Η 26χρονη Βρετανή είναι πλέον η νεότερη χειριστής αεροσκαφών στον κόσμο
Ellen Church: Η γυναίκα που αποφάσισε να πετάξει ψηλά στη ζωή της
Υπήρξε η πρώτη γυναίκα αεροσυνοδός
Ellen Church: η ιστορία της πρώτης γυναίκας που εργάστηκε ως αεροσυνοδός.
Έλεν Τσερτς, ένα κορίτσι που έσπασε τα ταμπού και είδε πρώτη τη Γη από ψηλά, μια 26χρονη καλλονή με στόχο το sky is the limit κυριολεκτικά. Και μια πορεία ζωής που επιβεβαιώνει γιατί ποτέ δεν πρέπει να εγκαταλείπεις τους στόχους σου. Αλλά, αρκετά με τις σάλτσες.
Από τις πιο στερεοτυπικές εικόνες! Σημαινόμενο: αεροσυνοδός. Σημαίνον: μια κουκλάρα, ψηλή, με τέλειες αναλογίες, που φορά ένα στενό και ολίγον κοντό φόρεμα, μαντιλάκι, ίσως και καπελάκι, που το μιλάει το αγγλικό, το γαλλικό, το γερμανικό. Αυτά σήμερα. Κάποτε, παλιά, όταν η χρήση των αεροπλάνων ήταν περιορισμένη για το ευρύ κοινό, οι αεροσυνοδοί ήταν αποκλειστικά άνδρες και συνήθως οι γιοι των ιδιοκτητών της αεροπορικής εταιρίας (βύσματα). Όταν η μετακίνηση στους αιθέρες εκλαϊκεύτηκε, η φροντίδα των επιβατών έπεσε στον συγκυβερνήτη, που τι να πρωτοκάνει ο άνθρωπος με δυο χεράκια;
Η πρώτη γυναίκα αεροσυνοδός ήταν η Έλεν Τσερτς, μια καπάτσα κυρία με μεγάλη ιστορία. Βρισκόμαστε στο 1930. Η 26χρονη Τσερτς βασικά πιλότος ήτανε, όμως την εποχή εκείνη η είσοδος θηλυκού στο κόκπιτ θεωρούνταν αδιανόητη. Εκτός από τις ικανότητές της στο να οδηγεί αεροπλάνο, η Έλεν ήταν σπουδαγμένη νοσηλεύτρια, με πολύχρονη εμπειρία σε νοσοκομείο του Σαν Φρανσίσκο. Θέλοντας ντε και καλά να δουλέψει σε αεροπλάνο και επιστρατεύοντας όλα τα αποθέματα πειθούς που διέθετε, έπεισε την Boeing Air Transport (σημερινή United Airlines) πως η παρουσία νοσηλευτριών κατά τη διάρκεια μιας πτήσης είναι απαραίτητη: ως γυναίκες θα ήταν πιο αποτελεσματικές στην παροχή πρώτων βοηθειών και κυρίως στο να ηρεμήσουν τους νευρικούς επιβάτες. Το ατράνταχτο επιχείρημα της Τσερτς: ποιος άντρας θα τολμούσε να ομολογήσει ότι φοβάται στο αεροπλάνο, όταν μέσα σε αυτό θα εργάζονταν γυναίκες; Έλα μου ντε;
Η πρόταση της Τσερτς έγινε αποδεκτή, αλλά με ορίζοντα τριμήνου. Εκτός από την ίδια, προσλήφθηκαν άλλες επτά νοσηλεύτριες, με στόχο να βοηθούν τους επιβάτες που ζαλίζονταν και ξερνοβολούσαν ή να ανυψώνουν το ηθικό όσων πάθαιναν πανικούς. Τα κορίτσια έπρεπε να πληρούν συγκεκριμένα στάνταρντ που έθεσε η εταιρία: να έχουν πτυχίο νοσηλευτικής, να είναι κάτω των 25, να ανήκουν στην κατηγορία φτερού (βάρος κάτω των 52 κιλών) και να είναι κάπως ζουμπάδες (κοντύτερες από 1,63 εκ). Στα καθήκοντά τους, εκτός από το μάζεμα των ξερατών, περιλαμβάνονταν επίσης η τακτοποίηση των αποσκευών, η φροντίδα των πιλότων, ο ανεφοδιασμός του αεροπλάνου με καύσιμα και το παρκάρισμα-σπρώξιμό του κάτω από τα υπόστεγα. Κοινώς, τα κάνω όλα και συμφέρω. Μισθός ικανοποιητικός για την εποχή: 125 δολάρια το μήνα.
Για την ιστορία. Η πρώτη πτήση – γυναικεία υπόθεση πραγματοποιήθηκε στις 15 Μαΐου του 1930. Ένα Boeing 80Α πέταξε από το Όκλαντ για το Σικάγο. Πτήση 20 ωρών, στάσεις 13, επιβάτες 14, πιλότος ο Elrey Borge Jeppesen, ένας πρωτοπόρος των αιθέρων που με τα εγχειρίδια και τις μελέτες του συνέβαλε στην ασφάλεια των πτήσεων.
Το εγχείρημα στέφτηκε με μεγάλη επιτυχία και τα επόμενα χρόνια πολλές αεροπορικές εταιρίες μιμήθηκαν το παράδειγμα της ΒΑΤ. Ωστόσο, η Τσερτς υπήρξε άτυχη. 18 μήνες μετά, τραυματίστηκε σε τροχαίο και η αεροκαριέρα της έληξε άδοξα. Πρόκοψε όμως στη νοσηλευτική: έγινε προϊσταμένη στην παιδιατρική κλινική του Μιλγουόκι, στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο διακρίθηκε για την αυταπάρνησή της και τιμήθηκε με το Air Medal, ενώ τέλος έγινε διοικητής στο Union Hospital. Το 1964 παντρεύτηκε έναν μεγαλοτραπεζίτη, αλλά δεν πρόλαβε να χαρεί τον έγγαμο βίο, καθώς έναν χρόνο μετά έπεσε από άλογο και κατέληξε.
Πίσω στον αέρα. Όταν ξέσπασε ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, οι νοσηλεύτριες έφυγαν υποχρεωτικά για τα μέτωπα, και στον αέρα τις αντικατέστησαν γυναίκες χωρίς πτυχίο νοσηλευτικής, αλλά με άλλα προσόντα. Οι άντρες εξοβελίστηκαν μέχρι τη δεκαετία του ’60, όταν και τους επιτράπηκε εκ νέου να πιάσουν το δίσκο και να αρχίσουν τα «tea?» και «coffee?».