Δείτε τον πριν την βγάλει (την έβγαλε...)
Το χρώμα της γραβάτας
Σαν εργαλείο πολιτικού μάρκετινγκ, το χρώμα είναι βασικό για το πώς θα «πουληθεί» ο υποψήφιος μιας εκλογικής αναμέτρησης
Η Δέσποινα Κουτσομητροπούλου τις σκέψεις της για τα χρώματα των γραβατών
Πριν από αρκετά χρόνια, την εποχή της ευμάρειας, περίμενα σε ένα γραφείο για να συζητήσω τα καθήκοντά μου σε μια μελλοντική συνεργασία. Περιεργαζόμουν τον χώρο, όσο περίμενα το στέλεχος να ολοκληρώσει το τηλεφώνημά του. Πάνω σε έναν φοριαμό ήταν στοιβαγμένα τουλάχιστον έξι μακρόστενα κουτιά, σε χρώμα πορτοκαλί, του γνωστού οίκου με το μόνιππο. Ήταν προφανές ότι έκρυβαν μέσα πολύτιμο περιεχόμενο. Γραβάτες. Η συζήτηση όπως εξελίχθηκε –και όπως το βλέπω σήμερα– είχε μικρότερη αξία από την τιμή της κομψής γραβάτας που φορούσε. Και το μόνιππο δεν ταίριαζε με το μεταλλικό ντουλάπι. Εποχή αντιφάσεων και αντιθέσεων.
Αλλά έμεινε ένα πράγμα. Προκλήθηκαν χημικές αντιδράσεις στον εγκέφαλό μου και θυμάμαι ακόμα τα κουτιά των γραβατών, όπως και τον εαυτό μου στα Χαυτεία μετά το ραντεβού να χαζεύω απλανώς τη βιτρίνα των Zara.
Ο τύπος το είχε μελετήσει το θέμα. Φορούσε μπλε γραβάτα με κάποιο σχέδιο. Το απόλυτο σιγουράκι. Φυλλομετρώντας έρευνες και άρθρα ειδικών στην ψυχολογία των χρωμάτων μαθαίνω πως αυτή ακριβώς η απόχρωση με ρίγες ή κάποιο ντεσέν εκπέμπει ένα κλασικό αίσθημα επαγγελματισμού και μπορεί να φορεθεί σε ένα διεθνές επιχειρηματικό περιβάλλον, χωρίς να στέλνει λανθασμένο μήνυμα. Νιώθεις εμπιστοσύνη, διότι το σκούρο μπλε παραπέμπει σε στολή πιλότου. Τον εμπιστεύεσαι τον πιλότο, δεν τον εμπιστεύεσαι; Δεν παίρνεις όρκο στο αθάνατο ναυτικό μπλε;
Καλή απόχρωση, πιο μαλακή, είναι και το μπλε του κοβαλτίου. «Τόσο, όσο». Και τις πενήντα αποχρώσεις του μπλε να έχετε στα συρτάρια ή στην ντουλάπα ακόμα καλύτερα. Η μπλε γραβάτα είναι παντός καιρού και μια άριστη επένδυση. Το χρώμα του ωκεανού και του ουρανού ηρεμούν. Το μπλε είναι το πιο ασφαλές χρώμα. Η πιο ασφαλής επιλογή.
Το χρώμα της γραβάτας είναι πολύ σημαντικό στην πολιτική, στον χώρο των επιχειρήσεων, στα media. Σαν εργαλείο πολιτικού μάρκετινγκ το χρώμα είναι βασικό για το πώς θα «πουληθεί» ο άνδρας υποψήφιος, εφόσον φοράει γραβάτα.
Το κόκκινο της εξουσίας: Το κόκκινο, είτε σκούρο, είτε λαμπερό, εκπέμπει πάθος, αποφασιστικότητα, δύναμη. Εξαιρετική επιλογή. Και το μοβ πολύ δυνατή, μιας και αυτός που φοράει μοβ γραβάτα εκλαμβάνεται ως άνθρωπος με αυτοπεποίθηση και θεωρείται αριστοκρατικό χρώμα. Πορφυρό της αρχοντιάς. Κόκκινο των ισχυρών.
Τα σκούρα γκρι ταυτίζονται με συντηρητικούς ανθρώπους. Το απαλό γκρι είναι πιο ανοιχτόκαρδο και μοντέρνο και το ίδιο ισχύει και για τα ανοιχτά γκρι σακάκια, που επιβάλλεται να σετάρονται με πουκάμισα σε παστέλ χρώματα.
Τα πράσινο είναι πολύ ιδιαίτερο και θέλει προσοχή, οι γήινες αποχρώσεις δεν είναι για τους πολιτικούς. Αν πρέπει να φορεθεί καφέ γραβάτα, δεν πρέπει να είναι μουντή αλλά να έχει μια γυαλάδα και «κάτι» ιδιαίτερο. Όσο για τον «άνθρωπο του λαού», αυτός φοράει γαλάζιο πουκάμισο με σηκωμένα τα μανίκια σε μια δύσκολη μέρα διεκδικήσεων και αγώνων.
Σκούρα καφέ και σκούρα γκρι σακάκια μυρίζουν ναφθαλίνη και βαρεμάρα. Μόνο σκούρο μπλε. Αξία διαχρονική και ανεκτίμητη. Και μια έκπληξη. Το παρεξηγημένο μαύρο είναι κι αυτό χρώμα εξουσίας και το πιο κατάλληλο για το πέρας της προεκλογικής περιόδου και τις βραδινές εμφανίσεις.
Στη φωτογραφία «cheers» από τον Λεονάρντο Ντι Κάπριο με το μαύρο βραδινό κοστούμι, λίγο πριν λύσει το παπιγιόν και δέσει τη γραβάτα.