Shiseido & Arts

Τα αποτελέσματα είναι θεαματικά

Shiseido: Η μεγαλύτερη και αρχαιότερη Ιαπωνική εταιρεία καλλυντικών στον κόσμο

Η μεγαλύτερη και αρχαιότερη Ιαπωνική εταιρεία καλλυντικών στον κόσμο πάντα αναζητούσε μέσα από τις Τέχνες την έμπνευση που χρειαζόταν για τη δημιουργία κορυφαίων προϊόντων ομορφιάς. Το δέσιμο της Shiseido με την Τέχνη αποτελεί κληρονομιά της εταιρείας από το γιο του ιδρυτή της, Shinzo Fukuhara, που καλλιτέχνης και ο ίδιος θέλησε να προάγει τη Shiseido σε «προστάτιδα των Τεχνών». Ο διαγωνισμός Art Contest, που διοργανώθηκε εδώ, είχε αυτόν ακριβώς το σκοπό: να υποστηρίξει νέους ταλαντούχους καλλιτέχνες από τη δική μας χώρα. Τα αποτελέσματα ήταν θεαματικά.

Από την εποχή της ίδρυσής της, το 1872, μέχρι σήμερα, η Shiseido είναι από τις λίγες εταιρείες στον κόσμο που φρόντισε να «χτίσει» την εικόνα της πάνω σε μια κουλτούρα σχεδιαστικής αρτιότητας και εικαστικής συνέπειας που γρήγορα τη μετέτρεψαν από μια φαρμακευτική εταιρεία σε πρωτοπόρο της ομορφιάς. Χρησιμοποιώντας τα πιο avant garde ρεύματα της τέχνης σε Δύση και Ανατολή κατάφερε σε ό,τι δημιούργησε, ό,τι σχεδίασε, από το λογότυπο, τις γραμματοσειρές και τις συσκευασίες της, μέχρι τις αφίσες, τις καμπάνιες, τα έντυπα και τις βιτρίνες των καταστημάτων της, να φτιάξει μια εικαστικά Διαχρονική Παγκόσμια Σχολή σε θέματα εταιρικής ταυτότητας που ακόμα και σήμερα, ενάμιση σχεδόν αιώνα μετά, συγκαταλέγεται ανάμεσα στις μυθικές εταιρείες για τις καινοτόμες ιδέες της από τους σύγχρονους designers.

n

H παράδοση της Τέχνης
Η ιδιαίτερη σχέση της Shiseido με την αισθητική και την τέχνη φάνηκε ήδη από τις αρχές του 20ού αιώνα. Τότε, ο Shinzo Fukuhara, πρόεδρος της εταιρείας, δημιούργησε ένα Τμήμα Διαφήμισης στελεχωμένο με μερικούς από τους πιο υποσχόμενους καλλιτέχνες της εποχής του. Ακολούθησαν τα υπέροχα σπιρτόκουτα που λάνσαρε η Shiseido τη δεκαετία του ’30, οι εντυπωσιακά στημένες βιτρίνες της και οι διαχρονικά όμορφες αφίσες της, αναμφίβολα από τις πιο ωραίες διαφημίσεις καλλυντικών του περασμένου αιώνα. Το ίδιο ακριβώς πνεύμα διαπνέει την εταιρεία μέχρι και σήμερα και εκτείνεται σε όλες τις δραστηριότητές της, από τα προϊόντα της μέχρι το Shiseido ART Contest, το διαγωνισμό που διοργανώθηκε στην Ελλάδα με σκοπό την υποστήριξη νέων καλλιτεχνών και δημιουργών. Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να δημιουργήσουν ένα έργο που θα μιλάει για την ομορφιά, την ιαπωνική φιλοξενία και το δυϊσμό, τρεις έννοιες πολύ σημαντικές για την ταυτότητα της μάρκας.

