Η Cara Delevingne και ο Karl Lagerfeld
Η Cara Delevingne και ο Karl Lagerfeld περπατούν στην πασαρέλα στην επίδειξη μόδας Chanel Φθινόπωρο Χειμώνας 2014 κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας του Παρισιού το 2014 στο Παρίσι, Γαλλία. (Φωτογραφία από Catwalking/Getty Images)
Fashion

Μόδα και Φαγητό: Βrands με συλλογές που εμπνεύστηκαν από τον κόσμο της γεύσης

Μια τάση με δοκιμασμένα συστατικά και τέλεια γεύση
Μπήλη Στεφανή
Μπήλη Στεφανή
7’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Οι πιο εμβληματικές γαστρονομικές στιγμές στον κόσμο της Μόδας 

Κάποιες φορές η γραμμή που χωρίζει τη μόδα από το φαγητό δεν είναι και τόσο ευδιάκριτη καθώς όταν ανοίγει η όρεξη της Μόδας, διάφορα fashion brands εμπνέονται από φαγητά και αγαπημένες γεύσεις και τ’ αποτυπώνουν με παιχνιδιάρικο τρόπο πάνω σε ρούχα και αξεσουάρ. Αρκετά συχνά «μαγειρεύονται» και ενδιαφέρουσες συνεργασίες,  ενώ όπως αποδεικνύεται, όταν το φαγητό βγαίνει έξω από την κουζίνα «σερβίρει» ένα  στυλιστικό statement με 0% λιπαρά και εκατομμύρια views στο Instagram. 

Ευτυχώς η Μόδα δεν περιέχει θερμίδες. 

Όταν κάποια στιγμή είχαν ρωτήσει τη σχεδιάστρια μόδας Βέρα Ουάνγκ a.k.a. «για πάντα νέα» σχετικά με το μυστικό της νεανικής της εμφάνισης, είχε δηλώσει με απόλυτη φυσικότητα ότι οφείλεται στο τρίπτυχο: “Mc Donald’s, βότκα και ντόνατς”. Μπορεί το υποτιθέμενο αυτό ελιξίριο νεότητας, να μην έχει ποτέ αποτυπωθεί στις δημιουργίες της, την ίδια όμως ώρα, διάφορα fashion brands ποντάρουν στην οικουμενική γοητεία του φαγητού, σε γεύσεις, μυρωδιές και χρώματα,  προκειμένου να προκαλέσουν συναισθήματα ικανοποίησης, παρηγοριάς, ακόμα και νοσταλγίας.  Απoχρώσεις όπως η mocha, το caramel latte και το butter yellow, ή prints με φρούτα και ζυμαρικά, δεν στοχεύουν στους γευστικούς μας κάλυκες ούτε αποκλειστικά στην αισθητική μας. Ένα παγωτό, ένα λεμόνι, μια  τομάτα ή ένα happy meal από τα McDonald’s, μεταμορφώνονται σε Μούσες δημιουργικότητας στοχεύοντας αριστοτεχνικά με το πιρούνι τα συναισθήματα και τη διάθεση της κάθε ανυποψίαστης (ή μήπως όχι;) fashionista. 

H τσάντα ώμου Moschino Milk Shake από τη συλλογή McDonalds
H τσάντα ώμου Moschino Milk Shake σε λευκό και κόκκινο δέρμα από τη συλλογή McDonalds (Φωτογραφία: Christian Vierig/Getty Images)

H τσάντα ώμου Moschino Milk Shake σε λευκό και κόκκινο δέρμα από τη συλλογή McDonalds (Φωτογραφία: Christian Vierig/Getty Images)

