listers καλλιτεχνών τα επόμενα χρόνια, οι οποίοι με τη σειρά τους δημιούργησαν τα δικά τους πετυχημένα streetbrands. Χωρίς τα TOMMY JEANS να τους δίνουν το βήμα, αυτό μάλλον δεν θα είχε συμβεί. Όπως είπε ο Simmons: «Αν δεν ήταν ο Hilfiger, δεν θα είχα δημιουργήσει την Phat Farm».
Αλλά δεν ήταν μόνο η hip-hop σκηνή στην οποία βρήκαν μεγάλη ανταπόκριση τα TOMMY HILFIGER και TOMMY JEANS. Καθ' όλη τη διάρκεια της καριέρας του Hilfiger, το "F.A.M.E." ήταν μια ατελείωτη πηγή έμπνευσης- το ακρωνύμιο σημαίνει μόδα, τέχνη, μουσική και ψυχαγωγία. Ήταν ένας από τους πρώτους σχεδιαστές που συνδύασε τη μόδα με τη διασημότητα και πρωτοστάτησε σε μια σειρά από αξέχαστες καμπάνιες με γνώμονα την ποπ κουλτούρα,λαμβάνοντας υπόψιν πολιτιστικούς παράγοντες και trendsetters. H Tommy Hilfiger έγινε πρωτοπόρος στον κλάδο, χορηγώντας τις περιοδείες της Britney Spears, των Rolling Stones, της Sheryl Crowe, της Jewel και του Lenny Kravitz.Το brand συνεργάστηκε επίσης σε καμπάνιες αρωμάτων με την Beyoncé και τον Enrique Iglesias, καθώς και σε μια καμπάνια μόδας με το είδωλο David Bowie και το supermodel Iman. Και όση λάμψη και αν συνόδευαν τα brands ΤOMMY, αυτά παρέμειναν ως σταθερές της κουλτούρας του δρόμου.
Στο σήμερα
Σήμερα, χάρη στην αναβίωση και την επιρροή της μουσικής και του στυλ της δεκαετίας του '90, βλέπουμε ολοένα και περισσότερο street εικόνες TOMMY JEANS με την αναβίωση μερικών από των πιο εμβληματικών 90ς κομματιών, φυσικά με έντονο το denim στοιχείο.
Αυτή η συνεχής ισορροπία μεταξύ παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος στο έργο και την επιρροή των TOMMY JEANS αντιπροσωπεύει αυτό που κάνει το brand βασικό στοιχείο του street fashion με πιο σημαντικό item, το τζιν. Ένα ρούχο που σου επιτρέπει να μην υιοθετείς κάποιο συγκεκριμένο στυλ, ούτε να ακολουθείς κάποιο trend για να το βάλεις- άλλωστε έχε στο νου σου ότι “The Lack of Trend Is the Trend”. Είναι ένα passepartout παντελόνι για όλα τα φύλα, όλες τις ηλικίες, όλα τα γούστα και όλα τα στυλ. Τελικά ναι το τζιν -και κατ’ επέκταση η μόδα- μας ενώνει όλους.
Βρες το τζιν που σε εκφράζει, σερφάροντας εδώ και εδώ. TOMMY JEANS, είναι για σένα! For now& forever.