Art Contest
Ο διαγωνισμός υποστηρίχθηκε από πλήθος ελληνικών σχολών, κάποιες από αυτές οι σχολές Καλών Τεχνών Αθήνας και Θεσσαλονίκης, η Σχολή Βακαλό, ο Άκτο. Άλλωστε ο στόχος του Shiseido ART Contest ήταν να υποστηρίξει νέους καλλιτέχνες και δημιουργούς και να αναδείξει τα έργα τους. Η κριτική επιτροπή, που αποτελούνταν από μεγάλα ονόματα του χώρου, όπως Μαρίνα Βρανοπούλου (ιστορικός τέχνης και επιμελήτρια εκθέσεων), Ρεβέκκα Καμχή (γκαλερίστα) κ.ά., μετά από προσεκτική εξέταση των έργων ανέδειξε νικήτρια τη Λουίζα Αναγνώστου, που συμμετείχε με το έργο «Inviting the world».

n

Το βραβευμένο έργο
Όλα τα ζητούμενα της Shiseido είναι παρόντα στην εικόνα (βλ. οπισθόφυλλο) που έφτιαξε η νικήτρια. Η ομορφιά της κοπέλας είναι ιαπωνική και ταυτόχρονα παγκόσμια, αφού τμήμα του προσώπου της λείπει, αφήνοντας το θεατή να τη φανταστεί όπως θέλει. Η αίσθηση της φιλοξενίας –omotenashi στα ιαπωνικά– είναι έκδηλη στη χειρονομία της προσφοράς του τσαγιού.

Το πρώτο βραβείο σε Α΄πρόσωπο
Η Λουίζα Αναγνώστου, νικήτρια του πρώτου βραβείου του διαγωνισμού, είναι απόφοιτη του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών. Είναι μόλις 28 χρονών, αλλά με αξιόλογη εργασιακή εμπειρία και σημαντική συμμετοχή σε εκθέσεις σχετικές με το σχεδιασμό και την τέχνη. Μας λέει για το έργο της και για το Shiseido Art Contest...

«Τον Ιανουάριο και ενώ είχα μόλις παραιτηθεί από μία γραφειοκρατική δουλειά που δεν μου επέτρεπε να ασχοληθώ με κάτι πιο δημιουργικό, μια φίλη μου έστειλε την ιστοσελίδα του Shiseido ART Contest. Το θέμα του διαγωνισμού μού φάνηκε από την πρώτη στιγμή ιδιαίτερα ελκυστικό και μου άρεσε που ήταν αρκετά ελεύθερο ως προς το έργο και τα υλικά που μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε. Επίσης μου έκανε θετική εντύπωση το ότι η Shiseido δεν ήθελε να απεικονίζεται το λογότυπό της στον πίνακα, κάτι που δείχνει πως σκοπός της ήταν να δώσει μια ευκαιρία στους συμμετέχοντες να εκφραστούν ελεύθερα μέσω του διαγωνισμού.
Έτσι, το γεγονός πως κέρδισα το πρώτο βραβείο σηματοδοτεί για μένα την επιστροφή σε ένα πιο δημιουργικό τομέα απασχόλησης. Όπως και μια επιβεβαίωση ότι όταν κάνεις κάτι που πραγματικά αγαπάς ανοίγονται μπροστά σου νέοι ορίζοντες. Εξάλλου, ο ιαπωνικός κόσμος εμφανίζεται με ένα μαγικό τρόπο συνέχεια μπροστά μου το τελευταίο διάστημα. Το έργο “Inviting the World” βγήκε τελείως αβίαστα μέσα σε δύο μέρες, με κυριότερη έμπνευση αυτήν της ιαπωνικής ιεροτελεστίας του τσαγιού. Εικόνες από κιμονό και χαρακτηριστικές ιαπωνικές κομμώσεις ήρθαν να συμπληρώσουν μία σύνθεση που αναδεικνύει την παγκοσμιότητα της ομορφιάς και της προσφοράς. Άλλωστε, η ίδια η ιαπωνική κουλτούρα, αν και με βαθιές παραδοσιακές αρχές, εμπεριέχει την έννοια της παγκοσμιότητας».