Φαγητό και Μόδα: 2 συστατικά σωστά ζυγισμένα 

Τόσο το φαγητό όσο και τα ρούχα θεωρούνται ευρέως  μια μορφή Τέχνης, ένας προσωπικός τρόπος έκφρασης του καθενός.  Όσο λοιπόν  τα brands συνεχίζουν  να εμπνέονται από γεύσεις, υφές και αρώματα και να τα χρησιμοποιούν με τρόπο ευρηματικό  στα προϊόντα ή τις διαφημιστικές τους καμπάνιες,  τόσο η Μόδα γενικότερα  και το φαγητό θα ανανεώνουν τους όρκους αγάπης που έχουν δώσει. Και όσο εμείς, θα  έχουμε  όρεξη για ένα τοπ σε strawberry  τόνους και ένα παντελόνι σε απόχρωση vanilla cream τόσο το  fusion φαγητού και Μόδας θα προσφέρει ένα sensory προϊόν, ένα fashion statement ίσως και ένα ξύπνημα μνήμης και επιστροφής στην παιδική μας ηλικία.  Σε μια ηλικία καταφύγιο,  όπου όλα έμοιαζαν απλά και όμορφα και όλες οι στενοχώριες λύνονταν με ένα παγωτό. Σκεφτείτε, ότι ίσως αν και  ο Προυστ, είχε τη δυνατότητα να εκτυπώσει τις αγαπημένες του μαντλέν σε ένα κομψό μαντήλι ποσέτ, θα είχε ένα memorabilia να του θυμίζει την αγαπημένη του παιδική ηλικία. Και εννοείται πως θα γινόταν viral.

Μερικές εμβληματικές γαστρονομικές στιγμές στον κόσμο της Μόδας

Lady Gaga - Meat Dress

Ήταν το φθινόπωρο του  2010 όταν η διάσημη τραγουδίστρια,  στο απόγειο τότε της καριέρας και της εκκεντρικότητάς της, εμφανίστηκε στα MTV Video Music Awards στο Λος Άντζελες, φορώντας μια δημιουργία του καλλιτέχνη Franc Fernandez, συγκεκριμένα ένα φόρεμα  φτιαγμένο εξ ολοκλήρου  από ωμό κρέας -στο οποίο είχε γίνει  ειδική επεξεργασία από επαγγελματία ταριχευτή. Το outfit, όπως ήταν αναμενόμενο βρήκε τη θέση του ανάμεσα σε εκείνες τις σοκαριστικές στιγμές στην ιστορία της Μόδας, πυροδοτώντας ένα σωρό συζητήσεις σχετικά με την έμπνευση αλλά και τα  όρια που πρέπει να υπάρχουν στη χώρο. Το φόρεμα με το σκίσιμο ψηλά στο μηρό το οποίο συνοδευόταν από ασορτί «μοσχαρίσιες» μπότες και clutch τσαντάκι,  υπήρξε σίγουρα ένα από τα πιο αξιομνημόνευτα και εξωφρενικά σύνολα στην καριέρα της Lady Gaga, το οποίο τότε η σταρ είχε  χαρακτηρίσει μεταξύ άλλων ως ευφυέστατο, απίστευτο, αξιοθαύμαστο, καταπληκτικό, θεαματικό, κλπ. Αξιομνημόνευτη πάντως,  υπήρξε και η στιγμή που η Gaga εκείνη τη βραδιά - στην οποία τιμήθηκε συνολικά με 8 βραβεία - παίρνοντας  το βραβείοVideo of the Year, για το τραγούδι Bad Romance, έδωσε στη Cher να της κρατήσει  το clutch. «Δεν είχα ποτέ φανταστεί ότι θα ζητούσα από την Cher να  κρατήσει το τσαντάκι μου» θα έλεγε στη συνέχεια  η Gaga, χωρίς –ίσως-να γνωρίζει ότι η Cher δεν τρώει κρέας.  Σήμερα, το φόρεμα  εκτίθεται στο μουσείο «Haus of Gaga», στο Park MGM στο Λας Βέγκας. 

