Όταν η μόδα ερωτεύτηκε την Χέπμπορν
Η γοητεία του Παρισιού, η πανέμορφη Όντρεϊ Χέπμπορν και τα διάσημα κοστούμια του Givenchy σε μια κλασική ταινία
Μια από τις πιο φημισμένες παγκοσμίως ηθοποιός του 20ού αιώνα, η Όντρεϊ Χέπμπορν, συνεχίζει ακόμα να αποτελεί σύμβολο της μόδας ενώ το στιλ της έχει ταυτιστεί με τη διαχρονική κομψότητα. Βραβευμένη με Όσκαρ, Τόνυ, Έμμυ και Γκράμι εμφανίστηκε σε πολυάριθμες παραγωγές του θεάτρου, του κινηματογράφου αλλά και σε παραστάσεις του Μπρόντγουεϊ. Η Χέπμπορν μέχρι και σήμερα παραμένει ένα από τα λιγοστά άτομα που έχουν κερδίσει και τα τέσσερα βραβεία και θεωρείται πρότυπο ομορφιάς και φινέτσας.
Συχνά την αποκαλούσαν μια από τις ομορφότερες γυναίκες όλων των εποχών. Ο τρόπος ντυσίματός της παραμένει δημοφιλής ανάμεσα στο γυναικείο πληθυσμό. Αντίθετα με την εικόνα αυτή και παρόλο που στην Όντρεϊ άρεσε η μόδα, δεν έδινε και τόση σημασία. Συχνά προτιμούσε απλό και άνετο ντύσιμο και ποτέ δεν θεώρησε τον εαυτό της ιδιαίτερα ελκυστικό. Σε μια συνέντευξη της το 1959 είπε «Μπορείς να πεις πως μισούσα τον εαυτό μου για κάποιες περιόδους. Ήμουν πολύ χοντρή, ή ίσως πολύ ψηλή, ή απλά πολύ άσχημη...».
Μέχρι που ήρθε η ταινία «Funny Face» του Στάνλεϊ Ντόνεν, το 1957, και την καθιέρωσε σαν το πρότυπο του νέου, μοντέρνου κοριτσιού της μόδας χωρίς καμία αμφισβήτηση – ούτε καν από την ίδια. Στο Funny Face η Χέπμπορν υποδύεται την Τζο, μια κοπέλα που θεωρεί τον κόσμο της μόδας μια ανοησία, έως ότου την ανακαλύψει ο διάσημος φωτογράφος Ντικ Έιβερι και την πείσει να γίνει μοντέλο. Μαζί βάζουν σκοπό να μετατρέψουν τον κόσμο αυτό από όμορφο σε έξυπνο και στιλάτο. Ένα μιούζικαλ γεμάτο χρώμα, υπέροχες, εικόνες και τραγούδια. Σε αντίθεση με την προηγούμενη ταινία της «Ωραία μου Κυρία», η Χέπμπορν στο Funny Face ερμηνεύει η ίδια όλα τα τραγούδια.
Η ταινία είναι ένα παραμύθι για το ασχημόπαπο. Η σχολαστικά κακοντυμένη γυναίκα που συναντά έναν φωτογράφο, πετάει στο Παρίσι και τον ερωτεύεται. Γίνεται ένα εκτυφλωτικά πανέμορφο μοντέλο, ντυμένο από πάνω ως κάτω με αποκλειστικά σχέδια. Σύμφωνα με τη Χέπμπορν, έβαλε ως όρο (και επέμενε σε αυτόν) για να πρωταγωνιστήσει στην ταινία να είναι στο πλευρό της ο Φρεντ Αστέρ. Έτσι το Funny Face ήταν μια από τις διασκεδαστικότερες ταινίες της αφού χόρεψε μαζί του.
