Visual Browsing
Άννα-Μαρία, η τελευταία βασίλισσα. Από την Κοπεγχάγη στο Πόρτο Χέλι

Άννα-Μαρία, η τελευταία βασίλισσα. Από την Κοπεγχάγη στο Πόρτο Χέλι

Mία ενδιαφέρουσα έκδοση για την Άννα- Μαρία στην οποία μπορούμε να διαβάσουμε σημαντικά στοιχεία για την ελληνική βασιλική δυναστεία
Το βιβλίο «ΑΝΝΑ-ΜΑΡΙΑ: Η τελευταία βασίλισσα;» της Αλεξάνδρας Στεφανοπούλου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Φερενίκη.

Μετά τον θόρυβο για την παύση των βασιλικών καθηκόντων του πρίγκιπα Χάρι και της Μέγκαν Μαρκλ να έχουν ανεβάσει το ενδιαφέρον για το τι συμβαίνει στον προϋπολογισμό και την ατζέντα των βασιλικών οικογενειών της Ευρώπης, το σφιχτό dress code και τους πιεστικούς τύπους του πρωτοκόλλου, όλα μπορούν να πέφτουν στο τραπέζι των συζητήσεων. Εκεί ρίχνονται βέβαια και τα χαρτιά της τράπουλας, θα έλεγαν οι λάτρεις του τζόγου: Ρήγας, Ντάμα και Βαλές. Επίσης σε μια σπάνια περίπτωση θα μπορούσαν ορισμένοι να έπαιζαν και αλλαγή του πολιτεύματος, αν δεν τελείωνε γοργά η εκλογή της νέας προέδρου της Δημοκρατίας.

Στα ελληνικά δεδομένα, βέβαια, προσφάτως είχαμε μία ενδιαφέρουσα έκδοση για τη βασίλισσα Άννα- Μαρία στην οποία ο αναγνώστης μπορεί να βρει σημαντικά στοιχεία για την Ελληνική Βασιλική Δυναστεία.

"Η ζωή δεν είναι παραμύθι" λέει συχνά η Άννα- Μαρία, η τελευταία μέχρι σήμερα βασίλισσα της Ελλάδος.

Στη ζωή της πέρασε τα συν και τα πλην: Αρχικά έζησε πριγκιπικά και βασιλικά αλλά κατόπιν ήρθαν τα δύσκολα χρόνια της φυγής, της απαγόρευσης, της αναμονής και τελικά ίσως της απλής νοσταλγίας... για μια επιστροφή.

Σχετικα
«Λαγέ, τρέξε»: Η σπουδαία λογοτεχνική παρακαταθήκη του Απντάικ
«Λαγέ, τρέξε»: Η σπουδαία λογοτεχνική παρακαταθήκη του Απντάικ

Παρότι οι βασίλισσες, στα παραμύθια ή και στο σκάκι, έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο, στη δική της περίπτωση δεν θα μάθουμε ποτέ, ποια θα ήταν η δική της συμβολή-εξέλιξη στον θεσμικό ρόλο της, ποιο θα ήταν στο πέρασμα του χρόνου το αποτύπωμά της. Παρεμβατικό; Ήπιο; Φιλανθρωπικό;

Το να γραφτεί ένα βιβλίο για την Άννα-Μαρία δεν είναι εύκολη υπόθεση (ειδικά όταν η ίδια είναι εν ζωή και κρατά τον τίτλο στην ιεραρχία της ελληνικής βασιλικής οικογένειας). Η πολυγραφότατη συγγραφέας και δημοσιογράφος Αλεξάνδρα Στεφανοπούλου τόλμησε να το γράψει.

Σχετικα
Το θρυλικό λογοτεχνικό έργο του Ρόμπερτ βαν Γκούλικ σε νέες μεταφράσεις
Το θρυλικό λογοτεχνικό έργο του Ρόμπερτ βαν Γκούλικ σε νέες μεταφράσεις

Πρόκειται για το 3ο βιβλίο που αναφέρεται σε ελληνίδα βασίλισσα, μετά τη βασίλισσα Φρειδερίκη και τη βασίλισσα Ολγα, βιβλία που κυκλοφορούν και έχουν επιμεληθεί οι εκδόσεις Φερενίκη του Χρήστου Ζαμπούνη.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση αν και θυμίζει βιογραφία, στην πράξη είναι ένα μεγάλο απόσπασμα από τη ζωή της, μια πανοραμική φωτογραφία -όπως μπορεί να τη σχολιάσει κανείς- προσθέτοντας ίσως και τον κρυφό πόθο των πιστών οπαδών, που αναμένουν την επάνοδο του πολιτεύματος της βασιλευομένης δημοκρατίας στη χώρα μας.