Chanel -Chanel Shopping Center

Ένα από τα καλύτερα fashion shows που πραγματοποιήθηκαν το  2014 στο Παρίσι, ήταν  αυτό της Chanel. Με φόντο το Grand Palais, o Καρλ Λάγκερφελντ, καλλιτεχνικός διευθυντής τότε του οίκου,  είχε μετατρέψει το εσωτερικό του ιστορικού αυτού μνημείου σε ένα κομψό σουπερ μάρκετ.  Τα μοντέλα,  ντυμένα με tweed πανωφόρια, high-fashion sneakers, αστραφτερά κοσμήματα και κρατώντας  χαρακτηριστικές τσάντες του οίκου, περιηγούνταν στους διαδρόμους δίπλα σε ράφια με κονσέρβες τόνου και σούπας αλλά και «ρόδες» τυριού τα οποία  όλα είχαν τυπωμένο πάνω τους το brand της Chanel. To επικό fashion show,είχε τότε χαρακτηριστεί από το Forbes, σαν ένα θεσπέσιο πάντρεμα της υψηλής Μόδας με τα καθημερινά είδη διατροφής, ένα σόου στο οποίο έγινε μια δήλωση αναφορικά  με το σύγχρονο luxury και την καταναλωτική κουλτούρα.  Για μια ακόμη φορά είχε επίσης επιβεβαιωθεί η ευφυΐα του αείμνηστου Kaiser της μόδας. Έχοντας την ικανότητα  να αντιλαμβάνεται το zeitgeist,  το πνεύμα δηλαδή  των καιρών και το πώς η γυναίκα θέλει να ντύνεται λόγω έλλειψης χρόνου, έκανε ένα παιχνιδιάρικο poke στις πολυάσχολες εκείνες καταναλώτριες  και  multi-tasking μαμάδες, στελέχη επιχειρήσεων, φανατικές οπαδούς της γιόγκα κλπ, που  βρίσκονται καθημερινά on the go να τα προλάβουν όλα,  παρουσιάζοντας μια  αδιάφορη δουλειά όπως αυτή του σουπερ μάρκετ, με τον πιο cool τρόπο. Έδωσε μια άλλη αίγλη φτιάχνοντας έναν κόσμο “supermarket chic”  στον οποίο κάθε γυναίκα –αν ήταν έτσι πλασμένος- σίγουρα  θα ήθελε να πηγαίνει κάθε μέρα. 

Η Cara Delevingne και ο Karl Lagerfeld
Η Cara Delevingne και ο Karl Lagerfeld περπατούν στην πασαρέλα στην επίδειξη μόδας Chanel Φθινόπωρο Χειμώνας 2014 κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας του Παρισιού το 2014 στο Παρίσι, Γαλλία. (Φωτογραφία από Catwalking/Getty Images)

Η Cara Delevingne και ο Karl Lagerfeld περπατούν στην πασαρέλα στην επίδειξη μόδας Chanel Φθινόπωρο Χειμώνας 2014 κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας του Παρισιού το 2014 στο Παρίσι, Γαλλία. (Φωτογραφία από Catwalking/Getty Images)

Dolce & Gabbana - ιταλική  κουζίνα 

H προβολή  της ιταλικής κουζίνας με  όλα όσα αυτή εμπεριέχει, μοιάζει με εξέχων στοιχείο, στην ταυτότητα του διάσημου ιταλικού brand καθώς έχουν μεταφράσει  τη χαρά της ιταλικής κουλτούρας  σε  ένα αλάνθαστο γκλάμουρ.  Ήταν πριν από μερικά χρόνια, όταν το διάσημο ιταλικό δίδυμο, είχε γεμίσει την πασαρέλα με φορέματα και prints που απεικόνιζαν pasta σε διάφορα σχήματα και  χωνάκια φορτωμένα με διάφορες γεύσεις παγωτού.  Ένα από τα πολλά  ταλέντα του Domenico Dolce και Stefano Gabbana, είναι ότι ξέρουν  μέσα από τις καμπάνιες τους  να «σερβίρουν» τις δημιουργίες τους, μαζί με την ασύγκριτη κληρονομιά τους, είτε έχοντας σαν background ένα σκηνικό από μια ιταλική αγορά είτε βάζοντας ένα μοντέλο να τρώει ένα πιάτο spaghetti, είτε  επιλέγοντας cannoli και λαχανικά να πρωταγωνιστούν με τον πιο glamorous τρόπο.  Επιπλέον, υπολογίστε ότι έχουν δημιουργήσει και μια λίστα με νόστιμες συνεργασίες, επεκτείνοντας την ταυτότητα αλλά  και τη βάση των πελατών τους, η οποία περιλαμβάνει: Την εταιρεία Pasticifio Di Martino στην οποία σχεδίασαν το packaging για τα ζυμαρικά της. Την εταιρεία Smeg στην οποία χάρισαν μια dolce vita αισθητική σχεδιάζοντας ψυγεία, κουζίνες, φρυγανιέρες, κλπ διακοσμώντας τα προϊόντα της με  πολύχρωμα μοτίβα δανειζόμενα από τα παραδοσιακά majolica πλακάκια, και λαμπερά εσπεριδοειδή, αλλά και την εμβληματική εταιρεία Bialetti για την οποία σχεδίασαν συσκευασίες προϊόντων, αλλά και  συσκευές  παρασκευής καφέ, εσπρέσο και φίλτρου.

