Αυτή την άνοιξη, η πτέρυγα Robert Lehman του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέας Υόρκης (MET) βάζει στις βιτρίνες της 120 αντιπροσωπευτικά δείγματα ραπτικής τέχνης, από την εποχή που πρωτοεμφανίζεται ο όρος «υψηλή ραπτική», τον 19ο αιώνα, τότε που μπήκε στα ατελιέ η πρώτη ραπτομηχανή, το «χειροποίητο» έπαψε να ορίζει την έννοια του καλοντυμένου και η «μαζική παραγωγή» άνοιγε τους ορίζοντες της βιομηχανίας της μόδας, μέχρι τις μέρες μας. Μια «διαδρομή» που καταγράφει το χρονικό της «συμφιλίωσης» των χεριών με τις μηχανές και το πώς η υψηλή ραπτική χρησιμοποίησε κάθε «φυσική» και τεχνολογική δύναμη που της πρόσφερε γενναιόδωρα το σύμπαν για να δημιουργήσει τα δικά της μικρά «θαύματα», να εξελιχθεί, να αμφισβητηθεί και να διαχωριστεί εν τέλει από τον όρο «έτοιμο ρούχο».
Iris van Herpen, Φόρεμα, Υψηλή Ραπτική, Άνοιξη-καλοκαίρι 2012, Courtesy of Iris van Herpen, Photo © Nicholas Alan Cope
Βραδινές τουαλέτες, νυφικά, πρωτότυπες δημιουργίες σε «εξέλιξη», δείγματα που συμβολίζουν την αστείρευτη φαντασία και τις εξωπραγματικές ιδέες των δημιουργών τους. Δείγματα που αποκαλύπτουν τη συνδρομή κι άλλων αριστοτεχνιών στην κατασκευή του ρούχου, από το κέντημα και τα φτερά, μέχρι τα τεχνητά λουλούδια, τις δαντέλες και τα δέρματα, αλλά και την επιστράτευση πιο σύνθετων και καινοτόμων ανακαλύψεων –που έκαναν τη ραπτομηχανή να «ωχριά» μπροστά τους– όπως η χρήση εκτυπώσεων 3D, η ψηφιακή απεικόνιση, οι κοπές με λέιζερ, τα ραψίματα και τα κολλήματα με υπέρηχους.
Christian Dior, Φόρεμα "Vilmiron" , Υψηλή Ραπτική, Άνοιξη-καλοκαίρι 1952, Μετάξι, νάιλον, The Metropolitan Museum of Art, New York, Gift of Mrs. Byron C. Foy, 1955 (C.I.55.76.20a–g), Photo © Nicholas Alan Cope
Στον αντίποδα, δημιουργίες αφιερωμένες στα παραδοσιακά ατελιέ και τις παραδοσιακές τεχνικές μοδιστρικής, που αντανακλούν τη γοητεία και την αίγλη των πρώτων Οίκων μόδας, οι αξίες των οποίων διατηρούνται αναλλοίωτες παρά τις δεκαετίες ιστορίας και τεχνολογικής εξέλιξης.
The Metropolitan Museum of Art, Νέα Υόρκη, 5 Μαΐου έως 14 Αυγούστου, www.metmuseum.org
Karl Lagerfeld για τον Οίκο Chanel, Νυφικό σύνολο (πίσω όψη) Yψηλή ραπτική, Φθινόπωρο-Χειμώνας 2014–15, Courtesy of CHANEL Patrimoine Collection, Photo © Nicholas Alan Cope
Gabrielle "Coco" Chanel, Σακάκι, Υψηλή Ραπτική 1963–68, Μαλλί, μετάξι και μέταλλο, The Metropolitan Museum of Art, New York, Gift of Mrs. Lyn Revson, 1975 (1975.53.7a–e), Photo © Nicholas Alan Cope
Karl Lagerfeld για τον Οίκο Chanel, Σύνολο Υψηλής Ραπτικής Φθινόπωρο-Χειμώνας 2015–16, Courtesy of CHANEL Patrimoine Collection, Photo © Nicholas Alan Cope
Yves Saint Laurent, Βραδινό φόρεμα, Υψηλής Ραπτικής Φθινόπωρο-Χειμώνας 1969–70, Μετάξι, φτερά «πουλιά του παραδείσου», The Metropolitan Museum of Art, New York, Gift of Baron Philippe de Rothschild, 1983 (1983.619.1a, b), Photo © Nicholas Alan Cope
Iris van Herpen, Φόρεμα, Υψηλής Ραπτικής Φθινόπωρο-Χειμώνας 2013–14, Βαμβάκι, σιλικόνη, The Metropolitan Museum of Art, New York, Purchase, Friends of The Costume Institute Gifts, 2015 (2016.14), Photo © Nicholas Alan Cope
Iris van Herpen, Σύνολο Υψηλής Ραπτικής Άνοιξη- καλοκαίρι 2010, Polyamide, ακρυλικό, δέρμα, The Metropolitan Museum of Art, New York, Purchase, Friends of The Costume Institute Gifts, 2015 (2016.16a, b), Photo © Nicholas Alan Cope
Raf Simons για τον Οίκο Dior, Σύνολο Υψηλής Ραπτικής Άνοιξη- καλοκαίρι 2015, Courtesy of Christian Dior Haute Couture, Photo © Nicholas Alan Cope
Issey Miyake για το Miyake Design Studio, Φόρεμα «Ιπτάμενο Πιατάκι», Άνοιξη-καλοκαίρι 1994, Courtesy of The Miyake Issey Foundation, Photo © Nicholas Alan Cope
Christopher Kane, Φόρεμα, Άνοιξη-καλοκαίρι 2014, Courtesy of Christopher Kane, Photo © Nicholas Alan Cope
Hussein Chalayan, "Kaikoku", το «φόρεμα που επιπλέει», Φθινόπωρο-Χειμώνας 2011–12, Courtesy of Swarovski, Photo © Nicholas Alan Cope
Nicolas Ghesquière για τον Οίκο Balenciaga, Φόρεμα, Άνοιξη-καλοκαίρι 2003, Courtesy of Balenciaga Archives, Paris, Photo © Nicholas Alan Cope
Karl Lagerfeld για τον Οίκο Chanel, Νυφικό σύνολο, Υψηλή Ραπτική, Φθινόπωρο-Χειμώνας 2005–2006, Courtesy of CHANEL Patrimoine Collection, Photo © Nicholas Alan Cope