Μια τέτοια έκδοση άλλωστε είναι σημαντική για τους υποστηρικτές του θεσμού, ως μία υπενθύμιση και ως μία αναφορά που πραγματοποιείται, θέτοντας ένα μακρινό-ασαφές στοίχημα για το πότε θα συμβεί κάτι τέτοιο, καθώς μπορεί να φαντάζει ουτοπική η επιστροφή του θεσμού της βασιλείας, όμως δεν παύει να αποτελεί σημαντικό μέρος της νεώτερης ιστορίας της χώρας μας.

Στην τελική, η Άννα-Μαρία είναι ένα ιστορικό πρόσωπο για τη χώρα μας και το συγκεκριμένο βιβλίο μπορεί να κατατοπίσει όσους θέλουν να μάθουν αλλά και παράλληλα μέσα από την εξιστόρηση να εντοπίσουν ή να θυμηθούν  γεγονότα περασμένων δεκαετιών της ελληνικής πολιτικής σκηνής αλλά και της προσωπικής ζωής της Άννας-Μαρίας ως σήμερα.

Στο κυρίως μενού του βιβλίου μαθαίνουμε πως ο Κωνσταντίνος ερωτεύτηκε την Άννα-Μαρία με την πρώτη ματιά. Άλλωστε εκείνες τις εποχές ήταν αυστηρός ο κανόνας τα μέλη των βασιλικών οικογενειών να παντρεύονται μεταξύ τους. Σήμερα αυτό έχει αλλάξει.

Σύντομα τη ζήτησε σε γάμο. Ο πατέρας της αιφνιδιάστηκε και κλείδωσε τον διάδοχο του ελληνικού θρόνου στην τουαλέτα. Τότε η μαμά της πριγκίπισσας έφερε στα ίσα την κατάσταση γιορτάζοντας το γεγονός με σαμπάνιες.

Όμως η Άννα Μαρία ήταν μόλις δεκάξι. Έπρεπε να συνεχίσει το σχολείο της, στις Ελβετικές Άλπεις. Παρά ταύτα κανονίστηκαν αρραβώνες και γάμοι. Οι αρραβώνες έγιναν στις 23 Ιανουαρίου του 1963 στα ανάκτορα της Δανίας.

Ο προκαθορισμένος γάμος για το 1965 επισπεύσθηκε λόγω του θανάτου του πεθερού της, Βασιλέως Παύλου, εξ ου και η Άννα Μαρία παντρεύτηκε ως βασίλισσα πλέον τον διάδοχο και βασιλιά της Ελλάδος Κωνσταντίνο στις 18 Σεπτεμβρίου 1964, σε ηλικία 18 ετών και 18 ημερών!

Ήταν και ο μοναδικός βασιλικός γάμος που έγινε επί ελληνικού εδάφους, και μάλιστα αποκλειστικά και μόνο με το ορθόδοξο δόγμα, καθώς η μητέρα της Άννας-Μαρίας, η Βασίλισσα Ingrid την προέτρεψε ότι αφού οι Ελληνίδες είναι χριστιανές ορθόδοξος, πρέπει να είναι χριστιανή ορθόδοξη και η βασίλισσά τους.

Οι αλλαγές στη ζωή της Άννας-Μαρίας ήταν πολλές. Από τη γέννησή της στα ανάκτορα της Κοπεγχάγης, τις σπουδές στην Ελβετία. Κατόπιν ήρθε στην Ηρώδου Αττικού (το σημερινό Προεδρικό Μέγαρο) που ήταν τότε Ανάκτορα, και τα θερινά στο Τατόϊ αλλά και το Μον Ρεπό στην Κέρκυρα, όπου έζησε ως εν ενεργεία βασίλισσα.