Dolce& Gabanna Smeg
Μια γυναίκα ποζάρει δίπλα σε ένα limited edition ψυγείο Dolce & Gabbana for Smeg στο περίπτερο της SMEG κατά τη διάρκεια της Salone Internazionale del Mobile στη Fiera di Rho το 2018 στο Μιλάνο της Ιταλίας (Φωτογραφία: Emanuele Cremaschi/Getty Images)

Μια γυναίκα ποζάρει δίπλα σε ένα limited edition ψυγείο Dolce & Gabbana for Smeg στο περίπτερο της SMEG κατά τη διάρκεια της Salone Internazionale del Mobile στη Fiera di Rho το 2018 στο Μιλάνο της Ιταλίας (Φωτογραφία: Emanuele Cremaschi/Getty Images)

Bialetti Dolce&Gabbana
Οι καφετιέρες Bialetti Dolce&Gabbana φαίνονται στο κατάστημα στη Ρώμη της Ιταλίας τον Απρίλιο του 2025. (Φωτογραφία: Jakub Porzycki/NurPhoto μέσω Getty Images)

Οι καφετιέρες Bialetti Dolce&Gabbana φαίνονται στο κατάστημα στη Ρώμη της Ιταλίας τον Απρίλιο του 2025. (Φωτογραφία: Jakub Porzycki/NurPhoto μέσω Getty Images)

Calvin Klein- πασαρέλα με ποπκορν

Το 2018 στην Εβδομάδα Μόδας της Νέας Υόρκης, ο Ραφ Σάιμονς παρουσιάζοντας τη φθινοπωρινή του συλλογή για τον οίκο Calvin Klein μετέτρεψε μια αίθουσα στο κτίριο του πρώην Χρηματιστηρίου σε μια θάλασσα από  ποπ κορν.  Καλεσμένοι και μοντέλα βυθίστηκαν  στο ποπ κορν  μέχρι τον αστράγαλο  σε μια βραδιά που σίγουρα δεν υπήρξε βραδιά κινηματογράφου ούτε απέτισε φόρο τιμής σε κάποιο κινηματογραφικό είδωλο. Αντίθετα ο σχεδιαστής, παρουσίασε μια δυστοπικά εμπνευσμένη κολεξιόν που έμοιαζε σαν μια δική του παρουσίαση,  ένα δικό του patchwork της Αμερικανικής ιστορίας. Η σύνδεση του σόου με το ποπ κορν υπήρξε υπο αμφισβήτηση και τέθηκαν  πολλά ερωτηματικά,  σίγουρα όμως η  επίδειξη  προκάλεσε το αναμενόμενο buzz. 