Η Όντρεϊ Χέπμπορν αγαπούσε τη μόδα, το ίδιο και το Funny Face. Τα περισσότερα κοστούμια της ταινίας τα σχεδίασε η θρυλική Έντιθ Χεντ, αλλά το φιλμ χρωστάει τη λάμψη του στα φορέματα του Hubert de Givenchy. Η Χέπμπορν ζήτησε να της σχεδιάζει ο Givenchy όλα τα κοστούμια της στο εξής, ξεκινώντας με το Funny Face: «Τα ρούχα του είναι τα μόνα στα οποία νιώθω ο εαυτός μου». Το όνομά του φιγουράρει πια στα credits όπως και τα ρούχα του. Εκτός από το Best Costume, η ταινία κέρδισε υποψηφιότητες Όσκαρ για τη διεύθυνση φωτογραφίας, την καλλιτεχνική διεύθυνση και το σενάριο.
Το Funny Face δεν είναι παρά μια μεγάλη επίδειξη μόδας του οίκου Givenchy, ωστόσο δεν είναι η μόνη σύνδεση της ταινίας με τη μόδα. Ο Ρίτσαρντ Άβεντον ήταν ήδη καταξιωμένος φωτογράφος μόδας. Στην ταινία, ο Φρεντ Αστέρ ως Έιβερι φωτογραφίζει τη Τζο σε ένα σταθμό τρένου. Εκείνη φοράει ένα γκρι κοστούμι και τα μάτια της είναι πλημμυρισμένα δάκρυα. Οχτώ χρόνια πριν, ο Άβεντον είχε φωτογραφίσει τη Ντόριαν Λι με τον ίδιο τρόπο για το Harper’s Bazaar. Ο εκδότης του τότε το είχε απορρίψει γιατί «Κανείς δεν κλαίει φορώντας ένα καπέλο Dior». Ο Άβεντον προσέφερε πολύ περισσότερα από έμπνευση στο Funny Face και οι περισσότερες φωτογραφίες της ταινίας φέρουν την υπογραφή του.
Η εικόνα της Χέπμπορν χρησιμοποιείται ακόμη ευρέως σε διαφημιστικές εκστρατείες σε όλο τον κόσμο. Το 2003, τα Ταχυδρομεία των ΗΠΑ εξέδωσαν ένα γραμματόσημο με την Χέπμπορν που την τιμούσε ως θρύλο του Χόλιγουντ και ανθρωπιστή. Απεικονίζει ένα σκίτσο της βασισμένο σε διαφημιστική φωτογραφία για την ταινία «Σαμπρίνα». Η Χέπμπορν είναι από τους λίγους μη-Αμερικανούς που τιμήθηκαν με αυτόν τον τρόπο. Στην Ιαπωνία, μια σειρά από διαφημίσεις χρησιμοποίησαν μια συλλογή από χρωματισμένα και ψηφιακά επεξεργασμένα κλιπς της από το «Roman Holiday» για την προώθηση μιας μάρκας τσαγιού.
Το Funny Face πρόσφατα ξαναμπήκε στην ποπ κουλτούρα σε ένα διαφημιστικό της Gap το 2006 για την προώθηση του μαύρου skinny παντελονιού. Ο μποέμ άρρυθμος χορός της Χέπμπορν σε μία παρισινή μπουάτ, όπως φαίνεται στην ταινία και το μαύρο skinny παντελόνι ζωντάνεψαν την μεγάλη σταρ με προβολές επάνω στα κτίρια της Νέας Υόρκης, υπό τους ήχους του heavy metal «ύμνου» των AC / DC, "Back in Black".
Αν απολαμβάνετε ταινίες με θέμα τη βιομηχανία της μόδας, αυτή είναι σίγουρα μια από τις επικρατέστερες. Η ταινία έχει προβληθεί στις μεγαλύτερες πόλεις αφού εκεί φαίνεται να υπάρχει ενδιαφέρον απεικόνισης του κόσμους της μόδας της Νέας Υόρκης και του Παρισιού. Το κινηματογραφικό μιούζικαλ «Funny Face» του Στάνλεϊ Ντόνεν, με τους αξεπέραστους Φρεντ Ασταίρ και Όντρεϊ Χέπμπορν θα κυκλοφορήσει την Πέμπτη 28/7 στους αθηναϊκούς κινηματογράφους σε ψηφιακή επανέκδοση. Με αφορμή αυτό, ο κόσμος του κινηματογράφου και της μόδας αναπολεί νοσταλγικά την δεκαετία του ΄50, την δεκαετία του θεάματος.