Οικογενειακή φωτογραφία από τη βάπτιση της πριγκίπισσας Αλεξίας (20 Σεπτεμβρίου 1965)

Το πολιτικό σκηνικό όμως της επεφύλασσε και άλλες… εκπλήξεις όταν ο Κωνσταντίνος θέλησε να βάλει ένα τέλος στη Δικτατορία των Συνταγματαρχών. Ο ίδιος κανόνισε να συντονίσει τις δυνάμεις του στο στράτευμα, όμως η ανατροπή δεν πέτυχε, αναγκάζοντας τη βασιλική οικογένεια να αφήσει πίσω της την Ελλάδα τα ξημερώματα της 14ης Δεκεμβρίου 1967, πετώντας με κακοκαιρία από την Καβάλα στη Ρώμη. 

Στην ιταλική πρωτεύουσα παρέμεινε μέχρι και το επί Δικτατορίας δημοψήφισμα, το 1973, που έφερε την αβασίλευτη δημοκρατία να κερδίζει στα ποσοστά τη βασιλευομένη, ενώ η αποκατάσταση της Ελληνικής Δημοκρατίας και το νέο δημοψήφισμα τον Δεκέμβριο του 1974 βρίσκει την οικογένεια να έχει μετακομίσει στο Λονδίνο.

Η κηδεία της βασίλισσας Φρειδερίκης, το 1981, ήταν η αιτία για μια ολιγόωρη επιστροφή της βασιλικής οικογένειας στο Τατόϊ. 

Μέσα σε αυτές τις αναταραχές και τα σκαμπανεβάσματα η Άννα Μαρία κατάφερε να γεννήσει πέντε παιδιά, ωστόσο είχε και αρκετές αποβολές.

Η ιστορία επίσης καταγράφει δύο εκ διαμέτρου αντίθετες εκβάσεις που είχαν από εκεί και πέρα οι πολυήμερες επισκέψεις της οικογένειας στην Ελλάδα. Η επεισοδιακή, το καλοκαίρι του 1993 με πάμπολλες αντιδράσεις κυρίως πολιτικών παραγόντων, που ανάγκασε την οικογένεια να φύγει άρον άρον διακόπτοντας το ταξίδι της σε Αιγαίο- Πελοπόννησο και η κατανυκτική τη Μεγάλη Εβδομάδα του 2003 στα Ιωάννινα.

Το 2004 και με τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων από τη χώρα μας το κλίμα είχε αλλάξει και από τότε, είτε με ενοίκιο είτε πλέον σε δικό τους σπίτι , ο Κωνσταντίνος και η Άννα Μαρία ζουν στο Πόρτο Χέλι.

Εκεί μάλιστα τον Αύγουστο του 2006, στα εξηντάχρονα της Άννας Μαρίας ο Κωνσταντίνος της έκανε δώρο την "Αφρόεσσα" το παραδοσιακό καϊκι με το οποίο διοργανώνουν το καλοκαίρι μικρές κρουαζιέρες στα νησιά και τις παραλίες της Πελοποννήσου.

Και αν πέρασαν 55 χρόνια από τότε που άφησε τον βασιλικό της θρόνο, η Άννα Μαρία αναπολούσε κι έλεγε πως "οι βασιλείς επιστρέφουν πάντα στην Ελλάδα". Οι προηγούμενοι εξόριστοι της Δυναστείας είχαν επιστρέψει στους θρόνους τους. Το τελευταίο βασιλικό ζεύγος πάντως επέστρεψε χωρίς τους θρόνους, ακολουθώντας επίσης μια ζωή πέρα από τους τύπους των πρωτοκόλλων, που για ορισμένους στις μέρες μας θεωρούνται πιεστικοί... 

Το βιβλίο «ΑΝΝΑ-ΜΑΡΙΑ: Η τελευταία βασίλισσα;» της Αλεξάνδρας Στεφανοπούλου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Φερενίκη.

Όλες οι φωτογραφίες περιέχονται στην έκδοση και έχουν παραχωρηθεί με την άδεια του εκδοτικού Οίκου.

Δειτε επισης

Back to top

Προσεχως

Το Soundtrack της Πόλης
Athens Voice 102.5