Calvin Klein Fall Winter 2018-19 σε μια πασαρέλα από ποπ κορν.
Τα μοντέλα περπατούν στο φινάλε της συλλογής Calvin Klein Fall Winter 2018-19 με θέμα την Αμερική, σε μια πασαρέλα από ποπ κορν. (Jonas Gustavsson/MCV Photo For The Washington Post via Getty Images)

Τα μοντέλα περπατούν στο φινάλε της συλλογής Calvin Klein Fall Winter 2018-19 με θέμα την Αμερική, σε μια πασαρέλα από ποπ κορν. (Jonas Gustavsson/MCV Photo For The Washington Post via Getty Images)

Μoschino - Fast Food

Ήταν το  φθινόπωρο του 2014 όταν ο  Τζέρεμι Σκοτ  κάνοντας το ντεμπούτο του σαν creative director στον οίκο Moschino, «σερβίρισε»  με τρόπο αριστοτεχνικό και ατρόμητο  το fast food και την αμερικανική ποπ κουλτούρα στη high fashion συλλογή που παρουσίασε στα catwalksτου Μιλάνου. Έχοντας στο μυαλό του τον όρο fast fashion  που βασιλεύει  στη βιομηχανία της Μόδας,  παρουσίασε μια συλλογή ρούχων  που είχαν αναφορές στο junk food και τα οποία μάλιστα έγιναν άμεσα διαθέσιμα προς «κατανάλωση-πώληση» on-line μετά το πέρας του show. Θεώρησε πολύ αστείο όπως έχει πει, να παρουσιάσει κάτι που παραπέμπει σε παχυντικό περιεχόμενο όταν οι άνθρωποι της Μόδας θεωρούνται διαβόητοι αρνητές σε οτιδήποτε περιέχει θερμίδες. Οι τσάντες μεταμορφώθηκαν να μοιάζουν με κουτιά Happy Meal από τα McDonald’s ενώ υπήρξαν και επιπλέον highlights εκείνη τη βραδιά καθώς έπαιξε με την εικόνα  και άλλων food brands όπως η μπύρα Budweiser, η Coca-Cola, τα Froot Loops από την Κellogg’s τη σοκολάτα Hershey κλπ. Όπως είχε σχολιαστεί τότε, το  εμβληματικό κόκκινο και κίτρινο των McDonald’s δεν θα μπορούσε ποτέ να δείξει περισσότερο glamorous από εκείνη τη στιγμή,  ενώ  ταυτόχρονα  έκανε και  μια σκανταλιάρικη αναφορά στην καταναλωτική κουλτούρα της Αμερικής.  Η όρεξη πάντως του Moschino να διασκεδάζει με οτιδήποτε αναπάντεχο παραμένει αμείωτη, καθώς  πριν λίγους μήνες είδαμε στις πασαρέλες  τη Pizza bag, φυσικά σε σχήμα πίτσας,  clutch σε σχήμα  γαλλικής μπαγκέτας, αλλά και  τη viral celery bag   που θύμιζε ένα μάτσο σέλερι, καθώς  και μια  τσάντα που έμοιαζε φτιαγμένη από σπαγγέτι al dente, διακοσμημένη με μικρά ντοματίνια και φυλλαράκια βασιλικού. 

Good to know: Έτσι πάντως για την ιστορία, το πρώτο φλερτ του fast food με τη Μόδα, είχε γίνει τη δεκαετία του 1970 όταν τα McDonald’s ανέθεσαν στον Αμερικανό σχεδιαστή Σταν Χέρμαν να σχεδιάσει τις στολές του, - πρόεδρο τότε  του Συμβουλίου Σχεδιαστών Μόδας της Αμερικής, διάσημο παγκοσμίως  για τις εταιρικές στολές που σχεδίαζε για πολύ γνωστές εταιρείες.

Puma - Haribo

Ήταν το 2021 όταν η Puma εγκαινίασε μια γευστικότατη συνεργασία με τη Haribo, παίρνοντας έμπνευση από το χαρούμενο και πολύχρωμο κόσμο της γνωστή εταιρείας με τα  Gold bears, ζελεδάκια-αρκουδάκια. Tα χρώματα και το packaging της Haribo που μετρά περισσότερα από 100 χρόνια παρουσίας στην αγορά, μεταφράστηκαν από την Puma,  σε μια limited-edition συλλογή με αθλητικά παπούτσια και ρούχα. Την ίδια χρονιά, η Puma διατηρώντας την όρεξη του κοινού για αποκλειστικές συνεργασίες,  συνεργάστηκε  και με την αμερικανική αλυσίδα εστιατορίων White Castle, η οποία κατέχει τον τίτλο του πρώτου  εστιατορίου fast-food στον κόσμο. Γιορτάζοντας το 2021 την επέτειο των 100 της χρόνων, δάνεισε στην Puma τα signature χρώματά της που είναι το λευκό, το μπλε και το κίτρινο με  τα οποία στη συνέχεια η γνωστή εταιρεία αθλητικών ειδών έκανε ένα εντυπωσιακό drop  αποτυπώνοντάς τα σε  μια special συλλογή με ρούχα και Instagram-able sneakers. 

Fashion brands για take away

Issey Miyake 

Το 2013, με αφορμή την επέτειο των 20 χρόνων της συλλογής-φαινόμενο με τις πτυχώσεις, Pleats Please που είχε σχεδιάσει ο Ιάπωνας σχεδιαστής το 1993, γεννήθηκε μια εμβληματική καμπάνια.  Σε αυτήν, καθημερινά πιάτα φαγητού μεταμορφώθηκαν στο χαρακτηριστικό ύφασμα με τις πτυχώσεις, ενώ η καμπάνια βραβεύτηκε και θεωρήθηκε  από τις καλύτερες καμπάνιες Μόδας που περιέχουν φαγητό. 

Loewe

Το 2024 ο creative director του brand Τζόναθαν Άντερσον,δημιούργησε ένα πολυτελές clutch το οποίο έμοιαζε με μια κατακόκκινη τομάτα με τα πράσινα συνήθως φυλλαράκια της να βάφονται χρυσά και να χρησιμεύουν σαν κούμπωμα. Το clutch το οποίο παρουσίασε στον προσωπικό του λογαριασμό στο Instagram, προκάλεσε φρενίτιδα στο κοινό των social media, καταφέρνοντας να κάνει  900,000 views σε λιγότερο από 5 ώρες.

Κομμάτι της συλλογής Loewe Womenswear Φθινόπωρο/Χειμώνας 2024-2025
Κομμάτι της συλλογής Loewe Womenswear Φθινόπωρο/Χειμώνας 2024-2025 στο πλαίσιο της Εβδομάδας Μόδας του Παρισιού (Φωτογραφία: Pascal Le Segretain/Getty Images)

Κομμάτι της συλλογής Loewe Womenswear Φθινόπωρο/Χειμώνας 2024-2025 στο πλαίσιο της Εβδομάδας Μόδας του Παρισιού (Φωτογραφία: Pascal Le Segretain/Getty Images)

Jacquemus 

Το 2023 κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας του Παρισιού, ο γάλλος σχεδιαστής, διαβόητος για τις διαφημιστικές καμπάνιες που γίνονται viral, έστειλε στους καλεσμένους του προσκλήσεις που απεικόνιζαν ένα κομμάτι βούτυρο ή μια φέτα φρυγανισμένου ψωμιού που έφεραν  το σήμα του brand. Αφορμή,  η  συνεργασία του με το πολυκατάστημα  Galleries Lafayette όπου είχε ανοίξει  ένα pop-up με την ονομασία Jacquemus Obsession. Σε αυτό, φιγουράριζαν μεταξύ άλλων,  διαδραστικά installations και oversized αντικείμενα όπως μια γιγάντια  φρυγανιέρα με φέτες ψωμιού, η χαρακτηριστική τσάντα Bambino, κλπ. 

Crocs

H δημοφιλής εταιρεία footwear συνεργάστηκε στο παρελθόν με 2 κολοσσούς του αμερικανικού fast-food. Με τα McDonald’s, κυκλοφόρησε clogs βαμμένα στo χαρακτηριστικό κόκκινο και χρυσό χρώμα τα οποία διακοσμήθηκαν με charms όπως τηγανιτές πατάτες, Happy Meal, Chicken McNugget, κλπ. Στη συνεργασία με τα KFC αποτύπωσε στο πάνω μέρος του clog, ένα ρεαλιστικό print με το διάσημο  “Fried Chicken”.

Crocs X KFC
Crocs X KFC

Crocs X KFC

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

Δειτε περισσοτερα